Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Логічні концепції І.Канта. Реформа традиційної логіки. Ідея трансцендентальної логіки. Оцінка трансцендентальної логіки із перспективи сучасної символічної логіки

Поиск

Західна логіка тривалий час була відома фактично у вигляді канонічного зразка, запровадженого Аристотелем та утвердженого його коментаторами. Звідси назва, яка відповідає цьому етапу розвитку західної логіки, – «логіка Аристотеля» або «Аристотелева логіка». Започаткована Аристотелем традиція породила також інший рівнозначний термін – «традиційна логіка».

Лише у Новий час німецький філософ й учений І.Кант (1724 – 1804), провівши гносеологічне дослідження пізнавальних можливостей традиційної логіки, висловив ідею нової неаристотелівської логіки – гносеологічної або трансцендентальної логіки як самостійної науки. Його ідея заснована на принципі розділення форми та змісту мислення. Виокремлення форми мислення як окремої логічної категорії забезпечило можливість розвитку західної логіки в напрямі її абстрактизації та математизації.

Виходячи із формальних критеріїв, Кант розрізняв два типи логікиформальну й трансцендентальну. Формальна логіка, за Кантом, вивчає форми мислення, абстрагуючись від їхнього змісту, а трансцендентальна логіка досліджує у формах мислення ті умови, які надають знанням апріорний характер й забезпечують можливість здобуття загальних й необхідних істин.

Назвавши логіку Аристотеля «формальною», Кант вважав, що вона не може встановити істину, оскільки досліджувані нею форми мислення порожні й беззмістовні та ймовірно мають викінчений й абсолютно замкнутий характер. За дві тисячі років, які минули з часів Аристотеля, ця логіка не зробила жодного кроку вперед. Вона є настільки добре розробленою, що її вже неможливо далі вдосконалювати.

Визнаючи обмеженість традиційної логіки й намагаючись вийти за її вузькі рамки, Кант запропонував проект реформи формальної логіки. На його думку, формальна логіка повинна базуватись на наступних положеннях: першою й основною формою мислення є судження; умовивід служить лише для побудови суджень; чіткі й вичерпні поняття утворюються лише на підставі попередніх суджень та умовиводів, й тому вчення про поняття повинно бути завершальним елементом у системі формальної логіки. Як бачимо, при гносеологічній інтерпретації формальної логіки, здійсненій Кантом, судження виступає формою виразу знання, умовивід – формою здобуття знання, а поняття – формою узагальнення знання.

Розробляючи методологію формальної логіки, Кант ввів ряд нових класифікацій. Він поділив судження на аналітичні, які не дають нового знання, а лише розкривають у предикаті (P) знання, яке вже наявне у суб’єкті (S) (наприклад: «Усі тіла (S) протяжні (P)») й синтетичні, в яких знання, що міститься у предикаті (P) синтезується зі знанням, яке наявне у суб’єкті (S) (наприклад: «Деякі тіла (S) важкі (P)»). У свою чергу, синтетичні судження Кант поділив на апостеріорні, в яких зв’язок суб’єкта (S) з предикатом (P) базується на досвіді (наприклад: «Деякі люди (S) чорношкірі (P)») та апріорні, в яких цей зв’язок розглядається як такий, що передує досвіду й навіть є його передумовою (наприклад: судження, яке виражає закон причинності: «Усе, що відбувається (S), має причину (P)»).

Канту також належить класифікація суджень за кількістю, якістю, відношенням й модальністю. За кількістю судження, на його погляд, поділяються на загальні, часткові, одиничні. У загальному судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) перебувають у відношенні рівнозначності, коли вони представлені рівнозначними чи тотожними поняттями, або у відношенні підпорядкування, коли вони представлені видовим й, відповідно, родовим поняттями (його схема: Усі S є P; наприклад: рівнозначність: «Усі квадрати (S)рівносторонні прямокутники (P)»; підпорядкування: «Усі логіки (S) – філософи (P)»). У частковому судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) перебувають у відношенні перетину (Його схема: Деякі S є P); наприклад «Частина людей (S) – філософи (P)»). В одиничному судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) перебувають у відношенні підпорядкування (його схема: Цей S є P; наприклад: «Платон (S) – філософ (P)»).

За якістю судження, на думку Канта, поділяються на ствердні, заперечні й безконечні. У ствердному судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) знаходяться у відношенні сумісності, тобто мають спільні елементи, їх сфери якимось чином дотикаються (його схема: S є P; наприклад: «Кай (S) людина (P)»). У заперечному судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) знаходяться у відношенні несумісності, тобто не мають спільних елементів, їх сфери жодним чином не дотикаються (його схема: S не є P; наприклад: «Деякі люди (S) не є вчені (P)»). У безконечному судженні обсяг суб’єкта (S) й обсяг предиката (OP) знаходяться у відношенні несумісності, їх сфери безмежно віддалені, тому сфера предиката (OP) обмежена (його схема: S є не P; наприклад: «Людська душа (S) безсмертна (P)»).

За відношенням судження, у відповідності з Кантом, поділяються на категоричні, гіпотетичні й диз’юнктивні. У категоричному судженні, яке базується на відношенні суб’єкта (S) до предиката (P), обсяг предиката (OP) підпорядкований обсягу суб’єкта (S) (його схеми: S є P; S не є P; наприклад: «Усі тіла (S) подільні (P)»). У гіпотетичному судженні, яке базується на відношенні підстави (А) до наслідку (В), наслідок (В) підпорядкований підставі (А) (його схема: Якщо А, то В; наприклад: «Якщо усі тіла складні (А), то вони подільні (В)»). У диз’юнктивному судженні, яке базується на відношенні розділеного знання й усіх членів поділу один до одного, його складники – прості судження підпорядковані цілому – складеному судженню як члени поділу подільному поняттю (його схема: Або А або В; наприклад: «Учений є учений або історичних (А), або раціональних наук (В)»).

За модальністю судження, у класифікації Канта, поділяються на проблематичні, асерторичні й аподиктичні. Проблематичні називаються судження, в якому ствердження чи заперечення приймається лише як можливе, на власний розсуд (його схема: S можливо P; наприклад: «Душа людини (S) можливо безсмертна (P)»). Асерторичним називається судження, в якому ствердження чи заперечення розглядається як дійсне чи істинне (його схема: S дійсно Р; наприклад: «Людська душа (S) безсмертна (P)»). Аподиктичним називається судження, в якому ствердження чи заперечення розглядається як необхідне (його схема: S необхідно P;наприклад: «Душа людини (S) повинна бути безсмертною (P)»).

Умовиводи Кант розділив на безпосередні й опосередковані. До безпосередніх умовиводів він зараховував умовиводи розсудку. Серед умовиводів розсудку Кант виокремлював умовиводи розсудку у відношенні кількості суджень (умовиводи від загального до часткового), умовиводи у відношенні якості суджень («за логічним квадратом»), умовиводи з точки зору відношення суджень (обернення), умовиводи у відношенні модальності судження (протиставлення). До опосередкованих умовиводів Кант відносив умовиводи розуму й умовиводи здібності судження. Умовиводи розуму він поділив на категоричні (прості силогізми), гіпотетичні (умовні силогізми) й диз’юнктивні (розділові силогізми). Нарешті, серед умовиводів здібності судження Кант вирізняв два види – індукцію й аналогію. Традиційну силогістику Аристотеля Кант оцінював негативно, вважав, що з усього її методологічного арсеналу лише перша фігура має смисл як форма правильного умовиводу.

Кант суттєво збагатив вчення про поняття. Саме завдяки німецькому мислителю ця логічна теорія отримала детальну розробку у працях наступних логіків. До нього найчастіше використовувався такий невизначений термін як «ідея», а Кант впорядкував вживання відомої термінології, замінивши психологічно навантажений термін «ідея» логічним за змістом та формою терміном «поняття», й запропонував достатньо струнку й довершену систему різноманітних понять.

Проект реформи формальної логіки був першою спробою Канта подолати її недостатність й обмеженість. Наступною його спробою була побудова концепції трансцендентальної логіки. Трансцендентальна логіка, за задумом Канта, повинна досліджувати походження, обсяг й об’єктивну значущість всезагальних й необхідних знань. Вона повинна з’ясувати наскільки можливе достовірне знання, які передумови потрібні для його досягнення. Трансцендентальна логіка Канта складається з двох розділів.

Перший розділ – це трансцендентальна аналітика. У ній розглядається раціональне пізнання, засноване на формальній логіці й гносеологічних категоріях, досліджується походження й функції гносеологічних категорій, їх апріорний характер. Кант у трансцендентальній аналітиці з одиничних, часткових й загальних суджень висновував три категорії кількості: єдність, множинність, всезагальність; зі ствердних, заперечних й безконечних суджень – три категорії якості: реальність, заперечення, обмеження; із категоричних, гіпотетичних й диз’юнктивних суджень – три категорії відношення: субстанція, причина, взаємодія; із проблематичних, асерторичних й аподиктичних суджень – три категорії модальності: можливість, дійсність, необхідність. Звідси система категорій Канта, яка складається з чотирьох груп: категорій кількості, якості, відношення й модальності. Основною функцією категорій розсудку у пізнанні є, на думку Канта, функція синтезу. За допомогою категорій як системи синтезів матеріал пізнання піднімається до всезагального.

Другий розділ називається трансцендентальною діалектикою. У ній досліджуються метафізичні проблеми пізнання. У відповідності із системою категорій, котра, як зазначено, складається із чотирьох груп: кількості, якості, відношення й модальності, Кант у трансцендентальній діалектиці сформулював чотири антиномії, з якими зіштовхується теоретичний розум, коли виходить за межі чистого досвіду:

1. Теза: Світ має початок й межу у часі та просторі.

Антитеза: Світ у часі й просторі безмежний.

2. Теза: Усе у світі складається з простого.

Антитеза: Немає нічого простого, все складне.

3. Теза: У світі існує причинність через свободу.

Антитеза: Ніякої свободи немає, все здійснюється за законами природи.

4. Теза: У послідовності світових причин є певний необхідний смисл.

Антитеза: У цій низці немає нічого необхідного, усе у ній випадкове.

На думку Канта, теоретичний розум, який не має доступу до досвіду, повинен лише визначати обсяг, походження, об’єктивну значущість апріорних понять розсудку, приписувати цьому розсудку правила й вимагати від нього абсолютної завершеності досвідного знання.

Кант, таким чином, вперше з часів Аристотеля зробив у логіці крок вперед. Над аналітичною логікою розсудку, який працює за формальними правилами, він надбудував другий поверх – логіку розробки самих цих правил, синтетичну логіку розуму, або логіку апріорного синтезу категорій, які в подальшому стають інструментами пізнання й синтезу емпірично отриманих нових знань з апріорними умовами їх організації.

При побудові трансцендентальної логіки Кант дійшов висновку про відмінність двох рівнів організації пізнавальної діяльності інтелекту – розсудку та розуму й двох рівнів логічного дослідження – трансцендентальної аналітики та трансцендентальної діалектики, які в сучасній символічній логіці іменуються, відповідно, предметною логікою, що послуговується об’єктною мовою й скерована на вивчення позамовної реальності, та металогікою, що застосовує метамову й зорієнтована на аналіз структурних аспектів логіко-теоретичної та мовної реальності. Таким чином, логіка розсудку Канта співвідноситься із предметною логікою або просто логікою, а логіка розуму – із металогікою. Проте сам Кант не дуже чітко провів розмежування цих двох рівнів, ототожнюючи інтелект людини в його пізнавальному аспекті з логікою. Це суттєво ускладнило сприйняття та розуміння його ідей.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-06; просмотров: 205; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.86.58 (0.007 с.)