Отрицательной форме; обратный порядок слов 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Отрицательной форме; обратный порядок слов



вопросительного предложения. Оборот “ there + be ”.

В русском языке гибкая система падежей позволяет использовать незакрепленный порядок слов в предложении:

Маша гладит кошку.

Кошку гладит Маша.

В английском же понять, что на что оказывает действие, часто можно только по взаимному расположению членов предложения, поэтому в нем особенно важен постоянный порядок слов.

Изменение порядка слов в английском предложении может полностью изменить его смысл:

Jim hit Billy.

Джим ударил Билли.

Billy hit Jim.

Билли ударил Джима.

Характерной чертой предложений в английском языке является твердый порядок слов.

Твердый порядок слов имеет большое значение в современном английском языке, поскольку, в связи со слабо представленной морфологической системой в языке, члены предложения часто выделяются только по занимаемому ими месту в предложении.

Обычно порядок слов в английском предложении следующий:

Подлежащее занимает первое место далее следует сказуемое затем дополнение и, наконец, обстоятельство.

We (подлежащее) do (сказуемое) our work (дополнение) with pleasure (обстоятельство).

Мы делаем нашу работу с удовольствием.

Обстоятельства места и времени могут стоять также и перед подлежащим:

At the moment I cannot talk.

В настоящий момент я не могу говорить.

 

Отрицательное предложение

Основным средством выражения отрицания в английском языке является отрицательная частица not, которая ставится после вспомогательного или модального глагола, входящих в состав сказуемого. А при наличии нескольких вспомогательных глаголов - после первого из них. В разговорной речи употребляется сокращенная форма -n’t [nt], например:

We shall not do the work.           

Мы не будем делать эту работу.

He is not (isn’t) waiting for you. 

Он не ждет вас.

The tree has not been cut down.

Дерево еще не срубили.

Но если глагол need нуждаться используется как смысловой глагол, то он образует отрицание по общему правилу – not после вспомогательного глагола, а при его отсутствии с помощью глагола do:

We do not need his help.

Нам не нужна его помощь.

Если сказуемое выражено глаголом в форме Present или     Past Indefinite (только эти две формы образуются без вспомогательного глагола), то отрицательная форма глагола образуется с помощью вспомогательного глагола do в личной форме (do, does, did), который не переводится, и частицы not. Вспомогательный глагол do берет на себя грамматическую нагрузку, например: окончание -s, -es (в 3л. ед. числа), принимая форму does, или -ed (прошедшее время), принимая форму did, а смысловой глагол ставится в форме инфинитива без частицы to (словарная форма) например:

We do not work on Sunday.       

Мы не работаем в воскресенье.

He does not like to skate.

Он не любит кататься на коньках.

We did not translate the text yesterday. 

Мы не перевели (этот) текст вчера.

Порядок слов в вопросительном предложении

1. Общие вопросы в английском языке

Общий вопрос задается, чтобы получить подтверждение или опровержение высказанной мысли, то есть ответ «да» или «нет».

В общих вопросах используется следующий порядок слов:

Если сказуемое выражено глаголом to have или to be, то оно ставится в начале предложения. После него следует подлежащее:

Are you still sleeping?

Вы все еще спите?

Have you a spare cigarette?

У вас нет лишней сигареты?

Если сказуемое включает в себя вспомогательный или модальный глагол, то он (или первый из них, если их несколько) ставится перед подлежащим:

Could you help me?

Не могли бы вы мне помочь?

Would you like hot chocolate?

Хочешь какао?

Если сказуемое выражено глаголом в Present Simple или Past Simple, то в качестве вспомогательного глагола нужно использовать do / does или did:

Do you speak German?

Вы говорите по-немецки?

Did you lose your wallet again?

Ты опять потерял бумажник?

Ответ на общий вопрос в английском языке

Ответ на общий вопрос может быть кратким или полным

В кратком ответе достаточно использовать слово yes / no, подлежащее и нужный вспомогательный / модальный глагол:

– Can I ask something? – Yes, you can.

– Можно кое-что спросить? – Да, можно.

– Do you know Mr. Wallace? – No, I don’t.

– Вы знаете мистера Уоллеса? – Нет, не знаю.

Полный ответ употребляется реже, он содержит в себе глагол в полной форме и все относящиеся к нему слова:

– Do you like theater? – Yes, I like theater. / No I do not like theater.

– Тебе нравится театр? – Да, мне нравится театр. / Нет, мне не нравится театр.

Среди общих вопросов в английском языке можно выделить так называемые расчлененные вопросы, или вопросы с переспросом.

Они состоят из предложения с обычным порядком слов повествовательного предложения, к которому присоединен краткий вопрос из соответствующего вспомогательного / модального глагола и подлежащего:

You did not do your homework, did you?

Ты не сделал домашнее задание, не так ли?

The weather is splendid today, isn’t it?

Погода сегодня чудесная, не правда ли?

На русский язык подобные вопросы часто переводятся словами «не правда ли?», «не так ли?», «да ведь?»

2. Специальные вопросы в английском языке

Специальные вопросы направлены на то, чтобы получить более подробную информацию о каком-либо члене предложения.

Порядок слов в специальном вопросе такой же, как и в общем, кроме вопросительного слова в начале предложения:

Who will go the cinema today?

Кто сегодня пойдет в кино?

When will we go the cinema?

Когда мы пойдем в кино?

В английском языке используются следующие вопросительные слова:

who – кто

what – что

when – когда

where – где

how – как

how long – как долго

Следующие вопросительные слова выносятся в начало предложения вместе с соответствующим им существительным:

what – какой

which – который

whose – чей

how much / how many – сколько

What music do you like?

Какая музыка тебе нравится?

Если специальный вопрос задается к подлежащему (who? what?) или его определению (what? which? whose? how much? how many?), то вопросительное слово в роли подлежащего ставится в начале предложения, а сказуемое – после него.

Другими словами, в подобных вопросах используется порядок слов обычного повествовательного предложения и, если глагол использован в Present Simple или Past Simple, то вспомогательный глагол to do использовать не нужно:

Who likes summer?

Кто любит лето?

Who went abroad on vacation?

Кто на каникулах ездил за границу?

 

Оборот there + be

 

Оборот there + be употребляется в тех случаях, когда говорящий хочет подчеркнуть факт наличия (отсутствия) какого-либо предмета или явления, а не место, в котором последний находится.

Оборот переводится словами "есть, имеется, существует".

There are several classifications of these phenomena. Существует несколько классификаций этих явлений.

Если предложение, содержащее рассматриваемый оборот, заканчивается обстоятельством места или времени, то перевод следует начинать с этих местоимений.

There are many students in room 205. В аудитории 205 много студентов.

Глагол be в этом сочетании может функционировать в различных видо-временных формах:  

There is / are

There was / were                     Indefinite

There will be 

There has been / have been

There had been                   Perfect

There will have been      

Число глагола be определяется по числу первого существительного, стоящего после этого оборота.

There is a table and two chairs in the room. В комнате стол и два стула.

В вопросительных предложениях there ставится после соответствующей формы глагола to be.

Are there many students in room 205? How many chairs are there in the room?

 

Отрицательная форма оборота there + be образуется путём добавления частицы no после соответствующей формы глагола be.

There are no clouds in the sky. На небе нет облаков.

 

Основные случаи словообразования

Многие новые слова в английском языке образуются путем аффиксации, когда к началу или концу слова (корня) прибавляются префиксы en-joy, dis-like, re-read или суффиксы develop-ment, self-ish.

Аффиксы – это префиксы и суффиксы. Префиксы стоят в начале слова, а суффиксы – в конце. Префиксы, как правило, изменяют значение слова, но не меняют его принадлежности к той или иной части речи:

order (существительное) порядок – disorder (существительное) беспорядок.

Суффиксы служат для образования одной части речи из другой:

beauty (существительное) красота – beautiful (прилагательное) красивый.


Суффиксы существительных:

 

а) обозначающих национальность, принадлежность к определенной группе людей, профессий, действующее лицо, орудие действия – ician academician академик

– ant    assistant      помощник

– ent    student       студент

– ary    revolutionary революционер

– eer    engineer     инженер

– ess    actress        актриса

– ist     typist        машинистка

– ive    captive        пленный

– or     constructor конструктор

 

б) обозначающие отвлеченные понятия, процессы, действия, науки, предметы

– асу   democracy демократия

– age   marriage     брак

– ance distance      расстояние

– ence defence      оборона

– ancy constancy   постоянство

– ency tendency    тенденция

– ary    library     библиотека

– dom  freedom     свобода

– hood brotherhood братство

– ia      Georgia      Грузия

– ic      music            музыка

– ics    tactics              тактика

– ing    reading     чтение

– ion    union     союз

– tion   nation         нация

– ssion mission                   миссия

– sion excursion   экскурсия

– ation  organization организация

– ism   communism       коммунизм

– ium   stadium            стадион

– ment experiment опыт

– ness  darkness     темнота

– ology biology                    биология

– our   labour            труд

– re      centre          центр

– ship      friendship дружба

– sure  pleasure         удовольствие

– ture     culture                   культура

– ity     ability               способность

 

Суффиксы прилагательных

– able reasonable  разумный

– cial social          общественный

– ical tactical           тактический

– ant    distant         отдаленный

– ent    dependent  зависимый

– ar      regular         регулярный

– ary    revolutionary революционный

– ate           separate    отдельный

– ian    Georgian    грузинский

– ible   visible          видимый

– ic        academic  академический

– ile     mobile      подвижный

– ish English                    английский

– ive      active          активный

– ful      useful               полезный

– less   useless                      бесполезный

– like   manlike             мужественный

– ly      friendly       дружественный

– ous   mountainous гористый

Префиксы в английском языке

un-            unpleasant            неприятный

dis-            disagree                             не соглашаться

il-, im-, ir-, in- impossible            невозможный

non-         non-stop, non-smoker  беспосадочный,                                                                                             некурящий

re-                   to rewrite                          переписывать

con-          contemporary               современный

mis-          misunderstand     неправильно понять

inter-   international                 международный

fore-    foresee, foretell, forecast предвидеть, предсказывать, прогнозировать


Контрольное задание № 1

Вариант 1

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

 

Window, club, knife, brush, place, driver, son-in-law, potato, tooth, box, play, copy

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The address of this man, the name of his sister-in-law, the room of our parents, the wedding of Jack and Mary, the house of the Browns, the table of my elder brother Jim.

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

Big, pretty, curious, experienced, lazy, fresh, nice, light, weak, much

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) We already (see) Tom this morning.

2) They (go) to the South next month.

3) Our grandmother (not/hear) this song for ages.

4) Ken is in his room, he (read) a book.

5) The river Amazon (flow) into the Atlantic Ocean.

6) The bed was very comfortable and I (sleep) very well.

7) There (be) a very big piano in the sitting-room.

8) There (be) some beautiful pictures on the wall.

9) The tasty apple pie (be/bake) by my mother yesterday.

 

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Дайте мне хлеба (мела, чернил). 2. Налейте мне воды (молока, кофе, супу). 3. Хотите кофе (чая, молока, торта)? 4. У вас есть какие-нибудь интересные английские книги? 5. Любой студент знает это. 6. Возьмите любую книгу, которая вам нравится.

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

1) Мой друг очень хорошо говорит по-французски.

2) Она сошьет новое платье на свой день рождения.

3) Его дядя купил новую машину месяц тому назад.       

4) Мэри уже открыла окно. 

5) Они смотрят интересный детектив сейчас.

6) Я никогда не был в этом городе.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210—two hundred and ten.

789, 13456, 2002, 67801, 147825.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык первый и второй абзацы текста.

The Beauties of Scotland

1. Scotland is a country of hills and lakes. Hills dominate in the northern part of Scotland, traditionally called the Highlands. The Scottish coastline is very irregular. The estuaries of Scottish rivers, called firths, are long narrowing arms of the sea going deep inland. Scottish lakes, called lochs, are also long and narrow. In the past all those lochs joined the sea and some of them still do so. The largest and the most beautiful of all the lochs in Scotland is Loch Lomond, which is 23 miles in length and 5 miles at its widest point. Loch Lomond has more than 30 beautiful islands. It lies within easy reach of Glasgow.

2. The most famous of the Scottish lochs, however, is Loch Ness, because of the mystery of the Loch Ness monster. It is difficult to say exactly when and how the story arose. According to a chronicler of the 6th century, reported appearances of the creature date from the time of St. Columba who saw it about to attack a man in the water. The lake became popular in the early thirties when a new road was opened around Loch Ness. According to a report in a London newspaper, a tourist driving his car along the banks of Loch Ness in April 1933 noticed a very strange creature in the water. It was about 30 yards long with two humps in its back, the head of a snake and two very short front legs. Since that time there have been many similar reports, particularly in the holiday season if there is a shortage of other exciting news.

3. According to one theory some prehistoric creatures swam into Loch Ness. Present-day monsters are their descendants. According to another view, the strange creatures which supposedly live in the waters of Loch Ness are simply seals or others. There are people, however, who treat the whole problem very seriously indeed. From time to time investigations are conducted with the use of all kinds of modern equipment, photographs are taken and films are made. Unfortunately the photographs are not very clear. The strange dark shapes which appear in them can easily be plants or branches of sunken trees.

4. The mystery of the Loch Ness monster has not been solved so far – but “Nessie”, whatever it is, has certainly done some good. It has become a great tourist attraction, bringing a lot of money to the region.

 

9. Прочтите третий и четвертый абзацы и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

 

What are the strange creatures which supposedly live in the waters of Loch Ness?

1…… dolphins.

2. …sea serpents.

3….. seals.

 


Контрольное задание № 1

Вариант 2

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

Show, poem, leaf, watch, face, sailor, sister-in-law, tomato, foot, fox, day, city.

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The toys of his nephew, the flat of his mother-in-law, the car of my parents, the surname of Tom and Kate, the address of the Smiths, the birthday of my best friend Nick.

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

Sad, heavy, difficult, interested, funny, smart, rich, large, great, bad.

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) I was very tired, so I (go) to bed early.

2) She just (have) lunch at the canteen.

3) We (graduate) from the institute in 3 years.

4) My mother (not/meet) her friend since 1995.

5) Please don’t make so much noise, I (work).

6) Everything (wake) up in spring.

7) There (be) some pillows on the sofa.

8) There (be) a little coffee-table in the middle of the room.

9) This church (be/built) by the famous architect in the fifteenth century.

 

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Приходите в любое время. 2. В стакане есть вода. Вы хотите воды? 3. В кувшине есть молоко. Будете пить молоко? 4. В ящике есть мел. 5. Можно взять немного мела? 6. Не покупай сливочное масло. У нас есть немного в холодильнике.

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

       1) Их родители навестят вас в следующий выходной.

2) Мы ходим в театр два раза в месяц.

3) В прошлом году мой отец научил меня водить автомобиль.

4) Брауны уже переехали в новую квартиру.

5) Майкл ищет новую работу сейчас.

6) Она никогда не видела этого человека раньше.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210—two hundred and ten.

456, 18765, 2003, 74032, 598403.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык с первого по третий абзацы текста.

 

Wales

1. Wales is a country that is part of the United Kingdom and the island of Great Britain, bordered by England to its east and the Atlantic Ocean and Irish Sea to its west. It had a population in 2011 of 3,064,000, and has a total area of 20,779 km2 (8,023 sq mi). Wales has over 1,200 km (750 mi) of coastline, and is largely mountainous, with its highest peaks in the north and central areas, including Snowdon, its highest summit. The country lies within the north temperate zone, and has a changeable, maritime climate.

2. Welsh national identity emerged among the Celtic Britons after the Roman withdrawal from Britain in the 5th century, and Wales is regarded as one of the modern Celtic nations. The whole of Wales was annexed by England, and incorporated within the English legal system, under the Laws in Wales Acts 1535–1542. Distinctive Welsh politics developed in the 19th century. Welsh Liberalism, exemplified in the early 20th century by Lloyd George, was displaced by the growth of socialism and the Labour Party. Welsh national feeling grew over the century. The Welsh Language Society was formed in 1962. Established under the Government of Wales Act 1998, the National Assembly for Wales holds responsibility for a range of devolved policy matters.

3. At the dawn of the Industrial Revolution, development of the mining and metallurgical industries transformed the country from an agricultural society into an industrial nation; the south Wales coalfield's exploitation causing a rapid expansion of Wales' population. Two-thirds of the population now live in south Wales, mainly in and around Cardiff (the capital), Swansea and Newport, and in the nearby valleys. Today, with the country's traditional extractive and heavy industries either gone or in decline, Wales' economy depends on the public sector, light and service industries, and tourism.

4. Although Wales shares a close political and social history with the rest of Great Britain, and almost everyone speaks English, the country has retained a distinct cultural identity and is officially bilingual. Over 580,000 Welsh language speakers live in Wales, where it is spoken by a majority of the population in parts of the north and west. From the late 19th century onwards, Wales acquired its popular image as the "land of song", attributable in part to the eisteddfod tradition. At international sporting events, such as the FIFA World Cup, Rugby World Cup and the Commonwealth Games, Wales is represented by national teams, though at the Olympic Games, Welsh athletes compete as part of a Great Britain team. Rugby union is seen as a symbol of Welsh identity and an expression of national consciousness.

 

9. Прочтите четвертый абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

What is seen as a symbol of Welsh identity and an expression of national consciousness?

 

1……. the Welsh language.

2. …. Rugby union.

3….. Welsh songs.


Контрольное задание № 1

Вариант 3

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

Law, month, shelf, peach, race, worker, daughter-in-law, piano, woman, prefix, key, lady.

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The glasses of her grandmother, the birthday of his father-in-law, the names of these boys, the daughter of James and Linda, the dog of the Watsons, the pictures of the famous Russian painter

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

Wet, merry, dangerous, crowded, ugly, thick, high, pale, clean, little.

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) We (come) to visit you on Sunday.

2) The students (not/read) this text yet.

3) I am busy, I (work) at my report.

4) Bad driving usually (cause) many accidents.

5) He was very thirsty, so he (drink) the water very quickly.

6) She just (arrive) from London.

7) There (be) a thick carpet on the floor.

8) There (be) some flowerbeds in the garden.

9) This library (be/open) by the Queen in the sixteenth century.

 

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Я иду в булочную. Мне нужно купить хлеб. 2. Я голоден. Я могу взять бутерброды? 3. У нее есть деньги и поэтому она может купить гамбургер. 4. Я ищу бумагу, но не могу найти ее. 5. У меня есть лимонад, апельсиновый сок и много еды. 6. У тебя есть пирожные?

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

1) Мы поедем в Италию через три недели.

2) Вчера Генри помог мне написать сочинение.

3) Моя тетя работает в детском саду.

4) Ее брат уже почистил свои ботинки.

5) Их друзья путешествуют по морю сейчас.

6) Они никогда не были во Франции.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210 – two hundred and ten.

 

234, 56798, 2012, 40562, 8371950

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык с первого по третий абзацы текста.

 

Scotland

1. Scotland is a country that is part of the United Kingdom. Occupying the northern third of the island of Great Britain, it shares a border with England to the south and is bounded by the North Sea to the east, the Atlantic Ocean to the north and west, and the North Channel and Irish Sea to the southwest. In addition to the mainland, Scotland constitutes over 790 islands including the Northern Isles and the Hebrides.

2. Edinburgh, the country's capital and second largest city, is one of Europe's largest financial centres. Edinburgh was the hub of the Scottish Enlightenment of the 18th century, which transformed Scotland into one of the commercial, intellectual and industrial powerhouses of Europe. Glasgow, Scotland's largest city, was once one of the world's leading industrial cities and now lies at the centre of the Greater Glasgow conurbation. Scottish waters consist of a large sector of the North Atlantic and the North Sea, containing the largest oil reserves in the European Union. This has given Aberdeen, the third largest city in Scotland, the title of Europe's oil capital.

3. The Kingdom of Scotland emerged as an independent sovereign state in the Early Middle Ages and continued to exist until 1707, although it had been in a personal union with the kingdoms of England and Ireland since James VI of Scotland succeeded to the English and Irish thrones in 1603. On 1 May 1707, Scotland entered into an incorporating political union with England to create the united Kingdom of Great Britain. This union resulted from the Treaty of Union agreed in 1706 and enacted by the twin Acts of Union passed by the Parliaments of both countries, despite popular opposition and anti-union riots in Edinburgh, Glasgow and elsewhere.

4. Scotland's legal system continues to be separate from those of England and Wales and Northern Ireland, and Scotland constitutes a distinct jurisdiction in public and private law. The continued existence of legal, educational and religious institutions distinct from those in the remainder of the UK have all contributed to the continuation of Scottish culture and national identity since the Union. In 1999, a devolved legislature, the Scottish Parliament, was reconvened with authority over many areas of home affairs following a successful referendum in 1997. In 2011, the Scottish National Party (SNP) won an overall majority in parliament and intends to hold a referendum on independence in the autumn of 2014.             

 

9. Прочтите четвертый абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

What does the Scottish National Party intend to hold in the autumn of 2014?             

 

1……. a referendum on independence. 

2. ….forum.

3….. enlarged session.

 


Контрольное задание № 1

Вариант 4

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

Cow, form, wife, bush, voice, player, father-in-law, photo, mouse, tax, toy, baby.

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The questions of my son, the brother of their son-in-law, the room of her cousins, the palace of the Queen and her family, the car of the Whites, the hat of his younger sister.

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных и наречий

Thin, easy, expensive, complicated, lucky, sharp, wide, bright, deep, many.

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) He already (drink) four cups of coffee today.

2) She (ring) you up next week.

3) Our friends (not/get) your letter yet.

4) Helen is in her car, she (drive) to work.

5) The Sun (rise) in the East.

6) Henry was very hungry, so he (eat) his soup quickly.

7) There (be) a little white cloud in the sky.

8) There (be) nice curtains on the windows.

9) This novel (be/write) by the famous writer two centuries ago.

 

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Я хочу пить. Я могу налить воды? 2. Не хотите ли добавить немного молока в Ваш чай? 3. У Вас есть деньги в банке? 4. Ты можешь купить эту книгу в любом магазине. 5. На полке стоит несколько книг. 6. У нас проблемы.

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные

1) Джон отправил два письма своим друзьям неделю назад.

2) Они пойдут в кино в следующее воскресенье.

3) Моя бабушка любит работать в саду.

4) Его жена уже пригласила их друзей.

5) Мы пишем очень трудный тест сейчас.

6) Мы никогда не видели эту выставку раньше.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210 – two hundred and ten.

567, 34981, 2005, 62071, 7032951.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык с первого по третий абзацы текста.

Northern Ireland

1. Northern Ireland is a part of the United Kingdom in the north-east of the island of Ireland. It is variously described as a country, province or region of the UK, amongst other terms. Northern Ireland shares a border with the Republic of Ireland to the south and west. As of 2011, its population was 1,810,900, constituting about 30 % of the island's total population and about 3 % of the population of the United Kingdom. In 1998 Northern Ireland is largely self-governing. It cooperates with the rest of Ireland – from which it was partitioned in 1921 – on some policy areas, while other areas are reserved for the Government of the United Kingdom.

2. Northern Ireland was for many years the site of a violent and bitter inter-communal conflict – the Troubles – which was caused by divisions between nationalists, who see themselves as Irish, and unionists, who see themselves as British and are predominantly Protestant. (Additionally, people from both sides of the community may describe themselves as Northern Irish.) Unionists want Northern Ireland to remain as a part of the United Kingdom, while nationalists want reunification with the rest of Ireland, independent of British rule.

3. Northern Ireland has traditionally been the most industrialised region of the island. After declining as a result of political and social turmoil in the second half of the 20th century, it has grown significantly since the 1990s. This is in part due to a "peace dividend" and in part due to links and increased trade with the Republic of Ireland.

4. Cultural links between Northern Ireland, the rest of Ireland and the rest of the UK are complex, with Northern Ireland sharing both the culture of Ireland and the culture of the United Kingdom. In most sports, the island of Ireland fields a single team, a notable exception being association football. Northern Ireland competes separately at the Commonwealth Games and athletes from Northern Ireland may compete for either Great Britain or Ireland at the Olympic Games.

 

9. Прочтите четвертый абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

 

What countries may athletes from Northern Ireland compete at the Olympic Games for?

1……. for Scotland.

2. ….. for either Great Britain or Ireland.

3…... forWales.

 


Контрольное задание № 1

Вариант 5

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

Blow, crown, life, match, case, teacher, brother-in-law, cargo, goose, suffix, ray, party.

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The briefcase of my friend, the dress of her daughter-in-law, the toys of the twins, the flat of Jack and Susan, the photos of the Simons, the son of my friend Peter.

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных и наречий:

Hot, early, serious, practical, dry, quick, strong, wise, green, good

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1)  The Earth (go) round the Sun.

2) Tom (burn) his hand when he was cooking dinner.

3) I already (post) the letter to my friend.

4) We (go) to Scotland next summer.

5) My parents (not/see) this film yet.

6) Margaret is in the bathroom, she (take) a shower.

7) There (be) a lot of beautiful flowers in the vase.

8) There (be) a little cat under the chair.

9) These roses (be/plant) by the gardener in the park yesterday.

 

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Я собираюсь купить одежду. 2. В холодильнике нет молока. 3. Не хотите ли кофе? 4. У него есть друзья? 5. Ты не можешь одолжить мне денег? 6. Я купил сыр, но не купил хлеб.

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

1) Как правило, мой брат приходит домой поздно.

2) Мы окончим институт через четыре года.

3) Они получили много подарков на прошлое Рождество.

4) Нелли смотрит телевизор сейчас.

5) Его дядя уже просмотрел газету.

6) Они никогда не видели снег.

7. Напишите числительные:

 

Образец: 210 – two hundred and ten.

123, 49876, 2007, 11950, 2015.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык первый и второй абзацы текста.

Covent Garden

1. Covent Garden is a district in London on the eastern fringes of the West End, between St. Martin's Lane and Drury Lane. It is associated with the former fruit and vegetable market in the central square, now a popular shopping and tourist site, and the Royal Opera House, which is also known as "Covent Garden". The district is divided by the main thoroughfare of Long Acre, north of which is given over to independent shops centered on Neal's Yard and Seven Dials, while the south contains the central square with its street performers and most of the elegant buildings, theatres and entertainment facilities, including the Theatre Royal, Drury Lane, and the London Transport Museum.

2. Though mainly fields until the 16th century, the area was briefly settled when it became the heart of the Anglo-Saxon trading town of Lundenwic. After the town was abandoned, part of the area was walled off by 1200 for use as arable land and orchards by Westminster Abbey. The land, now called "the Covent Garden", was seized by Henry VIII, and granted to the Earls of Bedford in 1552. The 4th Earl commissioned Inigo Jones to build some fine houses to attract wealthy tenants. Jones designed the Italianate arcaded square along with the church of St Paul's. The design of the square was new to London, and had a significant influence on modern town planning, acting as the prototype for the laying-out of new estates as London grew. A small open-air fruit and vegetable market had developed on the south side of the fashionable square by 1654. Gradually, both the market and the surrounding area fell into disrepute, as taverns, theatres, coffee-houses and brothels opened up; the gentry moved away, and rakes, wits and playwrights moved in. 

3. An Act of Parliament was drawn up to control the area. The area declined as a pleasure-ground as the market grew and further buildings were added: the Floral Hall, Charter Market, and in 1904 the Jubilee Market. By the end of the 1960s traffic congestion was causing problems, and in 1974 the market relocated to the New Covent Garden Market about three miles (5 km) south-west at Nine Elms. The central building re-opened as a shopping centre in 1980, and is now a tourist location containing cafes, pubs, small shops, and a craft market called the Apple Market, along with another market held in the Jubilee Hall.

 

9. Прочтите третий абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

 

Why was an Act of Parliament drawn up?

 

1…….to rebuild the area.

2. …..to protect the area.

3…... to control the area.

 

 


Контрольное задание № 1

Вариант 6

1.Образуйте форму множественного числа существительных:

Carpet, glass, photo, box, lady, wife, valley, thief, man, woman, child, foot.

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The master of the house,   the son of my friend, the death of Stalin, the sister of my neighbor, the room of the doctor, the books of the students.

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

Long, difficult, short, interesting, many, wide, good, comfortable, far, near

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) I often (to go) to the library.

2) He (to read) many books last year.

3) We (to have) a party yesterday.

4) I (to write) a letter now.

5) He usually (to fix) his car.

6) He (to ride) a bike next summer.

7) There (be) nobody in the room.

8) There (be) no possibility to do it next week.

9) I already (to invite) all my friends.

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. Я собираюсь пойти на почту. Мне нужны марки.2. В этой части города нет магазинов. 3. У Джона и Эллис нет детей. 4. В саду растут прекрасные цветы. 5. Когда мы были в отпуске, мы посетили очень интересные места. 6. Купи рис. Я собираюсь приготовить плов.

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

1) В моей библиотеке много книг.

2) На этой стене висит несколько картин.

3) В Старом Осколе будет построено много высотных зданий.

4) Они ушли пять минут назад.      

5) Семья Петровых уже переехала на новую квартиру.

6) Ваш сын только что окончил институт.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210 – two hundred and ten.

458, 10957, 3857, 38650, 362580.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык с первого по третий абзацы текста.

 

New York

1. New York is the most populous city in the United States and the center of the New York Metropolitan Area, one of the most populous metropolitan areas in the world. A global power city, New York exerts a significant impact upon commerce, finance, media, art, fashion, research, technology, education, and entertainment. New York is an important center for international diplomacy and has been described as the cultural capital of the world.

2. Located on one of the world's largest natural harbors, New York City consists of five boroughs, each of which is a state county. The five boroughs – The Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens, and Staten Island – were consolidated into a single city in 1898. With a Census-estimated 2011 population of 8,244,910 distributed over a land area of just 305 square miles (790 km2), New York is the most densely populated major city in the United States.  As many as 800 languages are spoken in New York, making it the most linguistically diverse city in the world.

3. New York traces its roots to its 1624 founding as a trading post by colonists of the Dutch Republic, and was named New Amsterdam in 1626. The city and its surroundings came under English control in 1664 and were renamed New York after King Charles II of England granted the lands to his brother, the Duke of York. New York served as the capital of the United States from 1785 until 1790.  It has been the country's largest city since 1790. The Statue of Liberty greeted millions of immigrants as they came to America by ship in the late 19th and early 20th centuries and is a globally recognized symbol of the United States and its democracy.

4. Many districts and landmarks in New York City have become well known to its approximately 50 million annual visitors. Times Square is the brightly illuminated hub of the Broadway theater district, one of the world's busiest pedestrian intersections, and a major center of the world's entertainment industry. The city hosts many world renowned bridges, skyscrapers, and parks. New York City's financial district functions as the financial capital of the world  and is home to the New York Stock Exchange. Manhattan's real estate market is among the most expensive in the world. Manhattan's Chinatown incorporates the highest concentration of Chinese people in the Western Hemisphere. The New York City Subway is one of the most extensive rapid transit systems in the world.

 

9. Прочтите четвертый абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

 

What is Times Square famous for?

 

1……. the highest concentration of Chinese people.

2. …... bright illumination.

3….... the New York Stock Exchange.


Контрольное задание № 1

Вариант 7

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

address, beach, bottle, cinema, tooth, life, tomato, sheep, deer, information, fish, coat

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The toy of their children, the question of my son, the wife of my brother, the table of our teacher, the life of animals, the poems of Lermontov

 

3. Образуйте сравнительную и превосходную степени следующих прилагательных:

popular, cultural, political, long, successful, private, religious, fine, good, hot.

 

4. Раскройте скобки, употребив глагол в нужном времени, лице и числе. Переведите предложения на русский язык.

1) Listen! Somebody (to sing).

2) It (to rain) a lot in winter.

3)  I (to buy) a newspaper every day, but sometimes I (not/read) it.

4) Look! Somebody (to break) that window.

5) He (to buy) a new car.

6) Last year she (to be) 22, so she (to be) 23 now.

7) There (be) some big trees in the garden.

8) There (be) 11 players in a football team.

9) I (to think) Kelly (to pass) the exam.

5. Переведите на английский язык, используя неопределенные местоимения some и any.

1. В холодильнике есть молоко? 2. Не хотите ли выпить красного вина на ужин? 3. Я могу взять хлеб? 4. Ей не нужны яйца для приготовления этого блюда. 5. В нашей библиотеке есть какие-то книги на английском языке. 6. В этом лесу есть грибы?

 

6. Переведите предложения с русского языка на английский, затем преобразуйте их в отрицательные и вопросительные.

1) В прошлом месяце я готовился к экзаменам и не ходил в кино.

2) Он читает книги по вечерам.

3) В саду много яблоневых деревьев.

4) Я слышал об этом много раз.     

5) Эмма поедет в Лондон в это году.

6) Дети обычно задают много вопросов.

 

7. Напишите числительные:

Образец: 210 – two hundred and ten.

686, 69389, 10576, 9536, 2477686.

 

8. Прочтите и письменно переведите на русский язык с первого по четвертый абзацы текста.

 

William Shakespeare

1. William Shakespeare (26 April 1564 – 23 April 1616) was an English poet and playwright, widely regarded as the greatest writer in the English language and the world's pre-eminent dramatist. He is often called England's national poet. His surviving works, including some collaborations, consist of about 38 plays, 154 sonnets, two long narrative poems, two epitaphs on a man named John Combe, one epitaph on Elias James, and several other poems. His plays have been translated into every major living language and are performed more often than those of any other playwright.

2. Shakespeare was born and brought up in Stratford-upon-Avon. At the age of 18, he married Anne Hathaway, with whom he had three children: Susanna, and twins Hamnet and Judith. Between 1585 and 1592, he began a successful career in London as an actor, writer, and part owner of a playing company called the Lord Chamberlain's Men, later known as the King's Men. He appears to have retired to Stratford around 1613 at age 49, where he died three years later. Few records of Shakespeare's private life survive, and there has been considerable speculation about such matters as his physical appearance, sexuality, religious beliefs, and whether the works attributed to him were written by others.

3. Shakespeare produced most of his known work between 1589 and 1613. His early plays were mainly comedies and histories, genres he raised to the peak of sophistication and artistry by the end of the 16th century. He then wrote mainly tragedies until about 1608, including Hamlet, King Lear, Othello, and Macbeth, considered some of the finest works in the English language.

4. Many of his plays were published in editions of varying quality and accuracy during his lifetime. In 1623, two of his former theatrical colleagues published the First Folio, a collected edition of his dramatic works that included all but two of the plays now recognised as Shakespeare's.

5. Shakespeare was a respected poet and playwright in his own day, but his reputation did not rise to its present heights until the 19th century. The Romantics, in particular, acclaimed Shakespeare's genius, and the Victorians worshipped Shakespeare with a reverence that George Bernard Shaw called "bardolatry". In the 20th century, his work was repeatedly adopted and rediscovered by new movements in scholarship and performance. His plays remain highly popular today and are constantly studied, performed, and reinterpreted in diverse cultural and political contexts throughout the world.

 

9. Прочтите пятый абзац и вопрос к ним. Какой из вариантов ответа соответствует по содержанию одному из предложений текста?

 

Who worshipped Shakespeare with a reverence that was called "bardolatry"?

 

1…… George Bernard Shaw.

2. …... the Victorians.

3…..... the Romantics.


Контрольное задание № 1

Вариант 8

1. Образуйте форму множественного числа существительных:

river, part, brother, pupil, form, doctor, chemistry, subject, school, ice-cream, butter, cheese

 

2. Перефразируйте следующие словосочетания, используя притяжательный падеж:

The voice of this girl, the new tool of the workers, the letter of Peter, the car of my parents, the room of my friend, the handbags of these women.

 

3.Образуйте сравнительную и превосходную степени с



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-05-26; просмотров: 347; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.219.22.169 (0.476 с.)