Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тестові завдання (проводяться в письмовій формі).↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 12 из 12 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
1. У межах наукової класифікації творів дитячої літератури розрізняють: 1) твори, прямо адресовані дітям; 2) твори, що створені для дорослих читачів, але знайшли відгук у дітей; 3) твори, створені самими дітьми.
2. Процес поступового нагромадження творів дитячого фольклору на сторінках альманахів, журналів розпочався: 1) з кінця 18 ст.; 2) у І пол. 19 ст.; 3) наприкінці 19 ст.
3. Казка — це: 1) Невеличкий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа. 2) Невеличкий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. 3) Епічний, повіствувальний сюжетний художній твір усного походження, в основі якого — захоплююча розповідь про вигадані події і явища, які сприймаються й переживаються як реальні.
4. Колискові пісні за змістом поділяються на: 1) пісні про саму дитину, її сон, харчування тощо, а також про тварин та птахів, які виявляють про неї турботу; 2) твори, що відбивають звернуті до дитини почуття й думки матері; 3) пісні з персонажами тваринного світу, які вже не пов’язані сюжетно з образом самої дитини.
5. Автором загадок-акровіршів для дітей є: 1) Пантелеймон Куліш; 2) Степан Руданський; 3) Леонід Глібов.
6. Одним із перших теоретиків і критиків української дитячої літератури вважається: 1) Борис Грінченко; 2) Іван Франко; 3) Степан Руданський.
7. Тарас Шевченко був автором: 1) “Української азбуки”; 2) “Букваря Южноруського”; 3) “Граматики задля українського люду”.
8. М. Коцюбинський вважається неперевершеним майстром: 1) портрету; 2) пейзажу.
9. Борис Грінченко за фахом був: 1) редактором; 2) учителем; 3) музикантом.
10. Дитячі поезії Олени Пчілки розраховані на: 1) дошкільнят; 2) дітей молодшого шкільного віку; 3) підлітків.
11. Олена Пчілка — мати: 1) Марії Вілінської; 2) Лесі Українки; 3) Олександра Олеся; 4) Володимира Винниченка.
12. Михайла Коцюбинського як автора дитячих творів цікавлять насамперед соціальні проблеми. 1. Так. 2. Ні.
13. Збірку “Намисто” написав: 1) В.Винниченко; 2) Б.Грінченко; 3) А.Тесленко; 4) С.Васильченко.
14. Виділіть фольклорні жанри: 1. поема; 2. легенда; 3. переказ; 4. повість; 5. новела; 6. колискова.
15. Які дитячі журнали видавалися в Україні на межі ХІХ – ХХ ст.? 1. „Малятко”; 2. „Дзвінок”; 3. „Україна молода”; 4. „Барвінок”.
16. У 20-х рр. ХХ ст. в радянській дитячій літературі був заборонений жанр: 1) казки; 2) новели; 3) шкільної повісті; 4) соціально-побутового роману.
17. Жанр шкільної повісті особливого поширення набув в українській дитячій літературі: 1) в ІІ пол. 19 ст.; 2) в кінці 19-поч. 20 ст.; 3) у 30 рр. ХХ ст. 4) у 18 ст.
18. Повість С. Васильченка “У бур’янах” розкриває феномен: 1) Івана Франка; 2) Тараса Шевченка; 3) Михайла Коцюбинського.
19. Повісті Григора Тютюнника “Облога”, “Климко”, “Вогник далеко в степу” побудовані на: 1) автобіографічному матеріалі; 2) фактах із життя односельців письменника.
20. Автором низки казок про Барвінка, а також головним редактором журналу “Барвінок” з 1951 по 1975 роки був: 1) В.Бичко; 2) Б.Чалий; 3) Н.Забіла; 4) В.Нестайко.
21. Н. Забіла відома як перекладач, літературознавець, критик, громадський діяч: 1. Так. 2. Ні.
22. Перу О. Іваненко належать твори про життя: 1) Тараса Шевченка; 2) Пантелеймона Куліша; 3) Марка Вовчка; 4) Степана Васильченка. 3) Гриць.
23. Визначте жанр твору С. Васильченка „Дощ”: 1) оповідання; 2) новела; 3) повість. 24.З-поміж поданих ознак виберіть ті, що властиві народній казці: 1) усна форма творення й поширення; 2) статичність характерів персонажів; 3) широке використання розгорнутих описів природи й побуту; 4) текст канонічний; 5) традиційність структури й композиційних елементів.
25. Оберіть відповідність визначень: 1) казка; 2) колискова пісня; 3) забавлянка; а) жанр народної родинної лірики, специфічний зміст і форма якої функціонально зумовлені присиплянням дитини в колисці; б) один із основних жанрів народної творчості, епічний, повістувальний, сюжетний твір усного походження. В основі казки – захоплююча розповідь про вигадані події і явища, що сприймаються як реальні; в) коротка пісенька чи віршик гумористичного, жартівливого змісту ігрової спрямованості.
26. Назвіть авторів літературних казок: 1) «Дев’ять братів і десята сестриця Галя»; 2) «Фарбований лис»; 3) «Біда навчить».
27. Як називається українська читанка для дітей, створена П.Кулішем?
28. З-поміж названих письменників виберіть лауреатів літературної премії імені Лесі Українки: 1) Іван Франко; 2) Григір Тютюнник; 3) Степан Васильченко; 4) Всеволод Нестайко; 5) Олександр Олесь; 6) Оксана Іваненко.
29. Визначення якого терміну зазначено нижче? Жанр величальних календарно-обрядових пісень, які в дохристиянську епоху були пов’язані із зимовим святковим циклом, а з утвердженням християнства – з різдвяним.
30. Визначте письменників, у творчості яких присутня тема Великої вітчизняної війни: 1) Юрій Збанацький; 2) Всеволод Нестайко; 3) Юрій Яновський; 4) Євген Гуцало; 5) Борис Грінченко. ГЛОСАРІЙ Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка, прочитувані зверху вниз, розкодовують слово чи фразу, присвячену певній особі або події. С идить хитра баба аж на версі граба. «О й не злізу з граба! – дурить діток баба. - В ловіть мені курочку рябую, А я подарую грушку золотую» (Л. Глібов).
Алегорія – спосібдвопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями з характерними ознаками приховуваного. Алітерація – стилістичний прийом, який полягає у повторенні однорідних приголосних задля підвищення інтонаційної виразності вірша, для емоційного поглиблення його смислового зв’язку. Амфібрахій – трискладова стопа з наголошеним другим складом. Анапест – трискладова стопа з наголосом на останньому складі. Анафора - одна з риторичних фігур. Вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур. Антитеза – стилістична фігура в художній літературі та в ораторському мистецтві, що полягає в драматичному запереченні певної тези чи у вмотивованому контрастуванні смислових значень бінарних образів. Байка – коротке, переважно віршоване, алегоричне оповідання, в якому закладено дидактичний зміст; один з різновидів ліро-епічного жанру. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. Бурлеск – вид комічної, пародійної поезії та драматургії, генетично пов'язаний із народною сміховою культурою, акцентований на свідомій невідповідності між змістом і формою. Веснянки – це вид календарно-обрядових пісень. Це життєрадісні, з яскравою й багатою поетикою, розмаїттям мотивів, насамперед любовних, пісні. Вірш – 1)елемент ритмічного мовлення в літературному творі, основна одиниця віршованого ритму; 2) система поетичного мовлення, що має іманентні закономірності внутрішньої ритмічної організації та структури, де особлива роль належить ритмічним акцентам. Гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії задля особливого увиразнення художнього зображення чи виявлення емоційно-естетичного ставлення до нього. Градація – стилістична фігура, котра полягає у поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості. Гротеск – вид художньої образності, для якого характерними є: 1) фантастична основа, тяжіння до особливих, незвичайних, ексцентричних, спотворених форм; 2)поєднання в одному предметі або явищі несумісних, різко контрастних якостей, що веде до абсурду; 3)заперечення усталених художніх і літературних норм; 4)стильва неоднорідність (поєднання мови поетичної з вульгарною, високого стилю з низьким тощо). Гумореска – невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю. Дактиль – трискладова стопа з наголосом на першому складі. Дума – жанр (вид) суто українського речитативного народного героїчного ліро-епосу який виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники в Центральній і Лівобережній Україні. Обсягом дума більше від історичних баладних пісень, з якими, як і з давнім дружинним епосом (старовинні колядки, билини), має генетичний зв'язок. Експозиція – вихідна частина сюжету художнього твору, в якій стисло подається ситуація, що логічно випереджає зав’язку, хоча може в тексті передувати не тільки їй, а й подаватися після неї окремими деталями впродовж усього твору (затримана експозиція) або ж наприкінці (зворотна експозиція). Епітет – один з основних тропів поетичного мовлення, призначений підкреслювати характерну рису, визначальну якість певного предмета або явища і, потрапивши в нове семантичне поле, збагачувати це поле новим емоційним чи смисловим нюансом. Епіфора – стилістична фігура, протилежна анафорі, повторення однакових слів, звукосполучень, словосполучень наприкінці віршових рядків, строф у великих поетичних творах. Вживається задля увиразнення художнього мовлення. Жанр – вид творів у галузі якого-небудь мистецтва, який характеризується певними сюжетними чи стилістичними ознаками. Зав’язка – елемент сюжету, вихідний момент у розвитку дії художнього твору. Загадка – жанр фольклору, дотепне запитання, часто у віршованій формі. Загадка вживається не лише для активізації пізнавальних можливостей дитини, практикованою етнопедагогікою, чи гуртової розваги, а й містить почасти філософський зміст. Зачин – усталений, традиційний початок оповідних фольклорних творів, переважно казок: «Був собі дід та баба», «Був собі котик і півник» тощо. Ідея художнього твору – емоційно-інтелектуальна, пафосна спрямованість художнього твору, яка приблизно може бути охарактеризована як провідна думка, ядро задуму автора. Імпресіонізм – напрям у мистецтві, який основним завданням вважав ушляхетнене, витончене відтворення особистісних вражень та спостережень, мінливих відчуттів та переживань. Інверсія – одна із стилістичних фігур поетичного мовлення, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні з очевидним порушенням синтаксичної конструкції задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову. Казка – один із основних жанрів народної творчості, епічний, повістувальний, сюжетний твір усного походження. В основі казки – захоплююча розповідь про вигадані події і явища, що сприймаються як реальні. Колізія – гостра суперечність, зіткнення протилежних сил, інтересів, переконань, мотивів, джерело конфлікту та форма його реалізації в літературному творі. Колядки – жанр величальних календарно-обрядових пісень, які в дохристиянську епоху були пов’язані із зимовим святковим циклом, а з утвердженням християнства – з різдвяним. Композиція – побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність, зумовлену логікою зображуваного, представленого читачеві світу, світоглядною позицією, естетичним ідеалом, задумом письменника, каноном, нормами обраного жанру, орієнтацією на адресата. Лірика – один із трьох, поряд з епосом та драмою, родів художньої літератури, в якому у формі естетизованих переживань осмислюється сутність людського буття, витворяється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси. У ліриці першорядне значення надається виражальним засобам, які формують особливу інтимну атмосферу з витонченим емоційним станом, тобто – ліризм. Метонімія – різновид тропа, близького до метафори, в якому переноситься значення слів з певних явищ та предметів на інші за суміжністю. Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вималюваною дією. Образ автора в літературному творі – художній двійник реальної особистості письменника, змодельоване ним уявлення про себе й відтворене в свідомості читача. Оксиморон – різновид тропа, що полягає у сполученні різко контрастних, протилежних за значенням слів, внаслідок чого утворюється нова смислова якість, несподіваний експресивний ефект (світла пітьма, суха вода). Оповідач – різновид літературного суб’єкта, особа, вимислена автором, від її імені в художньому творі автор оповідає про події та людей. Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному (зрідка кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа.Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді; описів мало, вони стислі, лаконічні. Оповідь – зображення подій і вчинків персонажів через об’єктивний виклад їх від першої особи, на відміну від розповіді – викладу від третьої особи. Паралелізм – аналогія, уподібнення, спільність характерних рис або чину. Педагог – особа, яка веде викладацьку й виховну роботу або розробляє проблеми педагогіки; учитель. Пейзаж – один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу. Персонаж – постать людини, зображена письменником у художньому творі, загальна назва будь-якої дійової особи кожного літературного жанру. Персоніфікація – уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям; вид метафори, що сприяє поетичному олюдненню довколишнього світу. Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття займає проміжне місце між романом та оповіданням. Поезія – художньо-образна словесна творчість. У вузькому розумінні – ритмічно організоване мовлення, постале на основі конкретно-історичної версифікаційної системи, відмінне від прози. Полісиндетон – одна з фігур поетичного мовлення, виповнена повторюваними однаковими сполучниками задля посилення ліричної виразності чи медитативності. Порівняння – троп, який полягає у поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою компаративної зв’язки, тобто єднальних сполучників: як, мов, наче, неначе, ніби та ін. Портрет – один із засобів характеротворення, типізації та індивідуалізації персонажів. Маючи за основний предмет художнього зображення взаємодію людини з довкіллям, письменники описують зміни зовнішнього вигляду персонажів у конкретних ситуаціях, у взаєминах між ними. Приказка – поширений у мові влучний, часто римований вислів, близький до прислів’я, але без властивого прислів’ю повчального змісту. Проза – мовлення, не організоване ритмічно; літературний твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою. Розв’язка – складовий компонент сюжету, вирішення конфлікту епічного, ліро-епічного, драматичного, а іноді й ліричного твору. Розповідач – різновид літературного суб’єкта, вимислена автором особа, від імені якої в епічному творі він веде розповідь про події та людей, з допомогою якої формується весь уявний світ літературного твору. Розповідач – літературна постать, котра, як правило, є водночас автором і персонажем. Розповідь – зображення подій і вчинків персонажів через об’єктивний виклад їх від третьої особи, на відміну від оповіді – викладу від першої особи. Роман – найбільш поширений у 18-19ст. епічний жанровий різновид, місткий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. Синекдоха – один із засобів увиразнення поетичного мовлення, різновид метонімії. Синекдоха заснована на кількісному зіставленні предметів та явищ (вживання однини у значенні множини і навпаки, визначеного числа замість невизначеного, видового поняття замість родового). Скоромовка – поетичний жанр, живлений джерелами дитячого фольклору, зумовлений потребами етнопедагогіки. В основі скоромовки – дотепна гра спеціально скомпонованих важковимовних слів, призначена для тренування артикуляційного апарату дитини. Стиль – сукупність ознак, які характеризують твори певного часу, напряму, індивідуальну манеру письменника. Стопа – найкоротший відрізок певного віршованого метра, сконцентрованого у групі складів з відносно незмінним наголосом (ритмічним акцентом). Строфа – фонічно викінчена віршова сполука, яка повторюється у поетичному творі, об’єднана здебільшого спільним римуванням, представлена інтонаційною та ритміко-синтаксичною цілісністю, відмежована від аналогічних сполук помітною паузою та іншими чинниками (закінчення римованого ряду, відносна смислова завершеність тощо). Сюжет – подія чи система подій, покладена в основу епічних, драматичних, інколи ліричних творів, спосіб естетичного освоєння й осмислення, організації подій, рух характерів у художньому часі та просторі. Тема – коло подій, життєвих явищ, змальованих, представлених у творі в органічному зв’язку з проблемою, яка з них постає й потребує осмислення. Творчі здібності – це індивідуальні особливості та якості людини, що визначають успішність виконання нею будь-якої творчої діяльності. Творчість – це здатність творити, бути творцем; діяльність людини, спрямована на створення духовних і матеріальних цінностей; те, що створено внаслідок такої діяльності, сукупність створеного кимось. Творча діяльність – така діяльність людини, у результаті якої створюється щось нове – чи то предмет довколишнього світу, чи продукт мислення, що приводить до нових знань про світ, чи почуття, що відбиває нове ставлення до дійсності.
Трагедія – драматичний твір, який ґрунтується на гострому, непримиренному конфлікті особистості, що прагне максимально втілити свої творчі потенції, з об’єктивною неможливістю їх реалізації. Троп – слово, вживане в переносному значенні для характеристики будь-якого явища за допомогою вторинних смислових значень, актуалізації його «внутрішньої форми» (О.Потебня). Фабула – один з невід’ємних чинників сюжету, його ядро, що визначає межі руху сюжету в часі і просторі; розповідь про події, змальовані в епічних, драматичних, ліро-епічних творах, на відміну від самих подій – сюжету твору. Фольклор – це народне, колективне, непрофесійне мистецтво слова, що твориться за особливими специфічними законами усної передачі від покоління до покоління. Хорей – двоскладова стопа, в якій ритмічний акцент припадає на перший склад. Ямб – двоскладова стопа з наголосом на другому складі.
[1] Ниренберг Джеральд И. Искусство творческого мышления: Пер. с англ.. – Мн., 1996. – С.8. [2] Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості вчителя: Навч. посібник. – К., 1994.
|
||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-28; просмотров: 565; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.69.138 (0.009 с.) |