Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Пояснення взаємозв’язків змісту й композиції (форми)

Поиск

Композиції, які ми розглядаємо, досить часто мають однаковий вигляд: експозиція, розробка, реприза. Образи творів, написаних у сонатній формі, дуже різні. Це підкреслює багатство життєвого змісту в музиці. Життєвий зміст означає той образ, що музика взяла з життя. Отже, зовні – це сонатна форма, тобто експозиція, розробка та реприза, а образи інші: Руслан і Людмила, нідерландці й іспанці.

Якщо музичні образи різні, то й твори неподібні між собою, хоча композитори і звертаються до однієї форми.

Повернімося до сонатної форми в сонаті Едварда Гріга. Експозиція побудована на лірико-патетичній темі в головній партії та мрійливо-натхненній темі у побічній.

Послухайте І частину Сонати для віолончелі та фортепіано Едварда Гріга повністю.

Зверніть увагу на розвиток тем-образів у розробці та репризі.

 

ІІ. Слухання. Е. Гріг. Соната для віолончелі та фортепіано. І ч.

Аналіз прослуханого твору

 

Каденція – віртуозна імпровізація соло (найчастіше в концертах) перед закінченням твору (частини).

 

Найчастіше каденції звучать у концертах перед закінченням твору чи його частини.

Раніше композитори не писали каденції самі, а надавали виконавцям право їх самостійно створювати. Вони лише позначали ті місця, де каденція може звучати. Таким чином, каденція ставала імпровізацією солюючого інструмента на тему концерту чи сонати. З часів Бетховена композитори почали записувати каденції. Це надало творам органічної завершеності.

Каденція першої частини Сонати для віолончелі та фортепіано – це імпровізація на теми першої частини.

III. Теорія. Особливі метричні побудови. Змінний розмір.

 

Змінний розмір — це кількісна зміна тактового метра. Використовується як £ народних піснях, так і в авторських музичних творах.

Зверніть увагу на змінний розмір. Просольфеджуйте народну мелодію, написану в змінному розмірі.

IV. Виконання пісні О. Садчий «Стоїть тополя».

Караоке. Пісня “Стоїть тополя”

 

Вибудуйте план виконавського розвитку пісні „Стоїть тополя” (динамічного, темпового тощо).

V.Висновок.

 

Вч. Сьогодні ми ще раз переконалися, що одні й ті самі форми можуть народжувати різні за змістом музичні твори. Однак, важливо, щоб образи „вливались” у форму, а форма давала можливість образам жити й розвиватися.

УРОК 10.

ТЕМА: Композиція творів різних форм та жанрів (узагальнення)

 

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: вчитиучнів уважно слухати музичні тво-

ри вміти характеризувати їх;

- повторення біографії вивчених композиторів;

- аналізування драматургії та композиції музичних

творів різних жанрів і форм (соната) щодо відо-

браження мозаїки навколишнього світу;

- визначення основних типів музичної драматургії:

контрастного, конфліктного, безконфліктного

- Різновиди ритмічного письма;.

- характеристика особливостей побудови сонатної

форми як співставлення та розвитку різнохарактер-

них образів.

- засвоєння поняття музична драматургія, сонатна форма та її складові.

Виховна: - виховувати любов до класичної му –

зики, рідного народу;

- виховувати здатність співпереживати зміст ро- зучених пісень та почутих музичних творів.

Розвиваюча: - розвивати музичні здібності учнів

їх творчі задатки;

- розвивати співацькі навики;

- розвиток вокально – хорових навичок.

Обладнання: Інструменти, магнітофон, диск із запи –

сом твору, папки із теорією, портрет компози-

тора, наочні матеріали.

Методи і прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наоч-

ні (використання папок портрету композитора

демонстраційний матеріал малюнок) власний показ вчителя аналіз музичного твору, метод порівняння, спів групами та індивідуально.

 

ХІД УРОКУ:

 

I. Організація учнів до уроку.

Музичне вітання:

 

Вступне слово вчителя:

Вч. Ми вже знаємо, що кожен твір музичного мистецтва має свої форму, зміст і жанр. Є крупні форми та мініатюри. Є вокальні, інструментальні та музично-театральні жанри. Сьогодні ми пригадаємо музичні твори, назвемо їх жанр і форму (структуру).

 

Музична вікторина

Прослухайте музичні твори. Визначте їх жанр і форму (структуру)

 

Тестове завдання 1

Структура (будова) музичного твору, співвідношення його частин

Композиція

Поліфонія

Гомофонія

Тестове завдання 2

У наведеному переліку оберіть визначення сонатної форми

Побудова музики, образи якої не тільки протиставляються, а й активно взаємодіють, утворюючи частини: експозиція, розробка і реприза

Побудова музики, яка містить два образи

Побудова музики, яка складається з трьох частин

Побудова музики, яка містить три образи

 

Тестове завдання 3

Основні музичні теми експозиції

Головна та побічна партії

Головна та неголовна партії

Основна та неосновна партії

Основна та другорядна партії

 

Тестове завдання 4

У наведеному переліку оберіть визначення принципу драматургічного розвитку

Принцип поєднання та взаємодії образів

Принципи подібності, контрасту, конфлікту

Принцип поєднання мелодії та супроводу

Принцип поєднання мелодії та гармонії

 

Тестове завдання 5

Позначте правильне твердження

Триптих – твір із трьох завершених самостійних частин, які утворюють цілісність завдяки задуму, а інколи – спільності змісту і сюжету

Триптих – твір із трьох частин

 

Триптих – великий програмовий твір із трьох частин

 

Тестове завдання 6

Позначте композицію (структуру) сонатної форми

Експозиція, розробка, реприза

І частина, ІІ частина, І частина

Рефрен, І епізод, рефрен, ІІ епізод, рефрен

 

V. Підсумки уроку

Сьогодні ми узагальнили знання з теми „Композиція творів різних форм та жанрів” і пригадали музичні твори. Отже, кожен твір музичного мистецтва має свою форму, свій зміст і жанр. Є крупні форми та мініатюри. Є вокальні, інструментальні, музично-театральні жанри.

 

УРОК 11.

ТЕМА: Розвиток патріотичного образу.

 

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: вчитиучнів уважно слухати музичні тво-

ри вміти характеризувати їх;

- біографія М. Огінського;

- аналізування драматургії та композиції музичних

творів різних жанрів і форм (соната) щодо відо-

браження мозаїки навколишнього світу;

- визначення основних типів музичної драматургії:

контрастного, конфліктного, безконфліктного

- Різновиди ритмічного письма;.

- характеристика особливостей побудови сонатної

форми як співставлення та розвитку різнохарактер-

них образів.

- засвоєння поняття музична драматургія, сонатна форма та її складові.

Виховна: - виховувати любов до класичної му –

зики, рідного народу;

- виховувати здатність співпереживати зміст ро- зучених пісень та почутих музичних творів.

Розвиваюча: - розвивати музичні здібності учнів

їх творчі задатки;

- розвивати співацькі навики;

- розвиток вокально – хорових навичок.

Обладнання: Інструменти, магнітофон, диск із запи –

сом твору, папки із теорією, портрет компози-

тора, наочні матеріали.

Методи і прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наоч-

ні (використання папок портрету композитора

демонстраційний матеріал малюнок) власний показ вчителя аналіз музичного твору, метод порівняння, спів групами та індивідуально.

 

ХІД УРОКУ:

 

I. Організація учнів до уроку.

Музичне вітання:

 

Вступне слово вчителя:

Вч. Вступ. Відомості про полонез

 

Полонез – старовинний польський тридольний танець урочистого характеру, яким відкривали танцювальні вечори та бали

 

Вч.Полонез французькою означає просто «польський». У старовину його називали "великим" або "пішим" танцем. Під величне звучання музики довгою низкою виступали танцюристи. Вони елегантно присідали наприкінці кожного такту музики. Крім придворного, існував і селянський полонез – більш спокійний і плавний.

Завдяки польським композиторам полонез став ще й жанром фортепіанної музики. Сьогодні ми познайомимося з композитором, ім’я якого пов’язано саме з полонезом. Коли називають це прізвище – відразу хочеться сказати: „полонез”.

 

Міхал Клеофас Огінський – польський композитор межі ХVІІІ-ХІХ століть, талановитий і яскравий попередник Фрідеріка Шопена. Надзвичайно обдарована людина, чия багатогранна діяльність розвивалась в епоху підйому національної свідомості, у трагічні роки загибелі польської державності. Уже в 19-тирічному віці його обрали депутатом сейму, пізніше він став членом департаменту фінансів, повноважний послом у Голландії, Посланником з особливих місій в Англії, Міністром фінансів Литви, солдатом в епоху Польської революції, представником польських патріотів у Константинополі та Парижі, а також був сенатором.

Скрізь, де бував Огінський, книги та твори мистецтва незмінно захоплювали його, але найбільший захват викликали історія й музика. Перші полонези він почав писати у двадцятилітньому віці. Наприкінці ХVІІІ століття Польща опинилася перед загрозою захоплення Пруссією. Доля рідної країни в ті роки лежала важким тягарем на серці кожного польського патріота. Огінський узяв участь у декількох боях, створив марш для свого загону стрільців, написав військові та патріотичні пісні, які розпалювали хоробрість, енергію та ентузіазм. Існує припущення, що Огінському належить бойова пісня-марш „Ще Польща не загинула”, яка пізніше стала національним гімном.

Творчість Огінського розвивалась інакше після поразки повстання, коли польським патріотам довелося емігрувати. Жив він в Італії, Франції, Росії, знову в Італії. За кордоном написав полонези, мазурки та романси. За життя композитора й донині гучну славу здобув полонез, який називають „Прощання з батьківщиною”. Ця назва закріпилась у трагічні роки після поразки повстання, розчарування й зневіри в ідею вільної незалежної Польщі.

 

II. Слухання. М. Огінський. Полонез “Прощання з батьківщиною”

Вч. Патріотичний образ у музиці – це не лише піднесена, бадьора та маршова музика. Наприклад, полонез “Прощання з батьківщиною”: програма твору, яку ми чуємо в назві, вже змальовує певний смуток.

Прослухайте полонез Міхала Огінського “Прощання з батьківщиною”. Поміркуйте, якими музичними засобами втілений у полонезі патріотичний образ.

 

Міхал Огінський Полонез “Прощання з батьківщиною”

 

Уч. Відповіді

Вч.Полонез вважають найкращим твором, в якому втілений ліричний патріотичний образ. У плавній хроматизованій мелодії панує спокійний настрій. У нього іноді вкрапляються патетично-скорботні інтонації.

Ця тема втілена у першій та третій частинах полонезу, написаного в тричастинній репризній формі. Середня частина – піднесена, героїчна. Її тема викладена акордами, переважає пунктирний ритм.

Тема середньої частини побудована на інтонації „побудки” – так у Польщі називали сигнали військової труби і патріотичні вірші, що закликали до визвольної боротьби. Такі фанфарні звуки викликають у пам’яті походи повстанців.

Музична драматургія полонезу: розвиток патріотичного образу відбувається досить спокійно, на основі співставлення контрастних тем – скорботної та героїчної. Завдяки такому контрасту ми відчуваємо смуток, але водночас віру й надію польських патріотів, які прощаються з батьківщиною.

III. Теорія. Тональний план музичного твору.

Вч.Ми вже знаємо закономірність, в якій вказано порядок тонів та півтонів в мажорному та мінорному ладах. Але для кожного ладу строго визначеними є лише відстань між ступенями, а нге конкретними звуками. І тому така послідовність може будуватись з будь – якого звуку, а це означає, що той самий лад може розміщуватись на будь – якій висоті. Цю висоту визначає, основний звук ладу - 1 ступінь, що зветься тонікою. Визначення таким способом висотного положення ладу називається тональністю.

Тональний план музичного твору разом з ладом, мелодичною лінією та метром є основними засобами виразності, від яких залежить визначальний характер музичного образу.

Просольфеджуйте вправу в тональності ре – мінор. Визначіть стійкі ступені.

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 391; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.102.0 (0.012 с.)