Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Структура композиційної побудови сценарію.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Отже, розглянувши основні закони композиції в роботі сценариста культурно-дозвіллєвих програм, перейдемо до аналізу структури композиційної побудови сценарію. Діапазон культурно-дозвіллєвих програм достатньо широкий як за змістом, так і за формами. Це ігрові, конкурсно-ігрові, інформаційні, розважальні, художньо-публіцистичні, театралізовані та інші комплексні програми. Кожен вид такої програми має свої специфічні особливості драматургічної організації сценарного матеріалу і, отже, композиційної побудови. Значне місце в структурі вказаних програм займають театралізовані вистави. Це складна драматургічна форма, наближена до літературно-художнього твору всіма ознаками жорсткої композиційної структури. Класичну структуру такої програми, як наголошувалося, складають наступні елементи: експозиція, зав’язка, основний розвиток дії, кульмінація, розв’язка і закінчення. Кожен названий елемент в структурі композиції має своє певне функціональне призначення. Розглянемо послідовно кожен з даних елементів. Експозиція – перший структурний елемент композиційної побудови сценарію. Як правило, експозиція розташовується спочатку і служить основою для розвитку подальшої драматургічної дії. Особливість експозиції полягає в тому, що в ній практично відсутня подія. Вона лаконічна, короткочасна, в ній відбивається лише загальний характер теми майбутньої культурно-дозвіллєвої програми. Це може бути знайомство з учасниками театралізованої вистави, або повідомлення ведучого початкових даних про тему майбутньої програми. В деяких випадках експозицію ототожнюють з таким композиційним прийомом, як пролог. Але слід пам’ятати, що експозиція і пролог не ідентичні поняття. Пролог (передмова) – це композиційний прийом, суть якого полягає в показі або демонстрації ідей автора, його відношення до події, якій присвячена культурно-дозвіллєва програма. Найістотнішою відмінністю є те, що пролог не пов’язаний з основною сюжетною дією, тоді як в експозиції сюжетну дію бере свій початок. Використання даного прийому характерне для театралізованих і особливо урочистих вистав, що дає можливість режисерові-постановникові здійснити барвистий і видовищний початок вистави. Зав’язка – це найважливіший опорний структурний елемент композиційної побудови сценарію культурно-дозвіллєвої програми. Функціональна цінність даного елементу полягає в тому, що в його основі, в першу чергу, лежить подія, так звана „початкова”, яке визначає початок драматургічного конфлікту і знаходить свій розвиток в подальших структурних елементах композиційної побудови сценарію. Саме висхідну подію привертає увага глядацької аудиторії і спонукає її стежити за подальшим сюжетним розвитком дії. У структурі сюжету зав’язка є визначальним початком розвитку основної дії, і таким чином, зав’язка, її зміст, робить вплив на подальший подієвий ряд в сюжетно-композиційній побудові сценарію. Пошук сценаристом оригінального сюжетного вирішення зав’язки завжди є драматургічною проблемою. Зав’язка не тільки формально визначає висхідну подію, але і є істотним моментом оригінального драматургічного вирішення сценарію культурно-дозвіллєвої програми. Оригінальне вирішення зав’язки багато в чому визначає подальший хід всієї програми. Недбалий, необдуманий підхід сценариста до вирішення зав’язки, як правило, приводить до сюжетної невизначеності і рихлості композиційної побудови сценарію. Основний розвиток дії в композиційній побудові є найобширнішою частиною сценарію. Тут фактично укладається весь основний сюжет культурно-дозвіллєвої програми. Саме тут висхідну подію, яка відбулася в зав’язці, в основному розвитку дії, знаходить своє драматургічне просування до кульмінації. Нагадаємо, що сценарій культурно-дозвіллєвої програми будується з блоків і епізодів, які володіють певною сюжетно-тематичною самостійністю, тобто мають свій оригінальний сюжет, внутрішній подієвий ряд, композиційну побудову і свій неповторний драматургічний хід. Кількість блоків і епізодів, що включаються в драматургічну тканину сценарію, визначається творчим задумом сценариста. Проте тут необхідно засвоїти, що подієвий ряд даних блоків і епізодів підпорядкований основному сюжетному ходу сценарію, його основній крізній драматургічній дії. Загальний сюжетний хід, проходячи червоною ниткою через всі епізоди і блоки, зв’язуючи їх в єдину драматургічну дію, є найголовнішим композиційним прийомом, сприяючим створенню цілісності культурно-дозвіллєвої програми. В той же час подієвий ряд окремих блоків і епізодів забезпечує той ритм наростання сюжетної дії, яка врешті-решт органічно приводить до кульмінації в сценарії. Чим оригінальніше будуть збудовані блоки і епізоди в сценарії, тим цікавіше буде розвиватися крізна дія культурно-дозвіллєвої програми, її основний сюжет. Композиційна побудова основної частини сценарію вимагає від сценариста великої майстерності, щоб уникнути небезпеки втрати перебігу сюжету. В зв’язку з цим велике значення мають так звані сюжетні акценти, тобто слова, фрази, сценічні дії, які фіксують увагу глядацької аудиторії на основних сюжетних вузлах і дозволяють їй з неослабним інтересом стежити за ходом програми і адекватно сприймати що все відбувається на сцені. Кульмінація – вершина розвитку драматургічного конфлікту в сценарії, вища точка емоційного сприйняття глядацької аудиторії. В центрі кульмінації лежить головна подія, завдання якої – у вирішенні всього драматургічного конфлікту в сценарії. Якщо висхідна подія в зав’язці і подієвий ряд в основному розвитку дії логічно між собою зв’язані, то кульмінація витікає природно і стає смисловим і емоційним центром всієї культурно-дозвіллєвої програми. Розв’язка – як структурний елемент композиційної побудови виконує функцію завершення сюжетної лінії сценарію. Розв’язка ставить останню крапку в розвитку крізної лінії. Важливо пам’ятати, що в розв’язці в обов’язковому порядку слідує завершальна подія, в якій повідомляється результат вирішення драматургічного конфлікту. Отже, подієвий ряд, що узяв свій вихідний початок в зав’язці, пройшовши основний розвиток дії і досягнувши кульмінації, в розв’язці завершує свій драматургічний розвиток. Фінал – слідує за розв’язкою і означає повне завершення сценічної дії. Фінал служить засобом підведення підсумків всієї драматургічної дії, що відбувалася на сцені. Особливою формою фіналу є епілог (післямова). У композиційній побудові сценарію він виконує найважливішу апофеозну роль, завдяки чому кожна культурно-дозвіллєва програма, що театралізується, завершується масовою емоційно-видовищною дією. Розглянуті особливості композиційної побудови сценарію культурно-дозвіллєвих програм з опорою на закономірності її композиції і структури вимагають від студентів глибокого вивчення даної проблеми як в теоретичному так і навчально-методичному плані. Слід пам’ятати, що організація культурно-дозвіллєвих програм на основі умоглядних сконструйованих сценаріїв без знання законів і закономірностей творчого процесу, без глибокого художнього і документального дослідження не дає позитивних результатів, приводить до втрати довіри глядацької аудиторії, знижує авторитет установи культури. Питання для самоконтролю: 1. Поняття композиції, її сутність та зміст. 2. Характеристика основних законів композиції. 3. Роль структурних елементів композиції в сценарії культурно-дозвіллєвої програми. ЛЕКЦІЯ № 4 ТЕМА: „ХУДОЖНІЙ МОНТАЖ СЦЕНАРІЮ Цілі та завдання. Успішне вивчення розділу дозволяє: чітко усвідомлювати та визначати художній монтаж сценарію культурно-дозвіллєвої програми; мати уявлення про монтаж як один з головних методів створення сценарію; знати основні прийоми художнього монтажу. План: 1. Монтаж як один з головних методів створення сценарію. 2. Прийоми художнього монтажу. Основні поняття: сценарій, культурно-дозвіллєва програма, монтаж, художній монтаж. Література: 1. Гагин В. Н. Выразительные средства клубной работы / В. Н. Гагин. – М.: Педагогика, 1983. – 132 с. 2. Генкин Д. М., Соломоник А. Г. Художественная пропаганда в клубе / Д. М. Генкин, А. Г. Соломоник. – М.: Политиздат, 1977. – 139 с. 3. Генкин Д. М., Конович А. А. Сценарное мастерство культпросветработника / Д. М. Генкин, А. А. Конович. – М.:: Сов.Россия, 1984. – 86 с. 4. Маршак М. И. Клубный сценарий / М. И. Маршак. – М.: Педагогика, 1975. – 127 с. 5. Туманов И. М. Режиссура массового праздника и театрализованного концерта / И. М. Туманов. – П.: Питер, 1974. – 89 с. 6. Марков О. И. Методика создания сценария клубного театрализованного представления / О. И. Марков. – Барнаул, 1985. – 142 с. 6. Жарков А. Д. Клуб в дни всенародных праздников / А. Д. Жарков. – М.: Профиздат, 1983. – 93 с. Теоретичний матеріал:
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 773; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.200.180 (0.009 с.) |