Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема занятия «Becoming a Doctor»Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
2. Значение изучения темы. Определение моральных аспектов становления врача, умение говорить по-английски о роли и значимости профессии, как часть доклинической подготовки студентов ФФМО. Работа над данной темой активизирует логическое мышление, обучает анализу специального медицинского текста, способствует профессионально-личностному развитию студентов. 3. Цель обучения: Выработка умений и навыков, необходимых для использования английского языка как средства получения информации по специальности и для профессионального общения. Введение и активизация лексико-грамматического материала по теме в упражнениях и на текстовом материале. Использование английского языка как средства самообразования. Развитие ответственности.
4. План изучения темы: 4.1. Исходный контроль знаний (фронтальный опрос домашнего задания). 4.2. Раскрытие учебно-целевых вопросов: 1. Введение лексического минимума по теме: «Becoming a doctor»: pre-clinical, anatomy, physiology, biochemistry, pharmacology, pathology, clinical, illness, disease, residency. «Medicine Today», Dr Trisha Greenhalgh, стр. 6-7. Тренировка в упражнениях 2. Изучающее чтение текста «Becoming a doctor» с последующим ответом на вопрос: Why do you want to become a doctor? 3. Деление текста на 4 смысловые части (А, В, С, D) 4. Выполнение упражнения в тексте «Medicine Today», Dr Trisha Greenhalgh, стр. 8-9
4.3. Самостоятельная работа по теме. 1. Составление диалогов по теме: «Becoming a doctor» с использованием новой лексики. 2. Работа в малых группах, обсуждение проблемы: What qualities are necessary to become a good doctor? 3. Составление ситуаций: какие качества не позволяют стать хорошим врачом. 4.4. Итоговый контроль знаний. 1. Выполнение тестовых заданий. 2. Ответы на вопросы для самоподготовки.
Основные понятия и положения. Введение лексического минимума, отработка в упражнениях. Использование нового материала в диалогической речи, в ситуативных заданиях – самостоятельная работа студентов. Изучающее чтение текста Becoming a doctor, с последующим выполнением ряда упражнений. Развитие самостоятельного мышления студентов при решении задачи о том, какими качествами должен обладать врач и какие качества недопустимы для врача. Выполнение тестовых заданий и ответы на вопросы для самоподготовки. Составление собственных рассказов о выборе профессии врача.
Becoming a doctor
Pre-reading What qualities are needed to become a good doctor? Discuss this question in a small group and make a list of qualities. Then compare your list with the qualities mentioned in the text.
If you apply to medical school, the interviewers will ask: ”Why do you want to become a doctor?” You may give one of the following answers:
1 My mother or father was a doctor. 2 I want to help people. 3 I want to have power over people. 4 I am fascinated by the human body. 5 I want to find a job easily. 6 I want to be respected. 7 I want to be well paid. 8 My parents want me to become a doctor.
Ten people apply for every place at medical school. How can the interviewers choose those who will become the best doctors? People sometimes criticize medical schools for selecting the best students and ignoring qualities such as maturity, adaptability and common sense. But it is impossible to say which of all the students being interviewed will develop these qualities. How, then, should you decide if medicine is the right career for you? Often, the most intelligent children in a school are encouraged to study medicine. But the study of medicine does not demand great intellect. It demands a good memory, and the willpower to read many long and boring textbooks. It demands great physical strength, for you must sometimes stay awake all night and go for hours without food. It also demands humility, for you will make mistakes. Salary, security and status are important to most people. But they are not themselves good reasons to study medicine. Love of science is a more honorable aim, but doctors who love only science will not find fulfillment in clinical medicine. A fascination with diseases is essential, but the student must also care about the people who suffer from those diseases. Ask yourself: does the human side of medicine attract or repel me? In the past, doctors did not show their emotions. Patients could live or die, but the doctor remained unemotional. Nowadays, doctors know that their work often needs laughter, tears and anger as well as science. The good doctor can use his own emotions as part of the therapy. When a child dies in the hospital after a car accident, the parents’ only comfort may be the sweat and the tears on the face of the doctor who tried to save him. Good doctors can be extroverted or shy, ambitious or modest, radical or conventional, brilliant or mediocre. People with disabilities and/or diseases - including deafness, paraplegia, diabetes and cancer - have studied medicine. They can become particularly sensitive doctors. To be a good doctor, you will need a love of life and living things. If you can ignore a crying baby; if you have never looked forward to spring; if you find uneducated people dull; if you are happiest when you are alone - medicine is not the career for you. When I was a young medical student, I was once rude about a patient. My professor took me aside to discipline me. ”From today,” he said,” you will begin to think and act as a doctor. But remember, you will never cease to be a medical student.” The old professor meant this: first, I must acquire a professional and compassionate approach to patients; and second, that medical science is continually changing and my studies would not end when I graduate. The first two or three years of medical school are the pre-clinical years. The student learns anatomy (the bones, muscles and organs of the human body), physiology (how the body works), biochemistry (the chemical reactions occurring in the body’s cells), pharmacology (the chemistry of drugs) and pathology (the study of diseases). There is much to learn. The body has over 50 organs, 100 joints, 200 bones, 400 nerves, 500 arteries and 600 muscles, as well as 8 meters of gut and 100 square meters of lung. Every cell carries 10,000 genes on two meters of DNA in 46 chromosomes. There are 3,000 known inherited diseases and another 50,000 acquired diseases. More than 20,000 drugs are available to treat these diseases. Only the foolish medical student tries to learn all this. The wise student learns only the basic facts. He tries to view the whole, rather than the details of its parts. He must gain a “feel” for how the body works and heals. In future years, this feel for the body will remain when the details are forgotten. The later (clinical) years at medical school are spent in hospitals learning about illness. Illness is what the patient feels that something is wrong with him. A disease (for example, diabetes) can produce a wide spectrum of illness, depending on how the patient copes with the problem. Some people with diabetes feel that they are crippled and worthless; other people with the same disease live normal and active lives. One person who has a cold goes to bed for a week; another person goes to the doctor for some medicine; another person does not even think that he is ill. The student must learn how the patient’s beliefs, personality and culture influence the disease. He must learn to use his personality to reassure and comfort the patient. When he can do this, he will be ready to perform operations and prescribe drugs. The medical course in Britain lasts five years; in the United States it lasts eight. After the final examinations, the student may call himself a doctor, but he cannot practice medicine alone yet. He does a residency (one or two years); working under supervision, usually in a hospital. Much of their work is administrative and boring. They are usually too inexperienced to win the patients’ respect. They live, eat and sleep within the hospital, which sometimes feels like a prison. The exciting areas of medicine, such as heart transplants and “wonder drugs”, seem a long way away. Residents learn that a degree in medicine is the beginning, not the end, of the road to success. Whatever branch of medicine the young doctor enters, he must study for at least three more years as well as doing a fulltime job. For some specialties, such as surgery, the young doctor will spend another ten years studying. Over half of all doctors now take postgraduate examinations later in their careers. Medical school is not a passport to a glamorous and exciting life, and there are certainly easier ways to earn a nigh salary. Doctors have twice the rate of alcoholism, divorce, and suicide as other professional people, and women doctors often have difficulty combining medicine with motherhood. But the rewards of understanding, and occasionally curing, the diseases of the human body and mind, have no parallel in any other profession.
6. Задания для уяснения темы занятия, методики вида деятельности. 6.1. Вопросы для самоподготовки. 1. What were the two points the professor made to the writer? 2. Why should a medical student only learn the important facts of medicine? 3. What is the difference between an illness and a disease? 4. What factors can influence a disease? 5. Does the doctor work alone during his residency? 6. What is much of the work like during a residency? 7. How long does it take to become a surgeon? 8. How many doctors do postgraduate studies? 9. What are some of the dangers for doctors in developed countries? 10. What are the main advantages of a medical career?
6.4. Тестовые задания по теме. Заполните пропуски, выберите верный ответ.
1. Anatomy studies… a) bones, muscles, organs of the human body b) diseases, symptoms c) clinical subjects d) family relations
2. Physiology studies... a) surgical procedures b) the work of the body c) the qualities of good doctors d) the behavior of scientists 3. Biochemistry studies… a) new films b) wild animals c) chemical reactions in the body’s cells d) abnormalities of sleep 4. Pharmacology studies… a) special diets b) chemistry of drugs c) cough and temperature d) physical examination 5. Pathology studies… a) diseases b) nursing c) hospitals d) books
6.5. Ситуационные задачи по теме.
a) составить ситуацию о том, какими качествами должен обладать врач и почему эти качества ему необходимы; b) составить ситуацию о том, какими качествами не может обладать врач и почему. 7. Список тем по УИРС, предлагаемый кафедрой: «Моральные качества врача» 8. Список литературы по теме занятия: - основная 1. Английский язык: Учебник для медицинских вузов и медицинских специалистов/ И.Ю. Марковина, З.К. Максимова, М.Б. Вайнштейн; Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М.: ГЭОТАР - Медиа, 2005. -368 с. - дополнительная; 2. Trisha Greenhalgh «Medicine today» 3. Англо-русский, русско-английский медицинские словари
Занятие № 3 1. Тема занятия «The Medical University». 2. Значение изучения темы. Актуальность темы обеспечивается, прежде всего, ее профессиональной направленностью. Информация об университете, ее факультетах, организации занятий и студенческой жизни представляет интерес для студентов-первокурсников. Кроме того, в ходе изучения темы обозначаются перспективы обучения по выбранной специальности, что является важным на начальном этапе обучения. 3. Цель обучения: обучающийся должен знать лексику по теме «The Medical University», быть готов к чтению оригинальной литературы по теме с минимальным использованием словаря, уметь кратко рассказать о КрасГМУ, ее факультетах, организации занятий, студенческой жизни. 4. План изучения темы: 4.1. Исходный контроль знаний (вопросы). 4.2. Введение нового грамматического материала: личные и притяжательные местоимения. Артикли. Выполнение тренировочного упражнения №14, стр. 32 (1) Чтение и перевод текста клятвы Гиппократа (1, стр. 23), объяснение употребления артиклей / их отсутствия. Чтение и перевод текста «The Krasnoyarsk State Medical University» Проверка понимания текста (ответы на вопросы) 4.3. Самостоятельная работа в группах: Описание студентами фотографий. Составление рекламных проспектов Академии на английском языке (для абитуриентов лечебного факультета) Представление студентами своих проспектов (с фотографиями) 4.4. Итоговый контроль знаний. Письменный лексико-грамматический тест (на карточках) Основные понятия и положения темы. Тема «The Medical University» предполагает обсуждение информации об Университете, ее факультетах, организации занятий и студенческой жизни, перспективах обучения по выбранной специальности. THE КRASNOYARSK STATE MEDICAL UNIVERSITY The Krasnoyarsk State Medical University is situated in the centre of the city. It was founded in 1942 on the base of two Institutes: Leningrad Medical Institute and Voronezh Stomatologic Institute. At present the University consists of 6 departments: Therapeutic, Pediatric, Stomatologic, Nursing, Pharmacy and Advanced Medical Courses. At the departments of the University there are 55 Doctors of Medicine, 48 Professors, 10 members of different Russian and International Academies. Also there are more than 280 Candidates of Medicine who are lecturers and instructors. Every faculty has a relevant programme for training of the future doctors. The course of training in Therapeutic and Pediatric departments lasts for six years, in Stomatologic department - for five years and in Nursing department - for four years. The applicants go in for entrance examinations in July before the new academic year begins. They have to take three entrance examinations: in Biology, in Chemistry and a written essay. After that the students apply to a basic programme. The six year state programme is conditionally divided into two periods: during the first two years the students study the basis of theoretical medicine, Latin and Foreign Languages, Philosophy and Ethics, Biophysics and Biology, History of Medicine. During these two years they learn the structure of the human body, and its physiological functions and the courses of diseases. The study of Human Anatomy of systems and organs is carried out on corpse material. During the last four years the students learn the basic medical subjects and gain knowledge and work experience in clinics and hospitals. If a student completes the six - year programme of medical course and passes the state final examinations, he will be awarded The Medical Doctor Diploma and the title of practitioner. If a student completes the 1st year internship, he will get the medical license that will enable him to practice medicine. After the 7-year course of training the students may enter the residency or postgraduate course working at the same time in hospitals, Medical University and Scientific Research Institutes. Грамматический материал занятия: 1. Личные и притяжательные местоимения (см. таблица 1, а также информацию на стр. 278-279 Английский язык: Учебник для мед. вузов / Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М., 2005.) 2. Артикли (неопределенный, определенный и нулевой) (см. информацию на стр. 29-30 и стр. 275 Английский язык: Учебник для мед. вузов / Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М., 2005.)
Таблица 1 «Личные и притяжательные местоимения»
Задания для уяснения темы занятия. 6.1. Вопросы для самоподготовки. 1. Who enters medical institutions and become students? 2. Where do the medical students live? 3. How do the students spend their time? 4. What must the students do to become good doctors? 5. What subjects do the students study during the first year? 6. When do the students usually have practical training? 7. What human qualities must the doctor have? 8. What do you know about the history of The Krasnoyarsk State Medical University? 9. When was the Pediatric faculty of The Krasnoyarsk State Medical University opened? 10. How long does the course of training in the Pediatric faculty last? 11. What monument can you see in front of the University?
6.2. Тестовые задания по теме. 10.1. Выберите нужный артикль: a) a b) the c) an d) -- 1. What … pity you haven’t entered the University! 2. I can’t find … book which I took at the library. 3. – By … way, have you heard anything from …Dmitry lately? – Last year he entered … Krasnoyarsk State Medical University. 4. … President is going to open … new hospital in … capital … next month. 5. Are you going to … country on Saturday? 6. … sweater was cheap. It cost only … few pounds. 7. To tell… truth, I didn’t expect him to be a doctor. 8. …Petrovs are our neighbours. 9. …ice-cream is made of …milk and …sugar. 10. … Mississippi is … longest river inn … USA. 11. … tea is cold. 1. On … Monday our polyclinic opens at 9 o’clock. 2. … English are reserved. 3. I am looking for … job. 4. Here is … picture of … town where I was born. 5. This is … very important news. 6. Mr. Jenkins reads … Daily Telegraph and his wife reads … Times. 7. Have you ever visited … Tower of …London? 8. …Japan and … United States are separated by … Pacific Ocean. 9. We have just had … dinner with … Smiths. 10. They have just bought … new house with … small garden. 11. I think …apples are good for you. 12. Do you know … doctor who is standing next to the door? 13. Please, give me … milk for dinner. 14. If you go by … train you can be late. 15. … Lake Baikal is in … Siberia. … water in … lake is clean and cold. 16. …Caucasus are higher than … Urals. 17. …Ancient Russia imported textiles from … Persia and …Greece. 18. … Christmas is my favorite holiday. 19. They built … fire to mark … place for … plane to land. 20. … Queen’s residence in … London is … Buckingham Palace. 21. He became as white as … snow. 22. What … awful weather! 23. I like to read in … bed. 24. He left … Academy without doing …examinations. 25. I’ve got … lecture in …biology.. … subject is very difficult. 6.3. Ситуационные задачи по теме. Прочтите текст А и на основе представленной в нем информации заполните пропуски в репликах участников полилога (текст B). Text A. John, Jane, Mike and Betty are brothers and sisters. John and Jane are single, Mike and Betty are married. Mike’s wife is Maggie. Bob is Betty’s husband. Their father, Mr. Smith is dead. They are going to divide everything that is left after death: the house, a car, apple-trees, pictures, books and a canary. Text B. John: The house is …. … am going to have…. Jane: Bob and Betty are fond of gardening. Let … have the apple-trees. Betty: Mike is a good driver. Let … give the car to …. It is going to be … car. Mike: Maggie and I are crazy about art. Give … the pictures. Bob: Betty is a great reader. … is fond of books. Give the books to …. John: But what about …, Jane? What are … going to have? What is going to be …? Jane: The canary, I think.
7. Список тем для УИРС, предлагаемый кафедрой:
- Примерные темы проектов / докладов: “The web-site of The Krasnoyarsk State Medical University”, “The history of The Krasnoyarsk State Medical University”, “The Therapeutic (Pediatric) faculty of The Krasnoyarsk State Medical University”
8. Список литературы по теме занятия: - основная 1. Английский язык: Учебник для медицинских вузов и медицинских специалистов / И.Ю. Марковина, З.К. Максимова, М.Б. Вайнштейн; Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М.: ГЭОТАР- Медиа, 2005. -368 с. - дополнительная; 2. Красноярская государственная медицинская академия на пороге XXI века. Под ред. В. И. Прохоренкова и др. - Красноярск, 1999. – 120 с. 3. Eric H. Glendinning, Ron Howard Professional English in Use. Medicine. Cambridge. Cambridge University Press, 2007. - 175 p. 4. Raymond Murphy. English Grammar in Use. Cambridge. - Cambridge University Press, 1997. - 350 p Занятие №4 1. Тема занятия «The Medical University. Therapeutic (Pediatric) faculty» 2. Значение изучения темы. Актуальность темы обеспечивается, прежде всего, ее профессиональной направленностью. Информация о факультете представляет интерес для студентов-первокурсников. Кроме того, в ходе изучения темы рассматриваются правила составления Curriculum Vitae, знание которых является одной из важных характеристик современного специалиста. 3. Цель обучения: обучающийся должен знать лексику по теме, быть готов к чтению оригинальной литературы по теме с минимальным использованием словаря, уметь кратко рассказать о r, лечебном факультете, написать свое Curriculum Vitae. 4. План изучения темы: 4.1. Контроль исходного уровня знаний, умений: фронтальный опрос: проверка знаний по теме «Личные и притяжательные местоимения. Артикли». 4.3. Раскрытие учебно-целевых вопросов. Введение нового грамматического материала: предлоги. Выполнение тренировочных тестовых заданий (см. ниже) Мини-конференция «История КрасГМУ» (на основе подготовленных студентами дома вопросов и вопросов по тексту «The Krasnoyarsk State Medical University») Объяснение правил составления резюме (Curriculum Vitae). 4.4. Самостоятельная работа по теме: Составление диалогов (с указанными ролями на основе предложенных резюме персонажей) на темы «Собеседование при приеме на работу», «В приемной комиссии», «Беседа студентов» и т.п. Презентация лечебного факультета на основе подготовленных рекламных проспектов Академии на английском языке 4.5. Итоговый контроль знаний: .Письменный лексико-грамматический тест (на карточках) (артикли, предлоги, местоимения) Основные понятия и положения темы Тема «The Medical University. Therapeutic (Pediatric) faculty» предполагает обсуждение информации о лечебном (педиатрическом) факультете университета, перспективах обучения и работы по выбранной специальности. Подробно обсуждается вопрос поиска работы, собеседование при устройстве на работу, правила написания резюме. В США резюме принято называть Resume, в Европе - CV (Curriculum Vitae). Стандартная форма резюме европейского уровня включает в себя 6 основных частей: 1. Личная информация (Personal Information) 2. Цель (Objective) 3. Опыт работы (Work Experience) 4. Образование (Education) 5. Специальные навыки (Additional Skills) 6. Рекомендации (References) Основные моменты, которые должны быть учтены при составлении резюме: 1.Во-первых, весь опыт работы, оплачиваемый и неоплачиваемый, с полной занятостью и по совместительству. 2. Образование: получение ученых степеней, свидетельств об окончании различных учебных заведений. 3. Какая-либо дополнительная деятельность: членство в различных организациях, служба в армии и т.д. 4. Резюме следует начать с личной информации (Personal Information). Напишите полностью свое имя, укажите адрес, телефон, электронный адрес. 6. Следующим пунктом является цель устройства на данную должность (Objective). В нескольких словах опишите работу, которой вы хотите заняться и причины, по которым вы считаете свою кандидатуру подходящей для нее. Представьте ваши самые важные достижения в данной области. Рекламируя себя с наилучшей стороны, показывая, в чем именно вы преуспели, вы будете выгодно отличаться от других претендентов на данную должность, просто перечисляющих свои способности. Рассказывая о себе, используйте больше прилагательных, это сделает текст более ярким и иллюстративным, вот краткий перечень наиболее употребляемых слов:
Избегайте таких клише, как: Dynamic, people-oriented, results-oriented, self-motivated, hands-on leader, visionary 5. После этого перейдите к описанию опыта работы (Work Experience). Начать нужно с вашего последнего места работы. Необходимо дать название компании, род ее деятельности, вашу должность. Рассказывая о вашем предыдущем опыте, не стесняйтесь упомянуть о своих достижениях. Перечисляйте места своей предыдущей работы в обратном хронологическом порядке, начиная с последнего. 6. Распространенной ошибкой является построение резюме по “функциональному” принципу, разделяя весь опыт работы на группы в зависимости от рода деятельности. Это может стать настоящим провалом для претендента на работу, так как работодатель может и не прочитать его резюме. Не указывайте причин смены работы, это может выглядеть как оправдание или указать на ваши возможные недостатки. В пункте, посвященном вашему образованию (Education) опишите, когда, какое учебное заведение вы окончили, какую получили специальность. Не забудьте перечислить все дополнительные квалификации, стажировки, относящиеся к той должности, которую вы хотели бы получить. 7. Дополнительная информация, такая как уровень владения иностранными языками, умение работать с компьютером, наличие водительских прав и тому подобная, должна быть перечислена в пункте специальные навыки (Additional Skills), если она имеет отношение к вашим обязанностям в новой должности. 8. Обычно резюме заканчивается пунктом рекомендации (References), в котором нужно назвать несколько людей с предыдущей работы (желательно непосредственных начальников) с указанием должности, названием организации, контактным телефоном, электронным адресом, которые могли бы за вас поручиться. Выпускники вузов, не имеющие опыта работы, могут назвать в качестве поручителя декана или заведующего кафедрой. 9. Последний пункт можно заменить фразой “REFERENCES Available upon request.” 10. Объем резюме молодого специалиста не должен превышать 1 страницы, если же у вас за плечами большой стаж работы, информацию о себе нужно разместить не более чем на двух страницах. Задания для уяснения темы занятия, методики вида деятельности 6.1. Вопросы для самоподготовки. 1. What is a CV? 2. Нow many sections does a standard CV consist of? What are they? 3. What does the issue “Personal Information” include? 4. What is recommended to be written in the Objective of the CV? 5. Are there any special rules for presenting your work experience? 6. What may be presented as additional skills? 7. What subjects do the students of the Therapeutic (Pediatric) faculty study during the first year? 8. What human qualities must the doctor have? 9. What do you know about the history of the Therapeutic (Pediatric) faculty of the Krasnoyarsk State Medical University? 10. How long does the course of training in the Therapeutic faculty last?
6.2. Тестовые задания по теме. Поставьте предлоги.
1. The library of our University is closed … Mondays. 2. The hostel is closed … night. 3. Anna lives … a small flat not far … the Academy. 4. He enjoys living … the sea. 5. The canteen opens … noon. 6. He sometimes works … night. 7. We travel abroad … every year. 8. I usually go there … foot. 9. They cooked the meal … their friends. 10. She plays … the piano. 11. I like walking … the mountains … autumn. 12. Do you prefer to travel … train or … air? 13. He flies … Krasnoyarsk … Moscow every month. 14. We shall meet our friends … the station. 15. There are too many cars … the roads. 16. The blackboard is … the classroom. 17. The chair is … the table. 18. Please, sit down … the table. 19. We have lunch … 11 o’clock and 12 o’clock. 20. Krasnoyarsk is … the river Enisey. 21. He put his pen and pencils … a small table. 22. There is a cat… the table. 23. It can be dangerous when children play the street. 24. There is a TV set … the corner the room. 25. Take the book … of your bag. 26. There is a picture … the wall. 27. … Sunday we often swim … the river. 28. Our flat is … the center. 29. She lives … London. 30. I live … Lenin Street. 31. The Students’ Union meeting is … Monday. 32. Write your name... the top of the page. 33. Is Tom..... this photograph? I can't find him. 34. There was an accident. the crossroads this morning.
6.3. Ситуационные задачи по теме. Просмотрите предложенный отрывок резюме. На какую должность претендует его автор? Представьте, что Вы – кандидат на эту должность. Дополните свое резюме необходимыми предлогами. OBJECTIVE: Clinical Research Associate. Having completed many years … my specialist field … treatment … leukemia, I have decided that the time is right … a change in area … specialization. Completing my Ph.D. was one … the most exciting and challenging periods … my life and I want to experience such a steep learning curve again …another medical field. The position of Research Associate would therefore be very suitable … me as I have many years’ experience … prestigious medical institutes and have studied … Russia, Germany and in the United States. My level of language is therefore exceptional, and my communication skills have been thoroughly tested. I am looking to broaden my knowledge of medicine … which I have devoted my life and feel that I would be a particularly suitable candidate … the position.
7. Список тем по УИРС, предлагаемый кафедрой: - Примерные темы проектов / докладов: “The modern medicine in Russia”, “The medical web-sites”, “The history of the Therapeutic (Pediatric) Faculty of the Krasnoyarsk State Medical University”. - Темы для кроссвордов: “Traits of character (for a job seeker)”, “Curriculum Vitae vocabulary” 8. Рекомендуемая литература - основная 1. Английский язык: Учебник для медицинских вузов и медицинских специалистов/ И.Ю. Марковина, З.К. Максимова, М.Б. Вайнштейн; Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М.: ГЭОТАР- Медиа, 2005. -368 с. - дополнительная; 1. Деловая переписка на английском языке. Практическое пособие / Сост.: С.А.Шевелева, М.В. Скворцова. – М.: Филоматис, 2007. – 168 с. 2.“English for medical researchers” Научная деятельность врача: методические рекомендации / сост. А.Е. Вайнер, Л.А. Гаспарян, Л.Г.Окишева; ГОУ ВПО ПГМА им. ак. Е.А. Вагнера Росздрава. – Пермь, 2006. – 62 с. 3. Eric H. Glendinning, Ron Howard Professional English in Use. Medicine. Cambridge. Cambridge University Press, 2007. - 175 p. 4. Raymond Murphy. English Grammar in Use. Cambridge. - Cambridge University Press, 1997. - 350 p. 5.Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Medicine) 6.Деловой английский Интерактивный DVD. – М.: ООО «РМГ Мультимедиа», 2006 Занятие №5 1. Тема занятия «The Human Body» 2. Значение изучения темы: Изучение организма человека, как часть доклинической подготовки студентов ФФМО. 3. Цель обучения: Выработка умений и навыков, необходимых для использования английского языка как средства получения информации по специальности и для профессионального общения. Введение и активизация лексико-грамматического материала по теме в упражнениях и на текстовом материале. Использование английского языка как средства самообразования. Развитие ответственности 4. План изучения темы: 4.1. Контроль исходного уровня знаний, умений: Фронтальный опрос, диктант. Контрольно-обобщающие упражнения с. 42, упр. 16-17, с. 43 уч. п. И.Ю. Марковиной. 4.3. Раскрытие учебно-целевых вопросов. 1. Знакомство обучающихся со строением человеческого организма, структурами организации тела человека. 2. Введение грамматических оборотов There is, There are, упр.3, с. 45 у.п. И.Ю. Марковиной. 1. Чтение, перевод и ответы на вопросы по тексту «The Human Body» см. аннотацию. 2. Введение терминологии по теме Structural Organization of the Body уч. п. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine”, с. 31-32, раздел The Cell – клетка. Типы клеток с. 29-31, уч. п. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine” - изучающее чтение текста. 3. Органы структурных систем –знакомства, определение, греко-латинские соответствия с. 32-33 уч.п. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine”.
4.4. Самостоятельная работа по теме: 1. Составление диалогов по теме «На уроке анатомии». 2. Составление таблицы – структурная организация человеческого организмаю 4.5. Итоговый контроль знаний: . 1. Упр. A, C, D c. 38 уч. п. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine”. 2. Ответы на вопросы упр. В, с. 38 уч. п. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine”. 3. Тестовое задание.
Основные понятия и положения темы Введение и активизация лексико-грамматического материала по теме «The Human Body». Проверка домашнего задания. Фронтальный опрос. Диктант. Контрольно-обобщающее упражнения. Чтение, перевод и ответы на вопросы по тексту «The Human Body». The Human Body You are a person; you have a wonderful body with a head, stomach, back, chest, legs, arms, eyes and ears. Your body obeys you. When you want to sit down, you sit, when you want to stand up, you stand. If you want you can lie down or you can run. Now you are reading this sentence. Your eyes see the letters and your brain understands what words they make and what each word means. Your fingers turn the pages, you hear the sound of voices, you may answer questions. It all seems so simple. But you probably do not realize what complicated things are going on in your body right now. Try to answer the questions: Why do you always inhale and exhale air and are unable to hold your breath for even a few minutes? Why do you have to eat and drink several times a day and cannot live even a week without food and water? What is inside you and how is your body built? How do your heart, lungs, muscles and brain work? Why do your legs not obey you sometimes, and why do your eyes grow heavy and close? Why do you sometimes get sick and have to ask the doctor to come and put your body back in order again? What should you do that the parts of your body always work well and you become stronger and stronger each day? These questions are about you and your body. Human body is a very complicated machine. Your entire body is covered with the skin. It is not transparent, so you cannot see what is underneath. You know that under your skin you have muscles. You know where your stomach and intestines are. You know where your heart is and sometimes even hear it beating. You also know where your lungs are. But inside your body other very important organs are hidden too – your liver, spleen, kidneys and glands. You also have sense organs.These are your eyes, ears, nose, tongue and skin. Your body also contains a dense network of nerve fibers, all of these make their way to the most important organ in your body, your brain, which is safely concealed inside your head. And finally, deep inside your body are the bones of your skeleton. Anatomy is science which deals with the structural organization of the body, and physiology studies body functions. 6.1. Вопросы для самоподготовки. 1. What are the organs of the endocrine system? 2. What are the organs of the digestive system? 3. What are the organs of the urinary system? 4. What are the organs of the respiratory system? 5. What are the organs of the reproductive system? 6. What are the organs of the nervous system? 7. What are the organs of the cardiovascular system?
6.2. Тестовые задания по теме. Заполните пропуски, выберите верный ответ.
1. The bones of the spinal column are called.... e) vertebrae f) shoulders g) arms h) fingers
2. The fundamental unit of every living thing is.... a) the body b) the cell c) the anatomy d) the organ
3.... is the organ of the digestive system. a) nerve b) brain c) heart d) esophagus
4. The peritoneum is the double – folded... surrounding the abdominal cavity a) pad b) blood c) membrane d) list
5. Nerve tissue conducts... all over the body a) microorganisms b) impulses c) food d) blood
6.3. Ситуационные задачи по теме. Составление диалогов по теме «На уроке Анатомии»
7. Список тем по УИРС, предлагаемый кафедрой: - Примерные темы проектов / докладов: “Congenital and acquired bone diseases” “The backbone” “The skull” “The differences between the male and female human skeletons”
8. Рекомендуемая литература - основная 1. Английский язык: Учебник для медицинских вузов и медицинских специалистов/ И.Ю. Марковина, З.К. Максимова, М.Б. Вайнштейн; Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М.: ГЭОТАР- Медиа, 2005. -368 с. - дополнительная; 2. Davi-Ellen Chabner “The Language of Medicine”. 3. Англо-русский, русско-английский медицинские словари. Занятие №6 1. Тема занятия «The Skeleton» 2. Значение изучения темы. Актуальность темы обеспечивается, во-первых, ее параллельным изучением в курсе анатомии человека. Во-вторых, основные речевые конструкции, усвоенные в ходе изучения данной темы, послужат основой при реферировании и аннотировании студентами текстов, описывающих строение других систем жизнедеятельности организма человека. 3. Цель обучения: развитие иноязычной речи по теме «The Skeleton» (обучающийся должен знать лексику по теме «The Skeleton», быть готов к чтению оригинальной литературы по теме с минимальным использованием словаря, уметь рассказать о строении скелета человека). 4. План изучения темы: 4.1. Контроль исходного уровня знаний, умений: фронтальный опрос, проверка знания ключевых терминов из курса анатомии человека, а также умения использовать в речи конструкции there is/there are и времена группы Indefinite (Active Voice). 4.2. Раскрытие учебно-целевых вопросов. Введение нового грамматического материала: Оборот there is/ there are Времена группы Indefinite (Active Voice) Выполнение тренировочных упражнений №1 - №7 (1,стр. 45-46). Чтение и перевод текста А “The Skeleton” (1, стр.47). 4.3. Самостоятельная работа по теме. Работа в группах: Проверка понимания текста (поиск ключевых слов и выражений, ответы на вопросы) Выявление ключевых мыслей для составления резюме текста 4.4. Итоговый контроль знаний: Письменный тест на знание лексики и грамматики; решение ситуационных задач; подведение итогов.
Основные понятия и положения темы. Аннотация (краткое содержание) темы. Тема «The Skeleton»» предполагает ознакомление со строением скелета человека, изучение основных составляющих скелет костей и их функций. . The human skeleton consists of both fused and individual bones supported and supplemented by ligaments, tendons, muscles and cartilage. Fused bones include those of the pelvis and the cranium. Osteocytes are present in the bone matrix. Osteoblasts and osteoclasts are present at the edges of bone matrix and are involved with bone matrix production and absorption respectively. Bones all have an arterial blood supply, venous drainage and nerves. The non-articular surfaces of bones are covered with a tough fibrous layer called the periosteum, and the articular surfaces of bones are covered with a smooth layer of articular cartilage. Spaces within some bones, generally the larger bones, are filled with bone marrow responsible for generation of blood cells, known as haematopoiesis. Early in gestation, a fetus has a cartilaginous skeleton from which the long bones and most other bones gradually form throughout the remaining gestation period and for years after birth in a process called endochondral ossification. The flat bones of the skull and the clavicles are formed from connective tissue in a process known as intramembranous ossification, and ossification of the mandible occurs in the fibrous membrane covering the outer surfaces of Meckel's cartilages. At birth a newborn baby has approximately 300 bones, whereas on average an adult human has 206 bones (these numbers can vary slightly from individual to individual). The difference comes from a number of small bones that fuse together during growth, such as the sacrum and coccyx of the vertebral column. The sacrum (the bone at the base of the spine) consists of five bones which are separate at birth but fuse together into a solid structure in later years. An infant is born with zones of cartilage, called epiphyseal plates, between segments of bone to allow further growth. Growing is usually completed between ages 13 and 18, at which time the epiphyseal plates of long bones close allowing no further growth. The skeleton has six main functions: 1. Provide shape and support. The skeleton provides the framework which supports the body, and maintains its shape. The joints between bones permit movement. 2. Attachment. The bones of the skeleton provide an attachment surface for muscles and tendons which together enable movement of the body. Ligaments often connect bones across a joint to provide stability. Microscopic fibers called Sharpie's fibers connect teeth to the bone of their sockets. 3. Movement Movement in vertebrates is dependent on the skeletal muscles, which are attached to the skeleton by tendons. Without the skeleton to give leverage, movement would be greatly restricted. 4. Protection The skeleton protects many vital organs: The skull protects the brain, the eyes, and the ears, the spine protects the spinal cord, the ribs, spine, and sternum protect the lungs and the heart, the clavicle and scapula protect the shoulder, the ileum and spine protect the digestive and urogenital systems and the hip, the patella and the ulna protect the elbow and the knee, and the carpals and tarsals protect the wrist and ankle. 5. Blood cell production. The skeleton is the site of haematopoiesis – the generation of blood cells, which takes place in red bone marrow. 6. Storage Bone also serves as a mineral storage deposit in which nutrients can be stored and retrieved. Calcium, especially, can be released by dissolution of bone tissue under the control of 1,25-dihydroxyvitamin D3 (a form of vitamin D) during periods of low calcium intake. Organization The human skeleton can be divided into the axial skeleton and the appendicle skeleton. The axial skeleton has five areas and consists of 80 bones in a typical adult (number of bones): Skull (22) Ossicles (bones of the middle ear) (6) Hyoid bone (bone in the throat) (1) Vertebral column (26) Chest (25) The appendicle skeleton has six areas and consists of 126 bones in a typical adult: Shoulder girdle (4) Arms (6) Hands (54) Pelvic girdle (2) Legs (8) Feet (52) Задания для уяснения темы занятия, методики вида деятельности
61. Вопросы для самоподготовки. 1. What kinds of bones is the skeleton made of? 2. Is the backbone the most important part of the body? 3. What classes do the naturalists divide all the animals into? 4. What does the skull include? 5. The bones of the trunk include the spinal column, the ribs and the breastbone, don’t they? 6. How does the wrist work? 7. What does the spinal canal contain? 8. What role do the ribs play? 9. What are the functions of the skeleton? 10. What are the diseases the skeleton can be affected by?
6.2. Тестовые задания по теме. 10.1.Дополните фразы, используя предложенные выражения: Cause close(s) drink(s) live(s) open(s) 1. Ann...speaks... German very well. 2. Bad driving………………………..many accidents. 3. I never.................... ……coffee. 4. My parents............. in a very small flat. 5. The swimming pool.............. at 9 o'clock and………….at 18.30. 6. The Olympic Games............. every four years.
Дополните фразы, используя предложенные выражения в утвердительной или отрицательной форме: believe eat flow go grow make rise tell translate 1. The Earth goes round the sun. 2. Rice doesn’t grow in Britain. 3. An interpreter …………from one language into another. 4. The sun …………………. the east. 5. A liar is someone who ………… the truth. 6. Bees………….. honey. 7. Vegetarians……………. meat. 8. An atheist………………God.
Дополните фразы, используя Рast Simple указанных глаголов: clean die enjoy finish happen live open play rain smoke start stay want watch 1. Yesterday evening I … watched… television. 2. I………… my teeth three times yesterday. 3. Bernard ………… 20 cigarettes yesterday evening. 4. The concert last night ………… at 7.30 and ………… at 10 o’clock. 5. The accident ………… last Sunday afternoon. 6. When I was a child, I ………… to be a doctor. 7. Mozart ………… from 1756 to 1791. 8. We ………… our holiday last year. We ………… at a very good hotel. 9. Today the weather is nice, but yesterday it …………. 10. It was hot in the room, so I ………… the window. 11. The weather was good yesterday afternoon, so we ………… tennis. 12. William Shakespeare ………… in 1616. 6.3.Ситуационные задачи по теме. Опишите ситуацию, к которой было бы применимо следующее высказывание: "He who takes medicine and neglects to diet wastes the skill of his doctors." (Chinese Proverb) 7. Список тем по УИРС, предлагаемый кафедрой: - Примерные темы проектов / докладов: “Congenital and acquired bone diseases”, “The backbone”, “The skull”, “The differences between the male and female human skeletons” - Темa для кроссвордов: “The bones of the human skeleton”
8. Рекомендуемая литература: - основная 1. Английский язык: Учебник для медицинских вузов и медицинских специалистов/ И.Ю. Марковина, З.К. Максимова, М.Б. Вайнштейн; Под. Ред. И.Ю. Марковиной. – М.: ГЭОТАР- Медиа, 2005. -368 с. - дополнительная 2. Eric H. Glendinning, Ron Howard Professional English in Use. Medicine. Cambridge. Cambridge University Press, 2007. - 175 p. 3.Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Human_skeleton) Занятие №7 1. Тема занятия «The Muscles» 2. Значение изучения темы. Актуальность темы обесп
|
||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-17; просмотров: 2029; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.97.133 (0.015 с.) |