Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Cложные герундиальные обороты

Поиск

Подобно существительному, герундий может определяться притяжательным местоимением или существительным в притяжательном (иногда в общем) падеже. Это сочетание называется сложный герундиальный оборот.

При переводе на русский язык это существительное или местоимение становится подлежащим придаточного предложения, а герундий – сказуемым. Такой оборот часто вводится словами то, что; о том, что.

Сравните:

I don’t mind opening the window.   I don’t mind his opening the window. Я не против того, чтобы открыть окно. Я не против того, чтобы он открыл окно.
She insisted on being allowed to go home. She insisted on her son being allowed to go home. Она настаивала, чтобы ей разрешили поехать домой. Она настаивала, чтобы ее сыну разрешилипоехать домой.

Упр. 6. Переведите на русский язык, обращая внимание на сложный герундиальный оборот:

1. I am told of your being very busy. 2. Do you mind my smoking here? 3. My teacher insists (настаивать на) on my reading aloud every day. 4. I am not very friendly with him, so I was surprised by his asking me to dinner. 5. The thieves (воры) broke into the shop without anyone seeing them. 6. He doesn’t mind his daughter going to the cinema once a week. 7. The teacher insists on these articles being translated into Russian. 8. There is no hope of our coming in time.

Упр. 7. Выучите значение следующих глаголов и словосочетаний, после которых упоребляется герундий. Предложения переведите:

Would you mind … - Будьте любезны …;

I don’t mind … - Я не возражаю …;

It is worth … - Стоит (что-либо делать) …;

I cannot help … - Я не могу не …;

to succeed in … -удаваться …;

to fail … - потерпеть неудачу, не суметь сделать что-либо.

Образец:

1. Would you mind passing me the salt?

Будьте любезны, подайте мне соль.

2. I don’t mind your staying with your friend.

Я не возражаю, если ты погостишь у своего друга.

3. His lectures are worth listening to.

Стоит послушать его лекции.

4. I cannot help laughing at his stories.

Я не могу не смеяться над его рассказами.

5. He succeeded in mastering his speciality.

Ему удалось овладеть специальностью.

6. They failed passing the exam.

Они не сдали экзамен.

 

1. You look wonderful today. I can’t help looking at you. 2. She can’t help telling him about this letter. 3. I couldn’t help inviting them to our party. 4. Do you mind my swithcing on the TV? 5. Do you mind our publishing the results of our work? 6. The exhibition (выставка) is worth seeing. 7. The article is worth seeing. 8. This country is worth visiting. 9. She succeeded in organizing the discussion. 10. They succeeded in getting the permission to see their son. 11. They failed keeping their promise. 12. John failed finding any job in London. 13. He didn’t come that evening. He failed catching the last train.

Вопросы для самоконтроля

1. Какие формы инфинитива передают действие, происходящее одновременно с действием, выраженным сказуемым? Приведите примеры.

2. Какие формы инфинитива передают действие, предшествующее действию, выраженному сказуемым? Приведите примеры.

3. В чем разница между активным и пассивным инфинитивом? Приведите примеры.

4. После каких слов частица to не употребляется перед инфинитивом?

5. Как образуется Participle I и какие функции выполняет и как переводится на русский язык (в функции определения и обстоятельства)? Приведите примеры.

6. Как образуется Participle II и как переводится на русский язык? Приведите примеры.

7. Какие свойства, общие с существительным, имеет герундий?

8. Какая разница между простой и перфектной формами гернудия?

9. Назовите словосочетания, после которых англичане предпочитают употреблять герундий.

 

Задание на IV семестр

1. Знать ответы на все вопросы для самоконтроля.

Прочитать и перевести тексты по специальности.

Письменно выполнить контрольную работу № 4.

 

SECTION I

 

ТЕКСТЫ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ИСТОРИЧЕСКОГО ФАКУЛЬТЕТА

 

TEXTS

 

I. Обратите внимание на произношение и перевод следующих слов. Запомните их:

· to exert influence [¶k`sз:t `influ¶ns] оказывать влияние · potent [`p¶ut¶nt] могущественный, сильно действующий, убедительный · sheer [òi¶] чистый, явный, абсолютный, полнейший · scope [sk¶up] охват, сфера, простор · to endure [in`dju¶] длиться, выносить, терпеть · to ebb [eb] ослабевать, угасать · to flow [fl¶u] изобиловать · to overrun [,¶uv¶`rLn] заполнять, опустошать (страну - о неприятеле) · stronghold [`strÉŋh¶uld] крепость, цитадель · to wane [wein] убывать, уменьшаться · to linger on [`liŋg¶] задерживаться, продолжаться · to shroud [òraud] окутывать · authority [É:`qÉriti] зд. авторитет, авторитетный историк · to yield [ji:ld] производить, приносить, давать · to thrive [qraiv] процветать, преуспевать · thriving процветающий, преуспевающий · cemetery [`semitri] кладбище · excavation [,eksk¶`veiò(¶)n] раскопки · to inter [in`tз:] предавать земле, хоронить · sieve [si:v] сито · wine sieve зд. сито, через которое процеживали вино · scabbard [`skæb¶d] ножны · armour [`a:m¶] доспехи, латы · haunch [hÉ:ntò] бедро, ляжка, задняя нога · foretaste [fÉ:teist] предвкушение · the Danube [`dænju:b] р. Дунай · artefacts [`a:tifækts] артефакты, памятники материальной культуры · mercenary [`mз:sin¶ri] наемник · Asia Minor [`eiò¶ `main¶] п-ов Малая Азия · Brittany [`brit¶ni] Бретань · B.C. (before Christ) [`bi:`si: kraist] до нашей эры · A.D. (лат. anno Domini) [`ei`di:] нашей эры · c. (лат. cirka) приблизительно, около ·

 

II. Прочтите следующие интернациональные слова. Определите, к какой части речи они относятся. Переведите их на русский/белорусский язык:

Civilization [sivili`zeiò(¶)n], culture [`kLltò¶], Empire [im`pai¶], Christianity [krist`æniti], Celts [`kelts], Celtic [`keltik], millennium [mi`leni¶m], period [`pi¶ri¶d], mystery [`mist¶ri], region [`ri:d n], the era [ i: `i(¶)r¶], prehistoric [,pri:hi`stÉ:rik], archeological [,a:ki¶u`lÉ:d ikl], an archeologist [¶n a:ki`É:l¶d ist], a commercial centre [¶ k¶`m¶:òl `sent¶], bronze [brÉnz], style [`stail], the druidic religion [ i: dru`i:dik ri`li:d ¶n].

 

III. Переведите следующие словосочетания на русский/белорусский язык:

To take root, loosely knit tribes, a coherent nation, the impact of their culture, to date back, rudimentary traces, vital archeological evidence, this remote spot, the salt mines, revealing clues, to unearth, to undertake detailed excavations, the most intriguing discoveries, the 'teardrop' shape, foreign craftsmen, the Celtic heartlands, cultural continuity, the mists of legand.

 

IV. Прочтите текст и ответьте на вопрос: How do modern historians get information about the Celts?

 

TEXT I. The Art of The Celts

Background

Few civilizations have exerted a more lasting influence than that of the Celts. Their culture flourished in Europe before the Romans built their Empire and before Christianity took root, and, yet, it remains a living force to this day. Celtic languages are still spoken in Brittany, in Ireland, and in parts of the British Isles, and the visual appeal of early Celtic design remains as potent as ever.

The sheer scope of the Celtic world may surprise some people, for it endured for over a millennium - from around the 6th century B.C. to the 9th century A.D. During this lengthy period, the fortunes of the Celts ebbed and flowed, and although they always remained a group of loosely knit tribes and never formed a coherent nation, their power extended over most parts of Europe at one time or another. At their peak, they were mighty enough to overrun the strongholds of Rome (386 B.C.) and Delphi (279 B.C.). Even when their military strength waned, the impact of their culture lingered on, imprinting itself on the style of early Christian artworks.

The precise origins of the Celts are shrouded in mystery. The earliest mention of the word keltoi, used by Greek writers to describe a people living in the Upper Danube region, occurred in the 6th century B.C. Despite this, it is clear that certain facets of Celtic civilization date back much further. Many authorities have seen rudimentary traces of it in the late Hallstatt era or, more exactly, in the Hallstatt D period (c. 600 B.C. - c. 450 B.C.). Its full development, however, took place in the following era, the La Tène period, which lasted from c. 450 B.C. to c. 50 B.C. and when the true blossoming of Celtic Art occurred.

Both Hallstatt and La Tène refer to important prehistoric sites, which have yielded vital archaeological evidence. Hallstatt is situated in Austria, some 225 km southwest of Vienna. In ancient times, this remote spot was a thriving commercial centre, the result of the salt mines in the area. Revealing clues about the community that worked here have been unearthed from Hallstatt's cemetery, which was discovered by Johann Georg Ramsauer in 1846. Ramsauer was a mining surveyor and, over the course of the next 17 years, he undertook detailed excavations, uncovering almost a thousand graves.

From a Celtic perspective, the most intriguing discoveries were made in Grave 994. Here, a warrior was interred along with his weapons, helmet and a wine sieve. Much attention has been focused on the man's bronze scabbard, which includes engraved depictions of horsemen and footsoldiers. Their weapons and armour relate closely to finds in other Celtic graves, and the stylized portrayal of the horses - most notably, the 'teardrop' shape of their haunches - provides a telling foretaste of the La Tène style.

The greatest finds have been discovered in Britain and France, where the druidic religion provided some cultural continuity. But traces are also found in Belgium, the Netherlands, Germany, Austria and Northern Italy, as well as in the countries through which the mighty river Danube flows: Hungary, Romania, Czechia, Slovakia and former Yugoslavia. Artefacts from traders have been unearthed in Scandinavia and Russia, and evidence of Celtic warriors, perhaps mercenaries, exists in Central Italy, Sicily, Greece, Asia Minor, Egypt and North Africa.

A high proportion of the articles in these places were either imported or were made locally by foreign craftsmen. Even so, they indicate the early presence in the Celtic heartlands of the many and varied artistic strands, which would eventually come together to form the distinctive style that we now associate with the Celts.

Spiritual, warlike, artistic and richly literary, the Celts and the Celtic heritage embody much that we consider romantic in the complex and varied European tradition. Yet many of the facts of Celtic history are shrouded in the mists of legend. (Iain Zaczek, The Art of the Celts, Parkgate Books Ltd, 1997, pp. 7-10)

V. Определите, являются ли следующие утверждения истинными или ложными (True/False):

1. The La Tené period lasted c. 500 years.

2. The Celts had an independent state.

3. Celtic languages are still spoken in some parts of the world.

4. The precise origins of the Celts are well-known.

5. Georg Ramsauer lived in the 19th century.

6. The Celts overran the strongholds of Rome in 386 B.C.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 407; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.163.242 (0.007 с.)