Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
ПИТАННЯ 2. Категорії, методи і принципи релігієзнавства.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Бібліотечка студента
П.С.Прибутько
РЕЛІГІЄЗНАВСТВО
Навчальний посібник для підготовки до заліку
Прибутько П.С.
РЕЛІГІЄЗНАВСТВО
Навчальний посібник для студентів
К И Ї В - 2005
Схвалено до друкуВченою радою ББК 86.372 я 7 Київського юридичного інституту МВС П 75 (протокол № 9 від 28 вересня 2004 р.)
Автор – Прибутько П.С -Кандидат філософських наук, доцент, завідуючий кафедрою філософських і соціальних наук Київського юридичного інституту МВС.
Рецензенти: Гупан Н.М. – доктор педагогічних наук, професор, перший проректор з навчальної та методично роботи Київського юридичного інституту МВС.
Цюрупа М.В. – професор кафедри філософії Київського університету туризму, екониміки і права, доктор філософських наук, професор.
Річко О.С. – протоієрей Української Правословної Церкви.
П-75 Прибутько П.С. Релігієзнавство. Навч. посіб. для студ. – К.: Вид. “А. В. ПАЛИВОДА”, 2005. – …. – (Б-ка студ.). Бібліограф.: с…... ISBN 966-7829-00-6 Посібник містить науковий аналіз основ релігієзнавства – предмету, природи та функцій релігії, етапів її історичного розвитку від первісних вірувань до світових та новітніх релігій. В ньому розглянуті історичні аспекти зародження християнства, його початок на українських землях, хрещення Київської Русі та проблеми релігійного життя в сучасній Україні. Основна увага приділена розкриттю сутності різних релігійних конфесій, проаналізовані головні етапи еволюції існуючих релігій. Особлива увага приділена сучасному стану релігій в Україні. Книга розрахована на студентів і курсантів, які вивчають курс ”Релігієзнавство”, а також на масового читача, який інтересується проблемами і перспективами релігії як форми духовної культури.
ББК 86.372 я 7 ISBN 966-7829-00-6 @ Прибутько П.С., 2005 @ Вид. “А.В.ПАЛИВОДА”, 2005
ЗМІСТ
Вступ ……………………………………………………………………….6 1. Релігієзнавство як сфера гуманітарного знання………………………..7 2. Категорії, методи і принципи релігієзнавства………………………….11 3. Зародження і розвиток релігієзнавчих ідей від античності……………13 4. Сучасні концепції і підходи щодо пояснення релігійного феномену…15 5. Проблема визначення сутності релігії…………………………………..21 6. Передумови виникнення релігії ………………………………………..23 7. Структура релігії………………………………………………………….24 8. Функції релігії в суспільстві…………………………………………….28 9. Класифікація релігій світу……………………………………………….33 10. Ранні форми вірувань…………………………………………………...34 11. Первісні вірування східних слов’ян……………………………………39 12. Релігійні уявлення Стародавнього Сходу……………………………..42 13. Релігії Стародавніх Греції і Риму………………………………………47 14. Зороастризм — етнічна релігія стародавніх народів Ірану………….51 15. Індуїзм…………………………………………………………………….53 16. Джайнізм і сикхізм……………………………………………………….58 17. Конфуціанство……………………………………………………………60 18. Синтоїзм………………………………………………………………….62 19. Іудаїзм…………………………………………………………………….64 20. Ввиникнення християнства………………………………………………69 21. Соціально-економічні умови виникнення християнства………………71 22. Великий церковний розкол у християнстві……………………………..74 23. Православ’я………………………………………………………………..76 24. Початок християнства на землях Київської Русі і її хрещення………...80 25. Сучасний стан православ’я в Україні……………………………………85 26. Проблеми релігійного життя в сучасній Україні………………………..89 27. Ісус Христос – центральна постать в християнстві……………………92 28. Біблія — святе письмо християн………………………………………..95 29. Хрест – святиня і символ християнства………………………………...99 30. Християнський символ віри…………………………………………….101 31. Заповіді Божі……………………………………………………………..102 32. Заповіді Ісуса Христа (з Нагірної проповіді)………………………….105 33. Моральна доктрина Християнської Церкви…………………………..106 34. Культ у християнстві і обов’язки християнина……………………….109 35. Таїнства Християнської Церкви (православної)………………………110 36. Найбільші (дванадесяті) свята Християнської Церкви (православної)115 37. Християнські пости………………………………………………………128 38. Молитва, богослужіння і текст молитви «Отче наш»…………………129 39. Католицизм……………………………………………………………….132 40. Українська греко-католицька (уніатська) церква………………………139 41. Лютеранство………………………………………………………………146 42. Кальвінізм…………………………………………………………………151 43. Англіканська церква………………………………………………………152 44. Церква Євангельських Християн-Баптистів (ЄХБ)…………………….153 45. П'ятидесятництво…………………………………………………………156 46. Адвентизм…………………………………………………………………159 47. Ієговізм (Свідки Ієгови)………………………………………………….162 48. Іслам: особливості віровчення й культу………………………………...165 49. Нові релігії на конфесійній карті України………………………………188 50. Неохристиянські релігії………………………………………………….191 51. Релігійні організації орієнтaлiстського спрямування………………….199 52. Синтетичні релігії………………………………………………………...203 53. Езотеричні релігії…………………………………………………………206 54. Відродження язичництва в Україні……………………………………...207 55. Принципи та моделі державно-церковних відносин……………………208 56. Законодавче закріплення свободи совісті в Україні……………………210 57. Основний зміст Закону України «Про свободу совісті і релігійні організації»…………………………………………………..214 Післямова…………………………………………………………………221 Список використаної літератури.………………………………………222
ВСТУП
Релігієзнавство - це один із курсів кафедри філософських і соціальних наук, що його вивчають студенти юридичних ВНЗів поряд із філософією, логікою та культурологією першому курсі. Релігієзнавство пов'язане з ,філософією через історико-філософську проблематику, й форми суспільної свідомості, серед яких найстарішою є релігія та релігійна свідомість. Цей курс має відношення і до логіки через те, що в добу середньовіччя саме логіка була в центрі уваги богослов'я та схоластичної філософії. Нарешті, релігія була, є і буде найважливішою частиною як української, так і зарубіжної культури. Крім того, через право і мораль релігієзнавство пов'язане з етикою та юридичними дисциплінами, оскільки релігія регламентує певні стосунки між людьми, певні типи міжособистісних відносин. Релігійна свідомість формується богослов'ям і практичним досвідом релігійного життя людини. Релігійна ідеологія є тією частиною релігійної свідомості, сутність якої викладена яку в Святому Письмі різних релігій (Тора і Талмуд, Біблія, Коран) та в різних богословських трактатах. Вона формується і базується на релігійних теоріях, які є продуктом діяльності багатьох поколінь. Релігія віддавна намагалась задовольнити різноманітні духовні потреби людей: пізнавальні, морально-етичні, естетичні, емоційні. Вона завжди поєднувала релігійні звичаї, традиції, свята, обряди з національними, побутовими, сімейними, господарськими традиціями. Тому релігія є не тільки формою суспільної свідомості, а й феноменом культури певного народу. Розвиток науки, з одного боку, сприяв спростуванню релігійних вірувань тобто виникненню атеїзму, а з другого - обумовлював поворот релігії до внутрішнього світу людини, її духовного життя, моральних проблем. В той же час, змінився характер зв'язку релігії з політикою та юриспруденцією. Вона опосередковано (через моральну і правову оцінку) впливає на політичну і правову діяльність. Починає домінувати намагання розглядати рeлiгію як універсальну основу задоволення загальнолюдських потреб і інтересів, з яких найважливішими є забезпечення фізичного та духовного здоров’я людини, її ставлення до світу, миротворча діяльність, етика взаємовідносин між людьми толерантність, у міжконфесійних відносинах, екуменічні процеси. Вимоги суспільства та вузівської освіти щодо науково-теоретичного осмислення релігії як феномена культури не можна задовольнити, вивчаючи суто богословські основи будь-якої релігії, тому що кожна богословська система прихильно ставиться лише до своєї віри. Неупереджене наукове осмислення релігій і релігійних систем є можливим лише в межах світської освіти за допомогою такої світоглядно-наукової дисципліни, якою є релігієзнавство. Метою курсу релігієзнавства є прищеплення курсантам і студентам методологічних навичок аналізу релігійних явищ, надання їм знань з історії розвитку і функціонування релігій, сутності доктринальних і культурних особливостей окремих релігій. Особливу увагу при цьому приділено проблемам релігійного життя в сучасній Україні і впливу релігії на державотворчі зусилля українського народу та формування національної свідомості її громадян.
ПИТАННЯ 1. Релігієзнавство як сфера гуманітарного знання Релігія — складне й багатоаспектне соціокультурне явище. Існування релігії пов’язане з діяльністю особливого суспільного інституту — церкви. Для церкви характерними ознаками є: своя специфічна організація; відстоювання і розповсюдження певних морально-етичних і соціальних вчень; наявність певних відносин з населенням (віруючими); економічна діяльність і участь у соціальних процесах суспільства. Кожна релігія має свою неповторну історію і систему цінностей. Осмислення релігії завжди було складовою світового історико-філософського процесу. Відколи людство почало задумуватися, звідки походить і на чому базується віра в надприродні, потойбічні сили, відтоді беруть початок релігієзнавчі знання. Усі складові релігії не в змозі охопити жодна окремо взята наука, тому релігієзнавство — комплексна наукова дисципліна, яка поєднує дані філософії, соціології, психології, історії та інших сфер суспільствознавства з метою з’ясування природи й сутності релігії, її місця в житті людини й суспільства, історії і перспектив її розвитку. Починаючи з Нового часу, у поглядах на релігію окреслюються два напрямки: 1) теологія (богослов’я) і 2) науковий атеїзм. Теологія покликана вивчати сутність Бога, захищати й обстоювати доктринальні положення тієї чи іншої релігії. Існують християнська (православна, католицька й протестантська), ісламська, буддистська, іудейська та багато інших теологій. Науковий атеїзм — це доктрина, яка спрямована на заперечення Бога чи інших надприродних сил. На противагу їм релігієзнавство універсальна наукова дисципліна — так само як психологія, юриспруденція та інші науки. Спільним для теології та наукового атеїзму є те, що вони оцінюють релігійні явища з погляду їхньої істинності чи хибності, тоді як релігієзнавство є нейтральним щодо досліджуваних ним фактів. Окрім того, завданням теології та наукового атеїзму є формування у людей певних переконань, а завданням релігієзнавства — поширення нових знань про свій предмет. Релігієзнавство — галузь гуманітарних знань, яка спрямована на осягнення сутності, закономірностей походження й функціонування релігій на різних етапах розвитку суспільства, певної соціальної групи людей або особистості. Релігієзнавчі знання — це надбання багатьох століть, але як самостійна галузь знань воно почало формуватися у ХІХ ст., відокремлюючись від філософії, історії, етнології, соціології етики, естетики тощо. Основоположником релігієзнавства, як окремої галузі наукових знань, прийнято вважати англійського історика і етнографа Едуарда Барнета Тайлора (1832—1917). Він досліджував історію культури і написав понад 250 праць, серед яких фундаментального значення набули «Первісна культура» і «Антропологія». Е. Тайлор висунув і обґрунтував анімістичну теорію походження релігії, розкрив її сутність і функції та розкрив напрямки розвитку. Предметом релігієзнавства є вияв сутності релігійного феномена, механізмів його дії на індивідуальному та суспільному рівнях буття, особливостей його функціонування в історії людства та шляхів взаємодії з іншими сферами культури — мораллю, мистецтвом, наукою, тощо. Релігія в релігієзнавстві виступає не чимось зовнішнім щодо індивіда, а його внутрішнім станом, глибинною вірою в реальну присутність у житті вищої сили, яка не піддається об'єктивному вираженню. Релігія тут постає не як відображення епізодичності чи випадковості буття людини у світі, а навпаки — як доказ невід'ємності людини від світу, формою усвідомлення нею цієї єдності. Ось чому релігієзнавство стоїть на тому, що релігія не заперечує, а стверджує в людині людське. Релігієзнавство досліджує релігію як суспільну підсистему; вивчає причини виникнення релігії; закономірності й особливості її функціонування; аналізує структуру та елементи релігії, її місце, функції й роль у суспільній системі; визначає сутність, характер впливу релігії на особу, соціальні спільноти та специфіку їхнього взаємовпливу. Релігієзнавство намагається порівняти різні релігійні системи, узагальнити релігійний досвід різних народів у історичному розвитку. Виходячи з цього, в структурі релігієзнавства більшість вчених виділяють такі структурні системи: філософію релігії, історію релігії, соціологію релігії, психологію релігії, феноменологію релігії та географію релігії. Філософія релігії — це розділ релігієзнавства, який спрямований на філософське осмислення природи, сутності і сенсу релігії та надприродних сил (Бога.) Історія релігії — розділ релігієзнавства, який розглядає релігійний феномен плинний у часі, відтворює історичні форми різних релігій, накопичує і зберігає інформацію про релігії, що існували раніше або існують тепер. Соціологія релігії — розділ релігієзнавства, що вивчає суспільні основи релігії, її місце, роль, функції та вплив на елементи суспільної системи й специфіку зворотного впливу на релігію певного суспільства. Психологія релігії — розділ релігієзнавства, що досліджує психологічні закономірності (настрої, переживання, почуття, мотиви, установки) виникнення, розвитку й функціонування релігійного феномена в психології на індивідуальному, груповому й суспільному рівнях. Феноменологія релігії — розділ релігієзнавства, що досліджує розуміння сенсу релігійного феномена у вираженні конкретної людини на основі її інтуїції, особистих відчуття і бачення. Географія релігії — розділ релігієзнавства, що вивчає поширення релігій в різних країнах і регіонах земної кулі, досліджує просторово-часові закономірності взаємодії релігійного феномена із зовнішнім середовищем і природним фактором. В сьогоденні, окрім названих розділів релігієзнавства, розвиваються політологія релігії, культурологія релігії, етнологія релігії. Тож релігієзнавство є складним, багатоплановим утворенням, яке постійно розвивається. Релігієзнавство розглядає релігію на теоретичному й емпіричному (чуттєвому) рівнях. Теоретичний рівень дає змогу сформувати фундаментальні положення про релігію як цілісну систему, що функціонує у взаємозв'язку з іншими структурними елементами суспільства. На емпіричному рівні релігія постає у своїх конкретних проявах — як на макрорівні (суспільства, регіони), так і на мікрорівні (особа, малі соціальні групи віруючих).
Релігієзнавство, як і будь-яка інша галузь наукового знання, має свій категоріально-понятійний апарат. Поняття і категорії, відображаючи ґрунтовні закономірні зв'язки й відношення, є найбільш істотними поняттями для предмету релігієзнавства, його конструкційним елементом. Категорії релігієзнавства є результатом пізнання духовної сфери суспільного життя і відображають найбільш суттєві зв'язки і відношення, що притаманні феномену релігії. В них зміст предмета релігієзнавства отримує своє розгорнуте відображення. Категорії релігієзнавства — це найбільш загальні поняття, які відображають суттєві та закономірні зв'язки і відношення, що притаманні релігійному феномену. У релігієзнавстві існують різні класифікації категоріального апарату. Найоптимальнішим є поділ усіх категорій та понять на дві групи: філософські та власне релігієзнавчі. Категорії релігієзнавства охоплюють всю цілісність системи «світ — людина — релігія». Виходячи з цього, вони постають у різних вимірах: філософському, соціально-психологічному, історичному, загальнонауковому. При цьому всі категорії і поняття функціонують у єдиній системі, виконуючи важливі світоглядно-методологічні й пізнавальні функції. Будь-яка сфера наукового знання передбачає наявність системи шляхів, прийомів та способів вирішення певних пізнавальних проблем, які і є методами релігієзнавства. Методи релігієзнавства — це шляхи вирішення постаючи проблем у процесі вивчення релігій. Релігієзнавство використовує в нашій країні переважно діалектичний метод, який дає змогу розглядати проблеми релігій в динаміці, тобто в процесі їх становлення і розвитку, у їх взаємозв'язку між собою та з процесами і явищами інших сфер суспільного буття. Охоплюючи релігію в усіх її зв'язках і опосередкуваннях, цей метод допомагає виробити найзагальніші поняття і категорії релігієзнавства. Він відіграє синтезуючу роль у всій сукупності досліджень релігії. Цей метод особливо плідний тому, що він дозволяє визначити зміст релігієзнавчих понять, показує їх взаємозалежність, взаємоперехід, рух. Засобом організації й спрямування релігієзнавчого методу є система відповідних наукових підходів, які в науці називають принципами. Найбільш суттєвими серед них є принципи об'єктивності, толерантності і історизму. Принципи релігієзнавства — це основоположні підходи та ідеї, які визначають діяльність науковців у процесі пізнання релігії. Принцип об'єктивності є основою будь-якого наукового знання. Його сутність проявляється у вимозі розглядати релігійний феномен таким, яким він є сам по собі, без будь-яких суб'єктивних інтерпретацій, емоційних чи упереджених установок. Принцип толерантності.Він передбачає взаєморозуміння, взаємоповагу і розумний діалог різноманітних релігійних і нерелігійних (вільнодумних) світоглядів. Цей метод виходить з того, що світогляди мають низку спільних загальнолюдських понять, та ідей, що виражають необхідні умови суспільного буття людства, його загально значимі духовні цінності. Згідно з цим принципом релігія має аналізуватися як загальнолюдське явище, що втілює в собі прагнення і волю людей, незалежно від їх соціального стану та національно-етнічної приналежності. Принцип толерантності тісно пов'язаний із проблемою свободи совісті, ненасильством у справах віри. Принцип історизму вимагає сприйняття релігії не як щось усталеного й незмінного, а як такого явища, що повсякчас змінюється і розвивається. Звідси висуваються вимоги з'ясування причин, умов, особливостей появи релігійних вірувань, етапів їх функціонування та їх взаємозв'язку з іншими соціальними явищами. Цей принцип вимагає аналізу нинішнього стану розвитку релігій й передбачення, прогнозування майбутніх змін, тенденцій їх розвитку. Таким чином принцип історизму вимагає вивчати релігію як об'єкт дослідження у розвитку, з урахуванням конкретних просторово-часових координат.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 4; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.56.127 (0.015 с.) |