Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
ПИТАННЯ 10. Ранні форми віруваньСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Існують різні концепції походження релігії — від богословських тверджень про споконвічність і вродженість релігійних ідей та уявлень у людини до концепцій виникнення й розвитку релігії під впливом умов соціального життя. Безсумнівні ознаки виникнення релігійних вірувань дослідники вбачають у кроманьйонців, яких уже можна іменувати homo sapiens (людина розумна). Це доводять поховання зі слідами певних обрядів, що свідчить про виникнення віри в надприродний світ, а також пам'ятки первісного мистецтва — живопису та скульптури, в яких знайшли відображення процеси здійснення магічних ритуали тієї далекої доби. Відчуття безсилля перед грізними й незрозумілими для первісної людини природними явищами особливо посилювалося підчас стихійного лиха: виверження вулканів, землетрусів, повені, лісових пожеж, посух та інших подібних явищ. Безпорадність перед реаліями життя і грізними силами природи, привела , у кінцевому підсумку до її обожнення. У релігійних віруваннях відображались наївні уявлення первісних людей про навколишній світ, їхнє ставлення до тваринного та рослинного світу. Отже, релігійні вірування й культи первісних людей складались поступово з ілюзорних уявлень про світ, що зумовлених їх емоції та дії. Ранні або родоплемінні вірування (релігії) — це складний конгломерат місцевих традицій, обрядів і ритуалів, якими позначалися різні етапи людського життя (від народження до поховання) з силами, що уособлювали небесні і природні явища. До ранніх форм релігії належать: анімізм, фетишизм, тотемізм, магія, рільницький культ і шаманізм. Анімізм (з лат. аніма — душа) —це віра в існування самостійної духовної сутності, здатної вселятися в щось живе (людину, тварину, рослину) або полишати його. В анімізм світ реальних живих істот і рослин ніби доповнюється світом духовних сутностей. У багатьох народів головними двійниками були душі померлих родичів. Прикладом анімізму можуть бути деякі релігійні уявлення Гренландії (ХІХ ст.). На думку ескімосів, надприродні двійники є в кожної людини, дерева, звіра. Представники анімізму вважали, що людські душі можуть залишати свої тіла і ходити туди або робити те, що у ві сні бачить людина. Коли вмирає людина, її душа продовжує своє життя тобто душа безсмертна. У сучасних релігіях анімістичний елемент посідає значне місце. Уявлення про Бога, сатану, ангелів, безсмертні душі є, власне, ускладненим анімізмом. Самостійно анімізм існує як віра в привиди і спіритизм (віра в можливість спілкуватися з душею померлого). Фетишизм (з франц. fetiche — амулет, талісман) —це віра в надприродні властивості різноманітних матеріальних предметів і поклоніння цим предметам. До реальної користі предметів додаються їхні «потойбічні» властивості бути помічниками й захисниками людей. Порівняно з магією фетишизм є більш складною формою вірувань (релігії). Якщо магія тільки підсилювала віру в можливість впливу людини на природу, то фетишизм наділяв надприродними якостями ще й певні матеріальні об'єкти. У фетишизмі в зародковій формі вже виявилась ідея потойбічної надприродної сили — Бога. У сучасних релігіях фетишизм зберігається як поклоніння священним предметам (хрестам, іконам, мощам) та амулетам і талісманам. Амулети й талісмани — це не одне й те ж саме! Амулет - це священна річ, яка гарантовано оберігає живу істоту від зла. Лихі сили від амулета якщо й не зникають, то слабшають. Талісман же, як вважають їх власники, не лише захищає від неприємностей, а й дарує певні блага його власникові. Сучасними фетишами (амулетами й талісманами) — є ікони, ладанки, хрестики, кулони, слоники, деякі іграшки, заячі хвостики, зуби вовка, лисиці тощо. Тотемізм (з алгонкінського «тотем» — його рід) — віра в існування надприродних зв’язків окремих груп людей з певними видами тварин, рослин чи явищ природи. Це можна проілюструвати тим, що на запитання європейців «хто ти такий?» абориген відповідав: «Я — кенгуру». На перших етапах розвитку суспільства тотемові поклонялися лише як тварині, причому тій, яка була об'єктом полювання. Вбивати і з’їдати тотем можна було лише за умови дотримання певних релігійних процедур — ритуалів та обрядів. Тотемам поклонялися, але їх же вбивали і з’їдали. При цьому важливим було одне: вбити і з’їсти «за правилами», щоб не зашкодити тотему. Згодом через збільшення кількості людей, родинні стосунки поширилися і на інших тварин, а в окремих народів — на рослини та фактори природи. Елементи тотемізму ввійшли до складу багатьох сучасних релігій. Особливо відчутним є вплив тотемізму в індуїзмі, де чимало тварин вшановуються як священні. Найпочесніше місце з поміжних займає корова. Залишки тотемізму знаходимо і в християнстві. Святий Дух зображується у вигляді голуба, Ісуса Христа називають Агнцем Божим. Деякі вчені-релігієзнавці вбачають зв'язок ритуального з’їдання тотема з таїнством причастя. Магія (з давньогрецької — ворожба, чаклунство)— це віра в можливості впливу на людину, природу чи ситуацію за допомогою дій і символіки певних людей (магів, чаклунів), наділених надприродними властивостями. Магія створює враження, що людина може змінити реальність не лише своєю працею (природним способом), а й особливими символічними діями, обрядами й ритуалами певних людей (надприродний шлях). За метою, яка ставиться перед чаклунством, нею поділяється на виробничу, лікувальну, застережну, військову, метеорологічну (магія погоди) та ін. Найпоширенішим видом була магія виробнича, яка, у свою чергу, мала кілька відгалужень: мисливська, рибальська, будівельна. З розвитком суспільства виникли нові види виробничої магії: рільнича, скотарська, гончарська, ковальська, навчальна, спортивна. Особливим різновидом застережної магії були релігійні табу. Слово «табу» запозичене з мов жителів Гавайських островів, і воно означає заборону здійснення певних дій, щоб не накликати на себе нещастя. Магія дійшла до наших днів як елемент сучасних релігій (віра в надприродну силу обрядів). У самостійній формі магія існує у вигляді ворожінь, віри в «лихе» око, можливість «навести порчу» тощо. Рільницький культ — це поклоніння тим природним явищам, які впливають на урожай. Канадські індіанці вшановували чотирьох головних духів: землі, бобів, кукурудзи і гарбуза, які, за їх уявленнями, були жінками. Духів кукурудзи, бобів і гарбуза міфологія ірокезів зображувала у вигляді трьох сестер, одягнутих у листя відповідної рослини. Поряд із духами-жінками вшановували також і духів-чоловіків (сонце, дощ, вітер ),але вже як другорядних. З розвитком матріархату (приблизно 8 тис. років тому) основним видом виробничої діяльності стало рільництво. Тому жінки, відіграючи головну роль у господарському житті, вийшли на перші позиці і в інших сферах діяльності. Рільницький культ широко репрезентований у сучасних релігіях. Серед християнських святих є захисник рільництва (Георriй), повелитель дощу і грому (Ілля-пророк). Можливо з рільницького культу прийшли В християнство свято Різдва Христового (у рільницького культі було свято народження духа Сонця) і свято Великодня (у рільницького культі було свято воскресіння духа зерна). Шаманізм (з евенкійської «шаман» — «несамовитий») — це віра в особливо могутні надприродні можливості професійних служителі в культу — шаманів, які в процесі особливого релігійного ритуалу (камлання) викликають у себе нервово-психічний напад, який свідчить про те, що духи входять в його тіло або що його душа відправляється в світ духів. Для шаманізму було характерним поява професійних служителів культу Хоча шамани і не мали певної релігійної організації, вони діяли в межах родоплемінної організації, підкоряючись вождям роду чи племені. В той же час були виділені головні об'єкти поклоніння — шаманські духи. Ці духи служили шаманові, виконували його доручення, допомагали розкривати таємниці, билися зі злими духами; У багатьох випадках шамани були нервово хворими. Поєднання нервової хвороби з професією шамана відбувалося двома шляхами. Іноді саме нервово хворі ставали шаманами через свою несхожість на інших і обмежену здатність до корисної праці, а іноді — шамани ставали нервово хворими через сильні постійні збудження під час здійснення обрядів.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 7; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.10.200 (0.01 с.) |