Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Розділ 3. «Історіографічні революції» тривають: Ренесанс, Бароко, ПросвітництваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
гатьох сотень (скажімо, в самій лише Російській імперії станом на другу половину XVIII ст. діяло понад 140 лож). Строкатість масонського руху породила серед дослідників різні його оцінки: дехто вбачає у ньому інкубатор просвітницьких ідей (адже членами однієї з паризьких лож були, зокрема, Вольтер, Монтеск'є та Кондорсе), інші, навпаки, вважають, що масонство служило свого роду «протиотрутою» від раціоналізму Просвітництва. Адже й справді, масони уособлювали собою «протилежний полюс Просвітництва», бо відкидали раціональний Розум, схиляючись перед містичним «просвітленням» (illuminatio) й езотеричним, себто доступним лише для втаємничених, знанням, що нібито дійшло, передаване, від часів спорудження Єрусалимського Храму Соло-моном і відкривало перед людиною шлях до духовного самовдосконалення. Масонський стиль мислення, опонуючи Просвітництву, зосереджувався не на утилітарному емпіричному досвіді, а на інтуїтивному осягненні сутности буття. Ідеалом масонів був образ мандрівника - сліпця, що навпомацки шукає «приховану істину» божественного (наприкінці XIX - на початку XX ст. ці мотиви наново спалахнуть у модерних течіях символізму та неоромантизму). Суспільство масони сприймали не як раціонально витлумачені спільноту, що прямує шляхом прогресі через нагромадження знань і ліпше впорядкування, а як необтесаний каміни що його ще повинні огранити «майстри» - будівничі нового світу, які пізнали таїну (звідси бере початок і масонська символіка мулярства з емблемами молотка, фартуха й кельми). Містичний пієтизм і до певної міри суголосне з ним масонство стали провісниками «романтичного перевороту» в європейській культурі - перевороту, що докорінно змінив і світогляд, і систему цінностей, і, врешті, способи витлумачу вати/описувати історію. Розділ 4
Доба Романтизму: великі історики у тенетах великих філософських систем
Оноре Дом 'є. Повстання; 6л. 1848 (приватне зібрання)
Оскільки батьківщиною містичного пієтизму, більшою чи меншою мірою зіставним зі щойно згаданим масонством, судилося стати Німеччині, то слушно буде охарактеризувати «романтичний переворот» метафорою чеського філософа Яна Паточки (1907-1977) з його книжки «Karcirske eseje o filosofii dejin» («Єретичні есеї про філософію історії»): Німеччина стала тією країною, куди дух зміг відступити після кризи революційної анархії, аби пройти там курс лікування.
«Курс лікування», себто системні зміни в європейській культурі, що їх ми звично ототожнюємо з Романтизмом, було започатковано на зламі XVIII-XIX століть. Утім, у красному письменстві симптоми цього явища (так званий преромантизм) фіксують іще раніше, і то не тільки в Німеччині (де у 1770-1780-х pp. постав літературний напрям «пристрасти й чину», відомий під назвою «Sturm und Drang» |Буря й натиск]), але й в Англії («осіанізм» - похмура поетика «ночі та могили», започаткована Макферсоном) і Франції («руссоїзм» - культ почуття й природности, інспірований творами Руссо). Отверезіння по тому, як навіяні Просвітництвом гасла Великої Французької революції «Свобода, Рівність, Братерство» не витримали випробування реальним життям, обернувшись жахіттями якобинського терору, падіння революційних ідеалів й утвердження після «наполеонівської доби» охоронницьких режимів, потягли за собою песимістичні рефлекси та зневіру в можливість передбачуваного енциклопедистами універсального «царства Розуму». З одного боку, це призвело до появи «зайвих людей», не зрозумілих і дивних для середовищ, що почували себе комфортно в прозаїчній рутині повсякдення, а з другого - доспалаху серед творчих особистостей культу індивідуалізму, розкутої фантазії, екзальтованої побожности - словом, усього того, що висміювали раціоналісти-просвітники. Тепер надійшла черга сміятися їхнім опонентам. Як іронічно завважує 1801 р. один із них, німецький історик літератури Авґуст Вільгельм Шлєгель:
Зробивши розум слугою почуттів, що, на їхню (просвітників) думку, ма- [ 117 ] Розділ 4. Доба Романтизму: великі історики у тенетах великих філософських систем ють бути не чуттєвими, а розумними, вони поставили все на голову. Можна сказати, що такі люди їдять і п'ють не з природного апетиту чи для задоволення, а тому, що вважають це корисним. [...] Текст усіх проповідей про Просвітництво є насправді смішною пародією на слова історії Творіння. Він звучить так, ніби це «Allgemeine Deutsche Bibliothek» [берлінська газета. - H. Я.] сказала: «Нехай буде світло, і стало світло». Нові ідоли, піднесені на п'єдестал новою добою, не залишили байдужими й істориків. Ось як образно характеризує романтичний переворот в історіописанні Бенедетто Кроче: З нестримністю потоку, що повертається у своє природне річище, змітаючи всі штучні перепони, після довгої раціоналістичної аскези погляди віднині звернулися до старої релігії, до старих національних і місцевих звичаїв, залунало полегшене зітхання радости, коли знову відкрилися старі садиби, замки і собори, зазвучали давні пісні й пригадалися старі легенди. [...] Ностальгійна течія в історіографії Романтизму не зводиться до окремих творів чи імен: вона, немов повінь, затопила все або майже все, написане в той час.
Ліки від Просвітництва Стрижень перемін в історіописанні годі зрозуміти, не взявши до уваги основних прикмет романтичного світосприйняття. Такими вважають: 1) релігійність не через засвоєння догматів,а через почуття й містичний досвід: 2) визнання переваги емоцій, зокрема станів екстазу та натхнення, над раціонально усталеними правилами (свій прояв, зокрема, це знайшло у витісненні класицизму з красного письменства, малярства й архітектури, у появі! так званих «романтичних», себто таких, що імітують живу природу, парків тощо); 3) захоплення усім індивідуально-неповторним, незвичайним, екзотичним, таємничим (звідси тріумфальні не зростання інтересу до «сивої давнини» - Середньовіччя та його решток у руїнах і легендах); 4) культ неординарної особистости (досить нагадати вперше наголошену роль «поета-пророка» чи літературні образи «зайвих» молодих людей, які не знаходять собі місця! серед нудних «обивателів»). Нові акценти, що їх розставляв у європейській культурі Романтизм, тягли за собою і нове тлумачення «сенсу історії», яке узгоджувалося з новим світовідчуттям та новими культурними запитами. Самі історики ще не задумувалися над такими абстракціями, та, правду кажучи, й до сьогодні мало ними переймаються. На допомогуприйшла підказка філософів. Стратегічне партнерство історії з філософією було вже до певної міри випробуваним, адже «філософська історія» Просвітництва таки привчила шукати «сенс історії» поза компетенцією Провидіння, а водночас ерудити й антиквари залишили в спадок історикам XIX ст. практичні навички того, як розпитувати джерела, шукаючи відповідей на сформульовані філософами запитання. Либонь, ніколи доти й [ 118 ] «Відкриття народу» ніколи відтоді стільки великих філософських умів не розмірковувало над осмисленням історії, як у романтичну добу: Імануїл Кант (1724-1804) і Йоган Ґотфрид фон Гердер (1744- 1803), Йоган Ґотліб Фіхте (1762-1814) і Ґеорґ Вільгельм Гегель (1770-1831), Томас Карлайл (1795-1881) і Жозеф де Местр (1753-1821) та багато інших. Непірнаючи в глибини філософських абстракцій, коротко переглянемо ті з запропонованих ними поглядів на перебіг історії, що були сприйняті й «практично зреалізовані» в історіописанні доби Романтизму.
«Відкриття народу» Свою появу жмуток тих ідей, що невдовзі ляжуть у підмурівок так званого культурного націоналізму, або «етнонаціоналізму» (зрозуміло, обидві дефініції пізніші), завдячує вихідцеві зі Східної Прусії, лютеранському пастору, а від 1776 р. духовному главі лютеран Ваймарського герцогства Йоганові Ґотфриду фон Гердеру, - за словами одного з біографів, людині «епохальних передчуттів». Найповніше ті ідеї викладено у чотиритомній праці філософа «Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschenheit» («Думки до філософії історії людства», 1784-1791 pp.). Почасти відштовхуючись від статті Дідро в «Енциклопедії» про «особливий характер» кожної нації та від трактату Монтеск'є «Дух законів» (де правничі системи різних народів витлумачено як прояв їхнього «загального духу», усталеного під впливом клімату, форми правління, релігії та звичаїв), Гердер розглядає людину як істоту, що її формують «два світи» - світ природи і світ духу, поєднані в мові, психології та життєвих цінностях. Ця сума ознак зумовлює специфіку «народного духу» (Volksgeist) певної нації, який зберігає сталі характеристики попри зміну географічного довкілля чи політичних обставин, бо успадковується природним шляхом, передаючись із покоління до покоління у мітах, легендах, народних піснях і казках. Втрачаючи ж свою мову - основний інструмент передачі досвіду поколінь, - народ неминуче втрачає власну «самість», стає нежиттєздатним. Отже, мова й трансльована через неї культура, за Гердером, є головними
[ 119 ] Розділ 4. Доба Романтизму: великі історики у тенетах великих філософських систем
чинниками, що і визначають, і віддзеркалюють специфіку національної неповторности, або,послуговуючись термінологією філософа, «душі народу» (Volksseele). Кожна культура, своєю чергою, є даром Божим, а отже - як частина божественного цілого - має унікальну вартість, безвідносну до інших культур, та власну внутрішню обґрунтованість і призначення у багатоманітті форм історичного буття: Всі творіння Божі укріплені в собі, всі прекрасним зв'язком з'єднані поміж собою, оскільки всьому вказано межу й усе спирається на рівновагу протиборчих сил, впорядковану внутрішньою силою. Ця сила - провідна нитка для мене; я простую лабіринтом історії і скрізь бачу божественну гармонію та порядок; все, що хоч якось може здійснитися, насправді здійснюється, і все, що може діяти, діє.
Ідеї Гердера революційно переінакшували погорду Просвітництва до «варварських» культур і суспільств, навпаки - створювали простір для пошуку в них особливої, «природної» цінности. Накладаючись на романтичний пієтет перед минулим, це вперше призвело до сприйняття історії людства як процесу безперервного культурного взаємозбагачення, коли, за висловом Гердера, ...народ передає свій духовний набуток іншому народові. Отак у великому поступі націй набувають вищого рівня мистецтва, науки, культура та мова - це найліпший спосіб їх удосконалити, що вибрала природа. [...] Хіба карлик на плечах у велетня не вищий завжди за самого велетня?
На виклик культурно-національного виокремлення, поруч із літераторами та збирачами фольклору, потрактованого як уособлення питомих джерел «народної душі», гаряче відгукнулися історики. Власне вони у своїх працях уперше стали системно обґрунтовувати специфіку минулого тих чи тих націй як нібито зумовлену неповторним «духом» нації (у цьому вельми стало у пригоді нехтуване просвітниками ренесансне історіописання: «спогади» про Римську імперію італійсь-
[ 120 ] «Відкриття народу» ких гуманістів, апеляція їхніх німецьких колег до звитяг германських племен як «будівничих Европи» і т. д.). Бурхлива «націоналізація» європейських держав упродовж XIX ст. перетворювала істориків, як інколи це (метафорично окреслюють, на «перших жерців націоналізму», що науково узасаднили «колективну генеалогію» - уявлення про спільність крові на спільний, власній землі. Варто підкреслити, що Гердерів наголос на самоцінності й унікальності кожної з культур, поміж яких немає «вищих» чи «нижчих», відкривав обрії націотворення і для тих європейських народів, що були менш успішними в політичних кар'єрах, ніж французи, росіяни чи британці. Зароджений у такий спосіб культурницький рух ліг в основу рвучкої активізації («відродження») багатьох [бездержавних етносів Европи - чехів, словаків, сербів, фінів, румунів, шотландців, урешті - українців. Прикметно звучать самі назви написаних у цьому річищі творів $ із наголосом на слові «народ» і на предковічних витоках відповідного народу: «Історія польського народу» поляка Єжи Самуеля Бандтке (1810 p.), «Слов'янські старожитності» словака Павла Йосефа Шафарика (1837 p.), «Історія чеського народу в Чехії та Моравії» чеха Франтишка Палацького (1848 р.) та ін. Для України чільним маніфестом романтичного націоналізму є «Книга буття українського народу» Миколи Костомарова, створена наприкінці 1845 - на початку 1846 р. як свого poду «програма» Кирило-Методіївського братства. Тут ми вперше натрапляємо на складник ідеології романтичного націоналізму — ідею особливої місії свого народу, чи не найвиразніше сформульовану в закликах лідера італійського Рисорджименто Джузеппе Мадзині (1805-1872): Вас, хто народився в Італії, Бог наділив, ніби на відзнаку особливої прихильности, країною, найліпше окресленою в Европі. [...] Наша Країна - це наш дім, що його дав нам Бог, оселивши в ньому численну родину, яку ми любимо і яка любить нас [...]. Людство - це велика армія, що рухається на завоювання невідомих земель, супроти могутніх і обережних ворогів. Народи - окремі полки та дивізії цієї армії. Кожному довірено свій пост... Не кидайте знамено, яке дав вам Бог. [...] Ваша Країна є знаком місії, яку дав вам Бог, аби ви її здійснили у складі людства.
Неважко побачити ідейну спорідненість цих палких слів із відповідними рядками «Книги буття»: Лежить у могилі Україна, та не мертва, бо уже приходить голос і пробудить. [...] І в третій раз вона скоро прокинеться і крикне на всю широку Слов'янщину, і почують крик встане Україна, і буде непідлеглою Річчю Посполитою в союзі слов'янськім. І тоді звершиться Писаніє: «Камень ero же не брєгоша зиждущії, то і бисть во главу угла».
Наскільки істотним внеском в історіописання XIX ст. була ідея месіянського покликання власної «нації», вид- [ 121 ] Розділ 4. Доба Романтизму: великі історики у тенетах великих філософських систем но з того, що ця ідея зберегла свій «мобілізаційний зміст» і в другій половині XIX ст. - у працях істориків, які скептично ставилися до романтичного народолюбства. Приміром, краківський історик-консерватор Юзеф Шуйський, гострий опонент романтичного звеличування польського минулого, писав у 1862 p.: Польща мала подвійну місію, очевидно, призначену їй Богом. Вона мусила боронити християнство від навали зі Сходу й апостолувати Схід, перетворюючи слов'янські народи, яким була матір'ю, на слуг християнської цивілізації та оберігаючи їхні національні властивості від загарбницької ідеї пангерманізму.
Врешті, окрім «покликання народу», в романтичну добу остаточно утверджуються стереотипні характеристики тих чи тих народів, які нібито відбивають їхній «дух». Що французи «легковажні», греки «віроломні», німці «вперті п'яниці», англійці «пихаті», іспанці «серйозні» і т. ін., відомо було здавна — іронічними репліками з приводу вад/властивостей сусіда європейське письменство не гребувало завжди, а в XVII ст. навіть набули поширення жартівливі «каталоги народів», де кожній нації привласнено певне стале означення. Просвітники у XVIII ст. знайшли цьому «раціональне» пояснення — «особливий характер народу» тлумачився як наслідок природно-кліматичних умов його буття: південним народам віднині належало бути співучими та легковажними, а північним — суворими й діловитими! Варто принагідно завважити, що з цим не забарилися й українські автори. Ось як, для прикладу, виглядають українці у тексті «Топографического onuсания Черниговского наместничестпва» Афанасія Шафонського (1786 p.): Малороссийский народ вообще, от самого знатного до последнего человека, имеет нрав тихий, робкий, застенчивьій, ненахальньїй [...]. Малороссиянина и малороссиянку можно, кроме eгo наречия, между великим числом великороссиян по eгo обращению узнать. Он в обхождении ласков, благосклонен, учтив, простодушен, гостеприимчив, неко-рыстолюбив, непредприимчив, более невесел, нежели весел, набожен и суеверен, ленив, неподвижен, к тяжбам и ябедам склонен, мстителен и нетрезв, телом сановит, бел, здоров... Малороссияне все склонны к музнке, и обыкновенно на скрьшке, на гуслях, цымбалах и на бандуре, на дудках [...]. К пению особливую имеют склонность и способность.
Романтичне історіописання, шукаючи неповторний «дух народу», по-своєму кодифікувало всі попередні стереотипи, намагаючись «науково пояснити» притаманні тому чи тому народові етнопсихологічні властивості. Тож власне під пером людей доби Романтизму українці остаточно перетворилися на «сумирну», «співучу» й схильну до мрійливости націю, передавши цей романтичний заповіт новітнім шукачам «філософії серця» та інших симпатичних рис української неповторности.
[ 122 ] «Історичні» нації та «неісторичні» народи під колесами історії «Історичні» нації та «неісторичні» народи під колесами історії
Ідею поділу народів на «історичні» та «неісторичні» висунув геніяльний Німецький філософ, уродженець Швабії, професор філософії Берлінського Університету протягом 1818-1831 pp. Ґеорґ Вільгельм Геґель в університетських лекціях 1822-1823 pp., виданих під наголовком «Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte» («Лекції з філософії історії»). Для нефілософа переказати абстракції філософського генія - це все одно, що наспівати, як у відомому анекдоті, Карузо. Отже, з неминучим спрощенням це можна викласти отак: в універсальній історії людства, за Геґежем, здійснює себе певна понадчасова ідея («Світовий Дух» [Weltgeist], або Абсолютний Розум), котра власне й надає сенсу історії поточній: Світова історія триває згідно з внутрішньою закономірністю, це раціональний процес, раціональність якого є не раціональністю окремого предмета, а божественним Абсолютним Розумом.
Світовий Дух прокладає собі шлях до народів, держав чи індивідів приховано, оприявлюючи себе лише на найвищому щаблі - у мистецтві, релігії та, врешті, філософії, що здатна розшифрувати «ієрогліф Розуму, вмурований в історію людства». Конкретним же знаряддям цього оприявлення слугують ті чи ті народи, які, почергово виходячи на світову арену, втілюють об’єктивну фазу розвитку Духу - державу, що її Геґель розглядає не як довільний витвір індивідів, а як неминучу форму, якої досягає Світовий Дух у простуванні до «моральної свободи»: він «не тільки носиться над історією, як над водами, але діє в ній, становить її одинокий рушій». Отже, історію людства слід розуміти як цілісний процес «усвідомлення свободи», що реалізується у діях народів і держав. Кожну цивілізацію в цьому процесі представляють її лідери, наділені місією духовного проводу: східну (де лише одна людина - деспот - користалася свободою); античну греко-римську (де свобідними були чимало людей, але не всі); християнсько-германську (де під впливом євангельського Передання народи Европи усвідомили, що кожна людина має бути вільною у рамках правлінь, підпорядкованих зако-
[ 123 ]
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 368; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.135.184.136 (0.017 с.) |