Упражнение 3. Переведите словосочетания с предлогом for. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Упражнение 3. Переведите словосочетания с предлогом for.



For things, for themes, for texts, for boxes, for theorems, for dresses, for sets, for lifts, for pens, for plans.

 

Упражнение 4. Переведите на русский язык.

Crystal growth, cell growth, control systems, control of systems, search methods, search for methods, a system model, a system of models, the system reaction, system identification, problem determination, a determination problem, problem identification, an identification problem, problem of identifica­tion, a reasoning approach.

 

 

Упражнение 5. Переведите словосочетания, уделяя осо­бое внимание первому слову в ряду – прилагательному.

A new control system, complex search methods, an interest­ing system model, a simple identification technique, an ele­mentary game theory, a complicated determination approach, important measurement parameters, the main growth parame­ter, a complex simulation model.

Ho: digital data design, the nearest (ближайший) city approach, the complicated problem solution, complex system design, a large scale map.

 

Упражнение 6. Переведите словосочетания, иллюстри­рующие правило ряда.

Control system design, digital data design, the system reaction identification, parameter identification methods, the system parameter identification method, our problem determi­nation task, their crystal growth technique, a cell growth rate increase, a product identification problem, a new control sys­tem design, different search approaches, an important control system identification problem, straight line motion, differentparameter identification methods, a number of general stimula­tion programs.

 

 

Упражнение 7. Переведите на русский язык, используя правило ряда.

1. They used the temperature control system. 2. The paper aims at the development of a search approach. 3. The paper omits the problem of system identification. 4. A cell growth increase is a factor in the test. 5. We shall focus on a new crystal growth method. 6. They used an elementary game theory. 7. We shall organize discussion of the important measurement param­eters. 8. You may use any control system design method. 9. They omitted the identification approach. 10. We use different system models. 11. They solved the parameter identification problem. 12. We shall use cold light source lamps. 13. The problem identification task is of great importance. 14. This parameter determination method is of great help. 15. Their control system design is of interest.

 

 

 

Урок 43.

Суффиксы существительных -er (-or), -ist, -ian, -ity, -ing, -hood, -ment, -ness, -y, -th, -ant, -ism, -ure, -ship

 

Практические задания

 

Упражнение 1. Дайте русские эквиваленты.

A collector, a selector, a container, a protector, an inventor, a reporter,a composer, a producer, a fixer, a maker, a worker, a flyer, a doer, a writer, a recorder, a reader, a killer, a racer, a player, a computer, a specialist, a naturalist, a scientist, a chemist, an economist, a botanist, a moralist.

 

 

Упражнение 2. На основе приведенных глаголов образуйте существи­тельные, используя суффиксы -er, -or, и переведите.

О б р а з е ц: to tell рассказывать – a teller рассказчик.

Суффикс -er: to absorb – абсорбировать, поглощать; to advise – советовать, консульти­ровать; to compute – вычислять; to point – указывать; to produce – произво­дить, вызывать; to report – сообщать, доклады­вать; to design – проектировать, конструиро­вать; to restore – реставрировать, восстанавли­вать; to run – бежать; to test – проверять, испытывать.

Суффикс -or: to act – действовать; to correct – исправлять; to inspect – инспектиро­вать; to invent – изобретать; to operate – работать, действовать, управлять; to select – отбирать, сортировать.

 

 

Упражнение 3. Переведите на русский язык.

Суффикс -(i)an: historian, arithmetician, statistician, politician, pho­netician, librarian (library – библиотека), tragedian (tragedy – трагедия), come­dian (comedy – комедия).

Суффикс -ity: simplicity (simple – простой), similarity (similar – подобный), selectivity (to select – отбирать), complexity (com­plex – сложный), certainty (certain – определен­ный), relativity (relative – относительный), con­ductivity (to conduct – проводить).

Суффикс -ing: writings (to write – писать), finding (to find – находить), coming (to come – приходить), going (to go – ходить), planning (to plan – планировать).

Суффикс -hood: fatherhood (father – отец), brotherhood (brother – брат), serfhood (serf - крепостной, раб), neighborhood (neigh­bour – сосед).

Суффикс -ment movement (to move – дви­гаться), equipment (to equip – оборудовать), requirement (to require – требовать), agree­ment (to agree – соглашаться), measurement (to measure – измерять), development (to develop – развивать), improvement (to improve – улучшать), treatment (to treat – трактовать, обрабатывать).

Суффикс -ness (основной русский эквивалент -ость): emptiness (empty – пустой), weakness (weak – слабый), usefulness (useful – полезный), readiness (ready – готовый), effectiveness (effective – эффективный).

Суффиксы -у; -th; -ant; -ism; -ure: discovery (to discover – открывать), strength (strong – сильный), truth (true – истинный), growth (to grow – расти), chemist, physicist, capitalist, economist, scientist (science – наука), meteorologist, assistant, ser­vant (to serve – служить), exposure (to expose – выдерживать (на свету), выставлять).

Суффикс -ship: leadership (to lead – вести), citizenship (citizen – гражданин), dictatorship (dictator – диктатор).

 

 

Упражнение 4. Переведите, уделяя особое внимание существитель­ным.

1. Beggars cannot be choosers. 2. The impossibility of such a simplification is obvious. 3. Clearliness is next to godliness. 4. Death is the great leveller. 5. Idleness is the mother of all evil. 6. Overdocumentation has two dangers. 7. There are times when the weak can help the strong. 8. Two wrongs do not make a right. 9. They have the same likes and the same dislikes. 10. The capacity to select the important from the many is also necessary. 11. The wheres and whens are very important.

 

 

Урок 44.

Суффиксы прилагательных -able (-ible), -ent, -ant, -ate, -y, -ed. Суффиксы глаголов -ate, -ize, -ify, -en.

 

Практические задания

 

Упражнение 1. Образуйте прилагательные, используя суффиксы, и переведите на русский язык.

Суффикс -able. То obtain - получать; to accept - прини­мать; to depend - зависеть; to support поддерживать; to test испытывать; to avoid - избегать; to correct - исправлять; to realize - осознать, реализовать; to prove - доказывать; to measure - изме­рять; to modify - видоизменять; to identify - идентифицировать.

Суффикс -ible: to express - выражать, to reduce - уменьшать, to compress - сжимать, to re­verse - перевертывать.

Суффикс -у. Образуйте прилагательные: hair - воло­сы; rain - дождь; fun - веселье, радость; snow.

Суффикс -еd: roof - крыша, ice - лед, culture - культура, grass - трава.

Суффиксы -ent, -ant, -ate. Переведите следу­ющие прилагательные: dependent; convenient; efficient; consequent; evident; frequent; relevant; accurate; adequate.

 

 

Упражнение 2. Подберите русские эквиваленты про­изводным словам.

mathematics –; mathematician –; mathematical –;

biology –; biological –; biolo­gist –; biologically –;

to change – изменять; to exchange –;changable –;

difficult – трудный, difficulty –;

to remain – оставаться; remainder –;

valid – имеющий силу, правильный; validity –; invalid –; invalidity –;

to regret – сожалеть, regrettable –;

to inform – информировать, information –; informed –;

experiment – to experiment –; experimen­tation –; experimenter –;

to cover – покрывать, охватывать, to discover –; to rediscover –;

certain – определенный, некоторый, certainly –; certainty –.

 

 

Упражнение 3. Переведите, уделяя особое внимание прилагатель­ным.

Запомните: Глагол to ask имеет разные значе­ния: спрашивать (to ask a question); спрашивать, хотеть видеть (Не is asking for you – Он хочет тебя видеть); попросить (to ask a favour – попросить об одолжении); требовать (It asks (for) attention – Это требует внимания) et al. -и другие.

1. Lucky at card, unlucky in love. 2. Propositions may be askable or unaskable. 3. These data are rather unreliable. 4. This protects us from unnecessary or inappropriate details. 5. There is a possibility that this search will prove fruitless. 6. In this case high accuracy is obtainable. 7. A related article by Brown et al. is concerned with manufacturing. 8. Such an accuracy is an unattainable ideal.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-26; просмотров: 423; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.12.41.106 (0.009 с.)