Практичне заняття № 1 (2 год.) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Практичне заняття № 1 (2 год.)



Тема: Загальні основи теоретичних понять з муз ики дітей молодшого шкільного віку.

Мета - виховання любові до музично-педагогічної діяльності з дітьми молодшого шкільного віку;

    - формування професійної орієнтації у поняттях і вміннях, які зумовлюють розвиток музичних здібностей школярів;

    - засвоєння знань з загальних основ теорії музики школярів молодшого шкільного віку.

План

І. Перевірка теоретичних знань

1. Дитина – як суб’єкт методики музичного виховання.

2. Зміст роботи над розвитком та формуванням зазначених умінь у їх взаємозв’язку з 1-го по 4-ий клас: слухання, рухи під музику, спів, виконавство на музичних інструментах, музична грамота, музична творчість.

3. Практичні навички з музичної грамотності учнів молодших класів.

Зміст роботи над розвитком та формуванням зазначених понять у їх взаємозв’язку з 1-го по 4-ий класс:

- поняття ритм, мелодія, гармонія, форма;

- виразність (темп, динаміка, характер звука, настрій, тембр);

- розуміння музики.

 

ІІ. Практична частина

1. Підготувати теоретичний матеріал.

2. Конспектування. Гадалова І.М. Методика викладання музики у початкових класах: Навч. Посібник. – К.: ІСДО, 1994. – 272с. С.174 – 197.

Ш. Підбиття підсумків заняття

1. Оцінювання знань студентів.

2. Домашнє завдання: проаналізувати та виписати основні поняття: ритм, мелодія, гармонія, форма, виразність, розуміння музики, споріднені види мистецтва; уміння: слухання, рухи під музику, спів, виконавство на музичних інструментах, музична грамота, музична творчість.

Основна література

1. Верховинець В. Весняночка. – К.: Муз. Україна, 1989.

2. Ветлугіна Н.О. Музичний розвиток дитини. – К.: Муз. Україна, 1978.

3. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк – 3-е изд. – М.: Просвещение, 1991.

4. Гадалова І.М. Методика викладання музики у початкових класах:      Навч. посібник. – К.: ІСДО, 1994. – 272с.

5.Масол Л.М., Очаковська Ю.О., Беземчук Л.В., Наземнова Т.О. Вивчення музики в 1 – 4 класах: – X.: Скорпіон, 2003. – 144с.

6. Музыкальная грамота / под ред. А. Островского. – Л., 1985.

7. Пісні для учнів 1-4 класів / Упор. Л.Греков. – К.,1986.

8. Українські народні пісні для дітей / Упор. А. Верещагіна. – К., 1986

 

Додаткова література

 

1. Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. – М.: Музыка, 1976.

2. Хлєбнікова Л.О. Виховання музикою//Навчання і виховання шестирічних. Упор. Прищепа. – К.: Рад. школа, 1990.

 

Самостійне заняття

 

Тема. Засвоєння прийомів диригування та спів з аркушу.

 

Завдання для самостійної роботи: спів шкільного репертуару сольфеджіо з тактуванням на 2\4, 3\4, 4\4.

 

1. Засвоєння диригентських жестів в різних розмірах.

2. Сольфеджування пісень шкільного репертуару з 1-го по 4-ий клас.

3. Гра на інструменті пісень шкільного репертуару з 1-го по 4-ий клас.

     

    

Основна література

4. Верховинець В. Весняночка. – К.: Муз. Україна, 1989.

5. Ветлугіна Н.О. Музичний розвиток дитини. – К.: Муз. Україна, 1978.

6. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк – 3-е изд. – М.: Просвещение, 1991.

4. Гадалова І.М. Методика викладання музики у початкових класах:      Навч. посібник. – К.: ІСДО, 1994. – 272с.

5.Масол Л.М., Очаковська Ю.О., Беземчук Л.В., Наземнова Т.О. Вивчення музики в 1 – 4 класах: – X.: Скорпіон, 2003. – 144с.

6. Музыкальная грамота / под ред. А. Островского. – Л., 1985.

7. Пісні для учнів 1-4 класів / Упор. Л.Греков. – К.,1986.

8. Українські народні пісні для дітей / Упор. А. Верещагіна. – К., 1986

 

               Питання для самоконтролю та самоперевірки.

 

1. Звук. Основні властивості музичного звуку.

2. Основні прийоми диригування.

3. Поняття про лад.

4. Побудова мажорного ладу.

5. Побудова мінорного ладу.

6. Поняття про тривалість звуків.

7. Поняття про тон і півтон.

8. Динамічні відтінки.

9. Що таке поліфонічна музика?

10. Поняття про музичну форму.

11. Спів з аркушу сольфеджіо.

12. Поняття мелодія.

13. Що означає ритм в музиці?

14. Що таке музична форма?

15. Назвіть поняття та вміння, які зумовлюють розвиток музичних здібностей і формування музичної культури дітей.

16. Поясніть: виразність в музиці.

17. Поясніть різницю: музична грамота і музична грамотність.

18. Що означає: розуміння музики?

19. Вміння слухати і розуміти музику – це…

20. Поняття гармонії.

21. Що входить в поняття музична творчість?

 

 


ГЛОСАРІЙ

(Тлумачний словник педагогічних термінів)

 

Освіта – це процес і результат засвоєння знань, умінь і навичків, який потрібний особистості для загальнолюдської та професійної діяльності.

Навчання – це спільна цілеспрямована діяльність вчителів та учнів, за якої школярі здобувають знання, уміння, навички, формується світогляд, розвиваються пізнавальні та творчі сили.

Знання учня – це систематизовані наукові та загальнолюдські факти, які засвоюються на основі свідомості і підтверджуються реальною практичною діяльністю школяра.

Вміння – це система набутих навичок на основі виконання дій, які виконуються незалежно від свідомості особистості.

Навички – це певна система вправ, дозволяє виконувати фізичну або теоретичну працю на основі певних знань.

Виховання – це процес впливу вихователя на учня з метою формування в нього совісті, честі, людяності, правдивості та інших рис характеру, які визначатимуть особистість школяра як майбутнього свідомого громадянина незалежної України.

Виховання:

1) процес передачі соціального і практичного досвіду стар­шими поколіннями новим поколінням з метою підготовки їх до життя і праці;

2) цілеспрямований, систматичний і планомірний про­цес впливу на людину з метою формування в неї певних осо­бистих якостей.

Мелодія – музична думка, яку можна передати тільки голосом – без підголосків.

Лад – це спеціальний термін, який означає взаємозв’язок звуків між собою, їх узгодженість, злагодженість.

Ритм – це співвідношення звуків за їх тривалістю.

Метр – чергування сильних і слабких долей у музиці.

Поліфонія – грецьке слово, яке означає в перекладі «багатозвуччя», «багатоголосся».

Гармонія – слово грецького походження, що означає «домірність», «узгодженість», «стрункість», «порядок», виразовий засіб музики, що ґрунтується на об’єднанні звуків у співзвуччя через закономірну послідовність їх, наука про акорди та їх зв’язки.

Розвиток – це складне динамічне явище, яке спрямоване на збільшення фізичних та інтелектуальних сил особистості, що дозволяють формувати творчі здібності шклляра, його активну громадську позицію.

Сприйняття художнє – вид художньої діяльності, спрямований на цілісне осягнення мистецького твору як естетичної цінності, що супроводжується естетичними переживаннями та асоціативними уявленнями.

 

 


     Методичні рекомендації щодо роботи з модулем.

Ознайомившись з лекційним матеріалом, студенти повинні звернути увагу на сутність основних понять та вмінь, які використовуються у молодших класах. Особливо на те, що сприяє розвитку музичних здібностей у дітей молодшого шкільного віку. Робота з музичної грамоти повинна бути зорієнтована на створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, формування музичної культури школярів.

Формування поняття музичної грамотності за допомогою музичної грамоти повинно розрізнятися за віковими особливостями школярів. Студенти повинні чітко уявляти мету та завдання з музичної грамоти в молодших класах.

Поняття музичної культури особистості учня та ознайомлення з елементарною теорією музики повинно бути спрямовано на розвиток творчої особистості дитини; дійти до висновку: що є основою морально-естетичного виховання школярів у загальноосвітній школі?

Виходячи з цього, студенти повинні охарактеризувати особливості програм з музики для початкових класів, орієнтуватися у послідовності знань з елементарної теорії музики, тем програм з музики та ускладності по семестрах.

Звернути увагу на особистісно-зорієнтоване навчання дисциплін художнього циклу у загальноосвітній школі.

 

 

             Підсумковий заліковий модуль

                         Варіант №1

 

1. Розкрити поняття: музична грамотність

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №2

 

1. Завдання музичної грамоти у початкових классах загальноосвітньої школи

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №3

 

1. Розкрити поняття: звуки музикальні і шумові.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №4

 

1. Що таке музична мова?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №5

 

1.Від чого залежить висота звука?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №6

 

1. Розкрити властивості звуку.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №7

 

1. Від чого залежить сила звуку?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 


                         Варіант №8

 

1. Що таке тембр звуку?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №9

 

1. Охарактеризувати тривалість звуків.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №10

 

1. Продемонструвати запис нот на нотоносці.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №11

 

1. Які ви знаєте ключі в музиці?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

                         Варіант №12

 

1. Охарактеризувати поняття: музична пауза.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №13

 

1. Що називається звукорядом, навести приклади.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №14

 

1. Які ви знаєте октави, наведіть приклади.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №15

 

1. Поняття про ритм, навести приклади.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                            Варіант №16

 

1. Поняття про метр, навести приклади.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

                         Варіант №17

 

1. Що таке музичний розмір, навести приклади

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 


                         Варіант №18

 

1. Прийоми диригування у простих розмірах.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №19

 

1. Охарактеризувати знаки альтерації.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №20

 

1. Показати позначення основних динамічних відтінків

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №21

 

1. Розкрити основні позначення темпу.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №22

 

1. Що таке музичний лад, навести приклади.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №23

 

1. Охарактеризувати виражальні засоби в музиці.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №24

 

1. Поясніть: цезура, фраза, кульмінація.

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                         Варіант №25

 

1. Що таке музична форма?

2.Самостійна робота. Реферат.

3. Підбір пісень шкільного репертуару для другого класу та гра на музичному інструменті.

4. Анотації до творів шкільного репертуару.

 

 

                                                 Міністерство освіти і науки України

                                                 Бердянський державний педагогічний університет

                                                 Кафедра початкової освіти

 

 

                                                     Змістовий модуль III

 

             Види музичної діяльності молодших школярів.

                                     

                   

 

                                                                                                                    Укладач

                                                                                                                    ст. викладач

                                                                                                                    Ткачова Н.П.

 

 

                             

                                            Бердянськ


Цілі: - формувати знання, вміння та навички у вдосконаленні музичної грамотності, виконавської діяльності школярів у музичному навчанні та вихованні;  

- розвивати музично-творчі здібності студентів у практичній роботі з школярами молодших класів у різних видах музичної діяльності в умовах навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи;

- виховувати професійно-орієнтовне відношення, зацікавленість до проблем у музичному навчанні та вихованні молодших школярів.

 

                                                                                                                                                      

 

Методичні вказівки щодо роботи з модулем. Змістовий модуль складається з 3-х тем: Тема №6. Вокально-хорове виховання учнів.

Тема №7. Слухання музики та музична грамотність.

Тема №8. Музично-ритмічні рухи та гра на дитячих музичних інструментах.

Вивчається протягом лекцій (6год.), практичних (2год.), самостійних занять (10год.),

Робота з модулем передбачає засвоєння лекційного матеріалу, участь у обговоренні питань під час семінарського заняття, написання реферату (з окремими студентами), вивчення загальних питань з музичного виховання щодо професійної підготовки вчителя початкових класів  загальноосвітньої школи, методичного матеріалу про засіб виховання дітей у галузі музичного мистецтва, самостійну роботу над окремими питаннями тем, модульний контроль.

 

 

                Тема 6. Вокально-хорове виховання учнів початкових класів.

                               

План

1. Вокально-хорове виховання - засіб активного залучення школярів до музики.

2. Методика навчання співу.

 

2.1. співацька постава;

2.2. співацьке дихання - основа співу;

2.3. співацька дикція;

2.4. навички звукоутворення;

2.5. використання методів (репродуктивний, еврестичний, фонетичний).

 

3. Методика розучування музичного твору.

4. Гігієна, співацький режим і охорона дитячого голосу.

5. Особливості співацького розвитку учнів 1-4 класів.

 

 

Основна література

1. Апраксіна О.А. Методика музичного виховання в школі. - М.: Просвещение, 1983.

2. Апраксина О.А., Орлова Н. Выявление неверно поющих детей и методы работы с ними // Музыкальное воспитание в школе. - М., 1975. - Вьш. 10.

3. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості: Пісні, прислів'я, загадки, скоромовки / Упор. Н.С. Шумада. - К.: Веселка, 1989.

4. Леонтович М.Д. Практичний курс навчання співу у середніх школах України з педагогічної спадщини композитора. Упор. Л.О.Іванова. - К.: Муз. Україна, 1989.

5. Струве Г.А. Школьный хор. - М., 1981.

6. Теклина В.К. Методика работы над песней (начальные классьі) // музьїкальное воспитание в школе. - М., 1986. - вьга. 17.

Додаткова література

Верховинець В. Весняночка. - К.: Муз. Україна, 1989.

Менабени А.Г. Методика обучения сольному пению. - М.: Просвещение, 1987.

Овчинникова Т.Н. К вопросу о воспитании детского певческого голоса в процессе работы с хором // Музыкальное воспитание в школе. - М., 1975. -Вега. 10.

Огороднов Д. Музыкально-певческое воспитание детей в общеобразовательной школе. - М., 1985.

5. Попов В.С. Русская народная песня в детском хоре. - М., 1985.

 

                                    Стислий зміст лекції

  Спів є природним засобом вираження естетичних почуттів, дійовим засобом активного залучення школярів до музики. З усіх видів виконавського мистецтва він є найдоступнішим для дітей видом музичної діяльності, порівняно легко засвоюється ними, не вимагає значної попередньої підготовки. Тому спів здавна розглядався як один з основних засобів музичного виховання.У процесі співу учні засвоюють музичну мову, пізнають жанрову основу пісні. У них розвиваються музичні здібності, емоційний відгук на музику, формується музичне сприймання, виховується інтерес до музики.Учні не просто пізнають музичну мову,а і починають активно користуватися нею у виконавчій діяльності.

Неповторна краса мелодій, проспіване слово, яке несе в собі значний емоційний заряд — усе це розкриває дітям багатий і складний світ людсь­ких почуттів і переживань. Засобами вокальної музики учні пізнають нав­колишню дійсність і себе в ній, безпосередньо чи опосередковано виража­ють своє ставлення до життя.

Однак не будь-який спів сприяє розвитку учнівського голосу. Не прави­
льне звукоутворення, порушення гігієнічних норм у співі нерідко приво­
дять до захворювання або й втрати співацького голосу. Для того, щоб пісня
стала провідником у чарівний світ музики, слід навчити дітей складному
мистецтву співу.

Якою має бути методика навчання співу молодших школярів? "Переду­
сім розумною, у вікових межах розвитку голосоутворюючих органів, з
урахуванням індивідуальних особливостей дітей. Для цього вчителю слід
знати співацькі можливості учнів, механізм і специфіку звукоутворення,
дихання, дикції.                                                      .           -

Весь процес навчання співу повинен сприяти активному, зацікавленому й творчому ставленню учнів до музики.

У першокласників голосовий апарат дуже тендітний, голосовий м'яз лише починає розвиватися. Звук утворюється при крайовому уливанні голосо­вих складок, які змикаються неповністю. Тому голоси дітей звучать ніжно і слабко, забарвлюючись у верхньому резонаторі.

У наступних класах у дітей поступово розвивається голосовий м'яз, окремі його волокна починають мати навскісне, поперечне і подовжнє спря­мування, коливання складок перестає бути лише крайовим і голос звучить сильніше і компактніше.

При правильному вихованні голос розвивається плавно як у хлопчиків, так і в дівчаток. У їх голосовому апараті ще немає суттєвих відмінностей. У молодших школярів загальний діапазон голосу може бути досить широким — від ля малої октави до мі-фа другої октави. Однак їх робочий діапазон значно вужчий і коливається в межах ре[І] сї [І] (іноді до[II]). Ця зона най­зручніша для слухового сприймання і звукоутворення, тому й повинна в основному використовуватися при навчанні співу.

Якщо навчання співу проводиться правильно, то у 9-10 років голоси дітей починають звучати особливо гарно. Не випадково цей період назива­ють періодом розквіту дитячого голосу. У хлопчиків він набуває особливої дзвінкості; у дівчаток — рис індивідуального тембрового забарвлення.

Якими співацькими навичками мають оволодіти діти? Умовно вони по­діляються на навички дихання, навички володіння звуком і навички воло­діння словом у співі. Між цими навичками існує тісний взаємозв'язок і взаємозалежність. Так, хороше звучання голосу залежить від. правильного дихання, ясної дикції, гарної співацької постави. Кожна навичка є складною дією'. яка вимагає уваги до себе, систематичної й наполегливої роботи по її формуванню. Зокрема, навичка володінням звуком включає в себе атаку звуку;звукоутворення, використання резонаторів, чисте інтонування, зглажування регістрів, звуковедення володіння динамікою, рухливість співу тощо. Виховання співацьких навичок — це єдиний процес, зумовлений злаго­дженою роботою дихально-голосового апарату. Яке б конкретне завдання вчитель не ставив (укріпити дихання, вдосконалити дикцію в пісні, домог­тися дзвінкості звучання тощо), він має прагнути до комплексного вихо­вання всіх навичок у єдності вокальних вимог. Так, працюючи над дикцією,          слід одночасно стежити за правильністю дихання, якістю звука. Це зумов лено тим, що орган слуху, голосові органи (гортань, глотка, м'яке піднебіннє, ротова і носова порожнини) і органи дихання (легені, діафрагма, міжреберна мускулатура, м'язи трахеї і бронхів) — усе це єдиний складний співацький механізм, між ланками якого існує тісний взаємозв'язок, який не можна порушувати.

|Постійний зв'язок існує і між: центральною нервовою системою та роботою голосоутворюючих органів. Зокрема, кожен звук, проспіваний уч­нем, залишає слід у центральній нервовій системі (пам'яті). Якщо учень заспівав напружено або, навпаки, в'яло, невиразно вимовляючи слова, і ця вада не була виправлена вчителем, то й надалі він співатиме з тими ж поми­лками, набуваючи неправильної навички.

Спів — дуже складна дія, адже учень має одночасно вільно видобувати, правильно формувати вокальний звук, чисто інтонувати, виразно фразува­ти, чітко вимовляти слова, співати узгоджено з усім класом. Зрозуміло, що складність співу вимагає послідовної систематичної й наполегливої роботи по формуванню вокально-хорових навичок. Слід пам'ятати, що навички повинні формуватися у процесі роботи над музичним твором, а не над самими навичками. Формування навички — не самоціль, а засіб співацько­го виховання. Навчання співу має бути тісно пов'язане з розвитком музич­ного- слуху і музичним розвитком особистості дитини.

З перших уроків у школі слід звертати увагу дітей на якість звучання, вчити їх розрізняти красивий спів, оцінювати його, прагнути до правильно­го виконання. Щоб виховати у дітей свідоме й критичне ставлення до співу, слід постійно запитувати їх, чи правильно й красиво проспівана пісня, чи сподобалося їм власне виконання тощо.

Потрібно прагнути до вираження в співі певного настрою. Спів краще асоціювати з радісним настроєм, тому вправи доцільно брати переважно в мажорі. Головним критерієм правильного звучання мас бути якість звуковедення, невимушеність при співі. Щоб вокально-хорові навички виховувалися успішно, учні повинні ус­відомлювати співацькі завдання і спосіб їх виконання. Це вимагає вмілого поєднання пояснень і практичного показу вчителя. Оскільки вокальний досвід молодших школярів незначний, у співвідношенні пояснень і показу більшу роль мас відігравати приємний, виразний, правильний спів учителя. Пояснення мають опиратися на співацький досвід учнів, на образні аналогії, порівняння з слуховими, зоровими, просторовими, руховими відчуттями. Не слід користуватися незрозумілими термінами, звертатися до фізіо­
логічних і анатомічних пояснень, демонструвати дітям складні співацькі
прийоми. На перших порах краще частіше показувати практичні прийоми
правильного і неправильного звукоутворення. Важливою умовою успішного формування вокально-хорових навичок є зацікавлене, емоційне і водночас свідоме ставлення учнів до співу. Треба викликати у дітей бажання навчитися гарно співати, захоплюватися образ­ним змістом пісні, прагнути до того, щоб учні діставали насолоду від співу. Добре, коли вчитель після розучування кожної пісні (а також наприкінці чверті) з'ясовує з учнями, чому саме вони навчилися, яким став їхній спів. Оскільки на уроці музики здебільшого використовується колективний спів, діти мають набути й хорових навичок — навичок строю (інтонаційної узгодженості) і ансамблевих навичок {узгодженості сили звучання, темб­ру, темпу, метру і ритму). Розглянемо детальніше методику формування співацьких навичок. Співацька постава. Необхідною умовою вільного, ненапруженого спі­ву є правильна співацька постава, яка сприяє створенню готовності голосо-утворюючих органів до дії. Вимога правильної співацької постави — це вже активізація голосового апарату, підготовка його до правильного роз­поділу м'язових сил при співі. Якою має бути співацька постава? Учні під час співу повинні стояти рівно, зручно, "випрямивши спину, голову тримаючи прямо, опустивши руки. Уся постать повинна виражати готовність до співу. Якщо діти співають сидячи, стільці повинні відповідати їх зросту. Сидіти треба рівно, не горблячись, не спираючись на спинку стільця чи парти, тримаючи руки на колінах. Слід розповісти дітям, як потрібно сидіти чи стояти під час співу. Щоб першокласники засвоїли правила співацької постави, не треба вдаватися до їх заучування. Краще буде, коли вчитель звернеться до учнів із запитання­ми: "Діти, подивіться, як я стою (сиджу) при співі? Як я тримаю голову? Руки? Як відкривав рот? Я спираюсь на спинку стільця? Можливо, я пере­ступаю з ноги па ногу? Задираю голову вгору?" Надалі, роблячи зауваження дітям щодо їх співацької постави, слід зосереджувати увагу дітей на позитивному прикладі. Скажімо: "Звер­ніть увагу, як сидить при співі Оленка. Водночас не слід домагатися правильної співацької постави протягом тривалого часу, оскільки необхідність нерухомо сидіти або стояти в одній позі швидко втомлює школярів. Вони намагаються змінити позу на зручні­шу. Не варто часто робити зауваження дітям щодо їх постави. На перших порах вона є швидше організуючим моментом перед початком співу чи слуханням музики. Поки правильна співацька постава не стане звичкою, вчителю слід постій­но стежити за нею, виправляти дітей, заохочувати тих, хто правильно си­дить чи стоїть при співі. Співацьке дихання. Правильне співацьке дихання є основою вокальної
техніки. Від набуття навички співацького дихання значною мірою зале­
жить формування навичок звукоутворення і дикції.                                                    І    снують різкі типи співацького дихання. У сучасній вокальній педаго­гіці найбільш визнаним є так званий косто-абдомінальний (ребро — живіт) тип дихання. У ньому беруть участь нижні ребра і діаф­рагма, м'язи черевного преса. Типовий недолік у дітей — поверхове, неглибоке (так зване ключичне) дихання, яке зовнішньо виражається у підніманні плечей. Для розвитку співацького дихання не слід звертатися до відокремлених від звука вправ, оскільки вони малоефективні. Робота дихальних м'язів під час співу тісно пов'язана з роботою "гортані/ і верхніх резонаторів. Тому співацьким дихання стає тільки у процесі фонації.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-08-16; просмотров: 98; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.164.121 (0.168 с.)