Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Розділ 6. «Антипозитивгстський бунт» на зламі ХІХ-ХХ столітьСодержание книги
Поиск на нашем сайте
прогресу» та пов'язаних з цим уявлень про закономірність і передбачуваність історичного процесу. Інакша доля судилася дискусії 1) про пізнавальні можливості історика та про міру його суб’єктивності й 2) про межі території, що її він здатен освоїти дослідницьким аналізом. Ці проблеми не вдалося зняти з порядку денного до сьогодні. Щодо першого - пізнавальних можливостей та суб'єктивізму, то либонь усіх істориків XX ст. (за винятком радянських — тут позитивістська доктрина «об'єктивного» знання з причин, далеких від науки, так і не зазнала ревізії) можна назвати «поміркованими релятивістами». Це означає, що кожен із фахівців усвідомлює відносний характер здобутого ним знання, цілком розуміючи, що не можна пізнати wie es eigentlich gewesen те, чого вже немає і чого ми не здатні почути/побачити. Що ж до міри суб’єктивності, то й тут жоден тямущий фахівець не заперечить опосередкованості (отже, суб’єктивності) своїх спостережень, які щільно вкладаються у заданий нами самими ракурс бачення минулого — ракурс, що його диктує нам наш час, наша культура, наші переконання й особисті уподобання, врешті - просто «наукова мода» на ту чи ту проблематику, зі способом її трактувати вкупі. Під цим кутом зору історія - зрештою, як і будь-яка гуманітарна наука, що не має прямого практичного виходу, — перетворюється на свого роду інтелектуальну гру, таке собі «мистецтво заради мистецтва» (і в цьому - принципова відмінність сучасних істориків від їхніх «наукових прадідів» XIX ст., коли кожен помітний історик уважав себе «учителем», «будителем» чи «лікарем власної нації, а свою працю дорівнювавдо високої місії «служіння» наші/ родові/державі/церкві тощо). Натомість у питанні про «тер: історика», себто про те, які обшири доступні його пізнанню, а які ні, згоди наразі немає. Суперечки на цю тему стрясають історичною наукою впродовжцілого XX століття. З-поміж головних дискусійних вузлів західної історіографії XX ст. (радянську було відгороджено від цих дебатів муром «єдиною правильної методології») можна виділити: □ проблему можливости/неможливости історичного синтезу, себто сукупного й цілісного представлення різних площин минулого - економіки, соціяльного життя, культури, побуту тощо; □ проблему співвідношення «індивідуального» (одиничного) та «соціяльного» (колективного), що лежить в основі будь-яких змін у суспільстві, себто є свого роду ключем для пояснення великих соціяльних зрушень та катаклізмів; □ проблему можливости/неможливости проникнути в свідомість індивіда, відділеного від історика завісою часу, а отже - адекватно пояснити дії та вчинки, що були цією] свідомістю спричинені. Якими шляхами історики-практики пробували розв'язати ці проблеми та як їм у цьому допомагали/шкодили філософи - спробуємо розглянути в наступному розділі. Розділ 7
Плата за концептуальну свободу: століття криз і шукань
Джорджо де Кірико. Блудний син; 1922 р. (Музей сучасного мистецтва, Мілан)
Перша світова війна, що поглинула понад 8 мільйонів лише солдатських життів, спричинилася, як ми згадували на початку цієї книжки, до переосмислення значущости історії. Адже кривава бійня, втягнувши в себе замалим не цілу «розумну» та «впорядковану» Европу, перетворювала на міраж цінності ліберально-гуманістичного XIX ст., засновані на вірі в те, що світ облаштовано раціонально і що людина в своїх ідеях керується етичними засадами, а тому прогрес людства, в якому гармонійно поєднано індивідуальні й групові чи національні інтереси, закономірний та неуникненний. Провину за це, серед іншого, покладали й на історію, а точніше - на істориків, бо вони буцімто, «отруївши» співгромадян патріотичною продукцією (історією «барабана та сурми»), вивели європейські нації на поля битв, що до певної міри було правдою з огляду на патріотичну заанґажованість національних ґранднаративів. Найяскравіше такі закиди висловлено в есеї француза Поля Валєрі «Regards sur le nde actuel» («Погляди на сучасний світ», 1931 p.). Згадаймо ще раз його Н£І інвективи: Історія є найнебезпечнішим продуктом, що його витворила хімія інтелекту. її властивості добре відомі. Вона снує марення, вона п'янить народи, вона творить для них хибні спогади, перебільшує їхні прагнення, роз'ятрює давні рани, дражнить сновидіннями, провадить до манії величі або шалу переслідування, робить народи жовчними, пихатими, нестерпними й зарозумілими. Історія виправдовує все, чого лиш захочеться. Вона абсолютно нічого не вчить, оскільки містить у собі все і подає приклади чого завгодно.
У Валєрі знайшлося чимало опонентів, але показово, що в їхніх відповідях історія поставала вже не як звична з перспективи XIX ст. «наставниця життя» та «криниця досвіду», корисна сьогодні й на майбутнє, а як ключ до максимально можливого розуміння минулого. З другого боку, безперечно епохальну роль у зміщенні фокуса історіопи-сання від героїв до масових явищ і «простих людей» (віднині саме їм доручатимуть головні ролі в спектаклі історії) відіграла зміна соціокультур-
[ 201 ]
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 264; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.23.110 (0.009 с.) |