Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Сучасні вимоги до уроку музики в загальноосвітній школі

Поиск

Музика - вид мистецтва, який найбільш сприятливий для розвитку високих моральних ідеалів, формування всебічно розвиненої особи.

Крім завдань загально виховних, музичне виховання передбачає розвиток цілого комплексу знань, умінь, навичок, що носять суто професійний характер, тобто розвиток музичних здібностей учнів. Водночас музичне виховання в загальноосвітній школі не має на меті формування музикантів-фахівців, так як і вивчення в школі основ фізики, математики, історії, хімії чи іноземної мови не передбачає підготовку спеціалістів з цих галузей. Якщо ж учні навчаться розуміти музику, полюблять її, якщо потяг до неї стане їхньою життєвою потребою, вони все життя любовно будуть оберігати скарби музичного мистецтва, шанувати і берегти народну пісню як вищий прояв музичного генія народу.

Принагідно нагадаємо, що відомі діячі музичного мистецтва вважали і вважають роль загальноосвітньої школи провідною в питанні музичної освіти і виховання. Ще півстолвття тому видатний румунський композитор, фольклорист, професор Бухарестської консерваторії Кіріак-Джоржеску Думітру вважав, що саме в загальноосвітній школі вирішується доля музики. Можна навести аналогічні висловлювання видатного угорського композитора, великого знавця дитячого музичного виховання Золтана Кодія. Стверджують і розвивають цю думку і німецький композитор та педагог Карл Орф, і голандський музикант, диригент П'єр ван Хауве, і видатний радянський композитор, невтомний пропагандист музичного мистецтва серед дітей та юнацтва Дмитро Борисович Кабалевський.

Діти і музика. Школа і музика. Музика і урок. Ці питання турбують вже не одне покоління музикантів-педагогів.

В загальноосвітній школі основною формою, стрижнем музичного виховання є урок. Тому саме урок, методика його проведення -найважливіші питання, що стоять сьогодні як перед видатними діячами музичного мистецтва, так і перед вчителями музики загальноосвітніх шкіл. Про це свідчить проведення останнім часом міжнародних симпозіумів, семінарів, конференцій, присвячених питанню методики музичного виховання. Сьогодні ми є свідками нових пошуків, творчих спроб, знахідок і досягнень у музичному вихованні. Копітка повсякденна робота. Творче натхнення. І знову - пошуки, пошуки...

Експериментальна програма музичного виховання школярів, розроблена Дмитром Борисовичем Кабалевським. Експериментальна програма музичного виховання учнів 1-10 класів, підготовлена Інститутом художнього виховання АПН. один із варіантів цієї програми розрахований на дві тижневі години, інший - на одну. Найдосвідченіші вчителі у усіх колишніх республіках Радянського Союзу перевіряють ефективність на практиці, удосконалюючи форми роботи, шукають нові шляхи вирішення важливої проблеми.

За рішенням Колегії Міністерства освіти Української РСР було відкрито три школи з поглибленим вивченням музики. Урок музики в них проводиться тричі на тиждень за експериментальною програмою, в основі якої лежить метод відносної сольмізації - один з найефективніших засобів розвитку музичних здібностей учнів. Проведення експерименту доручено провідним вчителям республіки - Золтану Зостановичу Жофчаку (середня школ № 2 м.Ужгорода), Любові Миколаївні Бондар (середня школа № 6 с. Стебник Львівської області) та Ярославу Васильовичу Михайлику (середня школа с. Мар'янівки Київської області).

          Комплексний підхід до уроку музики

Музична культура школярів формується в процесі активної музичної діяльності. Різнобічна та активна діяльність дітей на уроці - це успішний розвиток їх музичних та творчих здібностей, формування цікавості, смаків, духовних потреб.

Але кількість видів музичної діяльності на уроці ще не визначає успіху у вирішенні завдань музичного виховання. Для цього необхідно комплексний підхід до його організації, коли всі елементи уроку підпорядковуються розкриттю теми уроку, теми чверті, року, а сам урок забезпечує ціленаправлений музичний розвиток учнів.

Реалізація комплексного підходу до уроку може бути тільки на базі професійної методичної підготовки майбутнього вчителя. Вона передбачає осмислення всіх видів музичної діяльності школярів так, щоб розвиток музичних здібностей здійснювався у взаємозв'язку (один вид діяльності збагачував другий), кожний урок має бути невід'ємною частиною цілісного процесу музичного виховання.

Комплексний підхід проявляється:

1 в організаційній направленості всієї музичної діяльності учнів,
організований на розкриття теми;

2 проявляється у реалізації триєдиної дидактичної мети, коли в ході
уроку вирішується комплекс завдань (виховні, розвиваючі, освітні).

Вміння комплексно ставити та вирішувати завдання уроку є одним з провідних вмінь вчителя. В основі цього покладено знання про закономірність музичного виховання школярів, їх музичний розвиток.

Організація уроку музики вимагає осмислення музичної діяльності учнів, щоб всі види роботи на уроці слугували для розкриття теми уроку і вирішення комплексних завдань - виховних, розвиваючих, освітніх.

Урок музики - це комплексний, ціленаправлений процес на розвиток музичних здібностей, творчих, направлений на розвиток музичного виховання. Тому треба знайти методи організації уроку музики, які допомагали об'єднувати різні види музичної діяльності школярів у єдину систему.

Виховання музичної культури учнів неможливо без розвитку у них музичних здібностей, які розвиваються у музичній діяльності. Чим активніше і різнобічніше буде музична діяльність тим ефективніше буде досягатися мета у музичному вихованні.

Музичні здібності у дітей є спеціальні (виконавські, композиторські), загальні (ладове почуття, музично-слухові уявлення, музично-ритмічне почуття і почуття цілого - почуття форми).

 

Основна література

1. Апраксина О.А. Методика музикального воспитания в школе: Учебное пособие. - М.: Просвещение, 1983.

2. Бриль Г. Логічна структура уроку музики в початкових классах. 36. ст. Музика в школі, вип.7. -К., 1981.

3. Данилевська Л. Основні принципи музичного виховання Н.Л.Гродзенської. 36. ст. Музичне виховання в школі, вип. 10, - М., 1975.

4. Дмитриева Л.Г., Черноиваненко Н.М. Методика музикального воспитания в школе. - М.: Просвещение, 1983.

5. Уманець В. Урок музики, його структура та зміст. 36. ст. Музика в школі, вип. 2, - К., 1973.

Додаткова література

1. Програми та поурочні методичні розробки для середніх загальноосвітніх шкіл. Музика: 1-4 класи / Авт. кол.: О.Ростовський, Р.Марченко, Л.Хлєбникова, З.Бервецький. -К.: Перун, 1996.

2. Програми та поурочні методичні розробки для середніх загальноосвітніх шкіл: Музика: 5-8 класи. - К.: Перун, 1996.

3. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початкових класах. -Тернопіль, 2000.

4. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі. -Тернопіль, 2000.

5. Хлєбникова Л. Дидактичні основи уроку музики. 36.ст. Музика в школі, вип. 8-К., 1982.

 

Самостійне заняття

Тема. Шляхи гуманізації та гуманітаризації навчально-виховного процесу на уроках музики в початкових класах.

  Завдання для самостійної роботи: законспектувати про педагогічне значення українського дитячого фольклору, проаналізувати педагогіку співробітництва в процесі музичного навчання й виховання.

 

                                План

 

1. Фольклор у музично-творчому розвитку дітей.

2. Календарно-обрядові пісні (зимові, весняні, літні, осінні).

3. Ознайомлення дітей з давніми календарними обрядами.

4. Педагогіка співробітництва в процесі музичного навчання й виховання:

- гуманне ставлення до дітей;

- індивідуально-диференційований підхід до учнів;

- педагогіка вільного вибору;

- значенння колективної навчальної праці учнів;

- форми навчальної співпраці учнів;

- музичні ігри;

- шляхи гуманітаризації навчально-виховного процесу.

 

                                 Література.

 

1. Абдуллин Э.Б. Теория и практика музыкального обучения в общеобразовательной школе: Пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1983.

2.Грицюк Н., Зінькевич О., Майбурова К., Щурона Н. Слухання музики в 1-3 класах: Методичний посібник. – К.: Муз. Україна, 1980.

3. Леонтович М.Д. Практичний курс навчання співу у середніх школах України. – К.: Муз. Україна, 1989.

4. Музыка в начальных классах: Методическое пособие для учителя /Э. Абдуллин, Т.Бейдер, Т. Вендрова и др. – М.: Просвещение, 1985.

5. Печерська Е.П. Уроки музики в початкових класах: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2001. – 272с.

6. Програми та поурочні методичні розробки для середніх загальноосвітніх шкіл. Музика: 1 - 4 класи //Авт.кол.: О.Ростовський, Р.Марченко, Л.Хлєбникова, З. Бервецький. – К.: Перун, 1996.

7. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі. – Тернопіль: Богдан, 2000.

8. Ростовський О.Я. Взаємозв'язок різних видів мистецтва на уроках музики. Метод. Рекомендації. – К.: Освіта, 1991.

9. Сергеева Г. Нотная грамота на уроках музыки // Музыка в школе. – 1985. - № 2.

Тема 10. Методика викладання музичного виховання у 1-му класі загальноосвітньої школи.

Практичне заняття  (2 год.)



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-08-16; просмотров: 93; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.77.119 (0.006 с.)