Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
ПИТАННЯ 40. Українська греко-католицька (уніатська) церкваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Молитва «Отче наш» «Отче наш, що єси на небесах! Нехай святиться Ім’я Твоє, нехай прийде Царство Твоє, нехай буде воля Твоя, як на небі, так і на землі. Хліб наш щоденний дай нам сьогодні. І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим. І не введи нас у спокусу, але визволи нас від лукавого. В Ім’я Отця і Сина і Святого Духа, нині і повсякчас, і на віки вічні. Амінь.» ПИТАННЯ 39. Католицизм
Як ми вже говорили, католицизм оформився внаслідок великого розколу в християнстві (1054 р.). То було де юре — офіційний акт розділення християнства на католицьку і православну церкви, супроводжуваний взаємним прокляттям Папи Римського і Константинопольського патріарха, а де факто розмежування відбулося значно раніше — у V ст. у зв'язку з розпадом Римської імперії. Із православ'ям і протестантизмом його ріднить спільне минуле, більшість головних віросповідальних засад. Основу віровчення католицизму становлять всехристиянський Символ віри і сім таїнств, які визнає і православ'я. Основними особливостями віровчення і культу католицизму, що відрізняють його від інших напрямків християнства є: визнання не лише Святого Письма (Біблії), а й Святого переказу — сукупності релігійних положень і приписів, які утворюють постанови 21 Вселенського собору та булли і енцикліки (офіційні послання) глави католицької церкви — Папи Римського; вчення про главенство Папи Римського над усіма християнами, якого проголошено намісником Ісуса Христа на землі та наступником святого апостола Петра, який заснував першу в світі християнську громаду, що засвідчує намагання католицької церкви уособлювати все християнство; догмат про непогрішимість Папи Римського, прийнятий Ватиканським собором у 1870 році, який визнає непогрішимими офіційні виступи Папи, оскільки тоді його устами говорить Бог; догмат про філіокве(з лат. — і від сина) — вчення про сходження Святого Духа не тільки від Бога-Отця, а й від Бога-Сина, прийняте на Толедському Вселенському соборі в 582 р.; догмат про чистилище, прийнятий у 1439 р. на Флорентійському соборі, сутність якого полягає в тому, що душа віруючої людини, після її смерті попадає в чистилище — місце між пеклом і раєм, щоб на очищувальному вогні звільнитися від гріхів; догмат про запас добрих справ, проголошений в 1349 р. Папою Климентієм І і підтверджене І Ватиканським собором (1870 р.), згідно з яким Ісус Христос, Божа Матір та всі святі католицької церкви своєю діяльністю зробили стільки святих справ, що їх вистачить для прощення гріхів і забезпечення потойбічного блаженства всьому існуючому і майбутньому людству; положення про індульгенції (з лат. — милість)— сплативши церкві певну суму грошей, можна було отримати папську грамоту, яка давала віруючим відпущення гріхів за рахунок вищевказаного запасу добрих справ; догмат про непорочне зачаття Діви Марії, яка зачала від Святого Духа і народила Ісуса — Сина Божого, був прийнятий на Третьому Вселенському соборі (Ефес, 431 р.) і це визнають всі християнські церкви, а католицизм у 1854 р. прийняв доказ про її непорочне зачаття та тілесне вознесіння на небо, що зробило вшанування Діви Марії (Мадонни) рівним вшануванню Бога-Отця і Ісуса Христа; особлива роль духовенства, яка визначається тим, що віруюча людина не може заслужити Божої милості без його допомоги, воно має виняткове право тлумачення Біблії та здійснює причастя прісним хлібом (тілом Божим) і Його кров'ю (вином), що підкреслює його особливі заслуги перед Богом, а миряни причащаються тільки прісним хлібом; виокремлення особливої групи священиків – кардиналів, яких пожиттєво возводить в цей сан Папа Римський з числа єпископів, священиків та дияконів і вручає їм червону мантію, червону шапочку, червону парасольку, перстень з червоним дорогоцінним каменем і трон, що встановлюється в тому храмі, де до цього служив сявщенослужитель; целібат — обов’язкова безшлюбність для священнослужителів, які на все життя залишаються в сані, навіть якщо з певних причин відходять від культової діяльності; конфірмація — (таїнство миропомазання) здійснюється обов’язково єпископом і не зразу після хрещення, а тоді, коли дитині виповнюється 7-12 років; необхідність систематичної таємної сповіді віруючих —кожен католик повинен мати свого духівника, якого ще при житті називають «святий Отець» і регулярно звітувати йому про свої думки і вчинки, а таємниця сповіді проявляється через те, що при сповіді віруючий знаходиться в окремій кабінці, щоб священик його не бачив; католицькі храми (костели) відзначаються пишнотою і довершеністю форм, у них домінує скульптурне зображенням святих, нема вівтарів, проте в усіх храмах має бути дванадцять ікон із зображенням хресного шляху Ісуса Христа; католицькі богослужіння супроводжуються органною музикою, що було запроваджено у XVII ст. та хоровими і сольними співами латинською мовою. Католицизм включаю в себе три групи церков: Римску католицьку церкву, уніатські церкви і старокатолицькі церкви. Римська католицька церква має міжнародний центр управління —місто-державу Ватикан і главу церкви — Папу Римського. Ватикан займає площу 44 гектари і має всі державні атрибути (герб, прапор, гімн, збройні сили, гроші, тюрму) та підтримує дипломатичні відносини більше ніж із 100 країнами світу. Ватикану належать також кілька будівель в Римі та папська резиденція в Кастель Гандольф, що знаходиться за 25 километрів від Риму. Згідно з Конституцією Папі Римському належить вища законодавча, виконавча і судова влада. Обирає папу пожиттєво конклав — зібрання кардиналів не старше 80 років. Вибори відбуваються таємним голосуванням бюлетенями у знаменитій Сикстинській капелі Апостольського палацу в ізольованому приміщенні, всі входи до якого на той час опечатують. Папою стане один із присутніх на конклаві кардиналів, за якого віддадуть не менше 2/3 голосів. Після обрання папи над пічною трубою Сиктсинської капели в'ється білий дим, що утворюється при спалюванні бюлетенів. Чорний дим свідчить, що папу не обрано і голосування повторюється до обрання нового папи. За всю історію Римської католицької церкви було обрано 262 папи. З 1523 по 1978 рік папський престол посідали тільки італійці. У 1978 р. Папою Римським було обрано Краківського архієпископа Кароля Войтилу, який прийняв ім'я Іоанн Павло II. Символом папської влади є Святий престол. Папа очолює Римську курію — центральний виконавчий апарат Римської католицької церкви. Вона включає державний секретаріат, папські конгрегації (9 церковних міністерств) і три суди (трибунали). Допомагає папі керувати курією Свята колегія, яка складається з кардиналів. Повне зібрання кардиналів утворює Папську консисторію — найвищу допоміжну установу при папі, яка керує церковними організаціями, що діють у багатьох країнах світу. Поточними церковними справами опікується також дорадчий орган — Синод. Постійною установою Ватикану є Державний секретаріат. Він відає дипломатичними справами. У католицьких країнах, з якими Ватикан має офіційні відносини, Папу Римського представляють постійні посли — легати від ребра апостольського. Італія і Ватикан також обмінюються послами. За відсутності постійних дипломатичних відносин Ватикан надсилає тимчасових представників — нунціїв. Окрім Римської католицької, церкви, до католицизму відносяться ще дві групи церков. Перша — це 13 уніатських церков, які свого часу відкололися від Східних (православних) і визнали католицьке віровчення та адміністративний і духовний авторитет Папи Римського, але зберігши свою етнонаціональну культуру і самобутніть. Серед них і Українська Уніатська (Греко-Католицька) церква. Друга — це 14 старокатолицьких церков, які утворилася після 1870 р., коли рішенням ІІ Ватиканського coбору було проголошено догмат про папську безпомилковість. Вони утворюютьМіжнародний старокатолицький конгрес із центром ум. Утрехт (Нідерланди). Віруючі католики об’єднуються в релігійні громади (парафії або душ пастирські осередки), справами яких переймається священики. Декілька парафій уворюють деканати. Деканати, у свою чергу, об’єднуються в діоцезії, архідіоцезії, патріархати, якими керують призначені папою вищі ієрархи – єпископи, архієпископи, митрополити, кардинали, сан яких залежить від місця релігійної організації в структурі католицької церкви. Централізована система управління передбачає і певний діапазон свободи національних католицьких церков. В автономній національній церкві старшим над усіма єпископами є примас. При відсутності автономії, єпископи безпосередньо підпорядковуються Риму. Помітну роль у католицькій церкві відіграють братства та ордени ченців. Всього їх близько 180. Об'єднуючи майже півтора мільйона ченців, вони відіграють важливу роль у проведенні в життя політики Ватикану та місіонерській діяльності. Кожний орден має централізовану структуру і керується своїм статутом. Ордени підпорядковані безпосередньо Папі Римському, в якій би країні вони не діяли. Католицька віра дуже пластична. Рішеннями ІІ Ватиканського собору (1962 — 1965 рр.) дозволено частину меси служити не латиною, а місцевою мовою з включенням до католицького культу елементів місцевих релігій, рекомендовано більше часу відводити проповідям, а богослужіння проводити кілька разів на день, щоб люди могли відвідувати їх у зручний час тощо. Католицька церква успішно пристосовувалась церкви до сучасних суспільних умов життя. У намаганнях відвернути загрозу загибелі людства у ядерній війні, перед якою особливо потерпало людство в середині XX ст., неабияку роль відіграла підтримка католицької церкви принципу мирного співіснування держав з різним соціальним ладом. Ватикан виступав і виступає за заборону ядерної зброї, підтримує спільні дії віруючих і невіруючих на захист миру. Дії Римської католицької церкви в сучасних умовах пов'язуються з ім'ям Папи Іоанна Павла II, діяльність якого спрямовано передусім на вирішення соціологічних, екологічних та інших важливих для сучасного людства проблем. Ватикан є активним учасником міжнародних організацій з прав людини, безпеки і співробітництва у Європі, переговорів з проблем роззброєння тощо. Помітне місце в його соціальній доктрині посідає проблема праці, яку католицизм трактує вже не як кару за первородний гріх, а як важливий чинник буття людини. Католицька церква постійно переймається проблемами сім'ї, дітей і батьків. У поглядах на людину акцент робиться не на її гріховності, а на тому, що зближує її з Богом. Сьогодні католицизм об'єднує понад 900 млн. віруючих і поширений на всіх континентах світу. На українських землях християнство у його католицькому варіанті було відоме ще до хрещення Київської Русі. Активну місіонерську діяльність пізніше вели тут католицькі чернечі ордени, що забезпечило активне його поширення в Галичині, на Поділлі, Волині. За Радянської влади в Україні було припинено існування більшості парафій, закрито багато храмів, зазнавали гонінь священнослужителі. У 1946 р. змушений був покинути українські терени архієпископ Євген Базяк. Всього кільком священикам було дозволено душпастирське служіння. Відновлення католицьких діоцезій (єпархій) в Україні відбулося в січні 1991 р. На сьогодні в Україні функціонують 5 діоцезій, які об’єднують понад 800 релігійних громад (парафій), відновлюють свою діяльність католицькі храми, монастирі, навчальні заклади. Зараз в Україні функціонують Український католицький університет ім. Св. Климентія, велика і мала папські семінарії. Керівним виконавчим органом Римської Католицької Церкви в Україні є Львівська митрополія, яка безпосередньо підпорядкована Апостольській столиці.
Ідея обєднання християн не покидала представників католицизму і православ'я з часу церковного розколу в 1054 р. Головною перешкодою були взаємна підозрілість і недовіра. Представники православ'я побоювалися бути підпорядкованими Риму, тому що об'єднання церков — католицької та православної шляхом унії (рівноправного церковного союзу), реалізовувалося там, де Риму не вдавалося утвердитися через пряме окатоличення населення. Є дані, що після Великого церковного розколу 1054 р., один із головних учасників цього процесу кардинал Гумберт одразу ж виїхав із Константинополя до Києва, щоб схилити князя Володимира до католицизму, але ця спроба успіху не мала. У першій половині ХІІІ ст. теренами Київської Русі котилася руйнівна хвиля монголо-татарської навали. Монголо-татарська загроза змусила Римського папу Інокентія IV внести у порядок денний Ліонського собору Римської церкви, скликаного 24 липня 1245 р., питання про захист від загарбників і переконаня князів Київської Русі у необхідності об'єднання їх з Римською церквою. Як відомо, в лютому 1246 р. галицький князь Данило Романович вів переговори з Інокентієм IV про організацію хрестового походу проти монголо-татар разом з європейськими державами, за умови підпорядкування місцевих єпархій Риму, але вони успіху не мали. Керуючись політичними мотивами, візантійський імператор і римські церковні ієрархи уклали Ліонську (1274р.) і Флорентійську (1439 р.) унії, але на єпархії православної церкви Київської Русі вони так і не були поширені. Політичний та економічний занепад Київської Русі, після її поневолення татаро-монгголами, супроводжувався ще одним неприємним для неї чинником: зростанням могутності сусідніх держав — Литви і Польщі, які виношували свої експансіоністські плани щодо українських земель. У 1385 р. Литва і Польща уклали Кревську унію — політичний союз двох держав, скріплений одруженням литовського князя Ягайла з польською королевою Ядвигою. Польська шляхта, яка переселялася на схід, витісняла українців від управління державою. Розпочався процес окатоличення та ополячення українського народу. Позиції православ'я ослабилися, оскільки після нашестя татаро-монголів, резиденцію Київського митрополита було перенесено до Володимира-на-Клязьмі, а згодом — до Москви. На українських землях розпочався наступ на православних «схизматів» тобто розкольників (від лат. схизма — розкол). Православна церква зазнала нищівних ударів, а її становище ускладнилося тим, що у Польщі відпала необхідність враховувати позицію Константинопольського патріарха. У 1568 р. до земель, які були підпорядковані Польщі, з Риму направили велику армію єзуїтів — членів католицького чернечого ордену, для зміцнення католицької віри. Вони почали наполегливо готувати унію православної та католицької церков, яка повинна була стати засобом поступового навернення православного населення українських земель до віри та канонів Римської католицької церкви. Ідею зближення з Римом підтримували і деякі представники вищого православного духовенства. Вони сподівалися, що унія урівняє їх в політичних і соціальних правах з католицьким духовенством. Після проведення таємних переговорів деяких з них з представниками польського королівського двору і папським нунцієм (послом), було досягнути згоди на унію Умови щодо прийняття унії єпископи обговорювали на таємних зібраннях у Сокалі, Красноставі, Кобрині, Бресті протягом 1594—1595 рр. Там були підготовлені і основні статті унії, що виражали згоду та умови її прийняття. Звістку про підготовку унії православна громада віруючих сприйняла з глибоким обуренням. Різко виступив проти неї авторитетний у Галичині князь Костянтин Острозький. Назвавши єпископів «вовками в овечій шкурі», він закликав віруючих до протесту і погрожував полякам збройним повстанням. Його підтримали львівський єпископ Г. Балабан та єпископ перемишльський Михайло Копистенський, які вимагали передати питання про унію на розгляд собору, за участю всього духовенства, шляхетства і братств. Православні єпископи скористались дозволом короля і запрошенням митрополита на собор, добивалися, щоб він став сумісним собором католицької і православної церков. Члени уніатського собору не допускали й думки про можливість спілкування із противниками унії. Через це відбулося одночасно два собори. На соборі православної церкви, який виступив проти унії, разом з Львівським єпископом Гедеоном Балабаном, Перемишльським єпископом Михайлом Копистенським та іншими, приймав участь і князь Костянтин Острозький. Уніатський собор у складі православного митрополита, п'яти єпископів і трьох архімандритів, під керівництвом трьох папських легатів (послів) і трьох королівських послів виконав волю папи. Його учасники прийняли 33 умови Берестейської унії. Постанови двох соборів — уніатського і православного, які відбувалися одночасно в Бресті 6—10 жовтня 1596 р., були подані королю Сигізмунду III, але постанову православного собору король проігнорував. Так православ'я на землях Речі Посполитої фактично опинилося поза законом. Усі права, що належали раніше православній церкві, передавалися уніатській за умовами Берестейської унії.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 6; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.134.161 (0.012 с.) |