Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема голодомору у творчості українських еміграційних письменників.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Першим відкрив її Улас Самчук романом (дехто з дослідників називає повістю) «Марія» якраз у рік голодомору. З цього часу й відкрилася нова сторінка в нашій літературі - трагічна за змістом відображення, з перспективою філософського, біблійно-притчевого, морально-етичного, політичного «прочитання» трагедії мільйонів, сторінка життя й насильницької смерти людини, поставленої тоталітаризмом у закритий простір екзистенції з неминучим, як правило, трагічним виходом. Улас Самчук поступово, відповідно до розвитку сюжету, підводить читача до висновку, що насильницька смерть героїні твору Марії - це не фатум, не приречення долі, це незрозуміла закономірність, а спланова-ний геноцид. Якщо смерть її дітей спричинена хворобами, пошестю тифу й шкарлатини, то загибель її, матері, носія життя й радости, - від замаскованих брехливою пропагандою рук ворога. Автор підготовляє читача до сприйняття саме цієї, умовно кажучи, прихованої ідеї, втілю-ючи її в образній системі роману. Ось як, наприклад, змальований мор людей від пошесті: «Посипалися люди, мов мухи восени. Кожний день десятками відвозили на місце вічного спочинку. На село наліг смуток, відчай, плач. Темними морозними ночами виють голодні собаки. Вони чують, як шествує з подвір’я на подвір’я жорстока смерть і косить, не минаючи ні старого, ні малого»3. І вже лаконічні сцени, але виписані з глибоким проникненням автора в сутність явища, увиразнюють авторську тему геноциду: адже працьовиті люди, прекрасна урожайна земля - і масова смерть від голоду. Автор створює образ землі - буяння зелені, урожайного поля - все це основа основ існування в звичайному, такому природному добрі. “Живуть спокійним селянським життям. Сіють, збирають збіжжя, святять паску і кожний день зустрічають і проводять сонце”41 цей ритм, майже патріархальний за своїм змістом, постійно межує з лихом. Смерть супроводжує Марію з самого початку її життя - виростала вона сиротою. Нещастя її не покидають: смерть дітей, хвороба Гната, її чоловіка, відтак нещастя в лісі - дерево розтрощило скалічену ще в дитинстві ногу... Нагромадження лих і бід роблять роман похмурим, проте, як не парадоксально, не песимістичним. Бо могутня вітальна сила зосереджена в дивовижному тілі матері, яка в романі виростає до символу України, розтерзаної, фізично упокореної голодом, але не здавленої духом.
у «Марії» - тут загибає все суспільство (в цьому випадку селянське), є національною катастрофою і в такому сенсі змушує читача задуматися - хто і з якою метою організував і здійснював насильницьку смерть мільйонів? Олег Ольжич, констатуючи цей факт, відзначає, що в своєму романі Улас Самчук розгортає «широке суспільно-національне тло для хроніки життя селянки Марії, символу української людської природи [...]», і далі висловлює сподівання, яке бачить у романі, а саме: «Голод, схоплений як плід насильства ворожої доктрини над органічністю української стихії, відкриває вихід - протест і переможний зрив цієї стихії». Передбачення поета (і, можливо, сподівання автора роману) не справдилися: якщо й були (справді були!) спорадичні протести, то вмить потоплені в крові. За влучним спостереженням сучасної дослідниці у романі “Марія” панує дух руїни6. Народ не мав ні фізичних (він їх витратив під час національно-визвольного зриву 1917-1921), ні політично-організованих сил, щоб побороти “дух руїни”. Віра Вовк опублікувала «Легенду про колоски», датовану ЗО серпня 1953 р. у Прімавері. Цей маленький шедевр містично-релігійного характеру має гостру політичну спрямованість проти не названих тут організаторів голоду і розгортає перед читачем кілька планів: реалістичний, в якому лаконічними, неначе Стефанівськими засобами вимальовується трагічний стан сім’ї («Всі ждали на хліб. Мати лежала горілиць на постелі, а менші верещали. Ніна мусіла знайти раду»7), і містичний - Ніна пішла в поле збирати колоски і там побачила Жінку з серцем, пробитим сімома мечами. Візія дівчинка реалістично вмотивована: голод в дівчинки викликає галюцинації, зміст яких, однак, контрастний до совєтської дійсності і водночас гармонійний з апокаліптичним розтерзанням сім’ї. Діялог Ніни з Жінкою виявляє разючі сходження долі Божої Матері та її Сина з умираючою сім’єю, голову якої розстріляли, а тепер, в останню годину, прирекли на страшну голодову смерть. Пуант цього високопоетичного твору у, справді, несподіваній, але логічній кінцівці: дівчинку знайшли на стерні мертвою з віночком з придорожніх квітів, який втиснула їй на голову Жінка - Мати Божа. І тоді «заспівали жайворонки, що не всім нехрещеним дітям закритий рай...»8 Але про все, що бачила в своїй візії, Ніна не мала найменшого уяв-лення, бо виростала у великій зоні насильного атеїзму. Таким чином, перед читачем відкривається ще один пласт - глибокий гуманізм хрис-тиянської віри, який контрастує з картиною сатанинського нищення ук-раїнської сім’ї. Ключовим твором на тему голодомору-33 є роман Василя Барки «Жовтий князь», виданий в Мюнхені 1962 р. і перекладений на кілька європейських мов. Паризька газета «Фігаро Літерер» писала, що «Жовтий князь» є «найкращим твором про трагічний період в новій історії України й людства»9. Жахливими цифрами про голодомор 30-х років вражає роман В. Барки «Жовтий князь». Скільки знищено народу! Скільки загублено людських доль! Це книга пам’яті, яка зафіксувала жахливі історії людей, їх загибель, фізичне й - нерідко - моральне нищення людини, що сприймається як апокаліптична оповідь про несусвітне пекло на землі. Конкретика роману вражаюча, епізод за епізодом розкривають боротьбу Катранника, як і багатьох інших односельчан, за виживання. Трагічна ця боротьба, бо, як пише автор, “їхній хліб і всяку поживу забрано, а самих покинуто на неминучу гибіль, бо держава, використавши силу проти них, як смертельний противник, відняла, крім харчів, також можливість заробляти на прожиття. Стан - гірший, ніж під час чуми”10. Філософічність і психологізм, драматизм ситуацій і екзистенційна безвихідь героїв роману, панорамність часо-простору і водночас конкретика соціального “зрізу” суспільства (тут переважно селянського), контрастність, конфліктність між владою і народом - все це в художній концепції роману є органічним, сутнісним і вказує на глибоке проникнення письменника в саме ядро тоталітарної системи. В ній немає місця для нормального існування людини. Це вирок системі, яка знищує націю. В Україні роман став відомий в кінці 80-х років, майже тридцять років після публікації - ще один факт штучного, насильного розриву єди-ного процесу творення української літератури, незалежно від місця по-селення письменників. Власне, тільки по той бік залізної завіси була можлива вільна творчість і, отже розповідь про голодомор. Поруч з романом В.Барки слід ставити повісті Тодося Осьмачки «План до двору» (Едмонтон, 1951, в Україні - 1998)) і «Ротонда душо-губців» (Вінніпег, 1956, в Україні - 1998), також «Сад Гетсиманський» (Новий Ульм, 1950, в Україні - 1991)) і «Тигролови» (Київ, 1999) Івана Багряного. Оцінки цих творів надзвичайно високі. Зрештою, нікого не треба переконувати, що написані вони кров’ю серця, сповненого любов’ю до Батьківщини. Тут поєдналися почуття і розум. Дуже доречні тут слова Тодося Осьмачки: «Хто в мистецтві має розум, а не має почуття, той не має геніїв. А хто не має розуму, а має почуття, той боже-вільний. Тільки той, хто у мистецтві має і розум і почуття, - держить у собі світло дня». Світло, що його запалив Тодось Остмачка, як і інші його побратими по перу, відкрив історичну перспективу, що є життям і свободою. Далі обмежимось лише побіжними згадками про такі фундамен-тальні речі, як «Діти Чумацького шляху» Докії Гуменної - тетралогія («У запашних полях», «Брами майбутнього», «Розп’яте село», «Ніч»), видана у Мюнхені11, Звичайної Олени зі співавтором Михайлом Млако- вим «Ворог народу» у двох томах («Проти течії» і «Плянета рабів»)12 і двотомовий роман «Страх»13, повість «Каміння під косою» Мак Ольги14, трилогія П.Маляра (П.Миргородського) «Золотий дощ» («Чайка», «Пе-ревесники», «Поема про Улянку»)15. Розкуркулення селян і голод 1920-х років є тлом подій у п'єсі "Домаха" Людмили Коваленко. На тему голодомору написав п'єсу "Ворог кряче" Микола Ковтун. Його "Первомайська інтермедія" (1954) також про радянський період. Про ці часи писав Сергій Ледянський (1908): "Тисяча дев'ятсот тридцять третій рік", драма на 5 картин (1943), пізніше перейменована на „Великий злам". Інші його п'єси - "Директива з центру" (1944), "Під косою" (1948) і "Брат твій Каїн" (1951). диний драматичний твір Уласа Самчука -"Шумлять жорна" також охоплює події радянського періоду. Людмила Коваленко (Людмила Івченко, 1898 - 1969) - письменниця, перекладач, редактор і громадська діячка, крім повістей і новел писала також п'єси, що зібрані у збірці "В часі і просторі" (1965). П'єса "Домаха" (1948) відображає події розкуркулення селян. П'єса "Ксантіппа" (1943р.) про вічні буденні проблеми, що їх скинув Сократ на плечі своєї жінки. У "Неплатонівському діялозі" (1943) мова про прив'язаність до людей, речей, бажання бути вільним, відчуваючи обов'язок тільки перед своїм народом. П'єса "Героїня помирає у першім акті" (1948) розвиває думку про потребу індивідуального самовислову і роль жінки у світі, "Ковальчуки" (1942) - про відчуття спорідненості українців з різних частин України і ставлення до них росіян у Києві.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 294; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.88.155 (0.012 с.) |