Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Естетичні ідеї в Київській РусіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Київська Русь охоплює складний історичний період між IX-XIII століттями. У 882 р. дві великі східнослов’янські держави Куявія та Славія об’єднуються в одну – Київську Русь. Проте остаточно процес об’єднання слов’янських племен в єдину державу завершується лише в X ст., коли до Київської Русі приєднуються землі кривичів, в’ятичів, радимичів і східних сіверян. Становлення естетичних уявлень Київської Русі зумовлювалося, передусім, міфопоетичною свідомістю давнього слов’янства, своєрідним поєднанням цієї свідомості з візантійським християнським світоглядом. Це поєднання сприяло розвиткові самобутньої язицької слов’янської культури в лоні християнської свідомості. XII ст. – це час розквіту Київської Русі. Естетичні ідеї цього періоду відображені у філософсько-богословських текстах «Шестиднева» Іоанна Дамаскіна, в Ізборниках 1073 і 1076 pp. тощо. Варто зазначити, що Ізборник 1073 р. вважається найдавнішим датованим збірником, який містить близько 380 статей з філософії, історії, написаних щонайменше 40 авторами. Дослідники цього твору вказують, що він використовувавсь і як підручник для дітей, а це ставило питання розробки проблем виховання й етикету. Про розробку вказаних проблем свідчить стаття Ізборника 1073 р. «Про Лице», яка свідчить, що під час виховання наголошувалося на значенні індивідуальних рис людини, на необхідності прояву в міміці, рисах обличчя «свого вияву». «Обличчя є те, що своїми властивостями виявляє себе і відрізняється від одноприродних йому, демонструючи тим свій вияв». У цій статті робиться надзвичайно важливий висновок: «Лицем називається саме те, що є дією». Тож «лице» здатне розкрити внутрішній світ людини, зміну її почуттів та емоційних станів. У Ізборнику 1076 р. давньоруські автори ще більш чітко висловили теоретичні положення про красу пізнання, вказуючи, що розум людини є джерелом її духовної краси. У Х-ХІ століттях естетичній думці були притаманні натуралістично-реалістичні риси, вона мала емоційний характер, наголошувала на «переживанні серця». Важливе місце в естетиці цього періоду посідав символ, зокрема символ Софії – премудрості Божої. Водночас слов’янська культура проявляється в морально-етичній проблематиці. У цьому сенсі певний інтерес становить «Повчання своїм дітям» Володимира Мономаха (1053-1125), в якому, насамперед, наголошувалося на значенні освіти та знань, що збагачують життєвий досвід людини. Володимир Мономах закликав молодих людей зберігати «душі чисті, непорочні, тіла худі, лагідну бесіду і в миру слово Господнє». Для вивчення естетики Київської Русі важливе значення мають збірники, що містять висловлювання Езопа, Аристотеля, Менандра, різні морально-побутові настанови, приказки, історичні анекдоти. Особливе значення для вітчизняної естетики має робота «Слово про красу», в якій порівнюються краса фізична та духовна, наголошується на значенні практичного (корисного) аспекту при здійсненні оцінки краси чи потворності різних речей: «Не краса доброподібним робить обличчя людини, а її бажання». Найбільш повне уявлення про естетичні ідеї Київської Русі дають такі визначні пам’ятки культури цього періоду, як «Повість минулих літ» Нестора Літописця (1055-1113) та «Слово про Ігорів похід» (1185-1187) невідомого автора. У «Повісті минулих літ» значну увагу приділено розкриттю естетичних цінностей мистецтва, народних традицій і побуту. Літописець мав не тільки досконалий смак, а й чіткі погляди на красу, коли описував красу храмів та інших споруд, а також костюми, ігри і вчинки князів, їхніх дружинників. У «Слові про Ігорів похід» естетичне спирається на народно-фольклорну традицію. Тут досягнуто єдності зображення естетичних основ природи з естетично-моральним світом людини. Значну роль в естетичній культурі Київської Русі відігравало мистецтво, зокрема архітектура. Красу та велич епохи Ярослава Мудрого стверджує Софійський собор у Києві, побудований у 1037 р. Він став не лише центром християнства в Київській Русі, а й загальнодержавним центром культури. При Софійському соборі функціонувала перша бібліотека, була відкрита перша школа. Про високий рівень усвідомлення естетичного в Київській Русі свідчать також високий мистецький рівень мозаїки, фрескових розписів і декоративно-прикладне мистецтво. Отож, Київська Русь була осередком естетичної культури східних слов’ян.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-27; просмотров: 329; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.141.46.108 (0.009 с.) |