Виникнення письма І становлення писемної культури 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Виникнення письма І становлення писемної культури



ВИНИКНЕННЯ ПИСЬМА І СТАНОВЛЕННЯ ПИСЕМНОЇ КУЛЬТУРИ

В МЕСОПОТАМІЇ (ДЕРЖАВИ В МІЖРІЧЧІ ТИГРА І ЄВФРАТА)

(Шумер, Акад, Вавилон, Ассирія та інші)

ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПИСЕМНОСТІ I період. Передписемність (предметне письмо) Предметне письмо здійснювалось за допомогою глиняних трьохмірних символів, що слугували для підрахунків різних категорій предметів. Близькосхідна передписемність слугувала засобом фіксації актів передачі майна з одних рук у інші. Засоби письма: фішки (конуси, кулі, плоскі і інші диски, циліндри, тетраедри тощо), рідко – мініатюрні посудини і голови тварин і птахів; трьохмірні символи. До ІV тис. до н.е. існувало більш ніж 200 видів фішок. Недоліки системи фішок: не можна вказати імена і ролі учасників певних торгових операцій; якщо конверт закритий (у глиняній оболонці і скріплений печаткою посадової особи), необхідно було покладатись тільки на пам‘ять. ІІ період. Поява нового двомірного письма (наносились малюнки - піктограми). ІІІ період. Поява клинописного письма. Біля 3 тис. років до н.е. шумерські писці удосконалили інструмент письма - стилос, надавши йому тригранну форму. Легке торкання таким стилосом глини залишало клиноподібний відбиток. Зображення предметів схематизується і перетворюються у майже абстрактні клинописні позначки. Раннє письмо шумерийців було ідеографічним, тобто знак у ньому передавав не слово, що звучало, а поняття, або кілька близьких понять. З удосконаленням письма розширюється сфера його використання: ♦ Укладання контрактів про купівлю-продаж майна або дарчих актів. ♦ Виникнення та розвиток наукової літератури: списки ідеограм із розшифровкою їх читання, покажчики назв міст, рік, країн, мінералів, рослин, риб тощо; двомовні (шумеро-акадські) словники; збірки прикмет, передбачень, описів симптомів хвороб. ♦ Використання писемності у традиційній “усній” культурі, фольклорі.  
Система навчання Причини виникнення шумерської писемності: ♦ Виникнення перших міських поселень у протописемний період; ♦ Храм як володар великих матеріальних цінностей потребував добре налагодженої системи обліку. Навчальні заклади існували майже у кожному місті (з ІІІ тис. до н.е. у зв‘язку з потребами господарства і культури в грамотних людях – писцях) Будинки табличок. (по-шумерськи еддуби) – перші заклади для підготовки писців. Перші еддуби виникли у сім‘ях писців, потім – при храмах і палацах. Методика навчання – нанесення клинопису на глиняні таблички. З І тис. до н.е. писці використовували дерев‘яні таблички. Вчитель виготовляв таблички–моделі і таблички-вправи. У великих “будинках табличок” були окремі вчителі письма, лічби, малювання. Освітні заклади будувались на традиціях патріархально-сімейного, ремісничого виховання і учнівства. Сім‘я виконувала головну роль у вихованні дітей. Організація навчання:навчання платне. Розмір платні залежав від авторитету вчителя. Основний прийом виховання в школі, як і в сім‘ї, - приклад дорослих. Побут і навчання нагадували життя великої сімейної громади. На чолі громади – “батько-учитель”, викладачі – “брати батька”, учні – молодші і старші “діти” еддуби. Мета навчання: підготовка до ремесла писця. Засоби навчання: заучування і переписування. Багаторазове повторення, механічне запам‘ятовування рядків словарних слів, термінів, текстів, задач і їх рішень. Зароджувались нові методики навчання: бесіди учителя з учнями, роз‘яснення учителем складних слів і текстів, використання діалогу – спору. “Істинний писець не думає про хліб насущний, а зосереджений на своїй праці. Старанність виводить учня на шлях багатства і благополуччя”. Програма навчання: вивчення двох мов (акадської і шумерської), граматики, математики, астрономії (в залежності від спеціалізації). Випускник мусив добре знати 4 арифметичні дії, добре володіти письмом, мистецтвом співу і музики; приймати розумні обґрунтовані рішення, знати ритуали жертвоприношень; уміти виміряти земельні ділянки, розподіляти майно, знатися на тканинах, металах, рослинах; розуміти мову жерців, пастухів, ремісників. Поступово будинки табличок ставали своєрідними культурно-освітніми центрами. З‘являється спеціальна навчальна література для шкіл. Перша половина ІІ тис. до н.е. – період розквіту давнього Вавилонського царства: провідну роль у справі освіти виконували двірцеві і храмові еддуби, що розміщувалися в культових будинках і мали приміщення для зберігання табличок, для наукових і навчальних занять. Подібні комплекси отримали назву “будинки знань”.

РОЗВИТОК ОСВІТИ У ВІЗАНТІЇ

(Візантійська імперія існувала з 395 до 1453 р.)

ЕТАПИ РОЗВИТКУ ОСВІТИ

ПЕРШИЙ ЕТАП

ІV-ІХ ст. - етап становлення централізованої держави, єдиних ідеологічних та моральних цінностей, що підтримувались як державною владою, так і системою виховання; встановлюється конфесійна єдність у формі ортодоксального християнства. Як у державі взагалі, так і в освіті світська влада є домінуючою.

ДРУГИЙ ЕТАП

ІХ-ХП ст. - Розквіт держави, культури та освіти, що був особливо пов'язаний з діяльністю різносторонньо освіченого імператора Костянтина VІІ Багрянородного. Відкриття нових шкіл, створення енциклопедій з логіки, філософії, історії тощо. Отримало розвиток вивчення арифметики, музики, геометрії, стереометрії, філософії.

ТРЕТІЙ ЕТАП

ХІІІ-ХV ст. - криза в державі, що закінчилась її загибеллю із завоюванням Константинополя турками у 1453 р., призвела до занепаду державної освітньої системи. Розвиток монастирсько-аскетичної освіти та виховання (руху ісіхазму).

ЕТАПИ ТА ЗМІСТ НАВЧАННЯ

 

      вища освіта
    середня освіта ("енкиклос педіа") Пряме продовження вищих шкіл греко-римського світу: У Константинополі заснований в 425 р. -"Аудиторіум" (з ХІ ст. отримав назву Магнавра). Діяв під владою імператора і включав школи: юридичну, медичну, філософську, патріаршу. Головна мета: вивчення античної спадщини. Головний метод: диспут. Ідеал освіти: енциклопедично освічений державний або церковний діяч.
  елементарна освіта "пропедіа" Приватні, церковні та державні граматичні школи. Мета навчання: формування загальної культури і красномов-ства, розвиток мислення у школярів. Зміст освіти: граматика, риторика, діалектика і поетика. Головний метод: змагання між школярами у тлумаченні текстів та риториці.
домашнє виховання Школи грамоти - християнізоване продовження еллінської елементарної школи. Зміст освіти: читання текстів античної літератури (Гомер, байки тощо), Псалтирі та житійна література; лічба, церковний спів.
Простонародні сім'ї: трудове виховання, початкова християнська освіта, часто навчання елементам грамоти. Знатні сім'ї: оволодіння хлопчиком грамотою та основами християнського віровчення під керівництвом педагога-наставника.
         

ПЕРШИЙ ЕТАП (ІV-ІХ ст.)

Неоплатоніки (ІV-VІст.) -викладачі Афінської академії, вищих шкіл Малої Азії, Сирії, Александрії - Плутарх Афінський, Прокл, Порфирій, Ямвлих, Едессій Каппадокийський, Аммоній, Дамаскій, Симплікій. Мета виховання визначалася ними як виховання здатності до духовного самовдосконалення і доброчинного життя. Провідні ідеї: нерозривність розумового та духовного виховання, людська душа як частина світової душі.

 

Християнські мислителі І періоду -богослови, Григорій Богослов, Василь Кесарійський (Великий), Максим Сповідник, Іоанн Златоуст, Іоанн Дамаскін.

ВАСИЛЬ КЕСАРІЙСЬКИЙ (330-375) Автор "Шестидніву" - навчального посібника про творення світу за сюжетами Білії. Прихильник ідеї критичного але доброго ставлення до здобутків класичної культури. Основний метод виховання: самопізнання через заглиблення у свій внутрішній світ. Пізнання зовнішнього світу є не самоціллю, а шляхом до пізнання Бога. ІОАНН ЗЛАТОУСТ (між 344 (або 345) - 407) Один з найбільш відомих проповідників східної християнської церкви. Вважав, що у вихованні людини треба звертатися до “образу Божого в ній” - до її волі, моральної самодіяльності. Отже виховання не може бути насильницьким і знеособленим. Мова вихователя має бути образною, дохідливою, емоційною; конкретно та наочно розкривати зміст того, що вивчається. ІОАНН ДАМАСКІН (675 - 753) Вважається першим середньовічним схоластом. Головний трактат "Джерело знань"- короткий виклад системи філософських, богословських та педагогічних знань, де розвивається думка про необхідність універсальної енциклопедичної і богословської освіти; подані думки про особливості уяви, пам'яті; методичні рекомендації щодо роботи з книгою, організації диспутів.

 

ДРУГИЙ ЕТАП (ІХ-ХІІ ст.)

Найвидатніші діячі освіти: патріарх Фотій, Михайло Пселл, Лев Математик, Іоанн Італл - сприяли поширенню світської освіченості. Розвивається і напрям монастирсько-аскетичного виховання, до якого належав Симеон Новий Богослов.

 

ПАТРІАРХ ФОТІЙ (820-897) -наставник слов'янських просвітителів Кирила та Мефодія. Створив у Константинополі вищу школу-гурток для дітей еліти. Її засадами стали: провідна роль вчителя - енциклопедиста, простота і щирість його взаємин з учнями, універсальний характер освіти, бесіда як основний метод навчання. СИМЕОН НОВИЙ БОГОСЛОВ (949-1022) Войовничо заперечував світський компонент освіти та школу як заклад освіти, виступав за монастирське навчання, яке є "світом духовного вчительства та учнівства". Мета освіти - не розуміння наук, а розвиток здібності сягати духовним поглядом у світ божественний, тобто містична освіта. МИХАЙЛО ПСЕЛЛ (1018 - бл.1096) Ідея поєднання світської та релігійної освіти, заперечення крайнощів монастирського виховання. Ідеал вихованості в дусі християнського гуманізму: людина тілесно прекрасна, світськи освічена, здатна захоплюватись красою матеріального світу. Вищим її проявом є християнська твердість розуму, душевне благородство.

 

ТРЕТІЙ ЕТАП (ХІІІ - ХV ст.)

Найвидатніші діячі освіти : Варлаам Калабрійський, Никифор Григор, Феодор Метохит, Георгій Геміст Пліфон - були близькими за своїми поглядами до західноєвропейських гуманістів, продовжували відстоювати ідеали греко-римської освіченості. Активізується аскетично-чернецький рух у вихованні (ісіхазм): Григорій Палама, патріарх Георгій Схоларій.

 

ГРИГОРІЙ ПАЛАМА (1296-1359) Представник руху ісіхастів (ісіхія - мовчазна "розумна молитва"). Мета виховання - містичне злиття з Богом шляхом ісіхії. Заперечення античної культури. ГЕОРГІЙ ГЕМІСТ ПЛІФОН (1355-1457) Мета виховання: досягнення досконалості, підготовка передусім до земного життя. Шлях до нього - єдність розумової освіти, морального виховання та самовиховання.

ЕТАПИ ТА ЗМІСТ ОСВІТИ

Вища освіта

Здійснювалася в університетах, які давали світські та релігійні знання, мали прекрасні бібліотеки, лекційні зали, запрошували для викладання видатних вчених. За часів халіфа Аль-Мамуна (786-833) з'явились культурні центри "Будинки мудрості", в яких збирались видатні вчені для обговорення античних текстів і дискусій з актуальних проблем сучасності.

 
 


Середня та підвищена освіта

Навчання відбувалося у медресе (перша з таких шкіл була відкрита у Багдаді у 1055 році), що знаходилися при мечетях, а також у приватних школах-салонах. Програма навчання повинна була сприяти формуванню шляхетного мусульманина. Предмети поділялись на два цикли: традиційні (релігійні) і раціональні (каліграфія, логіка, математика, астрономія, медицина та інші природничо-наукові науки у зв'язку з філософськими концепціями аристотелевського толку, правила поведінки).

Елементарна освіта

Елементарні школи при мечетях - "куттабах" (арабо-граматична школа) - Навчання йшло від прослуховування Корану та його початкового осмислення до читання, а потім переписування текстів. У таких школах вчились діти з демократичних станів. Діти феодальної верхівки навчались у найманих домашніх вчителів.

 
 


Сімейне виховання

Відповідальність за вчинки дитини покладається на вихователя.

У віці 4 роки, 4 місяці та 4 дні здійснюється церемонія бісмаллах: дитина промовляє молитовне "Бісмаллах" і декілька віршів з Корану.

ТИПИ ШКІЛ

МОНАСТИРСЬКІ СОБОРНІ КАФЕДРАЛЬНІ (ЄПИСКОПСЬКІ)

 

РІВНІ ОСВІТИ

Елементарний рівень: читання, письмо, лічба, спів, Закон Божий Середній рівень: "trivium" (латинська граматика, риторика, діалектика) Підвищений рівень: сім вільних мистецтв: " trivium "+ "quadrivium" (арифметика, геометрія, музика, астрономія)

 

ОСНОВИ ЧЕРНЕЧОГО ВИХОВАННЯ

АСКЕТИЗМ як основна ідея чернецтва. Підкорення (дисциплінування), умертвіння всіх тілесних бажань та особистих прихильностей в ім'я життя душі та розуму духовними інтересами, в ім'я досягнення спокою та умиротворення. Мета - підвищення моральної, духовної сили людини.
Засоби аскетичного виховання піст, покаяння, самобичування, тривалі виснажливі фізичні вправи, відмова від усіх плотських бажань, відлюдництво, відречення від світу.
Три основні доброчинності чернецтва Цнотливість, бідність, послушенство.

 

ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЦЕРКОВНИХ ШКІЛ

1. Створення монастирських шкіл орденом бенедиктинців з VІ ст. Протягом шести століть школи цього ордену були найбільш поширеними та впливовими. В статуті ордену вперше визначене значення практичної діяльності (фізичної, переписування книг тощо) для морального виховання. Щоденно за статутом призначалось 7 год. на фізичну працю, від 2 до 5 год. на читання Святого Письма (отже, передбачалось навчання читанню, письму, переписуванню книг).

2. З кінця VІІІ ст. значний ріст монастирських шкіл як результат освітніх ініціатив імператора Карла Великого (роки правління 771-814). Ці ініціативи мали на меті пристосувати варвара-франка до римської культури і передбачали створення двірцевої школи, розвиток монастирських, заснування парафіяльних.

 

НАЙВИДАТНІШІ ОСВІТНІ ДІЯЧІ

МАРЦІАН КАПЕЛЛА(V ст.) написав трактат "Про шлюб Філології з Меркурієм" - повний посібник всіх наук, що вивчались у школах того часу. БОЕЦІЙ (480- 528) - зробив найбільш повний у Середньовіччі виклад творів Платона та Аристотеля. Автор посібників з риторики, логіки, етики, арифметики, геометрії, музики.
КАССІОДОР (490-585) - написав трактат для вивчення семи вільних мистецтв. Сприяв поширенню освіченості серед монахів. Якщо Боеція називають за типом освітніх інтересів останнім з римлян, то Кассіодора - першим зі схоластів. ІСІОДОР (570-636) - автор енциклопедії "Етимологія", що є сумою всіх знань, достойних вивчення (сім вільних мистецтв, медицина, закони і хронологія, книги Біблії, небесна та земна ієрархія, етимологія, людина, тварини та птахи, світ та його частини, фізична та політична географія тощо).
АЛКУІН (735-804) - провідник освітніх новацій Карла Великого. Керівник його двірцевої школи, а потім - монастиря в Турі. Поступово відмовився від ідеї вивчення класичної літератури, віддавав перевагу ідеям аскетичного виховання, однак відстоював вивчення семи вільних мистецтв, підкреслював значення розумового виховання для благополуччя держави. Найбільш відомий твір - з граматики.
РАБАН МАВР (776-856) - найбільш відомий з учнів Алкуіна. Написав енциклопедію, подібну до праці Ісіодора. Посів таке ж місце у Північній Німеччині, як Алкуін у землі франків. ІОАНН СКОТ ЕРИГЕНА (810-875) - найбільш відомий із спадкоємців Алкуіна у двірцевій школі. Ввів більш глибоке ознайомлення з давньою освіченістю. Його твори привели до зародження схоластики.
     

ЛИЦАРСЬКЕ ВИХОВАННЯ

Період існування лицарського виховання - від Хрестових походів (VІІ ст.) до ХVІ ст.

Найбільша послуга лицарського виховання суспільній моралі - привнесення ідеї покірності особистому наказу і підкорення статуту.

 

ШЛЯХ ПІДГОТОВКИ ЛИЦАРЯ

У 21 рік - ПОСВЯТА У ЛИЦАРІ
З 14 років до 21 - ЗБРОЄНОСЕЦЬ ПРИ СЮЗЕРЕНІ  
З 7 років- ПАЖ ПРИ ЖІНЦІ СЮЗЕРЕНА  
До 7 років - ЖИТТЯ У РІДНІЙ СІМ'Ї  
               

 

НАЧАЛА ЛЮБОВІ НАЧАЛА ВІЙНИ НАЧАЛА РЕЛІГІЇ
Зміст: ввічливість, доброта, великодушність, точне знання етикету, гарні манери, витончена мова, вміння складати вірші; запобігання гніву, заздрощам, лінощам, ненажерливості, всіляким надмірностям. Шляхи набуття: слугування дамам, навчання у менестрелів (складанню віршів, співам, танцям, грі на арфі та флейті). Зміст: навички їзди верхи, володіння мечем, щитом, ме­тання дротика, бій на списах під час турнірів, що слугували підготовкою до війни або її заміною; полювання на звірів, на птахів з соколом. Шляхи набуття: тривалі тренування, що привчали до протистояння всім тяготам життя під відкритим небом, виховували байдужість до страждань, здатність переносити голод і втому. Зміст: основи християнського благочестя. Шляхи набуття: кількатижневе релігійне служіння, проходження через обряди очищення, благословення меча, прийняття клятви щодо служіння церкві та боротьби з нечестивими, поваги до священства, захисту жінок та бідних, турботи про збереження спокою в державі, пролиття своєї крові за своїх братів. Поступове зростання розумового компоненту виховання: від повного нехтування до значного поширення навичок читання та письма як серед чоловіків, так і серед жінок

 

 

СХОЛАСТИКА

НАПРЯМИ ВИХОВАННЯ

літературне, моральне, естетичне, фізичне, соціальне, відірвано-наукове, теологічно-церковне.

ЗМIСТ ВИХОВАННЯ В епоху раннього Відродження:сполучення лицарського виховання з   літературною освітою: ретельне та благоговійне вивчення класичних літератур, відродження давнього п'ятиборства, естетизація всіх компонентів виховання у їх зовнішніх проявах та внутрішній сутності. В епоху пізнього Відродження:засвоєння досконалої латини, поглиблена літературна освіта.
IДЕI ВIДРОДЖЕННЯ В IТАЛII ВІТТОРІНО да-ФЕЛЬТРЕ (1378-1446) Створив у 1428р. у м. Мантуя школу “Будинок радості”, мета якої - закласти фундамент загальної культури, щоб у подальшому оволодіти спеціальними знаннями. Особливості діяльності школи:повага до особистості дитини, заборона тілесних покарань, розвиваючий характер навчання, велика увага фізичному та естетичному розвитку, застосування ігрових методів навчання, розвиток учнівського самоврядування. Зміст освіти:класичні мови і літератури, відомості з точних наук (7 вільних мистецтв).
 
 


ХУАН ВІВЕС (1492-1540) -іспанський філософ, психолог і педагог, працював в університетах Франції та Англії. Ідея експериментального, дослідного пізнання оточуючого світу, природи людини. Вперше обґрунтував принцип природовідпо-відності. Написав трактат “Про метод занять з дітьми”.

IДЕI ВIДРОДЖЕННЯ У ФРАНЦII ФРАНСУА РАБЛЕ (1483-1553) Головний твір: “Гаргантюа і Пантагрюель” -гостра сатира на схоластичну освіту і виховання. Завдання виховання: формувати різнобічну людину, яка сприятиме утворенню розумного суспільного устрою, торжеству суспільного прогресу. МІШЕЛЬ МОНТЕНЬ (1538-1592) Головний твір: “Досліди”, в якому створений образ людини нового часу, глибоко освіченої і критично мислячої. Завдання виховання:різнобічний розвиток особистості. Пріоритет морального виховання над розумовим. Завдання освіти:розвинути розум учня, самостійність його думки, критичне ставлення до авторитетів, прищепити смак і любов до науки. Зміст освіти:гуманітарна + природничо-наукова Принципи навчання:свідомість, активність, розвиваючий характер, наочність, розвиток пізнавального інтересу, відсутність примусу. Вимоги до вчителя:виявлення та врахування індивідуальних особливостей кожної дитини; виховувати власним прикладом, що є важливішим ніж знання.
     
IДЕI ВIДРОДЖЕННЯ У НIМЕЧЧИНI ЕРАЗМ РОТТЕРДАМСЬКИЙ (1467-1536) Твори: “Метод навчання”, “Похвала глупоті”, “Вільне виховання дітей”. Ідеї:вирішальна роль виховання у справі перетворення світу, досягненні загального щастя; увага до особистості дитини, моральна мета освіти; праця як критерій моральності і освіченості; широка народна освіта.   Зміст освіти:класична латина, давня література, священне писання, історія, природа, світська мораль. ПЕДАГОГIЧНI IДЕI РАННIХ СОЦIАЛIСТIВ-УТОПIСТIВ ТОМАС МОР (1478-1535). Головний твір: “Острів Утопія” Ідеї:гармонійне виховання всіх громадян; освіта рідною мовою, що включає основи гуманітарних та природничих знань; активне трудове виховання; широка самоосвіта дорослого населення.   ТОМАЗО КАМПАНЕЛЛА (1568-1639) Головний твір: “Місто Сонця”. Ідеї:суспільний характер освіти і виховання, доступність для всіх громадян; різнобічний та розвиваючий характер освіти, практичне застосування знань.

ТА КОНТРРЕФОРМАЦII

ПРОВІДНІ ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ ЕПОХИ РЕФОРМАЦІЇ (перша половина ХVІ століття) · вивільнення шкільної освіти з-під впливу католицької церкви; · запровадження загальної елементарної освіти для дітей всіх станів з метою поширення свого релігійного впливу; · навчання рідною мовою; · використання виховної практики братських громад, зокрема ідеї підкорення особистості авторитету громади; · розвиток середньої освіти на гуманістичній основі з метою сформувати “Благочестя, красномовство, знання” (Й.Штурм)

ГНОСЕОЛОГІЧНІ ПОГЛЯДИ

 
 

 

 


1. Природа і її частка - людина - є творіннями Божими; Бог є першоосновою всіх речей.

2. Бог втілив себе у своїх творіннях, і тому людина, як вінець творіння Божого, має божественні властивості безмежного пізнання світу, себе і самого Бога. Отже, світ є пізнаваним і процес пізнання є нескінченним.

3. Джерелами знань є: у пізнанні людиною реального світу, себе, мистецтв – почуття і розум; Бога – божественне одкровення.

4. Мета пізнання – не тільки осягнення закономірностей природи, а й оволодіння природою в інтересах людини.

5. Шлях пізнання реального світу: 1) чуттєве сприйняття (ознайомлення); 2) розумова переробка сприйнятого образу (розуміння); 3) практичне застосування (використання всіх добрих та корисних речей).

6. Заперечення природжених знань. Природженою “людській душі” є тільки потенційна (“гола”) здатність до пізнання.

7. Методи наукового пізнання: емпіричний метод Ф.Бекона (індуктивний) як шлях пізнання реального світу. Завдання ж пансофії полягає у пізнанні “дійсності в цілому”, тому аналіз треба доповнювати синтезом, індукцію – дедукцією і порівнянням.

 

СУСПІЛЬНІ ПОГЛЯДИ

План загальної перебудови суспільства (“Загальна порада про виправлення людських справ”)

МЕТА ПЛАНУ: перетворення людства на єдину гармонійну сім’ю, у якій всі люди і всі народи житимуть як рівні, без насилля і війн, у відповідності з єдиними загальнолюдськими ідеалами братерства, дружби, вільного розвитку.

ТРИ СФЕРИ ВИПРАВЛЕННЯ ЛЮДСЬКИХ СПРАВ: 1) освіта та наука (центральна сфера); 2) релігія;

Політика.

МЕТА ВИХОВАННЯ

Кінцевою метою людини є вічне блаженство у злитті з Богом. Мета виховання полягає у сприянні досягненню величного кінця шляхом реалізації людиною свого призначення у цьому світі. Мета виховання – зробити людину такою, що: “1) знає всі речі, 2) є володарем речей і самого себе, 3) себе і все виводить з Бога, джерела всіх речей”, 4) має здорове тіло. Наслідком виховання повинні стати: знання, доброчинність, благочестя.

 

Структура шкільної системи

Для дитинства (0-6 років) Школою є Материнське піклування (школа)
Для отроцтва (6-12 років) Елементарна (народна, рідної мови) школа
Для юнацтва (12-18 років) Латинська школа (гімназія)
Для зрілості (18-24 років) Академія і подорожі

 

ДИДАКТИЧНЕ ВЧЕННЯ

Зміст освіти – ПАНСОФІЯ - знання всього, всезагальна мудрість у якій:

1. “Було б перераховано по порядку все, що будь-коли існувало й існує, щоб ніщо не вислизнуло від пізнання”.

2. “Було б обміряно та наочно представлено співвідношення всіх речей як до цілого, так і одне до одного”.

3. “Нарешті, все було б зважено і з очевидністю доведено з метою знання точної істини щодо всіх речей”.

Принципи навчання

Свідомість і активність 1) розуміння сутності речей, 2) активність учнів у навчальному процесі як засіб пізнання речей і як засіб морального виховання (розвитку працелюбності та запобігання лінощам); 3) використання знань на практиці.
Наочність (“золоте правило дидактики”) “Школи повинні надавати все власним відчуттям учнів так, щоб вони все бачили, чули, сприймали на дотик, нюх, смак – все, що вони можуть і повинні бачити, чути тощо, вони позбавлять таким чином людську природу від численних помилок і галюцинацій...” “Спостереження власними очима заміняє собою доказ”.
Послідовність і систематичність 1) встановлення точного порядку навчання в часі; 2) відповідність навчання рівню знань учнів; 3) все має вивчатися послідовно від початку до кінця: а) початок повинен бути глибоким, б) все наступне повинно засновуватися на попередньому, в) все має йти у неперервній послідовності, г) виконувати все необхідно без запізнень; 4) всьому навчати, вказуючи на причини.
Вправи та міцне засвоєння знань 1) Для міцного засвоєння знань необхідні вправи у: а) почуттях, б) розумі, в) пам’яті, г) історії, д) стилі, е) мові, є) голосі, ж) доброчинностях, з) благочесті. 2) Нічого не треба заучувати крім того, що добре зрозуміло.

 

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: аналіз, синтез, порівняння, протиставлення, спостереження, змагання, вправи ВИМОГИ ДО МЕТОДІВ: УСПІШНІСТЬ, ЛЕГКІСТЬ, СТИСЛІСТЬ, ГРУНТОВНІСТЬ КЛАСНО-УРОЧНА СИСТЕМА НАВЧАННЯ ПРОВІДНІ ОЗНАКИ 1.Твердий незмінний склад учнів з приблизно однаковим рівнем розвитку в одному класі. 2.Чітко визначений час занять та розподіл часу на уроці. 3.Послідовне чергування одне з одним занять та перерв. 4.Використання фронтальних групових та індивідуальних форм організації навчального процесу. СТРУКТУРА УРОКУ 1.Початок: відновлення у пам’яті вивченого напередодні, опитування і створення цілеспрямованої уваги. 2.Продовження: показ, сприйняття, роз’яснення. 3.Закінчення: вправи, оволодіння, використання

Я.А.КОМЕНСЬКОГО

 
 

 


КАРДИНАЛЬНІ

МОРАЛЬНІ

 

ДОБРОЧИННОСТІ

 

МЕТОДИ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ

1. Особистий приклад батьків, учителів, духовних пастирів, керівників держави.

2. Повчання: бесіди, проповіді, книги, легенди, казки, байки, масові видовища, театральні вистави, диспути.

3. Вправи: ігри, виховуючі ситуації, залучення до праці.

4. Заохочення: похвала, оцінка, подарунки.

5. Покарання. Дві ступені: 1) догана, 2) биття різками, рукою. Причина: богохульство, впертість, брехня, зловмисний поганий вчинок, неповага до старших, дружба з поганими людьми.

 

ВЧЕННЯ ПРО ВЧИТЕЛЯ

Якості хорошого вчителя

· Сумлінне ставлення до своєї діяльності, відповідальність за неї.. · Працелюбність. · Ентузіазм, енергійність. · Чуйність. · Висока моральність, чесність. · Освіченість та постійне прагнення до збагачення своїх знань та досвіду. · Служіння взірцем для своїх учнів. · Уважне, турботливе ставлення до учнів.

Умови підтримки вчителем уваги учнів на уроці:

· Завжди прагнути повідомляти щось таке, що надавало б задоволення і приносило користь. · Пояснювати учням доцільність вивчення матеріалу, що може викликати інтерес до нього. · Звертатися скрізь, де можливо, до зовнішніх відчуттів учнів шляхом наочного викладання. · Перед початком кожної нової роботи зацікавлювати учнів, ставлячи питання щодо попередньої теми, щоб встановити зв’язок уже набутих знань з новим матеріалом. · Надавати учням можливість ставити питання до вчителя про незрозумілі місця і схвалювати тих, хто ставить корисні питання, спонукаючи й інших до старанності.

 

СУТНІСТЬ ВИХОВАННЯ

 
 
Процес природний, а не штучний. Розвиток зсередини, а не прирощення ззовні. Процес, що здійснюється через діяльність природних інстинктів та інтересів, а не через вплив зовнішньої сили. Розкриття природних здібностей, а не придбання відомостей. Воно – саме сьогоденне життя, а не підготовка до майбутнього, відмінного за своїми інтересами та особливостями від дитячого життя.  

 

ПРИНЦИПИ ВИХОВАННЯ

·
       
   
· Виховання за межами зіпсованого суспільства, на лоні природи, серед простого трудового народу, що живе природним життям. · Спілкування з природою, що укріплює фізично, вчить користуватися органами відчуттів. · Приведення в гармонію впливів від природи, від людей та від оточуючих речей. · Урахування особливостей віку дитини та статевих особливостей.
 
 
   
· Ідея доброго начала як первинної сутності людської природи: “Все виходить досконалим з рук творця, все спотворюється в руках людини”. · Виховання як допомога вільному саморозвитку всіх природних властивостей дитини: “Нічого не давайте їй (дитині) для задоволення її потреб, а лише сприяйте задоволенню потреб”. · Метод опосередкованого педагогічного впливу: “Дитина повинна робити те, що вона хоче, а хотіти вона повинна того, чого хоче вихователь”. · Відмова від обмежень, що встановлюються волею вихователя, а не випливають з природних обставин життя дитини. · Відмова від сліпого підкорення вихованця авторитетові вихователя. · Відмова від штучних покарань. · Метод природних наслідків як основа морального виховання. · Негативне виховання: “Я називаю позитивним вихованням таке, що прагне завчасно розвинути розум дитини та навчити її виконувати обов’язки дорослої людини. Я називаю негативним вихованням таке, що прагне удосконалити органи здобування знань перш ніж безпосередньо дати ці знання, і яке прагне розчистити дорогу для розуму за допомогою належних прав органів відчуттів. Негативне виховання не означає марноти, - зовсім ні. Воно не дає доброчинності, воно запобігає пороку; воно не впроваджує істину, воно запобігає омані”.
 
 

 


ДІТЕЙ РІЗНОГО ВІКУ

СИСТЕМА ВИХОВАННЯ ЗА “ЕМІЛЕМ”

 



Поделиться:


Читайте также:




Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 292; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.216.186.164 (0.102 с.)