Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Особливості культурного процесу скіфського періоду

Поиск

/культура епохи раннього залізного віку (кіммерійці, скіфи, сармати)/

Залізний вік в Україні датується 12 ст. до н.е. - 4 ст. н. е. Ранній період ранньозалізного віку традиційно обмежують часом існування кім­мерійських і чорноліських пам'яток.

Беручи до уваги, що заліз­ний вік почався з часу білозерської та білогрудівської культур, існування цих культур вважається першим етапом ранньозалізного віку (початок XII —X ст. до н.е.), а кіммерійські, чорноліські та синхронні їм пам'ятки відноситься до другого етапу раннього пе­ріоду (IX —перша половина VII ст. до н.е.) Білозерська культура стала основою кіммерійської, яка є, ймовірно, пізньою частиною білозерської.

Кіммерійці розселили­ся у степах Північного Причорномор'я наприкінці II —на початку І тис. до н.е. Це найдавніший народ на території України, назву якого донесли до нас писемні джерела. Геродот (V ст. до н.е.), зокрема, повідомляє про те, що території, зайняті скіфами, нале­жали раніше кіммерійцям .

Вони належали до групи іраномовного на­селення. Провідною галуззю їх­нього господарства було кочове скотарство. Військові кінні загони здійснювали далекі грабіжницькі походи. Кіммерійці першими на території України освоїли технологію залізного виробництва із болотяних руд, а також металообробку, що поліпшило озброєння кінних дружин.

У суспільно-політичному житті спостері­гався перехід від військової демократії до станово-класового суспільства на базі рабовласницького способу виробництва. Кіммерійські пам'ятки представлено лише похованнями, зазвичай курганними, відомі й безкурганні поховання. Поширені вони від Дунаю (Істру) до Волги (Араксу).

Виділено два ступені куль­тури : чорногорівський та новочеркаський.

На чорногорівському ступені ховали в простих прямокутних та овальних ямах, іноді з дерев'я­ним перекриттям (іноді — з підбоями) у скорченому на боці положенні . Чоловіків супроводжували зброя (стріли з бронзови­ми та кістяними наконечниками, кинджал з бронзовим руків'ям та залізним лезом), збруя (часто стременоподібні вудила), а жінок — золоті та бронзові пронизки , намистини, глиняний посуд. Посуд зберігав Білозерські традиції (товстостінні круглотілі горщики, часто орнаментовані наліпним валиком із "вусиками", кубки з цилінд­ричними шийками та черпаки, орнаментовані канелюрами, ши­шечками), але зникли одноручні черпаки, поширилися лощені кубки та дерев'яні кубки із золотими пластинками.

На новочеркаському ступені істотно змінився поховальний обряд: з'явилися глибокі ями, відомі прямокутні ями з дерев'яним дахом, поставленим на дерев'яні стовпи. Предмети почали класти і на перекриття. Поширилася цільнозалізна зброя , в тому числі й залізні наконечники стріл, замість стременоподібних — двокільчасті вудила. У посуді стали переважати залізні котли , кубки, глечики подібні до жаботинських (прикрашені геометричним орнаментом) .

Важливою рисою культури кіммерійців є стели , які хоча й не мають виразно відтвореної голови людини, але містять зображення одягу та озбро­єння (подібні до стел бронзового віку України).

Військово-політичне об'єднання кіммерійців проіснувало до VII ст. до н.е. і розпалося під натиском скіфських племен.

 

У 7-3 ст. до н. е. на території теперішньої Південної України, Росії, а згодом, до 3 ст. н. е., в Криму жили скіфи, які називали себе «сколотами». Вони належали до північно-східної іранської групи народів індоєвропейської сім'ї. Скіфи витіснили, а частково асимілювали кіммерійців.

За Геродотом, Скіфія складалася з кількох союзів племен. Так, калліпіди, або елліно-скіфи — населення з ознаками грецької та скіфської культур на Побужжі поблизу Ольвії, алазони — населен­ня у Молдові, скіфи-орачі — у Лісостепу Правобережжя, скіфи-землероби — у Лісостепу Лівобережжя, скіфи-кочовики проживали у степу на схід від Дніпра до Геросу (Молочної), а далі — до Меотиди (Азовського моря) і Дону та у Степу Криму — царські скіфи.

Геродот зафіксував також легенди про походження скіфів. Одна з них стверджувала, що скіфи з'явилися на своїй землі (як пер­ший її народ) за тисячу років до навали перського царя Дарія і були пов'язані з Дніпром, оскільки їхній першопращур Таргітай вважався сином Зевса та німфи — дочки Борисфена (Дніпра). Сини Таргітая, яких звали Ліпоксай, Арпоксай і Колаксай, запо­чаткували три гілки скіфського народу. До них з неба впали золоті дари: рало (плуг) з ярмом, сокира та чаша. При спробі двох старших братів наблизитися до золота, воно спалахувало вогнем, і лише Колаксай зміг заволодіти ним. Це було розцінено як зна­мення богів, тому брати визнали головування над собою молод­шого брата — Колаксая. Він поділив країну між своїми синами на три частини і в найбільшій залишив золото, яке скіфські царі вважали священним і якому щорічно приносили жертви.

Інша легенда, яку розповіли Геродоту греки, відносила похо­дження скіфів до Пониззя Дніпра, бо першим скіфським царем був Скіф — син Геракла та діви — Єхидни, яка жила у Гілеї. Обидві легенди цікаві тим, що перша розповідає про скіфів-землеробів (їхніми символами були плуг, ярмо, сокира, чаша), а дру­га, очевидно, про степових скота­рів (їхніми символами названі лук, пояс, чаша).

Центральним районом Скіфії вважають Степ. Майже єдиним видом пам'яток тут були курган­ні поховання , більшість з яких, на жаль, в різні часи було пограбо­вано. Ранні скіфські поховання (друга половина VII —V ст. до н.е.) були зазвичай впускними до кур­ганів бронзового віку. Прості скі­фи поховані у прямокутних ямах, випростаними на спині, поруч лежав посуд (келих з прокресле­ним орнаментом , іноді грецький посуд ), вудила зі стременоподібними кільцями, наконечники стріл , іноді кістки барана. Основною відмінністю поховань від попередніх — кіммерійських — була за­хідна орієнтація кістяка та наявність прикрас із "скіфським зві­риним стилем ". Так звані багаті поховання здійснено найчастіше у вузьких ямах, рідше — дерев'яних стовпових гробницях, що імітують будинок. При випростаних кістяках лежали стела , кінь, золоте намисто , золоті пластинки .

У розвинутому (класичному) періоді (IV—III ст. до н.е.) похо­вання стали масовими. Особливо багато могильників з'явилося на Подністров'ї. Кургани мали висоту близько 1,5 м, діаметр — близько 25 м, насипалися двома прийомами; перший насип, з ровом, будували одразу, а після тризни досипали другий насип. Основною формою поховальної споруди стала катакомба. Випростані кістяки знайдені на підстилці з трави або дерева. Чоловіків супроводжу­вала зброя (пара списів — праворуч біля голови, сагайдак зі стрі­лами — ліворуч біля пояса). При кістяках жінок знайдено брасле­ти, намисто, кульчики, прясла, дзеркала. Біля голови кожного померлого клали їжу (ногу коня, рідше — бика, вівці) та ніж. Заможних померлих ховали у катакомбі, рідше — у дерев'яній гробниці.

В Криму гробниці виготовляли також з каменю та сир­цевої цегли. Крім скіфського інвентарю, обов'язковою була грецька кераміка .

Величезні кургани почали споруджувати для знаті (кургани Мелітопольський, Куль-Оба , Солоха , Гайманова Могила ). На­сипи сягали 6— 19,5 м. Нерідко їх оточували кам'яною обкладкою. Центральне поховання було зазви­чай чоловічим, померлий мав багаті вбрання та зброю. Іноді в інших камерах катакомб помі­щали "царицю", "зброєносців", слуг, коней, собак, багаті набори посуду, зброї, прикрас (наприклад, у Чортомлику (Запорізька область) виявлено близько 4 тис. прикрас із золота , у Товс­тій Могилі — 600 ).

Найважливішою пам'яткою осілості степової Скіфії є Кам'янське городище кінця V — початку III ст. до н.е. (с.Кам'янка Дніпров­ська, розташоване між річками Конкою, Дніпром та Білозерським лиманом). Площа городища сягала 12 км2. Забудовано було лише середню частину каркасни­ми великими житлами з кількох кімнат та акрополь кам'яними будинками, що мав площу 32 га. Городище було центром ремесла, насамперед металургійного, тор­гівлі. Крім цього городища, по обидва береги Дніпра існувало кілька поселень, де знайдено скіфський і грецький посуд, за­лишки металургійного та коваль­ського виробництва.

Степові скіфські пам'ятки значно відрізнялися від пам'яток інших районів посудом. Ліпний скіфський посуд Степу мав видов­жені пропорції, відігнуті вінця; краї вінець (або шийки під він­цями) прикрашалися ямками, ва­ликами. Для ранньоскіфських па­м'яток були характерні келихи . Починаючи з VI ст. до н.е., у скіфському суспільстві звичай­ним став грецький посуд.

Іншим важливим районом скіфської культури був Лісостеп Правобережжя. На відміну від степових, лісостепові пам'ятки продовжили традиції не кіммерійців, а чорнолісців: посуд жаботинського зразка, тюльпаноподібні горщики, черпаки. Городища тут з'являються в першій половині VI ст. до н.е. й існують до кінця скіфського часу: Пастирське на Київщині, Немирівське на Поділлі.

Господарство окремих районів Скіфії було неоднорідним. У Степу домінувало кочове скотарство, в Лісостепуземлеробс­тво. Водночас для частини населення Скіфії професією стала війна. В бою застосовували дальнобійний лук, короткий меч (акинак) , дротик, бойову сокиру, клевець (шабля), пращу . Захисний обладунок складався зі шкіряного панцира з нашитими на ньому металеви­ми пластинками ("лускою") , щита, шолома , поножів .

 

З кінця III ст. до н.е. до IV ст. н.е. центром Скіфії був Крим, де скіфи заснували своє царство, відоме в літературі як Мала Скіфія, із столицею в Неаполі Скіфському. Розвиток скіфів у Криму відбувався під значним впливом греків. Другий (скіфсь­кий, або скіфо-античний) період епохи раннього заліза у Північ­ному Причорномор'ї закінчився з приходом сарматів.

Сарматські племена становили значну частину населення того­часної України (займаючи насамперед Степ і Лісостеп) в останньо­му, третьому, періоді епохи раннього заліза. Панування сарматів у Північному Причорномор'ї відносять до II ст. до н.е. — IV ст.н.е.; в III ст. воно було підірване з приходом готів, а завершилося нава­лою гуннів IV ст. Сарматів уважають п івнічними іранцями.

Вочевидь, греко-римські автори — Геродот, Діодор, Пліній, Полібій та інші — спочатку уявляли собі сарматів як єдиний народ — савроматів. Лише з ІV ст. до н.е. з'явився етнонім "Сарматія" і стали відомими окремі сарматські племена: царські сармати, язиги, роксолани, аорси, сираки, алани.

За легендою, що її переказував Геродот, сармати походили від союзу скіфів з амазонками — міфічним жіночим племенем, яке жило без чоловіків, народжуючи дітей від своїх полонених і залишаючи в живих лише дівчат. Войовничий дух сарматів, які згодом витіснили скіфів-кочівників у Крим, викликав здивування й захоплення сусідніх народів. З історичних джерел відомо, що жінки в сарматів користувалися такими ж правами, як і чоловіки. Дуже часто племена очолювали в них жінки, котрі керували гро­мадою в усіх справах, у тому числі й у військових.

У легендах залишилися згадки про войовничий дух сарматів та їх мужню рішучість у бою. Мабуть, саме через це українсько-польська шляхта XVI —XVII ст. витворила етногенетичний міф походження саме від сарматів (українська шляхта — від сармат­ського племені роксоланів).

Майже єдиним видом сарматських пам'яток в Україні є курга­ни, Унікальним є поховання сарматської жриці І ст.н.е. в Соколо­вій Могилі на Південному Бузі. Ще одним із найбагатших сармат­ських поховань є могила "цариці" в кургані Хохлач на Подонні. Вона відома як "Новочеркаський скарб", бо в ній було знайдено 700 золотих бляшок.

Сарматські поховання вирізняються особливими предметами матеріальної культури: ножами з вузьким держаком, біконічними та яйцеподібними пряслами, а також притаманною лише їм збро­єю. У II —І ст. до н.е. сармати користувалися короткими мечами з кільцевим навершям і прямим перехрестям, а потім у них з'яви­лися довгі мечі; з І ст. до н.е. поширилися й залізні трилопатеві наконечники стріл. Основні форми посуду - горщи­ки з кулястим тулубом, циліндричною шийкою, відігнутими він­цями; вони орнаментовані горизонтальними лініями, зигзагами. Пізніше з'явилися горщики з широким дном і високими вінцями. Вживалися також глеки яйце- і грушоподібної форм, із циліндрич­ними шийками, а також бронзові казани з циліндрично-конічни­ми ніжками. Менше знайдено місцевих мисок і зовсім мало — античного посуду. На відміну від скіфів сармати дуже полюбляли фібули — заколки для одягу.

Від середини III ст. н.е. сармати втрачають провідне станови­ще в причорноморських степах. У цей період тут з'явились ви­хідці з Прибалтики — готи. Вступивши в спілку з місцевими пле­менами, серед яких були й алани (одне з сарматських угрупо­вань), готи здійснювали спустошливі напади на римські міста Пів­нічного Причорномор'я. А в IV ст. н.е. у степовій Україні з'яви­лися нові кочівники — гунни.

Сарматська культура зникла на тлі загальної кризи суспільств раннього залізного віку, коли загинув античний світ. На цьому епоха раннього заліза закінчилася.

Скіфи та сармати зробили величезний внесок у розвиток сві­тової культури. Ці два народи мали розвинуту міфологію. Відомі міфи про походження скіфів, культ божеств (очевидно, зведених до єдиного державного пантеону). Греки ототожнювали ці боже­ства зі своїми: Табіті — з Гестією, Папая — зі Зевсом, Am — з Геєю, Гойтосира — з Аполлоном, Аргімпасу — з Афродітою, Тагимасада — з Посейдоном. На чолі пантеону стояли Табіті (найважливіша з-поміж скіфських богів), Папай, Апі. Скіфи не роби­ли своїм богам жодних зображень (за винятком бога війни Ареса, Ім'я якого Геродот подав грецькою мовою). Аресу скіфи присвя­чували віткнутий у купу хмизу (на погребальному вогнищі) меч-акінак. У сарматів верховним божеством була, можливо, богиня родючості Астарта, пов'язана з культом Сонця й коня. Іншим їхнім відомим богом був Танаїс.

Постійні військові сутички, пошуки шляхів виживання у бо­ротьбі проти ворогів слугували, вочевидь, основною причиною виникнення мистецтва, що отримало назву скіфського й сармат­ського звіриного стилю . Він полягав у зображенні хижаків, сцен їхньої боротьби, шматування ними здобичі, руху загалом, у тому числі й кругового. Значна частина таких зображень на предметах із коштовних матеріалів (насамперед, із золота), знайдена в най­більших скіфських курганах, може бути пояснена скіфськими міфами. Під впливом на скіфську культуру греків із VI ст. до н.е. значення звіриного стилю зменшується, поширюються зображен­ням сцен із грецьких міфів. Чи не найкращим доказом цього є чотири однакових обкладки сагайдаків із зображенням сцен "життя Ахілла" , що походять із різних курганів — Чортомлика, Іллінецького, Мелітопольського, П'ятибратнього.

У скіфів та сарматів збереглася основна частина ознак похо­вального обряду, які утвердилися ще в епоху бронзи, астральна й космічна символіка, котра забезпечувала потрапляння душ на небо, антропоморфні скульптури. Останнім часом зроблено ви­сновок стосовно ритуального характеру пограбувань курганів скіфів і сарматів ще на стадії їх добудови, оскільки предмети, забрані з могили, вважалися священними.

Очевидно, найважливіше значення духовної культури скіфів і сарматів полягало в тому, що вона стала своєрідним містком між Азією та Європою, зберігши частину ознак ранньозалізного віку.


4. ЧЕРНЯХІВСЬКА КУЛЬТУРА, ЇЇ МІСЦЕ У КУЛЬТУРНОМУ НАДБАННІ СЛОВ'ЯН.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 634; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.211.116 (0.013 с.)