Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Постмодернізм як «нова філософія історії»Содержание книги
Поиск на нашем сайте
пекла, і веде як не в пекло, то в божевільню - це вже напевно. А нам, тимчасовим мешканцям цього світу, який наразі ще не перетворився на божевільню, це не до вподоби - нас лякає нескінченність, що віддаляється мірою того, як ми до неї наближаємося; нам до душі скінченне в усій його скромності, конкретне, те, що можна вхопити думкою, те, що здатне служити основою нашого існування та відправним пунктом наших дій. Проте запозичене від постмодернізму сприйняття будь-якого джерела як тексту з власною внутрішньою логікою прислужилося и історикам, підштовхнувши їх до детального вивчення контексту, в якому виникло й функціонувало джерело або історіографічний твір, - його мови, культурних навичок і позиції автора, обставин написання тощо. Мало хто з істориків замислюється, чи він конструює а чи реконструює минуле, але принаймні, навіть усвідомлюючи, що, всупереч заклинанням вірних лицарів «об'єктивного знання», нам доступні лише уламки, розриви та «хаос одиничного», в душі переконаний, що таки реконструює. Якими методами та як - піде мова далі. Розділ 8
Історик сам на сам із джерелом: різновиди джерел і способи їх інтерпретації
Переписувач книг. Гравюра за мініатюрою XII cm.
Джерело, за образним висловом Робіна Колінгвуда, - це сировина, з якої виготовляють історію. Адже єдиний спосіб перевірити, чи не морочать нам укотре голову байкою, скажімо, про повальну письменність людей трипільської культури, - це знайти якісь сліди цієї письменности: зв'язні тексти, написи на вжиткових предметах тощо. Один палкий аматор історії за моєї бутности в архіві разів скільки присилав запит із проханням вислати йому довідку про те, поховано Тараса Бульбу, й щиро обурювався, що недбалі архівісти такої довідки не шлють. Цей кумедний епізод добре демонструє різницю між професійним й аматорським сприйняттям історії. Аматорові досить повірити, що було так, як йому хотілося б. Натомість фаховий історик — це невільник джерела, бо мусить знайти свідчення про те, що його цікавить. І коли джерела не містять жодної згадки про Тараса «Бульбу, то ми не маємо права вводити цього персонажа, дарма що він такий колоритний, у розвідку про перебіг козацьких'повстань, - з тієї простої причини, що універсальною ознакою всякої науки, зокрема історичної, є доведення підстав, на яких засновано те чи те судження. Коли та як ширшав репертуар джерел Однак самі по собі джерела - це ще тільки купка цегли, з якої історик змурує фундамент під свою оповідь про минуле. Як писав Бенедетто Кроче, це «труп без душі», і тільки «ожививши» джерело своїми знаннями, інтелектом й уявою, історик перетворить низку свідчень на «історію», себто в якийсь спосіб організовану розповідь. Потенційно свідченням для історика може стати геть усе - від чоловічка, що його намалювала на стіні печери первісна людина, до філософського трактату чи промови генерального секретаря ООН. Отак широко, проте, поняття джерела трактували не завжди. Почавши з Геродота, кожне покоління носіїв чергової історичної свідомости формулювало дедалі складніші питання до минулого, і мірою того, як накопичувалося історичне знання, виникала потреба «розпитувати» про минуле щораз нові й нові джерела. З другого боку, дедалі більше зростала фахова компетентність
[ 229 ] Розділ 8. Історик сам на сам із джерелом... історика, а відтак ускладнювалися й самі питання - від простого що сталося до складнішого як та чому це сталося, ще далі - чи джерело достовірно оповідає, як та чому це сталося, аж до сьогоднішнього - чим керувалися люди, які робили те, що робили. В такий спосіб помалу утверджувалося наше теперішнє ставлення до джерел, коли ми, слідом за Марком Блоком, беремо за джерело все, що «видає присутність людини». Ставлячи джерелу нові й нові запитання, ми таким чином примножуємо історичне знання: адже «білими плямами» минулого насправді є не сюжети, що їх досі не описано, а питання, яких досі не поставив історик. Своєю чергою, поява одного нового питання обвально тягне за собою вервечку інших, і власне в такий спосіб — у конкуренції відповідей і гіпотез — розвивається історична наука. Джерельну базу історіописання, як пам'ятаємо, започаткували винахідники «усної історії» - Геродот і Тукідид, які збирали свідчення, розпитуючи сучасників та очевидців. В еліністично-римську добу, коли великі діяння предків покрив морок століть, а покійників не розпитаєш, народилася компілятивна історія: джерелом для неї служили праці попередників та легенди й перекази. Творам еліністичних і римських компіляторів неабияк поталанило: з падінням Римської імперії їхні тексти самі набули статусу джерела, і в такій функції завдають клопоту сучасним історикам до сьогодні, бо ж іди знай, де Полібій, Плутарх, Лівій чи Светоній фантазують, а де оповідають wie es eigentlich gewesen (Цезареві, Taцитові й Флавієві, що описували, по-сучасному кажучи, актуальні події,вірити легше, але, звісно, теж із примруженням ока - на зразок того, як ми сприймаємо мемуари теперішніх генералів-відставників). Мало того, італійські гуманісти XV ст. власне до античних текстів уперше запровадили саме поняття «джерело», закликавши повернутися «до джерел» (ad fontesi сучасної їм історії та культури. Гуманісти зневажали середньовічні хроніки як продукт «темних віків», та ба. Вже невдовзі ці хроніки зроблять таку саму блискучу кар'єру, як і твори asi тичних авторів, і стануть чи не основним джерелом з історії Середньовіччя. Самі ж середньовічні хроністи працювали за античним рецептом, себто дещо компілювали з попередників, дещо брали з легенд і переказів, а дещо описували «наживо» - на підставі власних спостережень за подіями. Революційні новації у цю понадти-сячолітну традицію внесло XVII ст. - доба зародження критичного мислення, на яку припадають перші спроби перевірити вірогідність усталеного репертуару свідчень, узятих із творів античних і середньовічних авторів. Відтак «історіографія ерудитів» починав широко використовувати доти майже незадіяні різновиди джерел: законодавчі та нормативні акти, королівські привілеї, дипломатичні угоди, документи папської канцелярії та навіть нетекстові джерела на кшталт монет чи гербів. У XVIII ст. цей перелік доповнила «історіографія антикварів», перейнявшись особливим пієтетом до старих рукописних кодексів («мануск-
[ 230 ]
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 285; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.212.146 (0.006 с.) |