Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
О-вості сучасного звукового, аналітико-синтетичного методу навчання грамоти. Прийоми звукового аналізу й синтезу.↑ Стр 1 из 8Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
О-вості сучасного звукового, аналітико-синтетичного методу навчання грамоти. Прийоми звукового аналізу й синтезу. Найбільш ефективним виявився звуковий аналітико-синтетичний метод, який об’єднав кращі риси аналітичного і синтетичного звукових методів. Основоположником цього методу був видатний український педагог К.Д.Ушинський. Суть звукового аналітико-синтетичного методу за К.Д.Ушинським полягала в тому, що основою навчання читати й писати був звук і в однаковій мірі застосовувався як аналіз (розклад слова на склади, звуки), так і синтез (сполучення звуків, букв у склади, слова і читання їх). Дуже цінними є розроблені ним прийоми звукового аналізу і синтезу. Багато з цих прийомів застосовуються в сучасній початковій школі. У сучасній школі навчання грамоти теж здійснюється за звуковим аналітико-синтетичним методом. В основу сучасного звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти покладено риси і принципи, що склались традиційно, а також ті, що сформувались порівняно недавно. До традиційних принципів методу відносять такі, як: 1) навчання грамоти за звуковим аналітико-синтетичним методом має виховний і розвивальний характер, забезпечує розумовий розвиток через систему аналітико-синтетичних вправ; 2) оволодіння грамотою спирається на живе мовлення учнів, на мовленнєвий досвід; за основу аналітико-синтетичної роботи береться звук (навчання читати й писати ведеться від звука до букви); одиниця читання – склад; 3) встановлюється відповідна послідовність вивчення звуків і букв; виділяються три періоди навчання грамоти – підготовчий (добукварний), букварний (основний) і післябукварний періоди; письмо формується паралельно з читанням. Порівняно недавно склались такі принципи методу: 1) диференційований та індивідуальний підхід до учнів в процесі навчання грамоти, що пов’язано з різною підготовкою дітей до школи; 2) пропедевтичне введення елементів граматики, словотвору, орфографії, лексикології – на практичній основі; 3) складо-звуковий аналіз слова, елементи моделювання (моделі звукової складової будови слова, речень); 4) розв’язування виховних завдань (на матеріалі букваря). Прийоми звукового аналізу і синтезу. Звуковий аналіз. 1. Підкреслене вимовляння одного із звуків у слові (силою голосу або протяжністю вимови), наприклад: [ сссом ], [ сооом ], [ соммм ]. 2. Домовляння учнями звука до розпочатого учителем слова з використанням предметного малюнка (показуючи малюнок маку, вчитель говорить: [ мааа ], діти домовляють [ к ]. 3. Розпізнавання і виділення звука з вірша, скоромовки, потішки, де він є частотним. 4. Називання вчителем слів з однаковим першим звуком, розпізнавання і виділення його учнями (сон, син, сир). 5. Зіставлення, порівняння складів (слів), які відрізняються одним звуком і виділення цього звука (ла-са, ра-ро; сом – сон; мак – рак; син – сон; син – сім). 6. Виділення звука зі слова на основі словесного опису та спостереження за його артикуляцією. (Вчитель каже, що потрібно розпізнати звук, який утворюється губами. Губи міцно стиснені, і струмінь повітря розриває цю перешкоду. Впізнати цей звук у слові зу б). 7. Впізнавання певного звука у названих учителем словах, визначення його місця в слові (на початку, в середині чи в кінці). Самостійний добір слів з виучуваним звуком в різних позиціях (на початку, в середині, в кінці) з допомогою предметних малюнків або без них. Звуковий синтез. 1.Утворити склад з двох звуків: [ л ], [ а ] – [ ла ], [ л' ], [ а ] – [ л'а ]. 2. Утворити склад (слово) з трьох звуків: [ к ], [ н ], [ и ] – [ кни ]; [ с ], [ о ], [ м ] – [ сом ]. 3. До названого складу додати звук [ м ], щоб вийшло слово: [ со ] – [ сом ], [ ло ] – [ лом ], [ са ] – [ сам ], [ Кри ] – [ Крим ]. 4. До названого слова додати звук, щоб вийшло нове слово: рука – рукав, каса – косар. 5. Додати звук в середині слова: ріка – річка, риба – рибка, груша – грушка. 6. Переставити в слові склади: сосна – насос, нора – рано. 7. Утворити кілька слів так, щоб останній склад одного слова став першим складом наступного: бан ка – ка лина – на сос – сос на. У практиці роботи вчителів початкових класів застосовується багато інших прийомів на звуковий аналіз і синтез, зокрема, такі, що виконуються в ігровій формі, з використанням наочних посібників. Підготовка руки до письма. Одним із важливих завдань добукварного періоду є підготовка руки дитини до письма. Для цього протягом місяця проводяться спеціальні уроки, на яких здійснюється загальна підготовка руки і ока дитини до письма за системою підготовчих вправ, що містяться в зошитах з друкованою основою. У процесі виконання цих вправ учні вчаться правильно сидіти за партою під час письма, належним чином тримати олівець, ручку в руці, зошит на парті, орієнтуватись в сітці зошита (знаходити основний рядок і додаткові лінії); обводити контури малюнків, фігур за трафаретами; заштриховувати контурні малюнки різноспрямованими лініями, розфарбовувати малюнки,; писати лінії, подібні до елементів літер: прямі з верхнім і нижнім закругленням, верхньою і нижньою петлею, овали, півовали. Під час письма вчителю необхідно стежити за дотриманням гігієнічних і технічних правил письма.Виконуючи відповідні дії під час письма, дитина затрачає багато фізичних і духовних сил, боляче переживає труднощі і невдачі. Тому окремі завдання на уроці варто подавати в ігровій формі, створювати цікаві навчальні ситуації. Особливості структури уроків читання і письма в добукварний період. З приходом до школи діти включаються у відносно нову для них діяльність: якщо у дошкільному віці переважає ігрова діяльність, то в школі – навчальна, організована розумова праця, яка вимагає стійкої уваги, значних вольових зусиль, уміння контролювати себе. Тому уроки в цей період будуються своєрідно. Перш за все, тривають вони 35 хв., по-друге, вони потребують частої зміни видів роботи (через кожних 10-12 хв.) інакше діти втомлюються, перестають працювати. На таких уроках через 8-10 хв. мають бути фізкультпаузи по 2-3 хв. кожна (одна з них довша, з виконанням фізичних вправ, щоб включити в роботу весь організм); хвилинки гумору, веселинок, загадок; наочні посібники (малюнки, схеми, таблиці, записи на дошці тощо). У добукварний період розрізняють уроки читання і письма, які нероздільно пов’язані між собою: урок читання готує дітей до уроку письма, а урок письма слугує продовженням уроку читання. Букварний період. Етапи букварного періоду, особливості опрацювання. Найбільш тривалим є букварний період навчання грамоти. Його ще називають основним, тому що упродовж цього періоду першокласники навчаються читати й писати. Основні завдання букварного періоду: 1. Вивчити всі букви, навчити учнів правильно позначати звуки буквами, практично засвоїти правила графіки. 2. Навчити плавно (складами) з переходом на цілі слова читати. 3. Формувати навичку правильного, свідомого, виразного читання. 4. Формувати уміння писати друковані, рукописні рядкові і великі букви українського алфавіту, поєднувати їх під час написання слів. 5. Формувати елементарні фонетичні, граматичні, орфографічні, лексичні уміння. 6. Здійснювати патріотичне, громадянське, моральне, естетичне виховання. Букварний період у сучасній методиці навчання грамоти ділиться на два етапи. На першому етапі вивчаються букви, що позначають голосні звуки, – а, о, у, и, і, е та букви, що позначають приголосні звуки – м, н, в, л, с, к, п, р, т, д, з. На другому етапі – букви ь, б, в, г, ґ, й, ч, я, ж, ш, ї, ц, ю, є, щ, ф, буквосполучення дз, дж. Послідовність опрацювання навчального матеріалу, поданого на сторінках і тематичних розворотах букваря. 1. Робота над предметними малюнками, аналітико-синтетичні вправи з виучуваним звуком, аналіз і складання звуко-складових моделей до малюнків. 2. Називання букви (друкованих великої і маленької), аналіз її графічної будови. 3. Читання складів та слів, поданих в аналітико-синтетичній формі. 4. Читання слів у колонках. 5. Робота над сюжетним малюнком букваря. 6. Читання речень, зв’язного тексту. 7. Опрацювання інших матеріалів, що містяться на сторінці (сторінковому розвороті) букваря. Виразне читання тексту. Опрацювання партитури (розмітки) для виразного читання тексту (разом з вчителем або самостійно) на основі усвідомлення ідейно-змістових та емоційно-образних сторін тексту. Звуки і букви. – Які звуки позначені виділеними буквами в словах речення (тексту)? Вимовте їх. – Підкресліть у словах речення (тексту) букви, що позначають голосні (приголосні) звуки. – Поставте наголос у словах тексту. Підкресліть букви, що позначають наголошені голосні звуки. – Підкресліть у словах речення (тексту) букви, що позначають м’які (тверді) приголосні звуки. – Підкресліть у словах речення (тексту) букви, що позначають м’якість приголосних на письмі. – Підкресліть слова даного тексту, в яких звуків більше, ніж букв (і навпаки). – Складіть звукову модель слова (вказуємо в тексті). – Доберіть звукову модель із даних до вказаного слова в тексті. – Назвіть на слух послідовно звуки в слові тексту (вказуємо), доберіть слово з таким же звуковим складом. – Яким звуком починається слово, доберіть інше, щоб починалось тим же звуком. У наведених вправах застосовуються звуковий, складовий та звуко-буквений аналізи і синтез, звукове та складове моделювання і конструювання. Головне в них – доцільне поєднання аналізу і синтезу, адже мовні факти і структури засвоюються в процесі аналітико-синтетичної діяльності учнів. Слово. – До яких слів можна віднести дані малюнки? Підпишіть малюнки словами тексту. – До яких слів з тексту можна віднести вислови, наприклад, «це комаха», «це метал», «це хвойне дерево» (дібрані відповідно до слів тексту)? – Скажіть слово з тексту (позначаємо) з іншим словом чи словами (утворюються словосполучення: ходити – ходити швидко, ходити до школи). – Які слова з тексту можна об’єднати, наприклад, назвою “Птахи”? На які питання ці слова відповідають? Наведіть приклади таких же слів. – Складіть речення з виділеним у тексті словосполученням (срібний голос). – Прочитайте підкреслене в тексті слово. В яких ще реченнях чи словосполученнях можна вжити це слово? (Носик – носик дитини, носик чайника). – Підкресліть слова, до яких можна поставити запитання “Що рóбить?” (Що робив? Що зробив?) – Від якого пішло слово? (Вказуємо). (Дрімота – від дрімати). – Яке слово у тексті вжито в переносному значенні? Чому? Складіть з ним невелике речення. Виконанням поданих вправ діти залучаються до розумових операцій аналізу та синтезу. Мають місце тут тлумачний, лексичний, словотворчий, граматичний аналізи. Текст, речення. – Про що говориться в тексті? Перекажіть. – Яка головна думка тексту? – Чого навчає текст? – Доберіть заголовок до тексту. – Доведіть, що це текст. З яких речень він складається? – Знайдіть зачин (опис події чи кінцівку) в тексті (де це можливо). – Скільки речень у даному тексті? Прочитайте. Доведіть, що це текст. – Знайдіть питальні (розповідні, окличні) речення. Чому вони питальні? – Назвіть в реченні (вказуємо) смислові пари (в усній чи письмовій формах). – Складіть схему реченн, наведіть приклади речень за цією схемою. Під час виконання зазначених вправ аналітико-синтетична робота супроводжується різними видами аналізу – смисловим, композиційним, граматичним, використовується графічне моделювання. Вчитель на основі тексту проводить спостереження за синтаксичною будовою та інтонаційним оформленням речень, змістом та структурою текстів. Саме таке цілеспрямоване опрацювання текстів удосконалює мовленнєву культуру учнів, вони оволодівають засобами творення речень, зв’язних висловлювань. Специфіка комплексного підходу до роботи із текстом полягає в тому, що застосовується не тільки різні форми аналізу (смисловий, композиційний, лексичний, словотворчий, звуковий, звуко-буквений, граматичний), але й різні форми аналітико-синтетичних вправ (звукове, морфемне, морфологічне та синтаксичне моделювання); синтетичних 24. Дидактична структура уроку укр.мови в поч.класах, Найголовніші завдання уроку рідної мови – 1) забезпечення мовленнєвого розвитку; 2) формування мовних знань (мовна освіта). Навчальне спрямування уроку – комунікативне: вироблення вмінь висловлювати свої думки в усній й писемній формах, засвоєння етики спілкування. На уроці рідної мови учні оволодівають певним обсягом знань і вмінь які б сприяли розвитку комунікативних умінь; збагачується словниковий запас й удосконалюються вміння та навички усного і писемного мовлення школярів; Зазначені програмні вимоги мають бути реалізовані в змісті і структурі уроків рідної мови. На уроках треба проводити систематичні спостереження за явищами живого мовлення, читання художніх творів, їх переказ, конструктивні і творчі вправи, зразкове ведення словників тощо. Завдяки цьому в дітей розвиватимуться в комплексі основні мовленнєві вміння – слухати, говорити, читати, писати. Одним із важливіших принципів навчання мови є всебічний розвиток мовлення. Ось чому формування звукової культури мови; збагачення, розширення та актуалізація словникового запасу учнів; побудова словосполучень і речень тексту повинні мати місце на кожному уроці мови.Реалізація змістових ліній під час опрацювання конспекта уроку на вивчення нового матеріалу розпочинається визначенням цілей. Пізнавальні цілі співвідносимо з лінгвістичним компонентом, визначаємо функціональне призначення мовних фактів (Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Творення слів з найуживанішими префіксами, введення їх у речення); культурознавчий та діяльнісний (методологічний) – з 1) виховними та завданнями 2) розвиваючого навчання (відповідно: 1) формування національної свідомості, світогляду, моральне, етичне, естетичне, трудове, фізичне виховання, 2) розвиток мовлення та уваги, пам’яті, розумових операцій аналізу та синтезу, зіставлення, систематизації, узагальнення, проведення аналогії, встановлення причиново-наслідкових зв’язків, розвиток творчих здібностей, самостійності та навичок самоконтролю. Крім зазначених, визначаємо спеціально навчальні цілі, враховуючи комунікативний компонент та вимоги програми [1], кожного її розділу: 1) формування сили голосу і темпу мовлення, (“ Мова і мовлення ”); виділення абзаців у суцільному тексті, визначення засобів зв’язку речень у тексті, добір синонімів, побудова власних текстів-розповідей тощо („ Текст ”); 3) конструювання спонукальних речень, складання речень з однорідними членами, побудова схеми тощо („ Речення ”); 4) спостереження за лексичним значенням слова, лексичні вправи, пряме і переносне значення слова, будова слова тощо („ Слово ”); 5) співвіднесення звуків і букв, звукові та звуко-буквені аналітичні, аналітико-синтетичні та синтетичні вправи тощо („ Звуки і букви ”). Перш за все треба дбати про розвиток найголовніших спеціальних мовних вмінь, що становлять основу формування знань, умінь і навичок з мови в молодших школярів – 1) уміння розрізняти звуки зі слуху в почутому слові, їх якість та добирати аналогічні; 2) вміння визначати морфемний склад слова, формотвірні та словотвірні елементи в ньому, добирати подібні; 3) визначати зв’язок слів у словосполученнях і реченнях, добирати аналогічні; Отже, слово на уроці мови в початкових класах маємо розглядати з різних сторін – звукової, орфоепічної, лексичної, морфологічної, словотворчої, синтаксичної, а також – стилістичної, орфографічної. Структурні компоненти (етапи) уроку вивчення нового матеріалу: І. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок (8-10 хв.). Орієнтовний зміст: перевірка виконання домашнього завдання (частково чи повністю) з використанням карток; взаємоперевірка і самоперевірка; виконання завдань, аналогічних домашньому; аналіз помилок, допущених на попередньому ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку (2-3 хв.). Проблемні ситуації, завдання, питання для усвідомлення необхідності вивчення матеріалу, повідомлення теми, визначення та запис на дошці „Знати:”, „Вміти:”. ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (25-30 хв.). На цьому етапі враховуємо перш за все характер (природу) мовного матеріалу. ІV. Розвиток знань, умінь у зв’язку із засвоєнням навчального матеріалу. Виконання вправ на часткове і на самостійне застосування знань (правила) в процесі письма. V. Застосування знань, умінь у процесі творчої самостійної роботи. Виконання творчих вправ (вільне письмо) із застосовуванням виучуваного матеріалу. VІ. Підсумок уроку. Завдання додому (3-5 хв.) Звуко-буквений розбір 1. Скажи слово, назви склад з наголошеним голосним, вимови слово за складами, визнач послідовність звуків у ньому. 2. Вимови голосні звуки, скільки їх. 3. Вимови приголосні звуки, скільки їх. Розкажи про них – глухий чи дзвінкий, м’який чи твердий. 4. Якими буквами треба позначити звуки слова під час запису. Перші три кроки алгоритму - звуковий розбір, четвертий - звуко-буквений. О-вості сучасного звукового, аналітико-синтетичного методу навчання грамоти. Прийоми звукового аналізу й синтезу. Найбільш ефективним виявився звуковий аналітико-синтетичний метод, який об’єднав кращі риси аналітичного і синтетичного звукових методів. Основоположником цього методу був видатний український педагог К.Д.Ушинський. Суть звукового аналітико-синтетичного методу за К.Д.Ушинським полягала в тому, що основою навчання читати й писати був звук і в однаковій мірі застосовувався як аналіз (розклад слова на склади, звуки), так і синтез (сполучення звуків, букв у склади, слова і читання їх). Дуже цінними є розроблені ним прийоми звукового аналізу і синтезу. Багато з цих прийомів застосовуються в сучасній початковій школі. У сучасній школі навчання грамоти теж здійснюється за звуковим аналітико-синтетичним методом. В основу сучасного звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти покладено риси і принципи, що склались традиційно, а також ті, що сформувались порівняно недавно. До традиційних принципів методу відносять такі, як: 1) навчання грамоти за звуковим аналітико-синтетичним методом має виховний і розвивальний характер, забезпечує розумовий розвиток через систему аналітико-синтетичних вправ; 2) оволодіння грамотою спирається на живе мовлення учнів, на мовленнєвий досвід; за основу аналітико-синтетичної роботи береться звук (навчання читати й писати ведеться від звука до букви); одиниця читання – склад; 3) встановлюється відповідна послідовність вивчення звуків і букв; виділяються три періоди навчання грамоти – підготовчий (добукварний), букварний (основний) і післябукварний періоди; письмо формується паралельно з читанням. Порівняно недавно склались такі принципи методу: 1) диференційований та індивідуальний підхід до учнів в процесі навчання грамоти, що пов’язано з різною підготовкою дітей до школи; 2) пропедевтичне введення елементів граматики, словотвору, орфографії, лексикології – на практичній основі; 3) складо-звуковий аналіз слова, елементи моделювання (моделі звукової складової будови слова, речень); 4) розв’язування виховних завдань (на матеріалі букваря).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 2318; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.237.82 (0.009 с.) |