Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Портрет і його функція у літературно-художньому світі. Приклади.Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Портрет персонажа - це опис його зовнішності: тілесних, природних і, зокрема, вікових властивостей (риси обличчя і фігури, колір волосся), а також всього того у вигляді людини, що сформовано соціальним середовищем, культурною традицією, індивідуальною ініціативою (одяг і прикраси, зачіска та косметика). Портрет може фіксувати також характерні для персонажа рухи і пози, жест і міміку, вираз обличчя та очей. Портрет, таким чином, створює стійкий, стабільний комплекс рис «зовнішнього людини». Портрети літературних героїв різняться за метою, ступенем розгорнення і деталізації, місцем, відведеним їм у творі. Метою портрета може бути ідеалізація або, навпаки, сатиричне осміяння героя. У ідеалізованому портреті увага зосереджена на вираженні духовності у зовнішньому вигляді - очах, усмішці, виразі обличчя, русі рук. При цьому відчуття гармонії і грації, що виходить від людини, ставиться вище зовнішньої краси. Саме на цьому грунтується протиставлення пушкінських Ольги і Тетяни. Краса Ольги бездоганна, але не одухотворена (Онєгін говорить про неї: «У рисах у Ольги життя немає»). Про Тетяну ж, навпаки, сказано, що вона некрасива, але в ній немає вульгарності, мішури, кокетства, вона приваблива своєю справжністю. Зовсім інший характер мали портретні описи у творах сміхового, комедійно-фарсового характеру.(сатиричний портет) Тут, за словами М.М. Бахтіна, увага зосереджувалася не на духовному, а «на матеріальному початку в самій людині». Характеризуючи образність повістей Ф. Рабле про Гаргантюа і Пантагрюелі, вчений говорив, що центром реальності для письменника було людське тіло, що подається гротескно. Вот, к примеру, портретная характеристика Гаргантюа-ребенка: «мордашка была славная, число (181) подбородков доходило едва ли не до восемнадцати». У подібних портретах немає місця ні стрункості фігури людини, ні виразу його очей, зате присутні щоки, носи, животи і так далі. При всій їх протилежності ідеалізовані і гротескні портрети володіють загальною властивістю: в них гіперболічно відображається одна людське якість: в першому випадку-тілесно-душевна досконалість, у другому - матеріально-тілесне начало в його мощі. У ряді літературних творів розгорнутий портрет дається при першій появі персонажа. Цей вид портрета називається експозиційним, оскільки опис зовнішності героя передує читацьке знайомство з ним. Такий, наприклад, портрет героя в романі Гончарова «Обломов». Экспозиционные портреты характерны для прозы Лермонтова, Гоголя, Тургенева.Інакше створюються портрети персонажів у «Війні і мирі». Замість розгорнутих описів тут представлені дві-три яскраві деталі зовнішності, які згадуються кожен раз, коли мова заходить про героя. Это «черные глаза» и «большой рот» Наташи Ростовой, «усики над верхней губой» и «беличье выражение лица» маленькой княгини, «лучистые глаза» и «тяжелая поступь» княжны Марьи, полнота и неуклюжесть Пьера. Кілька деталей тут стають наскрізним мотивом портрета. Ось чому такий тип портрету називається лейтмотивним або динамічним. У романах Достоєвського можна відзначити особливий прийом «подвійного портретування». Так, зовнішність Раскольникова у романі описана двічі: до злочину і після нього. Перший портрет підкреслює зовнішню і внутрішню красу героя: «Кстати, он был замечательно хорош собою, с прекрасными темными глазами, темно-рус, ростом выше среднего, тонок и строен». Во второй раз Раскольников описан совсем иначе: «…был очень бледен, рассеян и угрюм. Снаружи он походил как бы на раненого человека или вытерпливающего какую-нибудь сильную физическую боль: брови его были сдвинуты, губы сжаты, взгляд воспаленный». Портрет героя створюється не тільки в творах епічних жанрів, але і в драмі і ліриці. У драмі введення портрета можливе або у списку діючих осіб, або в мові одного персонажа, що описує іншого. У ліриці портрет може бути як узагальненим, так і деталізованим.
22. ПЕЙЗАЖ ТА ЙОГО ФУНКЦІЯ В ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЬОМУ СВІТІ. ПРИКЛАДИ. Пейзажем (франц. paysage, від pays — країна, місцевість) називається образ природного оточення персонажів та їхніх дій, опис картин природи в художньому творі, який має певне значення в його загальній змістовій організації. Найважливіша функція пейзажу полягає в тому, що він виступає у творі як додатковий опосередкований засіб характеристики окреслюваних у ньому героїв, персонажів. Під пейзажем у літературному творі розуміється «опис будь-якого незамкненого простору», тобто не тільки природи, але міста (урбаністичний пейзаж - наприклад, у романі «Злочин і кара») і включених в природний світ рукотворних речей. Разом пейзаж і інтер'єр створюють у творі зовнішнє відносно героя середовище. Можна виділити кілька основних різновидів пейзажу в літературному творі. Ідилічний пейзаж передбачає зображення природної гармонії. Людина може бути включеною у природну ідилію як її частина. Именно так происходит во Обломовке, где «тихо и счастливо прожили три-четыре поколения» и «правильно и невозмутимо совершается годовой круг». стихотворение «Деревня». В первой его части рисуется «приют спокойствия, трудов и вдохновенья», где герой учится «свободною душой закон боготворить» Для сентиментального пейзажу характерно протиставлення природної чистоти та наївності міській цивілізації. Природа тут співчуває людині, переживає все, що відбувається разом з нею. Таков пейзаж в повести Н.М. Карамзина «Бедная Лиза»: «Какая трогательная картина! Утренняя заря, как алое море, разливалась по восточному небу.… Вся натура пребывала в молчании». Но уже в «Мертвых душах» возникает пародия на такой тип пейзажа: незнакомка, отправившая письмо Чичикову, приглашает его «в пустыню, оставить навсегда город, где люди в душных оградах не пользуются воздухом». Романтичний пейзаж будується на різких контрастах. Для нього характерно опис природної екзотики, яка співвідноситься зі світом виняткових почуттів і думок героя. Так, в поэме М.Ю. Лермонтова «Мцыри» значимым оказывается то, что герой бежит из монастыря вовремя страшной грозы, «в час ночной, ужасный час». Описание бури становится «эквивалентом движений»[2] души героя. В романе Лермонтова «Герой нашего времени» романтический пейзаж (в повестях «Бэла» и «Тамань») соседствует с психологическим (печоринские описания гор в «Княжне Мери») и философским (в повести «Фаталист»). В каждой повести можно выделить центральный, доминирующий пейзажный образ. в «Бэле» и «Княжне Мери» - это горы, в «Тамани» - море, в «Фаталисте» - звезды. Філософські пейзажі характерні і для романів І.С. Тургенєва. Саме пейзажне опис дозволяє визначити, як автор ставиться героя і піднятим у романі проблем. Так, протягом усього роману «Батьки і діти»Тургенєв жодного разу не дає прямої оцінки Базарову і його світогляду. Але у фіналі роману через пейзажне опис чітко проглядається позиція автора: «Какое бы страстное, грешное, бунтующее сердце ни скрылось в могиле, цветы, растущие на ней, безмятежно глядят на нас своими невинными глазами: не об одном вечном спокойствии говорят нам они, о том великом спокойствии «равнодушной» природы; они говорят также о вечном примирении и жизни бесконечной» Психологічні пейзажі традиційно будуються на прийомі паралелізму: стану природи і людської душі співвідносяться, оскільки людина бачить у природі саме те, що йому близько в даний момент. Саме так будуються дві симетричні пейзажні сцени в романі Л. Н. Толстого «Війна і мир»: когда князь Андрей едет в Отрадное, он способен увидеть только «огромный, в два обхвата дуб, с обломанными, давно видно, суками и с обломанною корой, заросшею старыми болячками». Но уже на следующий день, после того как в доме Ростовых в его душе поднялась «неожиданная путаница молодых мыслей и надежд», он видит совсем иное. «Старый дуб, весь преображенный, раскинувшись шатром сочной, темной зелени, млел, чуть колыхаясь, в лучах вечернего солнца. Конечно, преобразился за этот весенний день и сам старый дуб, но главное преображение произошло не во внешнем мире, а именно в душе князя Андрея.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-06; просмотров: 1128; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.167.189 (0.008 с.) |