Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Педагогічні ідеї вчених-енциклопедистів
АБУ ЮСУФ ЯКУБ бен ІСХАК КІНДІ
(бл. 800- бл. 870)
Засновник арабської філософії, автор більш як 200 творів. У трактаті "Про інтелект" виклав концепцію чотирьох видів розуму: актуального, потенційного, набутого, і того, що проявляється.
Ставив науку значно вище за релігію, тому у процесі виховання вважав за необхідне формувати не сліпу віру, а високий інтелект, здатний зіграти провідну роль як у моральному вдосконаленні, так і у всіх інших видах діяльності.
| АБУ НАСР ібн МУХАММЕД аль-ФАРАБІ
(870-950)
Вчений, філософ, автор блискучих коментарів до праць Аристотеля; детальної розробки питань розумового, морального, естетичного, фізичного виховання; проблем педагогічної майстерності.
Головна мета виховання - підвести людину до щастя через оволодіння нею доброчинністю, що полягає у творенні добрих справ. Доброчинність є наслідком вправ та звичок, а не успадковується.
Методи виховання: "м'які" та "жорсткі" (примус застосовується до лінивих, злісних, свавільних).
Вимоги до вчителя: значний обсяг знань, високі моральні якості, володіння методикою викладання, вміння організувати самовиховання.
| АБУ РЕЙХАН МУХАММЕД ібн АХМЕД аль-БІРУНІ
(973 - бл.1050)
Автор більш як 150 праць з багатьох галузей знань.
Задовго до Коменського писав про наочність та системність у викладанні, про розвиток пізнавальних інтересів учнів, про навчання шляхом спостережень та набуття досвіду.
Завдання виховання полягає в очищенні душі та думок від поганих нахилів, застарілих звичаїв, фанатизму, покірності пристрастям, боротьби за владу, що робить людей сліпими до істини.
| АБУ-АЛІ ХУСЕЙН ібн
АБДАЛЛАХ СИНА (АВІЦЕННА)
(бл. 980-1037)
Лікар, філософ, психолог, математик, педагог.
Вимагав комплексного впливу на розвиток дитини, широкого використання розвиваючих засобів: музики, поезії, філософії. Виховання повинно здійснюватись не відокремлено від інших, а спільно, щоб діти вчилися одне у одного, могли змагатися продуктивно оволодіваючи знаннями. Необхідні різні рівні навчання відповідно до здібностей учнів. Починати навчання слід з усної та письмової мови.
| ІБН РУШД (АВЕРРОЕС)
(1126-1198)
Вчений та мислитель, популяризатор спадщини Аристотеля, автор твору "Система доводів", що приніс славу східній педагогічній думці. В ньому розкриті основні дидактичні принципи: свідомість, наочність, науковість.
Розвиває ідею про абстрактний інтелект як певну субстанцію, що притаманна всім людям та впливає на них із-зовні.
| | | | |
ВИХОВАННЯ ТА ОСВІТА У КРАЇНАХ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
В ЕПОХУ РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (V-Х ст.)
476 р. – падіння Римської імперії (Західної) під натиском германських племен. Починається епоха європейського середньовіччя, яка тривала з V по ХVІ ст.
Головні чинники впливу на освіту та виховання епохи раннього Середньовіччя:
1) християнська традиція. 2) антична традиція (шкільні програми "семи вільних мистецтв", гуманістичні ідеали виховання); 3) варварські дохристиянські традиції виховання людини як представника певного клану; для яких чужим був дух індивідуалізму та інтелектуалізму виховання.
В Х ст. склалася трискладова система розподілу праці (духовенство, світські феодали, бюргери і селяни). Для кожного з цих станів була характерна своя система освіти і виховання.
ТИПИ ШКІЛ
МОНАСТИРСЬКІ
| СОБОРНІ
| КАФЕДРАЛЬНІ (ЄПИСКОПСЬКІ)
|
РІВНІ ОСВІТИ
Елементарний рівень:
читання, письмо, лічба, спів, Закон Божий
| Середній рівень:
"trivium" (латинська граматика, риторика, діалектика)
| Підвищений рівень:
сім вільних мистецтв: " trivium "+ "quadrivium" (арифметика, геометрія, музика, астрономія)
|
ОСНОВИ ЧЕРНЕЧОГО ВИХОВАННЯ
АСКЕТИЗМ
як основна ідея
чернецтва.
| Підкорення (дисциплінування), умертвіння всіх тілесних бажань та особистих прихильностей в ім'я життя душі та розуму духовними інтересами, в ім'я досягнення спокою та умиротворення.
Мета - підвищення моральної, духовної сили людини.
| Засоби аскетичного виховання
| піст, покаяння, самобичування, тривалі виснажливі фізичні вправи, відмова від усіх плотських бажань, відлюдництво, відречення від світу.
| Три основні доброчинності чернецтва
| Цнотливість, бідність, послушенство.
|
ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЦЕРКОВНИХ ШКІЛ
1. Створення монастирських шкіл орденом бенедиктинців з VІ ст. Протягом шести століть школи цього ордену були найбільш поширеними та впливовими. В статуті ордену вперше визначене значення практичної діяльності (фізичної, переписування книг тощо) для морального виховання. Щоденно за статутом призначалось 7 год. на фізичну працю, від 2 до 5 год. на читання Святого Письма (отже, передбачалось навчання читанню, письму, переписуванню книг).
2. З кінця VІІІ ст. значний ріст монастирських шкіл як результат освітніх ініціатив імператора Карла Великого (роки правління 771-814). Ці ініціативи мали на меті пристосувати варвара-франка до римської культури і передбачали створення двірцевої школи, розвиток монастирських, заснування парафіяльних.
НАЙВИДАТНІШІ ОСВІТНІ ДІЯЧІ
МАРЦІАН КАПЕЛЛА(V ст.)
написав трактат "Про шлюб Філології з Меркурієм" - повний посібник всіх наук, що вивчались у школах того часу.
| БОЕЦІЙ (480- 528) - зробив найбільш повний у Середньовіччі виклад творів Платона та Аристотеля. Автор посібників з риторики, логіки, етики, арифметики, геометрії, музики.
| КАССІОДОР (490-585) - написав трактат для вивчення семи вільних мистецтв. Сприяв поширенню освіченості серед монахів. Якщо Боеція називають за типом освітніх інтересів останнім з римлян, то Кассіодора - першим зі схоластів.
| ІСІОДОР (570-636) - автор енциклопедії "Етимологія", що є сумою всіх знань, достойних вивчення (сім вільних мистецтв, медицина, закони і хронологія, книги Біблії, небесна та земна ієрархія, етимологія, людина, тварини та птахи, світ та його частини, фізична та політична географія тощо).
| АЛКУІН (735-804) - провідник освітніх новацій Карла Великого. Керівник його двірцевої школи, а потім - монастиря в Турі. Поступово відмовився від ідеї вивчення класичної літератури, віддавав перевагу ідеям аскетичного виховання, однак відстоював вивчення семи вільних мистецтв, підкреслював значення розумового виховання для благополуччя держави. Найбільш відомий твір - з граматики.
| РАБАН МАВР (776-856) - найбільш відомий з учнів Алкуіна. Написав енциклопедію, подібну до праці Ісіодора. Посів таке ж місце у Північній Німеччині, як Алкуін у землі франків.
| ІОАНН СКОТ ЕРИГЕНА (810-875) - найбільш відомий із спадкоємців Алкуіна у двірцевій школі. Ввів більш глибоке ознайомлення з давньою освіченістю. Його твори привели до зародження схоластики.
| | | |
ЛИЦАРСЬКЕ ВИХОВАННЯ
Період існування лицарського виховання - від Хрестових походів (VІІ ст.) до ХVІ ст.
Найбільша послуга лицарського виховання суспільній моралі - привнесення ідеї покірності особистому наказу і підкорення статуту.
ШЛЯХ ПІДГОТОВКИ ЛИЦАРЯ
У 21 рік -
| ПОСВЯТА У ЛИЦАРІ
| З 14 років до 21 -
| ЗБРОЄНОСЕЦЬ ПРИ СЮЗЕРЕНІ
| | З 7 років-
| ПАЖ ПРИ ЖІНЦІ СЮЗЕРЕНА
| | До 7 років -
| ЖИТТЯ У РІДНІЙ СІМ'Ї
| | | | | | | | | |
НАЧАЛА ЛЮБОВІ
| НАЧАЛА ВІЙНИ
| НАЧАЛА РЕЛІГІЇ
| Зміст: ввічливість, доброта, великодушність, точне знання етикету, гарні манери, витончена мова, вміння складати вірші; запобігання гніву, заздрощам, лінощам, ненажерливості, всіляким надмірностям.
Шляхи набуття: слугування дамам, навчання у менестрелів (складанню віршів, співам, танцям, грі на арфі та флейті).
| Зміст: навички їзди верхи, володіння мечем, щитом, метання дротика, бій на списах під час турнірів, що слугували підготовкою до війни або її заміною; полювання на звірів, на птахів з соколом.
Шляхи набуття: тривалі тренування, що привчали до протистояння всім тяготам життя під відкритим небом, виховували байдужість до страждань, здатність переносити голод і втому.
| Зміст: основи християнського благочестя.
Шляхи набуття: кількатижневе релігійне служіння, проходження через обряди очищення, благословення меча, прийняття клятви щодо служіння церкві та боротьби з нечестивими, поваги до священства, захисту жінок та бідних, турботи про збереження спокою в державі, пролиття своєї крові за своїх братів. Поступове зростання розумового компоненту виховання: від повного нехтування до значного поширення навичок читання та письма як серед чоловіків, так і серед жінок
|
|