Вірно лі ствердження, що основні показники художності – це реалізація в сценарії основних принципів образного віддзеркалення життя? 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Вірно лі ствердження, що основні показники художності – це реалізація в сценарії основних принципів образного віддзеркалення життя?



Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

 

33. Тип: Істина/Хибність

Питання: Форма культурно-дозвіллєвої програми може бути реалізована без змісту, без сенсу.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

 

34. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називається один з художніх способів моделювання, за допомогою якого можна проектувати справжню дійсність, минулу і майбутню, „в термінах суб'єктивних переживань якоїсь реальної або вигаданої особи, з якою глядач, слухач має можливість ототожнюватися в процесі сприйняття відповідного змісту”?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

 

35. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Драматургія культурно-дозвіллєвої програми включає обов’язкові елементи, що є зайвого.

Варіанти відповідей:

1. мета як очікуваний ефект від організовуваного спілкування учасників;

2. характеристика відповідного методичного принципу (або принципів);

3. творчість та свобода використання форм, засобів і способів організації діяльності учасників;

4. логіка використання форм, засобів і способів організації діяльності учасників;

5. набір умов її ефективної реалізації.

6. невизначеність мети культурно-дозвіллєвої програми, як необов’язкової її складової.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

 

36. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: Що є зайвого у послідовності головних етапів роботи над сценарієм?

Варіанти відповідей:

1. Вигадка сценарію в цілому;

2. Складання сценарного плану;

3. Збирання сценарного матеріалу;

4. Перевірка сценарного матеріалу;

5. Створення творчої заявки на сценарій.

6. Створення чернетки сценарію.

7. Створення остаточного (чистового) варіанту сценарію.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

37. Тип: Відповідність.

Питання: Оберіть відповідність назв та характеристик методичних засобів збору сценарного матеріалу.

Варіанти відповідей:

A. Деякі невмілі сценаристи нотують необхідні їм факти та різноманітні відомості на випадкових папірцях і шматочках паперу, які потім попадають хтозна-куди, переплутуються та губляться. Таким чином, може пропасти вся підготовча робота. Цей засіб, мабуть, взагалі неможна вважати методичним пристосуванням, це, скоріше, демонстрація професійної неспроможності автора. 1. Засіб графіково-таблічний  
B. Це найбільш розповсюджений засіб, що використовується майже усіма сценаристами-початківцями та самоуками. Ніякої особливої методології в ньому нема, а полягає він в тому, що автор майбутнього сценарію бере якійсь зошит чи блокнот і записує у нього весь матеріал, який йому зустрічається, як трапиться – без певної логіки та послідовності. Потім цей зошит-блокнот перегортається нескінченно у пошуках потрібного матеріалу, коли сценарист вибудовує сценарну структуру. Вказаний засіб незручний ще і тому, що не дає змоги розташувати факти у потрібній авторові послідовності, вибудувати якусь логіку, що відповідала б авторському задуму згідно сценарного плану. 2. Засіб зошитово-блокнотний  
C. Згідно методики використання цього пристосування сценаристові треба підготувати деяку кількість паперових карток, бажано розміром з усім добре відому бібліографічну картку. Їх можна нарізати з паперу будь-якої якості, навіть вже використаного з одного боку. А потім, маючи у кишені, сумці або у портфелі невеличку картонну коробочку з цими картками, можна спокійно збирати потрібний матеріал 3. Засіб паперово-випадковий  
D. Зміст цього засобу полягає в тому, що сценарист розкреслює у відповідності з позиціями сценарного плану великі графіки чи таблиці на аркушах креслярського паперу (ватман, напівватман тощо), а потім вписує у ці таблиці необхідні відомості. Засіб цей, безумовно, вкрай наочний, але дуже складний, бо потребує багато часу для свого виконання, а потім ще й незручний у використанні, аркуші ці десь потрібно розкласти чи повісити, вони незручні для ретельного вивчення та внесення потрібних змін у процесі роботи над сценарієм. 4. Засіб картковий або картотечний  

Правильна відповідь:

А-, B-, C-, D-.

Вага запитання: 5.

38. Тип: Істина/Хибність

Питання: Вірогідність документального матеріалу – це засіб драматизму сценарної творчості, яке майже не впливає на глядацьке сприйняття.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

39. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називається коротеньке, обсягом в один-півтора паперові аркуші, викладення загального сценарного задуму драматурга, стислий переказ змісту майбутнього сценарію, найголовніших подій та позицій сценарного плану?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

40. Тип: Так/Ні

Питання: Вірно лі ствердження, що складання сценарного плану – це завжди особиста справа автора. Зміст цього плану нікого, окрім автора, не стосується. Сценарист взагалі не зобов’язаний будь-кому демонструвати цей план?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

41. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються усі репліки, монологи та діалоги у сценарії?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

42. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: До схеми сценарного плану входять чотирнадцять питань, які з них є зайвими?

Варіанти відповідей:

1. Тема сценарію.

2. Ідея сценарію.

3. Основні епізоди сценарію.

4. Теми основних епізодів сценарію.

5. Композиція сценарію.

6. Дійові особи сценарію.

7. Конфлікт сценарію

8. Масовка

9. Художній образ сценарію (сценарний хід).

10. Жанр сценарію.

11. Єдина (наскрізна) дія сценарію.

12. Засоби театралізації сценарію.

13. Прив’язка сценарію (орієнтація на певну аудиторію).

14. Графік перерв та репетицій

15. Графік монтажу сценарного матеріалу.

16..Технічне оснащення п’єси

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

43. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються авторські вказівки всіх різновидів у сценарії?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

44. Тип: Істина/Хибність

Питання: До схеми сценарного плану входять чотирнадцять питань, які вимагають відповіді сценариста. Послідовність цих питань продумана та відпрацьована, але її можна порушувати, це рекомендується, особливо в першій половині.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

45. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються предмет художнього зображення та творчого дослідження, коло питань, які відбивають важливі життєві проблеми, що цікавлять автора, коли він відбирає необхідний саме в цьому випадку сценарний матеріал?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

46. Тип: Так/Ні

Питання: Вірно лі ствердження, що в сценарній справі існують чіткі закономірності поділення сценарної структури на окремі частини, або епізоди?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

47. Тип: Множинний вибір/Єдина відповідь

Питання: Яка рекомендована мінімальна кількість епізодів сценарію?

Варіанти відповідей:

1. одна;

2. дві;

3. три;

4. чотири.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 3.

48. Тип: Множинний вибір/Єдина відповідь

Питання: Яка рекомендована максимальна кількість епізодів сценарію, яку не можна перевищувати?

Варіанти відповідей:

1. п’ять;

2. десять;

3. двонадцять;

4. п’ятнадцять.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 3.

49. Тип: Відповідність.

Питання: Оберіть відповідність назв та характеристик особливостей сценарної драматургії окремих позицій внутрішньої композиції.

Варіанти відповідей:

A.До цієї групи матеріалів можуть бути віднесені такі важливі елементи сценарної структури, як назва сценарію, визначення його жанру, перелік дійових осіб, а також початкова або вступна ремарка, яка містить в собі інформацію про місце події, особливості художнього оформлення, світла, зовнішнього вигляду дійових осіб, їх появлення та характер дії у початковій частині заходу. До цих матеріалів слід віднести також афіші усіх типів, запрошення, а інколи ще і програми видовища. 1. Зав’язка.  
B.Поєднання в одну структурну одиницю відразу двох частин композиції і є специфічною рисою драматургії масових театралізованих видовищ. В цій частині міститься початкова подія, початок конфліктної ситуації, джерело драматичної боротьби. 2. Кульмінація  
C.Це, як правило, найбільший за обсягом фрагмент композиції, найдовша структурна частина, яка містить велику кількість різних подій, що щільно пов’язана з драматургічним конфліктом сценарію. У цьому відрізку композиції відбувається дуже стрімкий розвиток теми, а в сюжетних сценаріях саме тут відбувається підсилення тиску життєвих обставин на героїв 3. Експозиція  
D.Цей відрізок сценарної структури завжди сприймається як найвищий рівень, вершина тощо, мить найвищої напруги всіх фізичних та моральних сил дійових осіб, мить найвищого емоційного піднесення та найбільшого загострення драматургічного конфлікту. 4. Розв’язка.  
Е. Це заключний епізод композиції, в якому, при наявності сюжету, відбувається розв’язання драматургічного конфлікту 5. Розвиток дії  

Правильна відповідь:

А-, B-, C-, D-, Е-.

Вага запитання: 5.

50. Тип: Істина/Хибність

Питання: Обидва додаткові елементи драматургічної композиції – пролог та епілог – не є обов’язковими елементами сценарної структури, вони з’являються лише за бажання сценариста, коли матеріал сценарію та творчий задум драматурга вимагають саме такого рішення.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

51. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: Що є зайвого у переліку дійових осіб?

Варіанти відповідей:

1. найголовніші групи дійових осіб.

2. група дійових осіб, що вигадана сценаристом.

3. другорядні групи дійових осіб

4. група дійових осіб, що є реальними учасниками подій, про які йдеться в сценарії.

5. група дійових осіб, що є виконавцями концертних номерів.

6. імпровізаційні відомості про персонажів

7. додаткові відомості про персонажів

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

52. Тип: Істина/Хибність

Питання: Вірно лі ствердження, що вибір персонажа сценарію завжди повинен бути мотивованим, зв’язаним з тематикою того чи іншого конкретного сценарію. Випадковість, невмотивованість вибору персонажів є однією з вірних ознак непрофесійності сценариста?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

53. Тип: Істина/Хибність

Питання: Драматичний конфлікт, тобто суперечка або зіткнення персонажів за якоюсь проблемою, є необов’язковим елементом кожного сценарію, кожної п’єси, кожного драматургічного твору.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

54. Тип: Відповідність.

Питання: Оберіть відповідність назв та характеристик типів драматичного конфлікту.

Варіанти відповідей:

A.персоніфіковане зіткнення ідей з якогось найголовнішого, глобального питання, що, як вже вказувалось вище, звичайно має форму драматургічної боротьби окремих дійових осіб або груп персонажів. 1. конфлікт в театральній п’єсі.  
B.протиставлення дійсних фактів, шарів документального матеріалу, що не має форми персоніфікованого конфлікту, а лише має вигляд зіткнення, зіставлення окремих фактів та фрагментів матеріалу, творчого змагання окремих частин та номерів, які складають структуру сценарію. 2. конфлікт в сценарії масового театралізованого видовища  

Правильна відповідь:

А-, B-.

Вага запитання: 5.

55. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються художній образ твору, втілення його головної думки, матеріалізована ідея сценарію і, водночас, специфічний конструктивний засіб, за допомогою якого збирається, оброблюється, монтується в єдине ціле увесь драматургічний матеріал?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

56. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: Що входить до засобів реалізації сценарного ходу?

Варіанти відповідей:

1. варіант тематичний.

2. варіант дійовий.

3. варіант статистичний

4. варіант речовий

5. варіант візуальний.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

57. Тип: Відповідність.

Питання: Оберіть відповідність назв та характеристик засобів реалізації сценарного ходу.

Варіанти відповідей:

A.використовуються лише ті засоби, які сприймаються за допомогою слуху: це слова, музика, різні шуми. 1. варіант речовий.  
B.використовуються різноманітна сценічна дія, вчинок персонажу, сценічний рух, що повторюється або без змін, або з якимось-то варіантами, з’явлення та зникнення дійових осіб, те, що відбувається на сцені. 2. варіант тематичний  
C.використання якихось речей, які легко впізнаються глядачами та асоціюються з головної думкою сценарію 3. варіант дійовий  

Правильна відповідь:

А-, B-, C-.

Вага запитання: 5.

58. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: Оберіть функції сценарного ходу.

Варіанти відповідей:

1. Функція образостворююча.

2. Функція формостворююча.

3. Функція настроюсторююча

4. Функція конструктивна

5. Функція роз’єднувальна.

6. Функція прокладно-з’єднувальна

7. Функція сигнальна.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

59. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються місцевий матеріал, але не будь-який, а лише той, що має безпосереднє відношення до певної конкретної людини, товариства, установи чи підприємства, села чи міста?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

60. Тип: Множинний вибір/Єдина відповідь

Питання: Що не входить до типологічного ряду варіантів „прив’язки”?

Варіанти відповідей:

1. „Прив’язка” вікова..

2. „Прив’язка” фахова (професійна)

3. „Прив’язка” етнічна.

4. „Прив’язка” географічна.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 3.

61. Тип: Істина/Хибність

Питання: Процес поєднання окремих частин цілого в єдину структуру носить назву монтажу.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

62. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються процес, у якому від складання у логічній послідовності декількох різних елементів утворюється щось нове?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

63. Тип: Відповідність.

Питання: Оберіть відповідність назв та характеристик з’єднань окремих елементів сценаріїв масових театралізованих заходів.

Варіанти відповідей:

A.варіант монтажних з’єднань, коли окремі фрагменти сценарної структури розташовуються за принципом послідовного зростання їх емоційної насиченості. 1. Монтаж за контрасним співставленням.
B.варіант монтажних з’єднань, коли окремі фрагменти та частини сценарної структури розташовуються в послідовності алогічній, контрастній, тобто кожний наступний фрагмент ніяк не зв’язаний з попереднім, що надає сценарію певної строкатості. 2. Монтаж паралельний  
C.варіант монтажних з’єднань, коли окремі фрагменти сценарної структури розташовуються в послідовності, якої вимагає використання водночас кількох сюжетних ліній або тем, тобто відбувається одночасна розповідь про кількох персонажів або подій 3. Монтаж по висхідній  
D. варіант монтажних з’єднань, коли окремі фрагменти сценарної структури розташовуються у хронологічній послідовності всіх подій, що відбуваються насправді 4. Монтаж послідовно-хронологічний.  

Правильна відповідь:

А-, B-, C-, D -.

Вага запитання: 5.

64. Тип: Так/Ні

Питання: Вірно лі ствердження, що для грамотного та зручного монтажу окремих частин сценарію розроблене методичне пристосування, яке зветься графіком монтажу сценарного матеріалу?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

65. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: За допомогою яких засобів з’єднуються окремі епізоди та елементи сценарної структури в єдине художньо-образне ціле?

Варіанти відповідей:

1. ведучі засоби.

2. другорядні засоби.

3. наскрізні персонажі.

4. персонажі другого плану.

5. різноманітні тематичні зв’язки.

6. дійові засоби.

7. різноманітні мовні, пластичні, художньо-декоративні засоби.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

66. Тип: Множинний вибір/Множинна відповідь

Питання: Оберіть найголовніші вимоги до назви сценарію.

Варіанти відповідей:

1. Назва сценарію не повинна бути смішною.

2. Назва сценарію повинна бути оригінальною та несхожою на інші, щоб не виникала плутанина.

3. Назва сценарію повинна бути не дуже складною або надто довгою

4. Назва сценарію не повинна містити іншомовних слів.

5. Назва сценарію повинна добре запам’ятовуватись.

6. Назва сценарію повинна поєднувати в собі як цінну інформацію щодо змісту сценарію, так і мати певне емоційне забарвлення

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

67. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються великий або малий (частіше перше) аркуш паперу, інколи тканини, картону чи фанери, на якому написана інформація про те, що саме за захід відбувається, де і коли він буде проходити, за якою адресою?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

68. Тип: Так/Ні

Питання: Вірно лі ствердження, що інформація запрошення звернута до всіх без виключення потенційних глядачів, навіть випадкових, а ось афіша завжди має певну конкретну адресу?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2

69. Тип: „Заповніть бланк”

Питання: Як називаються сума вчинків дійових осіб театральної вистави на шляху до певної цілі, те ж саме, що і єдина дія в драматургії?

Правильна відповідь:

Вага запитання: 5.

70. Тип: Істина/Хибність

Питання: Афіша – паперовий аркуш, на якому розміщують перелік номерів, персонажів та виконавців, всіх, хто створив виставу чи приймає участь в концерті, інколи в програмі розміщується стислий опис сюжету вистави – лібрето.

Правильна відповідь:

Вага запитання: 2


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ

Завдання 1. Розробити анотації до 5 публікацій з проблем виховного впливу різних видів мистецтв на формування творчої особистості та формування в неї художньо-естетичних смаків.

Завдання 2. Розробити сценарій інсценізованої байки або казки.

Завдання 3. Скласти фрагменти сценарію з використанням різних видів театралізації: компільованої, оригінальної, змішаної.

Завдання 4. Розробити монтаж: хронологічного, контрасту, ретроспекції, лейтмотиву, фрагменти сценарію на запропоновані теми свят з використання всіх прийомів одночасності та паралельності.

Завдання 5. Скласти характеристику специфічних творчих умінь соціального педагога при використанні ним функціональних ролей: педагога-організатора, сценариста, режисера-постановника.

Завдання 6. Здійснити аналіз двох сценаріїв різних за жанрами щодо виправданості та ефективності використання у них прийомів активізації уваги.

Завдання 7. В чому полягає особливість режисерського задуму та сценарно-режисерського плану? Спільна робота педагога-постановника з відповідальними за окремі ділянки театралізованого дійства.

Завдання 8. Написати дві рецензії на різножанрові види театралізованих дійств (тематичний вечір, свято, збірний чи театралізований концерт, шоу-програма тощо).

Завдання 9. Складіть сценарний план культурно-дозвіллєвої програми для підлітків схильних до адитивної поведінки.

Завдання 10. Охарактеризувати у запропонованих сценаріях жанрові різновиди номерів, їх змістовну спрямованість та художньо-естетичні функції.

Завдання 11. Розкрийте сутність художнього та емоційно-естетичного значення номерів у сценарії, їх взаємозв’язку.

Завдання 12. Розкрийте особливості складання теми і назви театрального дійства.

Завдання 13. Складіть сценарій масового театралізованого заходу та зробіть розрахунок хронометражу.

Завдання 14. Дайте характеристику запрошенню, афіші, як складовим загального сценарію. Зробіть свій варіант попередньої інформації про масовий театралізований захід (за вибором).


ЗАПИТАННЯ ДО ЗАЛІКУ

 

1. Соціально-педагогічні функції мистецтва, художньої творчості мас.

2. Соціальний педагог як організатор, сценарист і режисер театралізованих дійств у роботі з різними соціальними групами.

3. Театралізовані дійства на сучасному етапі.

4. Виховна функція театралізованих заходів.

5. Художньо-творча діяльність як основа педагогічного процесу в роботі з різними соціальними групами.

6. Педагогічна доцільність проведення театралізованих дійств.

7. Соціально-психологічні особливості театралізованих дійств та активізація учасників.

8. Театралізовані дійства і свята Давньої Греції і Риму.

9. Особливості проведення свят у слов’янських народів.

10. Різновиди театралізованих дійств у радянський період.

11. Особливості і тенденції сучасного розвитку театралізованих заходів.

12. Жанри драматичних творів та їх особливість.

13. Драматургія різних видів мистецтв. Спільне і наявне в драмі та сценарії театралізованого дійства.

14. Поняття про сценарій. Спільне й відмінне між сценарієм театрального дійства і п’єсою. Ідейно-тематична спрямованість свята.

15. Тема і назва театрального дійства. Запрошення, афіша – складові загального сценарію.

16. Композиція сценарію. Основні вимоги до експозиції, основної частини, кульмінації та фіналу сценарію.

17. Художнє й емоційно-естетичне значення номерів у сценарії, їх взаємозв’язок.

18. Конферансьє (ведучі) в сценарії театралізованого дійства.

19. Змістовий і художньо-тематичний задум педагога-сценариста.

20. Відбір і опрацювання документального й художнього матеріалів.

21. Віднаходження ракурсу розкриття проблематики і теми театралізованого дійства.

22. Багатогранність зображальних засобів.

23. Методика використання літератури й різних видів мистецтв в драматургії театральних дійств.

24. Словесна і музична канва сценарію.

25. Художнє оформлення театралізованого дійства. Звукові і світлові засоби вираження змісту театралізованого дійства.

26. Сценарно-режисерський хід (сюжет) та сценічна метафора театралізованого дійства.

27. Видові і жанрові групи номерів.

28. Видові групи: словесні (розмовні), музичні, пластико-хореографічні, оригінальні, змішані.

29. Монолог, сценка, інтермедії в сценарії театралізованого дійства. Музичні і пісенні номери.

30. Режисерський задум та сценарно-режисерський план. Спільна робота педагога-постановника з відповідальними за окремі ділянки театралізованого дійства.

31. Особливості створення звукової, пластико-хореографічної виразності та музичної драматургії театралізованого дійства.

32. Театралізовані дійства як соціально-педагогічний метод виховної роботи з різними соціальними групами.

33. Основні фактори та умови залучення і самореалізації особистості в підготовчому періоді, а також у ході проведення театралізованого дійства.

34. Основні етапи та стимули пробудження соціальної і художньо-творчої активності мас, їх ініціативності.

35. Народні витоки драматургії. Театралізовані дійства Стародавньої Греції і Риму.

36. Драматургія театралізованих дійств у слов’янських народів (Київська Русь, народно-обрядові дійства в Русі ХІІ-ХVІІІ та ХІХ ст.)

37. Особливості жанрів театралізованих дійств в епоху Відродження.

38. Масові суспільно-політичні театралізовані дійства ХІХ- поч. ХХ ст. (мітинги, маніфестації, агітбригади, театралізовані концерти).

39. Різноманітність форм і жанрів театралізованих дійств радянського періоду (20-30 рр., 50-80 рр.).

40. Драма як різновид мистецтва літератури.

41. Композиція драматичного твору. Ідея, проблематика, дійові особи як виразники ідейно-тематичної спрямованості твору.

42. Жанрові різновиди драматичних творів: трагедія, комедія, власне драма.

43. Актуальність тематики та різновиди театралізованих дійств.

44. Єдність документального і художнього матеріалу в змісті театралізованих дійств.

45. Принципи відбору і використання матеріалів із життя окремих осіб, соціальних груп, колективів, школи, села, міста.

46. Аналіз і обговорення сценарних розробок театралізованих заходів.

47. Основні етапи роботи над сценарієм.

48. Пошуки реалізації сценарного задуму та емоційно-виразних засобів.

49. Принцип відбору поезії, музики, кіно та відеофрагментів у театралізованому дійстві.

50. Складання сценарного плану та монтажного листа.


Глосарій

(Термінологічний словник)

 

Авансцена – передня частина сцени перед завісою, теж саме, що і просценіум.

Адаптація – пристосування якогось тексту до потреб сценарію, переробка тексту.

Акт – частина драматургічного твору, окрема дія.

Алегорія – абстрактне поняття, яке втілене в окремому художньому образі.

Амплуа – тип ролі, якій відповідає акторській індивідуальності: герой, трагік, інженю тощо.

Ампфлікація – збільшення обсягу тексту за рахунок різних вставлень та доповнень.

Анонс – коротка попередня інформація про майбутню виставу, свято тощо.

Антракт – перерва між діями вистави, відділеннями концерту.

Аншлаг – об’ява про те, що всі квітки на видовище продані та про відсутність вільних місць в глядацькому залі.

Апофеоз – заключна урочиста частина, масова остання сцена вистави, уславлення, звеличання когось чи чогось, епілог.

Арлекін – один з найпопулярніших персонажів італійської „комедії масок”, а ще тканини, які обрамовують сценічну арку, колись у зморшках цієї тканини ховався А.

Архітектоніка – основний принцип побудови сценарної структури, взаємозв’язок окремих її частин. Іноді А. Називають зовнішньою структурою драми. Те ж саме, що і композиція.

Атракціон – технічне пристосування для розваг, у цирку – великий номер, що підпорядкованій якійсь певній темі або жанру циркового мистецтва.

Афіша – текстова інформація про те, де, коли і яка саме відбудеться подія, видовище, найчастіше – паперовий аркуш з потрібним текстом, малюнками, фото тощо.

Балаган – різновид видовищного народного мистецтва гумористичного напрямку з дуже поверховою і досить брутальною драматургією. Б. Працювали на ярмарках, гуляннях тощо.

Блок – об’єднання відносно дрібних елементів сценарію в єдину структурну одиницю, наприклад, Б. Концертних номерів.

Бутафорія – штучні речі, створенні для використання у виставі, які імітують справжні.

Вар’єте – різновид видовищного мистецтва, невеличкий ресторан чи бар, в якому виступають актори різних жанрів, переважно гумористичного напрямку, естрадний театр, те ж саме, що і кабаре.

Варіант – одна з декількох редакцій твору, його відозміна.

Вертеп – в українському ляльковому театрі – невеличкий ящик-скринька, переносний ляльковий театр, де демонструвались кумедні сценки переважно побутового характеру.

Вистава – видовище, показ того, про що йдеться в сценарії або п’єсі.

Водевіль – жанровий різновид комедійної драматургії, вистава з куплетами і танцями, легка комедія.

Вокал – спів, виконання музичних творів засобом співу.

Герой – в драматургії та театрі – головний персонаж.

Графік – наочне логічне зображення умовного типу, що відбиває якийсь процес.

Гротеск – зображення чогось або когось у потворно-комічному вигляді.

Декламація – мистецтво виразного читання вголос, іноді – занадто театральна, штучна манера акторського виконання.

Декорація – елемент художнього оформлення сценічного простору.

Діалог – розмова між двома чи декількома персонажами.

Дія – у видовищному мистецтві – послідовність сценічних подій, сума вчинків персонажів, з яких складається сюжет, а також частина драматургічного твору, те ж саме, що і акт.

Драма – драматургічний твір взагалі, род літератури, жанр драматургії, драматична за характером життєва ситуація.

Драматург – письменник, який пише драматургічні твори – п’єси, сценарії, тощо.

Драматургія – мистецтво створення творів драматургічного роду літератури, теорія побудови драматургічних творів.

Друкарський аркуш – одиниця вимірювання обсягу літературного твору, що дорівнює 24 сторінкам машинописного або комп’ютерного тексту, передрукованого через два інтервали на аркуші формату А-4.

Експозиція – епізод сценарної структури, який стоїть на чолі композиції, перед зав’язкою, його метою є введення глядачів у дію, ознайомлення з драматургічним матеріалом та персонажами, з умовами сценічного існування.

Епізод – закінчена частина сценарію, його фрагмент, що має самостійне значення.

Епілог – епізод сценарної структури, який завжди стоїть на останньому місці в композиції, після розв’язки (в сценаріях масових заходів іноді після кульмінації або співпадає з нею), в якому підбиваються підсумки сценічної дії, інколи у формі урочистого апофеозу.

Жанр – тип мистецького твору, який характеризується схожими рисами, підпорядкований певним правилам.

Зав’язка – епізод сценарної структури, з якого починається сценічна дія і який стоїть між експозицією та розвитком дії.

Ідея – головна думка художнього твору, заради якої він створюється.

Імпровізація – непідготовлене одночасне створення та виконання якогось твору, те, що створене таким чином.

Інтерпретація – особисте розуміння та відчуття твору постановником чи виконавцем, погляд з іншого боку, те ж саме, що і трактовка.

Інтрига – багатозначний термін, який може означати основну ситуацію сюжету, зловмисність дії, підступні наміри одних дійових осіб щодо інших, схему подій, які відбивають боротьбу персонажів поміж собою.

Катарсис – обов’язковий елемент трагедії, емоційне очищення через співчуття, жаль та страх.

Колаж – техніка образотворчого мистецтва, наклеювання на основу різноманітних матеріалів, у переносному значенні – твір, який зібрано в єдине ціле з дрібних часток.

Комедія – один з головних жанрів драматургії, в якому сюжет будується на смішних, кумедних ситуаціях.

Композиція – багатозначний термін, який у драматургії сприймається як побудова твору, його структура, взаємозв’язок окремих її частин, іноді К. Називають внутрішню структуру драми, а також один з відомих жанрів масових театралізованих видовищ – літературно-музичну композицію. Те ж саме, що і архітектоніка.

Контекст – словосполучення, яке оточує певне слово або фразу, за допомогою якого визначається зміст цього слова та всього висловлення.

Контраст – різке протиставлення, протилежність, несхожість.

Конфлікт – обов’язковий елемент структури драматургічного твору – зіткнення протилежних ідей та поглядів, загострення суперечностей, яке має форму драматичної боротьби.

Концерт – особлива форма видовища, специфіка якого полягає у прилюдному виконанні різноманітних творів.

Кульмінація – епізод сценарної структури, який стоїть після розвитку дії та попереду розв’язки і в якому відбувається найбільше напруження всіх фізичних та моральних сил, відбувається головне і найважливіше зіткнення за конфліктом.

Метафора – образне втілення поняття, те ж саме, що алегорія.

Метод – засіб або сума засобів в якій-небудь сфері людської діяльності.

Методика – сукупність методів виконання певної роботи.

Методологія – вчення про метод, сукупність методів дослідження, які використовуються в тій чи іншій науці.

Мізансцена – розташування виконавців на сцені в окремі моменти вистави.

Монолог – мова одного персонажу драми, інколи не звернута до іншого персонажу, характеризується відсутністю обміну думками.

Монтаж – сценарний термін, процес з’єднання частин в єдине ціле, а також жанровий різновид масових театралізованих видовищ – літературний монтаж.

Наскрізна дія – сума вчинків дійових осіб театральної вистави на шляху до певної цілі, те ж саме, що і єдина дія в драматургії.

Персонаж – дійова особа художнього твору.

„Прив’язка” – елемент сценарної структури видовища, за допомогою якого відбувається зв’язок виконавців з глядачами та який має відношення до всіх присутніх.

Програма (програмка) – паперовий аркуш, на якому розміщують перелік номерів, персонажів та виконавців, всіх, хто створив виставу чи приймає участь в концерті, інколи в програмі розміщується стислий опис сюжету вистави – лібрето.

Пролог – необов’язковий елемент сценарної структури, який стоїть попереду експозиції, своєрідний вступ, що вводить глядачів в матеріал та настрій видовища, увертюра.

Режисер – фахівець, який створює виставу, постановник п’єси або сценарію

Режисура – мистецтво створення вистав та різноманітних видовищ.

Резюме – висновок, який містить основні теоретичні положення праці, підсумок.

Реквізит – всі речі, які потрібні виконавцям під час вистави.

Розв’язка – епізод сценарної структури, який стоїть після кульмінації та в якому відбувається розв’язання всіх сюжетних проблем. В сценаріях масових театралізованих заходів зустрічається не завжди.

Роль – частина тексту драматургічного твору, яка зображує певну людину та має виконуватись актором, художній образ.

Структура



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 382; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.165.246 (0.2 с.)