Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 3. Іконографія ангельських силСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Ангел - з грец. Посланець Джерело: Святе Письмо, апокрифи. Ангели беруть участь у головних подіях Святого Письма, тому дуже часто зустрічаємо їх зображеними на іконах. У Вих. 25, 22 Бог сказав Мойсеєві: „з-поміж двох херувимів....я говоритиму з тобою.”
Зі Святого Письма нам відомо, що ангели – безплотні сили, раціональні буття, що мають свободу волі, безсмертя, у зіткнені із видимим світом вони приймають людську подобу; незчисленні, святі, мудрі, войовничі, цілителі, покровителі, наставники.
Біблійне визначення ангельської природи – з вогню і вітру – Пс. 104, 4: Вітри своїми посланцями учиняєш, полум’я вогненне слугами своїми.
Чому ангели з’являлись у людській подобі? - педагогічно-психологічна підстава: для кращого розуміння та сприйняття людиною - догматична: як посланці Бога, вони свідчили про Воплочення Слова. Це наче мандат посланця, свідчення істинності.
Візантійська суперечка щодо зображення ангельських сил: - нематеріальне буття не можна зображувати – Кол. 2,18. Це нічого не вчить, і до нічого не веде; - людськими засобами, хоч і обмеженими, можна засвідчити небесні чини і це наближує до пізнання Бога.
Наявність біблійних – Вих. 25- та староотцівських текстів посприяла перемозі другого табору.
І. У БІБЛІЇ знаходимо свідоцтва самого Бога та маємо антропоморфні описи появи ангелів: Бут. 21, 17; 3, 24 Лк. 1, 28-38 Вих. 25, 36-37, 6-10 Рим. 8, 38 Єз. 10 – видіння херувима Еф. 1, 21 Іс. 6 – видіння серафима Кол. 1, 16 Судд. 6, 12-22 1 Сол. 4, 16 Пс. 148, 1-2 Єв. 9, 5
ІІ. Патристичні тексти: · Теодот у ІІ ст. називав ангелів „інтелектуальним вогнем, розумними духами” – збережено у творах Климента Олександрійського. Він вважав, що ангели мають тіла і є видимими, але не мають форм і плоті. · Методій Олімпійський -311р. - прирівнює ангелів до душ, називає позитивним свідченням честі і віри в Бога. · Макарій Великий – 4 ст.- називає ангелів тонкими тілами у своїй четвертій гомілії. · Його послідовник Север Антіохійський – 4-5ст. · Йоан Золотоустий у коментарі на Ісаю вказує – що ангели сходять з вищої реальності і вертаються туди. ІІІ. Гагіографія: Опис чудаАрхангела Михаїла в Хонах – місто в Малій Азії. Погани хотіли затопити церкву в Хонах. Священник Архип молився про заступництво до архангела Михаїла. Архистратиг зупиняє дві річки, які мали затопити Церкву.
З 6 ст. поширюється культ та зображення ангелів – відомі фрески з ІІ ст. ангели без крил. З існуючих текстів та записів відомо, що Церква старалася це регулювати.
Сьомий Вселенський Собор дає однозначне рішення: можна і треба недосконалими та обмеженими людськими засобами зображати невидиме буття, бо це також допомагає у ширшому пізнанні Бога. Тлумачення символіки зображень ангелів досить пізнє: Михаїл Псел – 11 ст., Симеон Тесалонікійський – 15 ст.
Псевдо-Діонісій Аеропагіт – 4 ст.- говорить про 9 ангельських чинів, що поділені на три рівні: - серафими, херувими, престоли - сили, власті, господства - - начала, архангели та ангели Однак з 9-ти ангельських чинів зображаються лише 5: серафими, херувими та престоли – зооморфно; ангели, архангели – антропоморфно.
Серафими – Іс. 6, 2- з євр. пломеніючі, ті, що горять; вилиття Божої любові; швидке і палке, постійне і неухильне стремління до Божественного, властивість пробуджувати і запалювати інших; очищення. Єдина згадка у Святому Письмі: 6 крил – два над головою, двоє покривають ноги і двоє по боках. У правій руці тримають лаварун – знамено, де написано: „Свят, Свят, свят”, обличчя є найбільш виразною частиною тіла. Місце розташування – у куполі, де Пантократор, у притворі, де є другий прихід Христа, над престолом, де є композиція „Божественна Літургія”.
Херувими – Бут. 3, 24; Єз. 10, 5. – пізнання, вилиття Божої премудрості; властивість знати і споглядати Бога, приймати вище світло, навчати і повідомляти іншим даровану їм мудрість. Зображаються лише з одним лицем, рідше зустрічаються в іконографії. Є багато про них згадок у Св. Письмі.
Престоли – Кол. 1, 16- повністю позбавлені земних прив’язань; постійне стремління ввись, вони носять Бога і виконують його божественні повеління. Еф.1, 21; 1 Сол. 4, 16; Бт. 16. 7 – біблійна основа для чинів. Зображаються вогненного кольору та без людського обличчя.
Мистецтво не робить різниці між херувимами і серафимами внаслідок літургійної традиції, але написи є різними. Однак іноді їх розділяє колір: серафими червоні – полум’я, а херувими сині – споглядання, мудрість.
Багатоокість – символ видіння.
Архангели та ангели – Михаїл, Гавриїл, Рафаїл – цілитель, провідник та Уриїл – світло і вогонь – є відомості у Св. Письмі. Апокрифи говорять ще про Самуїла – молільника- та Раґуїла – суддю – та Варнафаїла – покровителя врожаю. Архангели та ангели зображаються, бо вони беруть участь у певних подіях Священної історії, тоді як інші чини не згадуються і немає для них описів. Михаїл, Гавриїл, Рафаїл мають титул архангелів хоча Писання надає цей титул лише Михаїлові. Рафаїл з’являється лише в іконах, де зображається Товит і Товія, а також в Ст. Завітніх подіях.
Ø Одяг може бути трьох типів: - дияконський одяґ – хітон, гіматій, стихарій та ораній. - військовий одяг – обладунки, червоний плащ, зброя - Михаїл - церемоніальний одяг візантійських придворних – Ікона архистратига Михаїла. На загал одежа є пізньоантичною: хітон, гіматій. Кольори не мають значення. Клав, що проходить через праве плече вказує на духовне благородство. Вказівкою на вищість вказують інколи імператорські ризи, розшита лором дальматика – нашита дорогоцінна стрічка; дальматик – верхня одежа з рукавами у римлян. Часто могли бути розшитими дорогоцінним камінням – символ вічної краси. Інколи одягнені у плащ воїнів, який защіпається на плечі фібулою-пряжкою. Архангел Михаїл часто зображається у військових доспіхах з часів рицарства. Ризи, як правило, зі складками, що означали щось хвилююче – це з проповіді Андрея Критського на Благовіщення, де ангел трепетав перед Богородицею. Цю думку іконописці намагалися зобразити зоображаючи ангелів. Ø Лик – технічно як і в інших іконах, але обрамлення лику індивідуальне для ангельського типу. Вражаюча юність – завжди квітуча життєва сила. Юність – символ безсмертя і краси – Пс. 8, 6. Ангели є особами, але не мають поділу на статі. Ø Зачіска – завжди висока, пушна, акуратно укладена. В той час як розпущене волосся було символом розпусти, духовної і тілесної; впорядковане – символом чистоти і доброчесності, впорядкованості ума, здатності чути Бога. Ангели чистим умом досконало сприймають Бога. Волосся підтримує стрічка або діадема, які ззаду зав’язувалися і приховувалися або вільно опускалися. Два кінці стрічки називаються слухами – символом досконалого слухання Бога.
Ø Очі: символ розумного буття. Походить з давніх цивілізацій, завжди вказував на життя. Ґригорій Великий у коментарі на Єзикиїла каже про обідки – колеса- живі і більші ніж живі, тт. духовні. У християнстві очі стають символом видіння – ангели знають і відкривають нам Божі істини – Єз. 1, 18; 10, 12; Одкр. 4, 8. Ø Атрибути: - крила: пір’я у кілька рядів, різного кольору. Не мають символічного значення. Це вказівка на вогненність. Крила є також відреченням від усього земного, символом прудкості і полум’яної ревності у виконанні Божої волі; вказують на готовність ангелів служити людям і охороняти їх. Крила серафимів, якими вони закривають обличчя, свідчать про те благоговіння, смирення, страх та трепіт, з яким вони стоять перед Богом. - Очі на крилах – символ знання- ангели знають Бога. - Одне крило може бути опущене, як ознака того, що розмова закінчена, а друге – підняте, що вказує на елемент розмови.
Ø Атрибути в руках: - Мірило або посох – символ постійного перебування в русі і на службі Богові. Мірило вказує також на впорядковану та розмірену форму буття. - Лабарум – древко із тканиною, знамено армії Константина Великого. В руках архангелів, ангелів та серафимів з написом „святий” або „Свят, свят...” - Зерцало – прозора куля з монограмою Христа всередині або слова ГДЬ – Господь. Це символізує сферу їхнього життя – Бога. Ця куля без початку і кінця, прозора, виплетена із хмар і є символом гармонії та вказівкою, що ангели виконують дуже важливу роль у Божому промислі. Михаїл Псел пояснює це як спосіб досконалого пересування, досконалої незалежності від простору і часу. Симеон пояснює зерцало як символ освячення духом. Ангели досконало знають промисел Божий і своє місце в ньому. У промислі їм делегована лише одна місія. Як куля дотикає землю лише в одній точці, так і ангели дотикають землю лише в одній точці, точці їх місії. - Ланцюг – з’являється у тих зображеннях, де ангел долає сили зла: диявол ув’язнений. - Сурма – в зображеннях Страшного Суду – ангели сповіщають про кінець світу, скликають на Суд. - Літургійні символи: книга, кадило, свічка, келих. - Вісімка у ногах – сумвол безкінечності.
Ікони: - Собор Архистратига Михаїла – свідчення про Воплоченого Бога. У центрі – Спас Еммануїл у медальйоні. - Чудо в Хоні. - Архистратиг Михаїл воєвода – ікона дуже популярна у старообрядців. - Архангели як частина Деісісу: вказують на божественну ієрархію. - Ангел – Хоронитель – ікона пізнього походження. Ангели малих дітей – Мт.18, 10. Ангели, котрим доручено захищати праведних – Пс. 90, 11-13; Євр. 1, 14 Віра в ангела-хоронителя була вже у перших християн – чудесне звільнення Петра з в’язниці ангелом – Дії 12:15 Кожний народ має ангела, що його хоронить – згадка про ангелів греків і персів у Дан. 10: 13, 21 У перекладі Септуагінти Бог розділив землю між народами згідно кількості своїх ангелів – Втор. 32, 8. Михаїл - ангел хоронитель юдеїв – Дан. 10, 13-21- а тепер він є покровителем Вселенської Церкви – Од. 12, 7.
Для окремих людей приставлені ангели хоронителі, котрі опікуються утворенням їх тіл у лоні матері, а згодом супроводжують їх у життя – Тертуліан Про душу.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 491; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.97.89 (0.009 с.) |