Навчально-виробнича практика
Похожие статьи вашей тематики
Навчальна практика проводиться в інституті. Мета практики - набуття навичок самостійної роботи з режисури і майстерності актора.
Зміст практики. Самостійна постановка сцен з п'єс, оперет, водевілів, музичних комедій (п'ятий семестр), постановка номерів оригінального і мовних жанрів естради (шостий семестр).
Самостійна постановка уривків і створення режисерського плану спектаклю чи театралізованого концерту дозволяє студенту оволодіти навичками роботи з автором, художником, композитором, балетмейсте- ром протягом усього навчального року. Наприкінці навчального року проводиться показ самостійних робіт.
Виробнича практика. Практика студентів на спеціальних театрально- концертних майданчиках (Палац "Україна", Палац спорту, Міжнародний центр культури і мистецтв, Естрадно-циркове училище, Цирк і т. д.), а також у музичних редакціях телебачення (шостий семестр).
Зміст практики. Знайомство з роботою помічника режисера, з веденням збірного чи театралізованого концерту, сюжетного естрад- ного спектаклю.
Оволодіння технікою сценічного освітлення: робота спільно з режи-
сером-постановником над освітленням спектаклю, складання світлової партитури.
Виконання завдань режисера у роботі з акторами, учасниками масових сцен, виконання завдань з постановочної частини.
Робота у складі постановочної групи, участь в обговоренні сценарію, ескізів, макетів, постановочного плану, музики і т. д.
Вивчення організаційного процесу театралізованого концерту, естрадного видовища.
Вивчення радіофікації сцени і залу.
По закінченні виробничої практики студент повинен подати керівникові:
- журнал записів з практики;
- світлову партитуру спектаклю;
- музичну партитуру спектаклю;
- режисерську монтажну розробку однієї із запропонованих тем;
- характеристику від театру чи прокатної концертної організації;
- перелік виконаних робіт.
Виробнича практика у професійних театрах, на інших сценічних май- данчиках на третьому році навчання проводиться протягом одного місяця.
У цей же період тривають заняття з режисури, з майстерності актора, репетиції самостійних уривків і робота з автором, художником, композитором.
Студенти працюють у театрах і на концертних майданчиках самостійно або групами (2-3 чол.).
План розподілу має бути затверджений до 1 січня.
До кінця шостого семестру курс здає кафедрі поставлений, за про- грамою, музично-драматичний спектакль (мюзикл, музичну комедію) або багатожанрове видовище.
Студенти беруть участь у спектаклях і як виконавці ролей, і як аси- стенти режисера, і як працівники обслуговуючих цехів. Така участь є одночасно виробничою практикою і з акторської майстерності, і з режисерського створення спектаклю.
Кожен спектакль детально обговорюється керівником курсу і сту- дентами з погляду творчих й організаційних аспектів.
Крім того, продовжується концертна практика на різних сценічних майданчиках, виступи з номерами в нічних клубах.
Четвертий рік навчання Режисура
Завданням четвертого року навчання є оволодіння професійними
навичками режисури масових свят, створення естрадного видовища, номерів для концертної естради, а також вивчення театральної педагогіки.
Теоретичні питання:
- фольклорні джерела масових видовищ;
- сценарій як основа масової святкової дії;
- своєрідність драматургії сценарію;
- використання в масовому видовищі суміжних мистецтв;
- сучасні масові видовища як своєрідна форма естрадної дії, масової за кількістю учасників і глядачів;
- театралізований концерт і масові видовища як складові частини масового свята;
- перші постановники масових свят - К. Морджанов, С. Радлов, Н. Петров, Н. Охлопков, В. Соловйов, Л. Силаев, Б. Шарварко та ін.;
- творчість І. М. Туманова, його роль в розвитку режисури масових свят, концертів і видовищ;
- масові видовища на основі музичної драматургії;
- особливості режисури масового свята;
- тема, ідея, задум сценарію масового свята;
- прийоми монтажу у театралізованому видовищі;
- театралізований концерт і масове театралізоване видовище основні види масових видовищ;
- організація репетицій, їх хронометраж, поточні, зведені і генеральні репетиції, проведення видовища і його режисерський аналіз;
- завдання постановочної групи.
Практичні заняття
Практичні заняття з режисури передбачають роботу над створенням монтажної драматургії, сценарію масового театралізованого видови- ща, набуття навичок режисерсько-постановочної роботи.
У масовому видовищі тема розкривається за допомогою естрадних номерів в естрадних номерах різних жанрів, об'єднаних загальною ідеєю, впливаючи на свідомість і уяву глядача сценічними символами.
Робота над засвоєнням принципів створення масових видовищ здійснюється за певними розділами.
1. Створення драматургії театралізованого видовища; композиція сценарію, ідея, надзавдання, основний сценарно-режисерський "хід", зав'язка і розвиток дії, кульмінація, пролог, епілог, подієвии ряд, монтаж епізодів; співвідношення різних жанрів, підпорядкування їх загальному
задуму сценарію; робота з автором над драматургією і текстом всього видовища; створення наскрізного конферансу в театралізованих концертах.
2. Постановка театралізованого концерту на театрально-концертних майданчиках Києва (Палац "Україна", Палац спорту, Національна опера, Міжнародний центр культури і мистецтв і т. д.); принципи поста- новки театралізованого концерту на великих сценах; образно-просторове вирішення театралізованого концерту; робота з художником, компози- тором, балетмейстером., режисером спортивних епізодів і оригінальних номерів; використання сучасної театральної техніки; постановочна частина, світло, радіо; роль кіно в масовому видовищі як одного із за- собів емоційного пливу; основи кіномонтажу; вирішення масових сцен відповідно до їх ідейно-смислового навантаження; темпо-ритм масової сцени; взаємозв'язок професійного і самодіяльного мистецтва; музика у вирішенні масових епізодів; світлова і музична партитура; режи- серський монтажний лист.
Організаційна діяльність режисера постановника. Транспортування колективів, їх розміщення, підготовка масових груп, евакуація зі сцени; режисерська документація.
3. Постановка масового театралізованого видовища в умовах вели- кого простору (площа міста, стадіон, палац спорту і т. д.); специфіка видовища з урахуванням простору; створення видовища з урахуванням основних компонентів видовища:
- ігрові епізоди (артисти театру і кіно);
- номери естрадних жанрів;
- хорові колективи;
- танцювальні ансамблі;
- оркестри (симфонічні й духові);
- циркові номери;
- військові колективи;
- спортивні колективи;
- дитячі художні колективи; 4
- кіноматеріал.
Режисерсько-постановочна група. Помічники режисера та їх функції.
Робота з художником; пошук пластичного вирішення масового видо- вища; художньо-образна організація простору.
Вирішення ігрових майданчиків. Опорні точки дії (станки, сценічні майданчики на машинах, на полі і т. д.).
Робота над ескізами і макетом оформлення; костюми, грим, реквізит
і бутафорія, планування і креслення. Робота з композитором, дириген- том, хормейстером, балетмейстером, постановником спортивних номерів, звукорежисером. Робота з акторами і учасниками масових сцен. Пластичне вирішення масових епізодів. Проблема просторового вирішення масових мізансцен з урахуванням кругового огляду. Темпо- ритм масового епізоду. Кольорова композиція масових груп. Проблема фокусування зорової уваги в умовах великого простору.
Організація репетиційного процесу. Транспортування артистів і колективів.
Використання радіотехніки і зв'язку в організації взаємодії ігрових майданчиків. Використання піротехніки.
Адміністративно-господарські питання. Кошторис.
У восьмому семестрі здійснюється розробка режисерського плану масового видовища з курсу режисури.
Крім того, в сьомому і восьмому семестрах студенти працюють над синтетичним естрадним спектаклем як автори сценарію і постановники номерів. Робота проводиться за допомогою керівника курсу і педагогів з дисциплін "Слово на естраді", "Музика на естраді", "Оригінальний жанр", "Робота режисера естради з автором". Цей спектакль є підсумком вивчення всіх фахових дисциплін.
Створення синтетичного спектаклю на поєднанні різних жанрів естради, кожен з яких має свою спрямованість і своє надзавдання, - це необхідний етап у вихованні режисерів естради і масових видовищ. У процесі підготов- ки спектаклю глибше вивчається природа естрадного видовища, окремих жанрів естради, структура естрадного номера, органічне поєднання в єдиному театральному видовищі різних естрадних жанрів.
Студенти спільно з керівником курсу та автором-педагогом створюють сценарій спектаклю. Задум сценарію детально обговорюється на курсі, уточнюються його тема, ідея, надзавдання, сценарний "хід", сюжет, основна подія і конфлікт. Сценарій поділяється на епізоди (номери), що відпрацьовуються студентами самостійно.
У дипломному спектаклі на IV курсі бажана участь в ролі вико- навців, крім студентів курсу, студентів естрадно-циркового училища, а також професійних артистів естради.
У масових сценах беруть участь студенти молодших курсів даної спеціалізації та студенти естрадно-циркового училища.
До екзамену з режисури у восьмому семестрі студенти готують:
- сценарій масового театралізованого видовища і постановочний план;
- ескізи і макети видовища, ескізи костюмів;
- замальовки основних масових мізансцен;
- партитури звукового, світлового оформлення;
- режисерський монтажний лист.
У навчальній аудиторії чи на орендованому сценічному майданчику студенти показують синтетичний спектакль, створений з номерів різних естрадних жанрів.
За роботу над спектаклем виставляються оцінки з кількох дисциплін: "Режисура", "Майстерність актора", "Слово на естраді", "Музика на естраді", "Оригінальний жанр".
Педагогічна практика
Педагогічна практика студентів IV курсу здійснюється на молодших режисерських курсах, а також на старших курсах естрадно-циркового училища як педагога-асистенти з майстерності актора, розмовного жанру на естраді, оригінального, вокального жанру і є перевіркою рівня засвоєння режисури. Уміння режисера естради працювати з актором перевіряється передусім у педагогічній роботі. Одночасно виявляється вміння студента працювати в різних жанрах естради. Викладання профілюючих дисциплін допомагає студентам закріпити професійні навички, набуті у процесі навчання в університеті.
При виставленні оцінок з режисури враховується педагогічна практика.
Майстерність актора
Змістом четвертого року навчання з майстерності актора є поглиблена робота над створенням цілісного художнього образу у творах різних жанрів.
Курс працює над музично-драматичним спектаклем. Якщо на III році навчання для курсового спектаклю було обрано складний музично- драматичний матеріал, то на IV курсі робота над ним може бути продовжена. Музичний спектакль, поставлений на IV курсі, є диплом- ною роботою з "Майстерності актора".
Основне завдання у створенні музично-драматичного образу - оволодіння навичками поєднання трьох мистецтв: вокального, музич- ного, сценічного. Студенти здійснюють режисерський аналіз музичної драматургії твору: визначають ідею, конфлікт, основні події, наскрізну дію, атмосферу, виявляють дію, закладену в музичній тканині. Працю- ючи над музично-драматичною дією, студенти створюють кінострічку видінь для розуміння емоційного настрою, характеру дійової особи, його біографії, а також взаємовідносин дійових осіб, розстановку сил в основному конфлікті.
Студенти-режисери беруть участь у роботі диригента з виконавцями, виявляючи органічний зв'язок музично-вокального образу з його сценічним втіленням.
На четвертому році навчання студенти опановують весь комплекс професійних знань і навичок для створення цілісного художнього образу. Розкриваючи логіку поведінки дійових осіб в їх конкретному вияві, - в дії, словах, вчинках, взаємовідносинах, - студенти вчаться відрізняти істотне від другорядного, знаходити "зерно" ролі, створюва- ти внутрішній монолог, другий план, а також розкривати фізичний стан у запропонованих обставинах. Основою сценічного образу є мета, вчинки, взаємовідносини з персонажами.
М. Гоголь вважав, що розумний актор, перш ніж схопити окремі примхи чи риси зовнішності особи, повинен виявити і вловити загально- людське наповнення ролі, повинен розглянути призначення цієї ролі: повинен розглянути головну і переважаючу турботу, на яку витра- чається його життя, яка є тим вічним цвяхом, що сидить в голові. Вловивши цю головну турботу особи, актор повинен настільки перейня- тися нею, щоб її думки і прагнення стали його власними і хвилювали його невідступно протягом усього показу п'єси.
"Ідучи від себе", тобто від власного світогляду, знань, життєвого досвіду, думок і почуттів, опанування логіки поведінки дійової особи у запропонованих обставинах п'єси приводять до злиття його індивідуаль- ності з драматургічним образом, що є основою для створення сценічного образу.
Органічно сприйняти характер дійової особи означає правильно знайти "зерно" ролі, тобто її глибинну суть, приховану за типовими рисами образу. Можливо, що студент правдиво й логічно діятиме на сцені, але це не буде типовим для даного образу - значить не знайдено "зерна". Тільки за умови адекватного розуміння думки К. С Станіславсь- кого про шлях створення образу процес перевтілення природно і законо- мірно поєднає внутрішню і зовнішню характерність як елементи, що завертають роботу над роллю.
Внутрішні і зовнішні характеристики образу режисери і актори естради та масових видовищ мають доводити до міри гротеску. Гіперболізація сценічного образу вимагає від майбутніх діячів естради оволодіння мистецтвом гротеску. Педагоги з майстерності актора мають заохочувати вирішення образу прийомами "від зовнішнього до внутрішнього", запропонованими К. С Станіславським. При цьому слід підказати студенту шлях до внутрішнього виправдання форми в
межах окресленої ролі. Створення внутрішніх і зовнішніх характеристик вимагає відповідних виражальних засобів, зокрема, - гриму й костюмів.
В. І. Немирович-Данченко вважав, що образ лише тоді набуває оста- точної форми, коли все ~ і темпераментні переживання, і пластика... увіллються в слово, що яскраво виявить і виправдає всі інші елементи акторського перебування на сцені.
Студент повинен уміти діяти словом, вести словесну дію. У роботі над словесною дією нагромадження і розробка бачень здійснюються студентом самостійно.
Працюючи зі студентами, особливо на III курсі, педагоги з майстер- ності актора повинні розвивати у майбутніх режисерів естради навич- ки імпровізації. Імпровізація - це створення художнього образу відповідно до власного бачення, художньої цілісності спектаклю і над- завдання ролі. Сміливість, довіра до самого себе активізують до твор- чості підсвідомість. Відчуття правди і творчий стан є передумовою підсвідомої творчості.
"Що - свідомо, - писав К. Станіславський,- як - несвідомо. Ось найкра- щий прийом для творчої підсвідомості і допомоги їй; не думаючи про як, а лише спрямовуючи всю увагу на що, ми відволікаємо нашу свідомість від тієї сфери ролі, що вимагає участі несвідомого у твор- чості". Актор, лишаючи недоторканою сутність образу, може варіювати форму, пристосування, оцінки подій. Метод етюдної робо- ти над образом, сценою, спектаклем сприятиме розвитку навичок імпровізації у майбутніх режисерів і акторів естради.
Екзамен з майстерності актора в кінці четвертого курсу передбачає:
- показ дипломного спектаклю в умовах сцени.
Виробнича практика
(сьомий і восьмий семестри)
Виробнича практика студентів на театрально-концертних майдан- чиках Києва, в естрадних групах і колективах, в програмах музично- розважального характеру на телебаченні. Студенти працюють як асистенти режисера над спектаклями, шоу-видовищами, телепрограмами. У сьомому семестрі практика з відривом від навчання триває 2,5 місяці.
Студенти беруть участь у створенні режисерського задуму спектак- лю, календарного плану роботи над новою постановкою або програмою, у творчому процесі роботи з автором, художником, композитором, стежачи, як здійснюється контроль за якістю і термінами виконання постановочних робіт в цехах і майстернях.
Основним програмним завданням виробничої практики є робота режисе- ра. Виробнича практика передбачає також проведення студентом монту- вальних, світлових, музичних репетицій за дорученням режисера, участь у складанні афіші й реклами, у перегляді, обговоренні спектаклю, видовища.
Студенти можуть бути черговими артистами естради на концертах та спектаклях поточного репертуару.
Обов'язковою є педагогічна практика, під час якої студенти працю- ють як педагоги-режисери у Київському естрадно-цирковому учи- лищі, в різних естрадно-циркових студіях.
Кожен практикант зобов'язаний вести докладний щоденник своєї творчої і організаційної роботи. Після закінчення виробничої практики студент подає декану факультету режисури і телебачення, а також керівникові курсу щоденник-звіт разом з офіційним відгуком керівництва про проходження практики.
У восьмому семестрі здійснюється постановка і показ спектаклю, шоу- видовища (з курсу "Майстерність актора") в умовах репетиційного класу чи на сценічному майданчику. Постановка і показ також є виробничою практикою, де студенти беруть участь як виконавці і асистенти режисера. Основним її завданням є самостійна підготовка студентом сцени, мініатю- ри, номера до показу керівникові курсу, робота з виконавцями.
Крім того, в кожній роботі студенти виконують функції помічника режисера як відповідальні за окремі етапи підготовки спектаклю: оформлення, костюми, світло, музику, шуми, радіо, грим, перуки, бутафорію і реквізит.
Робота повинна здійснюватись спільно з художником спектаклю, композитором, балетмейстером, запрошеними або з числа студентів.
Постановка студентом спектаклю чи шоу-видовища (з курсу "Акторська майстерність") може здійснюватися під керівництвом педагога-режисера кафедри, керівника курсу. Якщо вона є самостійною роботою студента, то він є постановником одного з епізодів (номерів) самостійно підготовленого курсом спектаклю-видовища. Обов'язкова підготовка ескізів, монтувальних листів, макету оформлення, помічника режисера світлової партитури, а також партитури музичного і шумово- го оформлення.
П'ятий рік навчання Режисура
П'ятий курс є завершальним у підготовці режисерів естради і масо- вих видовищ. Його завданням є поглиблене теоретичне вивчення і
практичне засвоєння специфіки естрадної режисури (жанри естради, робота з ними) з урахуванням досвіду, набутого під час виробничої практики, а також підготовка дипломних робіт з режисури.
Теоретичний матеріал
Ознаки естрадності - відвертість, лаконізм, мобільність, свят- ковість, оригінальність, різноманітність.
Концертна творчість - концертна програма. Мистецтво ведення конферансу на естраді. Акторська творчость на естраді. Словесна дія естрадного виконавця.
Вчення К. С Станіславського про надзавдання та наскрізну дію.
Номер як основний елемент естрадного мистецтва.
Синтетичний естрадний номер і методика роботи над ним.
Специфіка естрадних жанрів. Спеціалізація режисерів естради за різними жанрами.
Специфіка роботи режисера з актором естради. Вимоги до естрадного виконавця - синтетичність роботи естрадного актора, його особистісні риси, психотехніка.
Значення індивідуальності на естраді. "Маска актора" в роботі над естрадною драматургією і над режисерським вирішенням естрадного номера.
Питання цілісності у сценічному мистецтві. Створення естрадного шоу-видовища, гармонійна узгодженість компонентів, що розкривають образ, ідею твору, його надзавдання, "зерно".
Основні компоненти масового свята - театралізований концерт і театралізоване видовище, їх відмітні особливості.
Закони композиції масових видовищ.
Атмосфера як одне з найсильніших виражальних засобів у сценічно- му мистецтві. Цілісність і стильова однорідність естрадного видовища.
Мізансцена як виражальний засіб в естрадному і масовому видовищі. Мистецтво мізансцени як здатність режисера мислити пластич- ними образами. Закони побудови мізансцен для маси виконавців. Сила емоційного впливу масової мізансцени. Темпоритми мізансцен у масовому видовищі.
Робота з постановочною групою. Помічники режисера і їх функції.
Творчо-організаційна роль режисера у постановці масового театралізо- ваного дійства. Організація репетицій. Хронометраж. Поточні, зведені і генеральні репетиції. Проведення видовища і його режисерський аналіз.
|