Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Різні погляди на типологію праваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Типологія історично відомих видів права і держави - це їхня класифікація за єдиним критерієм, їхній розподіл на однорідні (однотипні) групи. У літературі (минулій і сучасній) маються різні варіанти такої класифікації. 1. Античні концепції типології Античні мислителі (Сократ, Платон, Аристотель, Цицерон і ін.) поділяли різні форми держави на дві групи: правильні і неправильні. До групи правильних форм держави вони при цьому відносили ті форми, де влада здійснюється на основі законів і в загальних інтересах, а до неправильних форм - ті, де влада не спирається на закони і служить інтересам лише правителів. Спираючи на такий підхід, Платон виділяв три правильні форми: царську владу (законну монархію, тобто управління однієї особи на основі законів), аристократію (законну владу деяких) і законну демократію (влада демосу на основі законів) і відповідно три неправильні форми: тиранію (незаконну владу одного), олігархію (незаконну владу деяких) і незаконну демократію (влада демосу не на основі законів). З тих же позицій Аристотель писав, що трьома правильними формами є царська влада, аристократія і полиття (правління більшості на основі законів), а трьома неправильними формами - тиранія, олігархія і демократія (правління демосу, більшості не на основі законів). Даний підхід до типологизації держав, заснований на критерії законності і протиставленні законного правління беззаконню, у тій чи іншій формі широко використовувався в наступної політико-правовій думці й у визначеній мері зберіг своє значення до наших днів 2. Історико-формаційний підхід Гегеля: концепція духовних формацій З позицій всесвітньо-історичного процесу розвитку духу волі і його об'єктивації в різних формах держави проблему типології держав трактував Гегель. "Всесвітня історія, - писав він, - є необхідне тільки з поняття волі духу, розвиток моментів розуму і тим самим самосвідомості і волі духу - тлумачення і здійснення загального духу"[1]. Формами такого здійснення світового духу, по Гегелю, є "чотири всесвітньо-історичних царства: 1) східне, 2) грецьке, 3) римське, 4) німецьке"[2]. Ці царства, відповідно до Гегеля, являють собою об'єктивно-історичні формації (формоутворення) світового духу, тобто розвитку ідей розуму і волі у всесвітній історії. Зі зміною цих всесвітньо-історичних царств (формацій світового духу) відбувається і зміна відповідних форм держави: східному царству відповідає теократія (воля одного, верховного правителя), грецькому і римському царствам - демократія чи аристократія (воля деяких, тобто частини населення), німецькому царству - монархія Нового часу з представницькою системою (воля усіх). Таким чином, гегелівська типологія держави будується на основі його навчання про розвиток і зміну у всесвітній історії різних суспільно-духовних формацій (царств, світів), що представляють собою прогресуючі ступіні здійснення розуму і волі, яким відповідають визначені типи (форми) держави - теократія, демократія чи аристократія, конституційна монархія. 3. Марксистський історико-формаційний підхід: концепція економічних формацій Навчання про суспільно-економічні формації, розроблене К. Марксом і Ф. Енгельсом з матеріалістичних, пролетарсько-класових, комуністичних позицій, лежить в основі марксистської типології держави і права. Визначальну роль у соціально-історичному розвитку, по марксизму, грають економічні (виробничі) відносини, що складають базис суспільства, яким обумовлюється і відповідна йому надбудова, включаючи державу і право. Відповідно до такого підходу, вся історія людства поділяється на п'ять суспільно-економічних формацій: первіснообщинний лад, рабовласницький лад, феодальний лад, капіталістичний лад і комуністичний лад. Трьом класово-антагоністичним формаціям (рабовласницькій, феодальній і капіталістичний), заснованим на приватній власності і класовому розподілі, відповідають три типи держави і права: рабовласницька держава і право, феодальна держава і право, буржуазне (капіталістичне) держава і право. При первісному ладі (первісному комунізмі) ще немає держави і права, при комунізмі держава і право як класові явища відімруть. Стосовно до державності і права на першій фазі комунізму (тобто при соціалізмі) Маркс говорив про диктатуру пролетаріату і буржуазному "рівному праві" для регуляції міри праці і споживання. Надалі в радянській марксистській літературі - в очевидній розбіжності з прогностичними положеннями самих основоположників марксизму - стали виділяти також і соціалістичний тип держави і права, що фактично демонструвало відсутність і неспроможність передвіщеного переходу від соціалізму до повного комунізму без держави і права. Крім того, у марксистській літературі - з урахуванням суджень Маркса і Енгельса про специфіку "азіатського способу виробництва" і "східному деспотизмі" - стали виділяти й особливий східний (азіатський, деспотичний) тип держави і права, що, звичайно, погано погоджується (і в основоположників марксизму, і в їхнього послідовників) з марксистським навчанням про історично переміняють один одного економічних формаціях і з відповідним формаційним принципом марксистської типології держави і права. Економічні і класові відносини, поряд з іншими факторами (духовними, культурними і т.д.), мають, безсумнівно, важливе значення в процесі виникнення, зміни, розвитку держави і права. Однак гіпертрофія їхньої ролі, характерна для всього марксизму, включаючи і марксистську типологію держави і права, приводить до істотних пороків. До числа таких пороків відноситься й у принципі негативний підхід марксизму до держави і права, трактування їх як інструментів класового насильства і гноблення, як машини панування і придушення. Різні типи держави і права (від їхнього виникнення до відмирання) - це, відповідно до марксизму, лише різні, що переміняють один одного, ферми організованого насильства одного класу (пануючого) над іншим (гнобленим і експлуатованої). До держави і права в цілому, до різних їхніх типів і форм марксизм відноситься настільки ж негативно, як і до приватної власності, до різних її типів і форм. Істотним складеним моментом такого негативного класового, комуністичного підходу до приватної власності, державі і праву є марксистський антиіндивідуалізм, нігілістичне відношення до природних і невідчужуваних прав і воль людини, до ідеї панування права, правової держави і т.д. У марксистському підході тим самим ігнорується та принципова обставина і той очевидний факт всесвітньої історії, що воля людей у цьому світі з'являється і розвивається саме в державно-правових формах. Реальний історичний розвиток і зміна типів держави і права (від ранніх держав до сучасної правової держави) свідчить - усупереч марксистським представленням і оцінкам - про прогрес волі людей (про розширення сфери і міри волі, збільшенні числа "вільних і т.д.), а зовсім не про прогрес насильства, придушення і панування одних класів над іншими і т.д. Марксистське навчання про державу і право, включаючи і відповідну типологію права і держави, по своїй суті відкидає будь-як позитивне відношення до права і держави як до визначеної цінності, як до досягнення в розвитку людської культури, волі і т.д. Воно носить антидержавний і антиправовий характер і в принципі не стикується з юриспруденцією і юридичним трактуванням права і держави. 4. Культурологічні і цивілізаційні підходи Визначене поширення в пострадянській юридичній літературі одержали і посилання на так називаний цивілізаційний підхід до типології держави і права. При цьому мається на увазі навчання про цивілізації англійського історика А. Дж. Тойнбі[4] (1889-1975), що находились під помітним впливом ідей О. Шпенглера і його книги "Захід Європи". Слідом за
Шпенглером, що заперечував єдину загальнолюдську культуру і говорив про різні замкнуті культури (причому творча, органічна культура, по Шпенглеру, умираючи, перероджується в марну, механічну цивілізацію), Тойнбі говорить про декілька десятків локальних, замкнутих цивілізацій і заперечує цивілізаційну єдність у людській історії. Кожна цивілізація відрізняється своєю специфікою, має свої соціальні і політичні цінності, погляди й устремління, свої державно-правові форми і встановлення, словом, свої "відповіді" на історичні "виклики". З посиланням на подібності й аналогії в розвитку цих автономних цивілізацій Тойнбі говорить про деякі емпіричні закони повторюваності в процесі розвитку цих цивілізацій. Очевидно, що на основі подібного навчання про різні автономні цивілізації можна, у кращому випадку, говорити про розрізнені типи організації влади і нормативної регуляції у відповідних локальних цивілізаціях, але неможливо (навіть з посиланням на аналогію і повторюваність) обґрунтувати деяку цілісну типологію держави і права, побудовану на єдиному, загальному для всіх цивілізацій, критерії. Якщо такий єдиний загальцивілізаційний критерій і принцип можливий і є, тоді варто визнати (самому Тойнбі і його послідовникам) наявність у людській історії деякої єдиної цивілізації, визначеної концепції загальнолюдської цивілізації, компонентами і складеними моментами якої є самобутні цивілізації (і культури) окремих співтовариств і народів. Крім того, у навчанні Тойнбі про різні цивілізації, як і в навчанні Шпенглера про різні культури, немає якогось спеціального дослідження проблем держави і права, на основі якого в юриспруденції можна будувати теоретично і загальноісторично значиму типологію держави і права. 5. Либертарно-юридична концепція типології права і держави В основі тієї чи іншої типології права і держави лежить у кінцевому рахунку визначене поняття права і держави, визначена теоретико-концептуальне трактування природи, сутності і призначення права і держави. Яке поняття права і держави, така і їхня типологія. І теоретично значимих типологій може бути стільки ж, як до і теоретично значимих понять (концепцій) права і держави. Адже типи права і держави, виділювані в тій чи іншій типології, - це історичні формоутворення (історично значимі прояви і конкретизації) певним чином сутності права, що розуміється, і держави, визначена форма історичного вираження і втілення логічного (тобто теоретичного змісту, поняття права і держави). Тому ясно, що в логічно послідовній і несуперечливій типології права і держави мова повинна йти про різні типи (історично типових формах прояву) у межах того самого поняття права і держави, однієї і тієї ж концепції їхньої сутності. Без такої сутністно-понятійної єдності взагалі немає самих шуканих типів права і держави як належні об'єкти (однорідних одиниць) деякої загальної класифікації і єдиної типології. Відповідно до либертарно-юридичної концепції, типи права і держави - це основні історичні форми визнання й організації волі людей, що виражають етапи прогресу волі.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 153; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.120.131 (0.009 с.) |