Лекція 4. Політична думка в Стародавньому Римі. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Лекція 4. Політична думка в Стародавньому Римі.



Особливості формування римського суспільства, його соціальна структура і суспільно-політичні відносини. Політичне життя Стародавнього Риму. Розуміння політичної організації, політичної влади. Проблеми свободи, демократії та рівності.

Цицерон, його погляди на державу і право. Політична програма Цицерона. Вченя про ідеального правителя, ідеальну державу та ідеального громадянина. Критика демократії і обгрунтування «змішаної» форми правління.

Політичні ідеї римських стоїків. Сутність політичних ідей Сенеки. Вчення про природне право, природну державу та два види держави. Останній римський стоїк – імператор Марк Аврелій. Держава як конформістичне утворення.

Політичні ідеї римських юристів. Визначення права, правосуддя. Приватне та публічне право. Кодифікація імператорських конституцій. Кодекс Юстиніана.

Семінар 4. Політичні вчення в Стародавньому Римі

1.Становлення політичного життя римського суспільства та його сутність.

2. Політична доктрина Цицерона.

3. Політичні ідеї римських стоїків.

4.Сутність політичних поглядів римських юристів.

Завдання для самостійної роботи (3 год.)

    1. Обґрунтуйте положення про те, що:

а) Політична думка у римлян почала формуватись ще в царському періоді історії (754 – 510 рр. до н.е.) і була міфологізованою;

б) Першу римську політичну революцію здійснив Сервій Туллій, поклавши кінець родовому устрою (поділ населення за майновим цензом на 5 класів і шосту верству – пролетарів);

в) Власне політико-теоретична думка розвивається лише з І ст. до Христа, на що істотний вплив мало завоювання Греції у 146 р. до н.е.;

г) «Кращою державою є змішана форма правління», - Цицерон.

2. Письмово охарактеризуйте риси ідеального правителя, ідеального громадянина, ідеальної держави за Цицероном.

Рекомендована література

 

Зейдлер Гж.Л. Політична думка стародавнього світу. - Львів,1959..

Кирилюк Ф. Стародавня політологія: Навч. посібник. – К., Знання, 2000. – 192 с. – Бібліографія: 188 - 189 с.

Класики політичної думки (від Платона до Макса Вебера).- К.: Тандем, 2002.-581 с.

Кондзьолка В.В. Нариси історії античної філософії. - Львів, 1993.

Аврелий Марк. Наедине с собой. - Симф.: Реноме, 1998. - 381 с.

Марк Тулій Цицерон. Про державу. Про закони. Про природу богів. -К., 1998. – 536 с.

Материалисты древней Греции. Собрание текстов Гераклита, Демокрита и Эпикура. - М.,1955.

Реале Дж., Антисери Д. Западная философия от истоков до наших дней. - І. Античность. - Спб., 1994.

Сенека Л. Если хочеш быть свободным. - М.: Политиздат.- 1992.- 381 с.

Сенека Л. Моральні листи до Луція. -К.: Основи, 1999. - 603 с.

Сократ, Платон, Аристотель, Сенека, Бруно. Биографические очерки. -СПб.: ЛИО Редактор.- 1995. - 267 с.

Утченко С.Л. Древний Рим. События, люди, идеи. – М., 1989.

Утченко С.Л. Политические учения Древнего Рима. - М., 1977.

Утченко С.Л. Цицерон и его время. - М.,1972.

Цицерон. Диалоги. О государстве. О законах. - М., 1994.

 

Контрольні запитання до змістового модуля 1.

1. “Історія зарубіжних політичних вчень”, її місце і роль в системі суспільних наук.

2. Джерела вивчення “історії зарубіжних політичних вчень”історії політології.

3. Методологія“ історії зарубіжних політичних вчень”історії політології.

4. Релігійний характер політичної думки Єгипту та Вавілону.

5. Ідеал людини за Конфуцієм.

6. Особливості політичних поглядів школи “законників”.

7. Соціально-політичний ідеал даосизму.

8. Основні риси „ідеальної” держави за Платоном.

9. Ставлення Платона до демократії.

10. Платон про основи військово-табірного життя.

11. Критика Платоном софістичного розуміння справедливості.

12. Вчення Платона про людину та зачатки душі.

13. „Комунізм” Платона.

14. Платонівський аналіз основних рис полісу та його станової структури.

15. Аристотель про державу, про владу як політичне явище та про людину як політичну істоту.

16. Аристотелівська класифікація форм правління.

17. Ідеї Платона–Аристотеля про розподіл та спеціалізацію влади.

18. На які причини формування держави вказував Цицерон.

19. Цицерон про ідеальну державу, ідеального правителя та ідеального громадянина.

20. Концепція вічного Риму і принципату у Цицерона.

21. Цицерон про діяльно-практичну спрямованість римської політичної культури і її перевагах по відношенню до еллінської.

22.Визначення сутності держави і вчення про форми правління за Цицероном.

23. Вчення Цицерона про республіку як змішану форму правління: обґрунтування виключності (зразковості) Риму.

24. Вчення Цицерона про небесну справедливість (вічний закон) і обґрунтування необхідності принципату.

25. Антиполісний індивідуалізм і космополітизм Ранньої Стої.

26. Етико-політична спрямованість стоїцизму.

27. Адаптація стоїцизму до потреб римської політичної культури в Середній Стої.

28. Політична концепція Л.А. Сенеки.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 423; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.131.72 (0.007 с.)