Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 1. Початки ікономалювання↑ Стр 1 из 11Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Іконографічне різноманіття священних зображень[4], їх тематичний розвиток займає чималий відрізок часу задовго до появи власне ікони-художньо виконаного священного образу на стійкій, твердій, невеликого розміру основі (дерево, шліфовані кам'яні плити). Ознакою такого зображення була незалежність від стіни або будь-якої конструктивної частини архітектури, отже, його портативність та унікальна самозначимість. Для вияснення природи і суті ікони слід звернутись до початків священних зображень, їх поява диктувалась необхідністю донесення догматів нової віри, що виникла в І ст. нашої ери в межах Римської імперії. Це була епоха найбільшого перелому і найбільших змін, які переживала Європа та близький Схід, глибокий зміст яких не вичерпаний донині. В той час майже вся Європа, весь басейн Середземномор'я, частина Сходу з Малою Азією, Єрусалимом об'єднувалися Римом в єдиній могутній державі. На всій території поширювалася матеріальна і духовна культура імперії, що в свою чергу, розвинулася на елліністичній грецькій культурі. На той час еллінізм вже не носив суто грецького характеру, бо ще за македонських царів та полководців, розповсюджуючись на величезні території покорених народів, розчинив своє культурно-мистецьке надбання в їх місцевих мистецьких традиціях. Таким чином, з'явилась елліністична космополітична культура, якій римське панування додало й своїх досягнень. Політичним і духовним центром, який об'єднував народи, був Рим. І ідея Риму в такому значенні ще довго жила після падіння імперії, крокуючи по Європі і навіть Росії. Високий авторитет Священної Римської імперії тримався не стільки на військовій силі, яка, фактично, була знищена колись поневоленими варварськими народами, а на її цивілізаційній місії в передачі цінностей античної культури (наука, література, мистецтво, суспільна формація), що справила величезний вплив на культурний розвиток в наступних епохах багатьох народів з різним соціально-економічними та політичним ладом своїх суспільств. І на Сході, і на Заході в основі всіх суспільно-культурних починань знаходилась антична спадщина: в архітектурі - будівельна культура Риму й ордерна грецька система, в скульптурі і малярстві - велика спадщина технічної досконалості в різьбі та стінному і станковому малярстві, в науці. Батьківщиною християнства стає елліністична Юдея. І саме ця релігія внесла в тодішнє драхліючс суспільство нові ідеї, сприяла притоку нових сил і спричинилась до корінних перемін. І хоча християнство було лояльним до Риму, все ж упродовж кількох століть воно жорстоко переслідувалось. Незважаючи на державницьке вороже ставлення християнство швидко поширювалося на схід і на захід імперії, міцніло в організованій церкві і теоретичній думці. Воно ж стало свідком поступового упадку імперії, що розпочався в кінці II ст., а в 395 р. привів до розподілу на дві половини - Західну і Східну самостійні держави. Відокремлення цих половин проходило поступово, бо ще в III ст., в часи гострої кризи, яка особливо підірвала всю соціальну структуру Римської імперії, вони вже опинилися під владою різних імператорів. Історичні долі двох держав були різними. Внаслідок вторгнення варварських племен, так званого - великого переселення народів, Західна Римська імперія була роздрібнена завойовниками і перетворилась в конгломерат варварських королівств, в яких зароджувалися нові народності Західної Європи. Щасливішою була доля Східної Римської імперії. Сюди, на берег Босфору, на місце невеликого античного поліса Візантійський імператор Констянтин Великий переносить свою столицю, яку називає Константинополем, і 313 р. християнство оголошує державною релігією. Країна набула нової назви - Візантія, якій судилось проіснувати тисячу років, а її мистецтву вплинути на долю мистецтва багатьох народів. Саме у Візантійській державі ікона оформилась в сакрально-мистецький твір. Її формування проходило тривалий і складний шлях, сягаючи своїми початками ранньохристиянського, наскрізь релігійного мистецтва. Античний ідеал, в якому гармонійно поєднувалися фізичний і духовний початки, вичерпав себе і відійшов у минуле. Тепер ці початки були розчленовані, з яких духовному, як вищому, давалась перевага, що відкривало перед мистецтвом незвідані дороги. Християнське мистецтво зароджувалось в багатьох місцях, на Сході і Заході, і в основу його лягли вироблені традиції елліністичного малярства і скульптури. Християнство творило за тими ж мистецькими принципами, звертаючись до поширених технічних засобів мозаїки, фрески, енкаустики. Мозаїка (староруська назва - мусія) - з давніх давен відома техніка (Єгипет і Месопотамія), проте вдосконалилась і розцвіла в Стародавній Греції з V ст. до н.е. Мозаїчне зображення творилося із різнобарвних камінців і дрібних черепків на вапняному цементі підлоги, днищах водоймищ та водограїв. Особливого поширення вона досягла в елліністичній Греції та Римі, коли був розкритий секрет виготовлення різноколірних смальт із заглушеного свинцевого скла, що практикувалось в Александрії (Єгипет). Смальту також виготовляли золоту і срібну, що мало особливе значення при оздобленні християнських храмів, починаючи з V століття. Мозаїка, піднімаючись з долівки, займала вигнуті форми куполів, барабанів, парусів, апсид, арок. Мозаїка приваблювала своєю світлозарністю, глибиною і чистотою кольору, подібною до дорогоцінного каміння, що найбільш відповідало духовній суті мистецтва, тим більше, що мозаїчне зображення виглядає дематеріалізованим і, водночас, завдяки напруженому кольору, драматизованим. Отже, при цьому набуває переваги не тілесне, а духовне в сіянні божественної краси. А ця краса, за словами Діонісія Ареопагіта, є причиною всякого творіння на землі, причиною злагодженості і блиску у всьому сущому. Фреска була скромнішою і доступнішою технікою. Вона відома з найдавніших часів - малювання водяними фарбами по свіжому або сухому тинькові. Широкого застосування фреска мала в декоруванні римських вілл, що включали малярство фігуративне, краєвид і орнаментику. Система декорування розкрита на основі дослідження настінних розписів Помпеї і Геркулан ума, - так звані чотири помпейські стилі, які відносяться до елліністичного періоду і розділені за наростаючою складністю зображення, стильовою відмінністю та насамперед в кожному зокрема відповідною до періоду колористикою, їх датування охоплює період І ст. до н.е. - І ст. н.е., до 79 року, коли ці міста були поховані під лавою і попелом Везувію. Енкаустика - воскове малярство, що також належить до найдавнішого способу малювання. Головною його відзнакою є використання бджолиного воску з додаванням смоли та олії, які сплавлюючись, творять необхідне зв’язуюче з пігментом. Такими фарбами малювали на стінах, мармурі, шифері і дереві. Найвідомішими є портрети, напевно, представників еллінізованої верхівки єгипетського суспільства, намальовані на тонких дерев'яних дощечках, знайдені при розкопках некрополю в Єгипті, у Фаюмському оазисі недалеко віл Александрії. Звідси походить назва - фаюмський портрет. Безумовно, у портретах відбився час, в якому поєднувалось багато явищ різних культур, тому-то фаюмський портрет є зразком такого художнього злиття греко-римсько-єгипетського мистецтва. Очевидно, художні засади фаюмського портрета не перебували постійно на високому рівні. В його історії лише І-ІІ ст. відзначаються високим мистецькими якостями, пізніше на ньому позначилися кризові явища: його форми загубили пластичну природність (через спрощений геометризм), посилились лінійність і умовна площинність, що уже відповідало спірітуалістичним ідеям християнства - відмова від тілесної краси, взагалі від усього, що нагадувало б матеріальне життя. Проте енкаустика як технічний засіб ще тривалий час залишалася в ужитку; щоб згодом повністю поступитись темпері. Хоча християнське мистецтво могло розвиватися в багатьох, зокрема в східних регіонах імперії, однак найбільше воно збереглося в настінному малярстві римських катакомб (ІІ-ІVст.) в підземних лабіринтах яких знаходилися давні християнські захоронення. Тепер доведено, що катакомби ніколи не використовувались як місця для зборів або притулків християн від переслідувань: це були приватні кладовища, що охоронялися цвинтарними законами Стародавнього Рину. Впродовж століть система розташування малювань істотно змінювалася. Живописна декорація, як і прикрашені рельєфами християнські саркофаги, не творились з чисто естетичних потреб. Зображення мали релігійний та поминальний характер і здебільшого повністю відображали культуру і особисті смаки приватних осіб. Домінували християнські есхатологічні мотиви, які відображали повчання про кінець світу; Страшний Суд про з'єднання душі померлого в потойбічному світі з Богом. Серед найдавніших катакомбних зображені, зустрічається тематика й значно ширша, зокрема класичні теми: Орфей, Амур, Геракл, генії, мотиви квітів, рослин, що пристосовувались до християнських потреб, а також чимало символічних написів, знаків, предметів. До пізнішого часу відносяться біблійні та євангельські сцени, пов'язані зі спасінням та воскресінням душі. Використання ранньохристиянським мистецтвомміфологічної тематики, за своїм змістомне відповідної попередньому значенню, бо трансформованої згідно з новим світоглядом, пройшло безконфліктно і без суперечностей. Це нове мистецтво не відзначалося такою стильовою цінністю, як мистецтво класичної античності, яке не знало суперечностей між тілом і духом, де фізична краса була виявом краси духовної. Наступною віхою було вироблення стильових норм, способів художнього вираження та образного ладу, що відповідали новому релігійному віруванню. Проте цей процес проходив досить повільно, бо складання християнської іконографії розтягнулось на тривалий час, адже її образно-стилістичні пошуки почались через кілька століть після воскресіння Христа. В цій іконографії злилися ранні християнські символічні мотиви з історичними рисами як самого Христа, так і апостолів та інших осіб, засвідчених в посланнях євангелістів. Згодом до іконографічного списку стала відноситись величезна кількість діячів Церкви, мучеників і просвітителів, що досягли святості своїм подвижницьким життям. Таким чином, зображення достойних образів і основних постулатів християнської Церкви засобами мистецтва з метою виховання віруючих визналося Церквою корисним. Тому такого масштабного розгортання досягне релігійне мистецтво після проголошення християнства державною релігією, коли були усунуті усілякі перепони для його розвитку, що пішов від символічного зображення до історико-повчального. У цій розвинутій іконографічній системі важливе місце займав первісний його період: складання основ, коли символіко-образотворчі засоби в релігійних зображеннях, насамперед в іконі, збереглися упродовж майже двох тисяч років. Стилістичні риси відтворювали складний процес пошуків художніх засобів для вдоволення потреб соціально і культурно неоднорідних прошарків населення, що об'єднувалися однією вірою. Стикались примітивізування з узагальненнями, очевидно, мистецькі традиції Сходу з їх тяжінням до всевладного декоративізму, спрощеного геометризму форм, напруженої духовності, догматичного способу мислення з більш спрощеною трансформацією класичних образів - без природного й архітектурного тла, без пластики, - однотонна площинність. Такий стиль відповідав спірітуалістичним ідеям християнства. Головним стає духовне вираження, а не тілесна краса. Прагнення до духовного розкривалося в обличчях, намальованих в стилі фаюмського портрета: через широко розкриті очі, бо саме через очі наче випромінювалось світло Царства Небесного. Однак, скільки б катакомбне мистецтво не створило різних образів, серед них відсутні культові зображення Христа і Богородиці. На початках для них ще не були створені догматичні приписи (що пізніше виконають Вселенські Собори), та й ці зображення не покидали символічних меж. Зовсім необов'язково в кожній постаті Оранти - тій, що молиться, - вбачали Богородицю, як це стане значно пізніше, в X - XII ст., коли її образ досягне високої канонічної зразковості. Зображення Христа було більш урізноманітненим: у вигляді Орфея, Аполлона, Доброто Пастиря з овечкою на раменах або серед отари, - цей тип зображення належить до найрозповсюдженіших у старо-християнському мистецтві, і в цьому значенні він згадується в Євангеліях від Матвія [15. 24] і Луки (15,4), що дає змогу вважати «Доброго Пастиря» символом Збавителя. Він походить з буколічних античних зображень, і в такому вигляді юнака в туніці, що пасе кіз і овечок або несе врятоване ягня, його малювали в катакомбах та на стінах Церкви з хрещальнею в Дура-Европос (Північна Сирія). Очевидно, тут не було настанови на портретність, бо ж символічно лише зображалась місія Христа - Доброго Пастиря. В такій іпостасі його ще довго будуть зображати, навіть у ХХ ст., однак, не юним пастухом, а зрілим чоловіком, в канонізованій, отже, пізнавальній іпостасі. Взагалі, до IV ст. Христа зображали тільки юним (його образи відмічені плебейською, або ж буколічною простотою), одягненим в туніку, з кучерявим, коротко підстриженим волоссям. Однак безбородим Христос ще зображений у вівтарній апсиді Сан Вітале в Равенні (середина VI ст.) та згодом зрідка зустрічається в романському мистецтві. Важливо також згадати про ряд біблійних та євангельських сцен, яких в жодному випадку ще не слід залучати до іконографії діянь святих. Проте цікаво про них нагадати як про початкову тематику, яка згодом не вповні збереглася. До найдавніших композицій належать: Даниїл серед левів, Ковчег Ноя, Три отроки в печі вогненній, історія Йони, жертвоприношення Авраама, Мойсей добуває зі скелі воду, хрещення в Йордані, Воскресіння Лазаря, оздоровлення паралітика, поклоніння трьох волхвів, Христос і самарянка, Благовіщення, розмноження хлібів та ряд менше вияснених сцен. Очевидно, більшість із них взяті зі Старого Завіту, хоча з часом переважають євангельські. Зміст тих сцен символічний. Інтерпретація їх може бути навіть довільною. У стильовому відношенні всі ці розписи достатньо різні. Проте в них помічаються спільні риси, що відзначають в зовнішньому вигляді внутрішній зміст, з підкресленням споглядального спокою, просвітлення, одухотворення без екзальтації та трагічної напруги. Постаті площинні, контури чіткі, і якщо одяг з бганками, то бганки не є відгомоном тіла, як в класичному мистецтві, а виступають символом духовного стану персонажа. Ця умовна лінійно-плоскісна мова, фасадне зображення відповідали духовному переходу людини в нову реальність. Головною при цьому виступала вимога позбутися чуттєвості, матеріально-тілесної краси, отже, реальної форми задля духовного змісту образу. Значною мірою все це зашифровувалось знаками-символами, бо символіка надавала зображенню глибшого й не до кінця розкритого змісту, наповняючи його таємничістю й неусвідомленою могутністю.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 369; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.47.222 (0.01 с.) |