Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Part I. English grammar and vocabulary in use↑ Стр 1 из 18Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Кучер И.Н К 959 Practical Course of English. Практические занятия по английскому языку для студентов 1 курса неязыковых специальностей. / И.Н. Кучер; Смоленский гос. ун-т. – Смоленск: Изд-во СмолГУ, 2007. – 192 с.
Пособие предназначено для аудиторных и самостоятельных занятий по английской грамматике со студентами 1 курса неязыковых специальностей. Предлагаются разнообразные упражнения и тесты, направленные на обучение и тренировку лексико-грамматических структур и явлений, отобранных в соответствии с программой высшей школы по английскому языку. Помимо практических упражнений пособие содержит наиболее общие правила образования и употребления грамматических явлений и структур. Представлены также лексико-грамматические тесты, интегрированные и, напротив, дифференцированные по видам заданий.
УДК 811.111 (075.8) ББК 81.432.1 – 923
©Кучер И.Н., 2007 ©Издательство СмолГУ, 2007 СОДЕРЖАНИЕ (CONTENTS)
PART I. ENGLISH GRAMMAR AND VOCABULARY IN USE ИМЯ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ (THE NOUN) Имя существительное – часть речи, которая обозначает предмет и отвечает на вопросы: who is this? what is this? Словообразование По структуре имена существительные бывают простыми, производными и сложными (man – mankind – man-of-war). Основные способы словообразования: 1) конверсия (a look, a work, a rest); 2) словосложение (a lady-bird, a pen-friend, a forget-me-not); 3) аффиксация (unemploy men t, discover y, teach er, direct or, typ ist, histor ian, patriot ism, leader ship, independ ence, perform ance, revis ion, delega tion, happi ness, nat ure, brave ry, boy hood, activ ity, king dom, patron age, propos al, suspen sion). Существительные в английском языке делятся на имена собственные и нарицательные. Нарицательные существительные обозначают однородные предметы (class-nouns), вещества (names of materials), отвлеченные понятия (abstract nouns). Имена собственные обозначают имена людей, названия мест, месяцев, дней недели, газет и т.д. Исчисляемые и неисчисляемые существительные (Countable and Uncountable Nouns) Нарицательные существительные бывают исчисляемыми и неисчисляемыми. К исчисляемым относятся названия предметов, которые можно пересчитать. Они употребляются как в единственном, так и во множественном числе. I have an apple. He has several (two, enough, some, a few apples. C исчисляемыми существительными употребляются как неопределенный, так и определенный артикли: a ship, the ship, the ships. К неисчисляемым существительным относятся названия предметов, которые нельзя пересчитать. Они употребляются только в единственном числе. There is much (little, a little) tea. К неисчисляемым, как правило, относятся: 1) абстрактные существительные (education, music, time, love); 2) вещественные существительные (cotton, hair, plastic, silk, glass, air, smoke, oxygen, dust, sand); 3) имена действия (деятельности) (cooking, farming, reading); 4) названия продуктов питания (chocolate, corn, fish, pasta, meat, milk, water, tea, sugar, salt); 5) существительные, обозначающие природные явления (cold, weather, rain, electricity, thunder); 6) существительные, образующие отдельную группу (advice, information, equipment, furniture, homework, jewelry, luggage, mail, money, news). Неисчисляемое существительное в функции подлежащего согласуется с глаголом в единственном числе. Местоимения, замещающие неисчисляемые существительные, также имеют форму единственного числа. Как исчисляемые, так и неисчисляемые существительные бывают конкретными (вещественными) и абстрактными (отвлеченными). Некоторые вещественные существительные могут обозначать предметы из данного вещества. В этом случае они являются исчисляемыми. The house is made of brick. He carried two bricks in each hand. В английском языке также выделяются существительные, обозначающие группы предметов или людей в их неразделимом единстве, так называемые собирательные существительные (the bourgeoisie, furniture). Имена существительные обычно сопровождаются артиклями или другими определителями и часто сочетаются с предлогами: a computer, the students of my group, this classroom, our University, with pleasure. Кроме того, они имеют число (единственное и множественное), падеж (общий и притяжательный) и род, который определяется не формой слова, а его значением. Род – мужской, женский, средний – подразумевается в контексте. Одушевленные существительные обозначаются с помощью местоимений he, she. Для животных, как правило, используется местоимение it. Неодушевленные существительные заменяются местоимением it. Некоторые существительные имеют морфологические или лексические формы женского и мужского рода (actor – actress, boy-friend – girl-friend, hero – heroine, salesman – saleswoman, he-wolf – she-wolf). Число (The Number) Для образования множественного числа существует несколько способов. 1. Традиционным способом является прибавление -s к основе существительного: student – students, bag – bags, orange – oranges. 2. -es прибавляется к существительным, оканчивающимся на -s, -ss, -x, -ch, -sh: bus – buses, class – classes, brush – brushes, match – matches, fox – foxes. 3. -es прибавляется к существительным, оканчивающимся на -y с предшествующей согласной, причем -y меняется на –i: university – universities, party – parties. But: Kitty – Kittys. 4. -es прибавляется к существительным, оканчивающимся на -o: tomato – tomatoes, Negro – Negroes. But: radio – radios, cuckoo – cuckoos, piano – pianos, photo – photos, Eskimo – Eskimos. Некоторые существительные имеют двойной вариант окончания: cargo – cargos/cargoes, volcano – volcanos/volcanoes. 5. -es прибавляется к существительным, оканчивающимся на -f,/-fe,причем -f меняется на –v: wife – wives, shelf – shelves. But: proof – proofs, handkerchief – handkerchiefs, roof – roofs, cliff – cliffs, chief – chiefs, safe – safes. 6. Существительные латинского и греческого происхождения имеют специфические формы множественного числа: cact us – cact i, formul a – formul ae, curricul um – curricul a, ind ex – indi ces, bas is – bas es, phenomen on – phenomen a. 7. -en прибавляется к словам child – children, ox – oxen. 8. Формы множественного числа образуются путем изменения корневых гласных: man – men, woman – women, foot – feet, tooth – teeth, goose – geese, mouse – mice, penny – pence. But: German – Germans, penny – pennies. 9. Омонимичные формы множественного числа имеют существительные sheep – sheep, deer – deer, salmon – salmon, carp – carp, fish – fish, aircraft – aircraft, series – series, species – species, headquarters – headquarters, works – works, means – means, Chinese – Chinese, Swiss – Swiss. Сложные существительные образуют формы множественного числа либо с начальной основой: passer-by – passers-by, mother-in-law – mothers-in-law, man-of-war – men-of –war; либо с финальной: grown-up – grown-ups, assistant director – assistant directors, merry-go-round – merry-go-rounds, Englishman – Englishmen. But: man-driver – men-drivers, woman-teacher – women-teachers. Ряд существительных имеет только форму единственного числа: advice, news, money, information, hair, work, weather, knowledge, furniture, progress, ink, success, traffic, toast, luggage, permission. Эти существительные согласуются с глаголом в единственном числе. Существительные, оканчивающиеся на -s: linguistics, mathematics, physics, billiards, darts, gymnastics, также соотносятся с глаголом в форме единственного числа. Группа существительных, употребляющихся только во множественном числе: clothes, greens, savings, scissors, glasses, trousers, arms, earrings, wages, goods, fireworks, holidays, outskirts, stairs. Собирательные существительные police, cattle, people, vermin, youth, public, jury сочетаются с глаголами во множественном числе. Остальные собирательные существительные family, group, team, crew, committee, delegation, government, staff согласуются с глаголами в требуемом числе. Падеж (The Case) Большинство существительных имеет один падеж, общий, не имеющий специальных окончаний. Падежные отношения часто передаются с помощью предлогов: The book of the teacher is on the table (род. пад.); I gave the book to Mike (дат. пад.); The book is written by the professor. I took the photos with my camera (тв. пад.); I am fond of reading about adventures. She spoke of art and music (предл. пад.). Притяжательный падеж обозначает принадлежность и образуется присоединением апострофа и окончания ’s или апострофа ’ к основе существительного. 1. ’s присоединяется к существительным в единственном числе: student’s book, mother’s bag, actress’s hat, boy-friend’s house, father-in-law’s car. 2. ’s присоединяется к именам собственным: John’s dictionary, Mike and Mary’s son, Charles the Second’s constitution, Burns’s / Burns’ poems, Britain’s policy, Russia’s riches, Moscow’s government, the Moon’s light. 3. ’s присоединяется к существительным во множественном числе, не оканчивающимся на -s: men’s magazine, women’s department, children’s toys. 4. ’ присоединяется к существительным во множественном числе: students’ room, girls’ clothes. Притяжательный падеж образуется с некоторыми неодушевленными существительными для выражения времени (six months’ work), расстояния (a mile’s way), стоимости (a pound’s worth), а также с наречиями (today’s news).
Grammar Practice Ex.1. Make nouns from the following words using the suffixes -ment, -y, -er, -ist, -ship, -ion, -tion, -ness, -ence, -ism, -ity, -hood, -age. 1. Employ; 2. except; 3. organize; 4. friend; 5. prefer; 6. agree; 7. kind; 8. develop; 9. humour; 10. combine; 11. popular; 12. child; 13. use; 14. translate; 15. refer; 16. examine; 17. dark; 18. judge; 19. polite; 20. excellent; 21. magnet; 22. excited; 23. type; 24. create; 25. music; 26. like; 27. great; 28. mile; 29. move; 30. patriot.
Ex.6. Use in the plural. 1. The sheep is in the field. 2. The potato is on the plate. 3. The postman delivers letters. 4. The roof of that house is bad. 5. This is a lovely city. 6. This family is at home. 7. That house is old. 8. This woman is a teacher. 9. Who is that man? 10. The piano is of the latest model. 11. This person is a good sportsman. 12. That is his photo. 13. I have a bad tooth. 14. Here is your toy. 15. He is our chief. 16. The deer is a beautiful animal. 17. His son-in-law is here. 18. Do you know this passer-by? 19. The key is on the shelf. 20. The leaf is yellow.
МЕСТОИМЕНИЕ THE PRONOUN
Местоимение – часть речи, которая употребляется вместо существительного или прилагательного. В английском языке различают 9 семантических разрядов местоимений. Grammar Practice АРТИКЛЬ THE ARTICLE
Неопределенный артикль a/an и определенный артикль the являются основными определителями имен существительных. Grammar Practice Ex.1. Put in a or an. 1. She is … architect. 2. Do you want … potato? 3. Can you lend me … computer disc? 4. He is … American. 5. I borrowed … interesting book from the library. 6. I have got … idea! 7. Why should … university be so prestigious? 8. What … pity! 9. It’s … insect. 10. He is … Conservative. 11. It’s … Picasso painting. 12. It’s … Shakespeare sonnet. 13. There is … sandwich on the plate. 14. It won’t take you …hour and … half. 15. He is such … intelligent man! 16. What … beautiful woman! 17. It’s … young animal. 18. Drink this medicine two times … hour. Ex.3. Answer the questions. 1. How much are these apples? – 50 roubles / kilo. 2. How often do you take these pills? – Twice / day. 3. What speed are you driving? – 100 km / hour. 4. How many miles a litre do you do? – 6 miles / litre. 5. How often is the mail delivered? – Three times / week. 6. How much does olive oil cost? – $5 / bottle.
Ex.4. Supply a / an where necessary. 1. I’m going to bed. I have got … headache. 2. I was awake all night with … toothache. 3. Henry has got … flu. 4. The children are in bed with … mumps. 5. Mind you don’t catch … cold. 6. Don’t come near me. I have got … sore throat. 7. She has got … high blood pressure. 8. What … witty man! 9. What … good children! 10. What … nasty weather! 11. What … interesting film! 12. What … wonderful news! 13. What … strange answer! 14. What … valuable information! 15. What … informative article! 16. What … beautiful hair she has! 17. What … nice flowers! 18. He is such … wise man. 19. What … juicy oranges! Ex.5. Supply a / an or the. 1. We are going to write … test. … test is rather difficult. 2. They have got … cat and … dog at home. … cat always scratches … dog. 3. I saw … car. … car stopped outside our house. 4. There is … new student in our class. … student is from Italy. 5. You should take … knife to open the tin. … knife is in the box. 6. Mary has got … good job. She devotes much time to … job. 7. Her son got … bad mark at school yesterday, but … mark didn’t upset him. 8. They gave … party last week. Everybody enjoyed … party. 9. He met … girl at the disco, … girl was … nice dancer. 10. My brother bought … new flat. … flat is small but quite comfortable. 11. She saw … nice dress in the shop, but … dress was too expensive for her to buy it. 12. I have … CD player, but … CD player doesn’t work.
Ex.6. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. George got … B.Sc. (Bachelor of Science) from … Durham University two years ago. 2. Mike is sure he has seen … UFO (Unidentified Flying Object). 3. They bought … new VW. 4. … EC (European Community) does a lot of trade all over the world. 5. Do you know how much … MP (Member of Parliament) earns? 6. Which countries belong to … NATO (North Atlantic Treaty Organization)? 7. We started to learn … BASIC (Beginners’ All-purpose Instruction Code) last year. 8. We are members of … UNESCO (the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). 9. … NASA (National Aeronautics and Space Administration) had a setback in 1986. 10. … Brazilians speak … Portuguese, but … Mexicans speak …Spanish. 11. … Swiss are famous for their … watches. 12. … English, … Scots, … Welsh and … Irish are the main nationalities in the UK. 13. Robin Hood robbed … rich and gave the money to … poor. 14. … unemployed should be helped.
Ex.7. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. We were looking for … place to spend the night. … place we found turned out to be … nice village. … village was called Londsworth. 2. Yes, my name is … Smith, but I’m not … Smith you are looking for. 3. Who is at … door? – It’s … postman. 4. Please, go to … supermarket and buy … some bread. 5. I’ve got … appointment this afternoon. I’m going to … doctor’s. 6. We went to … theatre last evening and saw “Flames”. It was … wonderful play. 7. We prefer to spend our holidays in … country. 8. He has seen what … earth looks like from … moon. 9. Look at … room. … ceiling and … walls need decorating, but … floor is in good order. We’ll cover it with … carpet. 10. This is … nice small computer. … top lifts up to form … screen; … front lifts off to form … keyboard and … whole thing weighs only … 5 kilos. 11. There are only … few seats left for … tonight’s performance. 12. … student must have his ID card to be admitted to … library.
Ex.8. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. It was … evening. 2. It was … warm summer morning. 3. It was … early morning. 4. … evening was pleasant. 5. Let’s meet in … evening, I’ll be busy in … afternoon. 6. It snowed at … night. 7. It was … late evening. 8. We started early in … morning. 9. … night came, … day broke, but there was no sign of the plane. 10. She will get home before … sunset. 11. The children were cold though it was … warm night. 12. I can never forget … morning of my first working day. 13. They came late at … night. 14. We are setting off at … sunrise. 15. You must be at home before … midnight. 16. We reached the village before … sunset. 17. I had … nice evening at the Greens’.
Ex.9. Supply the or ‘–‘. 1. The Russians like … good hard winter with plenty of snow. 2. Nature is so beautiful in … spring. 3. In this country … spring is always cool, … summer is hot, … autumn is wet, … winter is frosty. 4. Do you still remember … spring when you first told me of your love? 5. It’s so nice to walk in the forest in … early spring. 6. It was … late autumn. 7. … summer of 2006 was cool and rainy. 8. I like … summer best. 9. What does he usually do in … winter? 10. … spring makes people feel young. 11. It was … golden autumn. 12. We met in … summer of 2006. Ex.10. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. Let’s settle all business matters before … dinner. 2. I always have a cup of black coffee with sandwiches for … breakfast. 3. Mary, is … dinner ready? 4. Something is burning! – Oh, I’ve forgotten about … supper again. 5. How much did you pay for … lunch? 6. They usually have … tea at 5 o’clock, don’t they? 7. They had … delicious supper at the café. 8. Most people watch TV after … supper. 9. When … tea is ready we’ll call you. 10. How many people will be present? How much wine shall we have for … supper? 11. I usually have … light supper. 12. … supper you cooked was delicious. 13. Don’t burn … dinner again! 14. … dinner is served. Ex.11. Supply the or ‘–‘. 1. … Adriatic Sea, which is between the coasts of … Italy and … Slovenia, is an arm of … Mediterranean Sea. 2. … Swiss Alps are a good place for skiing. 3. “My heart is in … Highlands”. 4. … Chicago River flows south towards … Gulf of … Mexico. 5. … Panama Canal connects … Atlantic and … Pacific Oceans. 6. … Volga flows from … Valdai Hills to … Caspian Sea. 7. We get tea mostly from … China and … Ceylon. 8. … Alaska is the biggest state in … USA. 9. Where are … British Isles situated? 10. The pupil showed … Europe, … Asia, … North and … South America, … Africa on the map, but he completely forgot about … Australia. 11. I’d like to travel down … Nile as far as … Luxor. 12. Ferguson travelled everywhere from … Central Asia to … Arctic. 13. Have you ever been to … Far East? 14. … Baikal is the deepest lake in the world. 15. Don’t try to cross … Sahara without being properly prepared. 16. There’s a wonderful view of … Lake Geneva from here. 17. I’d love to do a tour of European cities and visit … London, … Paris, …Vienna and … Hague. 18. … Republic of … Ireland is situated on the island of … Ireland. 19. … Bahamas are a popular place with divers. 20. I’ve been climbing in … Caucasus, but I have never managed to get up … Everest. 21. What is … capital of … Netherlands? 22. … Niagara Falls is on … Niagara River between … Lake Erie and … Lake Ontario. 23. We spent a good time on … island of … Crete. Ex.12. Supply the or ‘–‘. 1. … Tverskaya Street is the central street of Moscow. 2. … National Gallery faces … Trafalgar Square. 3. When did you arrive at … Heathrow airport? 4. … Bolshoy Theatre is famous for its ballet. 5. What’s on at … “Odeon”? 6. They always stay at … Hilton Hotel. 7. Tourists usually do shopping in … Oxford Street. 8. … London Zoo is situated in … Regent Park of London. 9. There is a wonderful collection of Modern Art in … Tate Gallery. 10. What is … British Museum famous for? 11. He used to read … Times and … Washington Post. 12. … United Nations was settled in 1949. 13. Her oldest son joined … Navy and the youngest served in … Army. 14. France celebrated the 200th anniversary of … French Revolution in 1989. 15. We had an early dinner at … Leoni’s and then went to a play at … Globe Theatre. 16. Do you know the song about … London Bridge? 17. She lives at 27 … Montague Road. 18. You can’t leave London without seeing … Buckingham Palace, … St. Paul’s Cathedral, … Piccadilly Circus and … Tower. 19. … Oxford and Cambridge universities are the oldest in Britain. 20. … University of London provides students with technical training. 21. She bought this coat at … Harrods. 22. … Gatwick airport is in … southern England. 23. His favourite newspaper is … “Gardian”. 24. Let’s have a walk around … St. James’ Park. 25. … Railway Museum was shut last Sunday.
Ex.13. Insert a /an or the. 1. Ann looked everywhere for … badminton net. It was in … attic. 2. Who do you suppose was at … meeting? 3. … woman who is giving … speech is … university teacher. 4. Do you know … white-headed man who is feeding … pigeons? 5. What do you think of … discussion that followed … conference? 6. … melon is ripe, juicy and has … sweet taste. 7. Unless … rain stops … picnic will be held under … pavilion. 8. My sister works in... large hospital in London. She is … doctor. 9. … weather was lovely when I woke up yesterday morning: … sun was shining, … sky was blue. 10. … government plans to help … poor and … unemployed. 11. Who is … person that borrowed her umbrella? 12. It was … nice house but … stairs were too steep for … old man. 13. They gave Ann … guitar for … Christmas. She is good at playing … guitar, … piano, … violin. On … whole, she is … gifted girl. 14. Everything he has said is … lie. He made up … whole story. 15. … village of Baydon where he lived as … child, has now become part of … town. 16. Are you … person who telephoned me … hour ago? 17. If I’m accepted for … job, I’ll have to start at … beginning of September. 18. We spent … wonderful evening with … Stones. 19. It was … very stormy night. 20. … student at … back of … class was eating.
Ex.14. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. I’m really tired and I’m going to … bed. 2. Your shoes are under … bed. 3. Tim has been in … bed for hours. 4. We have bought … nice bed. 5. We took some photos outside … church. 6. She always goes to … church on Sundays. 7. Have you ever worked at … factory? 8. Sue is in … class now. 9. My father is a sailor. He has gone to … sea when he was 18. 10. We go to … university five days a week. 11. Mark has been taken to … hospital. How long will he be in … hospital? 12. I’d like to visit my Granny in … hospital. 13. There is a strike in … hospital. 14. We have got … new modern hospital. 15. When do you get home from … office? 16. John is at … work at the moment. 17. Jane has gone to … school for a meeting. 18. … Harrow school is … public school. 19. Let’s not stay in … town at the weekend. 20. They were put in … prison for robbery. 21. We are not going on … holiday this year, we are trying to save … money. Ex.15. Supply the or ‘–‘. 1. She doesn’t eat … meat. 2. … meat we ordered was very tough. 3. As one said, … life is just one damned thing after another. 4. I don’t know much about … life of … Napoleon. 5. … running is good for me. 6. … red is her favourite colour. 7. I think … red one suits you best. 8. We have studied … English for ten years. 9. … English language is necessary for my future work. 10. … watches have become very attractive. 11. Most of … watches you see in the shop work on … quartz. 12. … Bach gives me much pleasure. 13. … Bach recording you presented me is first class. 14. What has been the longest period of … peace in … history? 15. If you study … History, you have to read much. 16. … Christmas is my favourite holiday. 17. … time is … money. 18. I regret … time I spent in the country. 19. Can you play … piano? 20. He usually plays … volleyball on … Tuesdays. 21. While there’s … life – there is … hope. 22. What … charming people your parents are! 23. For … further information phone … number below. 24. It’s more difficult to play … violin than to learn to play … tennis. 25. It’s … time you were more serious. 26. Look at … time, we’d better get moving.
Ex.16. Insert the or ‘–’. 1. … Johnsons are going to visit … USA and … Canada in … winter. 2. What … lovely weather we are having today! 3. … pollution is one of … greatest problems facing … mankind. 4. How delicious … cake is! 5. They have two holiday homes: one in … mountains and … other at … seaside. 6. … small room was crammed with … furniture. 7. When I was at … school I was really bad at … History. 8. … chopsticks are used a lot in … Japan. 9. I learnt … French at … school, but when I tried to speak … French couldn’t understand me. 10. … government has promised to spend more money on … health and … education. 11. … police showed him lots of photos but he wasn’t able to pick out … man who robbed … bank. 12. … letter is from … Browns with whom I stayed … last summer. 13. … film takes us back to … time of … American war of … Independence. 14. … money he borrowed from his uncle was of little help. 15. I don’t mind staying at … home and looking after … children. 16. … Royal Hotel was completely destroyed by fire … last Saturday. 17. … birds can fly high in … sky. 18. They managed to arrive on … time despite … heavy snow storm. 19. … statue of Eros is located in … Piccadilly Circus. 20. He has just given me … very helpful advice. 21. Do you like … big cities? – No, I come from a small town in … mountains. … tourists seldom come so far to … north of... Great Britain. Ex.17. Supply a / an, the or ‘–‘. 1. … trip costs … lot of … money. 2. She failed us! What … surprise! What … shame! What … shock! 3. I think you are telling … lie now. 4. Did you have … lovely time at … picnic? 5. I was feeling hungry so I had … snack. 6. You have made … mistake. 7. Could you give me … lift to the university? 8. Have … look at … sky. It looks like … rain. 9. She will have … shower and return in … hour and … half. 10. I’ll have to make … speech at the reception. 11. I assure you I’m telling … truth. 12. In … England and … Japan they drive on … left. 13. … Henry … VIII had … six wives. 14. In … August we don’t go to … university. 15. I like to stay at … home on … cold nights. 16. … Independence Day is on … 4th of … July. 17. Nancy didn’t go to … work yesterday. 18. … advice you gave me was very helpful. 19. She likes to be in … centre of … attention. 20. He lives in … north of … Africa. 21. George likes to listen to … music and he likes … jazz best.
ПРЕДЛОГИ PREPOSITIONS Предлогом называется служебная часть речи, которая показывает отношение существительного, местоимения и числительного к другим словам в предложении. He works at a factory. Предлоги выражают разнообразные отношения – пространственные, временные, причинные и др. Некоторые английские предлоги of, to, by, with, about выражают в сочетании с существительными те же отношения, которые в русском языке передаются косвенными падежами. По своей форме предлоги делятся на следующие группы: 1) простые (in, at, on), 2) составные (into, upon, throughout), 3) групповые (instead of, according to, in accordance with, by means of, in front of, because of, as to, in spite of, thanks to). Предлоги времени after – после in – в, через at – в on – в before – до, перед past – после by – к since – с, с тех пор during – в, на, во время, в течение until – до, вплоть до for – в течение, на till – до, вплоть до from – с, от to – без from … to (till) – с... до, от... до within – в пределах between – от … до while - пока Предлог in употребляется перед названиями месяцев, времен года, времени суток: in March, in summer, in the morning, in the afternoon, in the evening, in our lifetime, in the past, in the future, in time (не опаздывать), при указании на год, век: in 2010, in the year 2015, in the 21st century, in the Dark Ages, для выражения значений «через», «в, за, в течение»: He will come back in a month. The house was built in ten weeks. She translated the text in an hour. Предлог on употребляется перед названиями дней недели, полных дат, праздничных дней: on Monday, on Sunday morning, on a summer afternoon, on Easter(Day), on my birthday, on July 12th, on that day, on the eve, on holiday, on time (пунктуально). Предлог at употребляется для обозначения точного времени события: at 8 o’clock, at midday, at half past ten, at the weekend, at the end of the week, at the beginning of May, at the moment, at that time, at present, at times, перед названиями времени суток: at noon, at midnight, at night, at lunch time, с названиями праздничных периодов: at Easter. Предлог before имеет значение «до, прежде»: before the game, before Thursday, before you go. Предлог after имеет противоположное значение «после»: after the concert, after Wednesday, after we had tea. Предлог since употребляется в значении «с тех пор как» и указывает на момент, когда началось действие: I have been here since last month. He has lived in this city since his parents moved here. Предлог for употребляется в значении «в течение, в продолжение» и указывает на период времени совершения действия: I have lived here for two years. I have been studying English for an hour. Предлог during «в течение, во время» обозначает временные рамки события и требует после себя существительное: I fell asleep during the film. It happened during my summer holidays. Предлог while = during: We worked while the summer lasted. Как союз while употребляется в сложных предложениях: I was reading while they were sleeping. Предлог by употребляется в значении «к, не позднее чем»: by morning, by the beginning of the lecture, by the first of September. Предлог until имеет значение «до какого-то момента»: until tomorrow, until Friday, until someone comes. Предлог past выражает значение «после, за»: He is past 70, а также употребляется для обозначения минут после целого часа: 5.10 – it’s ten minutes past five, 6.15 – it’s (a) quarter past six, 7.30 – it’s half past seven. Предлог to употребляется для обозначения минут до целого часа: 8.45 – it’s (a) quarter to nine, 9.50 – it’s ten minutes to ten. Предлог between обозначает «от (с) … до»: Teenagers between the ages 16 and 19 took part in the competition. Предлоги не ставятся перед словами: last, next, this: last year, next month, this week, а также перед yesterday, tomorrow в словосочетаниях: yesterday evening, tomorrow morning. Составные предлоги
Сочетания глагола to be с предлогами
Выражения с предлогами
Grammar Practice Ex.1. Supply in or to. 1. We are going … St. Petersburg in a week. 2. Tom likes reading … bed. Whenever he goes … bed he takes a book. 3. Are you going … the party, Sam? 4. Trafalgar Square is … London. 5. We don’t go … university on Sundays. Our parents don’t go … work either. 6. How long have you been living … Spain? 7. How long have you been … Madrid? 8. Have you ever been … Milan? 9. The hotel I’m going … is … the city centre. 10. I have some money … my purse. 11. He has been … China once. 12. They live … the south of England, … Folkstone.
Ex.2. Supply in or at. 1. She has been … bed for two days. 2. They are probably … the station now. 3. She lives … 24 Cedar Street. 4. Is he … the office? – No, he is … the dentist’s. 5. Turn right … the traffic lights. 6. They arrived … Paris late … night. 7. I’ll be waiting for you … the bus stop … 3 p.m. 8. Who is this man … the photo? 9. We met … Hyde Park. 10. Did you arrive … work yesterday? 11. Let’s meet … the cinema entrance. Ex.3. Supply on or at. 1. Her son is good … painting. 2. You are wanted … the phone. 3. What’s … … the cinema? 4. I’m very bad … spelling. 5. He arrived … the airport too early. 6. What are you looking …? 7. He lives … the outskirts of Bristol. 8. Which animals did you see … their farm? 9. There is a note … the top of the page. 10. The bank is … the end of the street. 11. I signed the letter … the bottom of the page.
Ex.4. Supply on or in. 1. Is she …? 2. What is there … Gogol Street? 3. We’ll arrive … London … Monday morning. 4. He usually gets up at 7 … the morning. 5. His birthday is … autumn, … 2nd November … particular. 6. I seem I know this girl … the photo. 7. How long have you been … your business trip? 8. He is coming back … a fortnight. 9. Why are you … such a hurry? 10. There is a standard lamp … the left. 11. Don’t lie … the sun long! 12. There is an armchair … the left-hand corner. 13. The town is … the border of the country. 14. He is working... the farm, not... the field now. 15. … the whole it’s a good article. 16. How is it pronounced … Russian? 17. He is dressed … a black suit. 18. Could you pay the bill … cash?
Ex.5. Supply at, on or in. 1. I’ll meet you … 3.30 … Monday, March 15. 2. We always finish our work early … Fridays. 3. I don’t want anything to go wrong … your wedding day. 4. Computers were designed … the 20th century. 5. We reached the river … noon. 6. She graduated from the university … the age of 22. 7. We try to get away … Christmas time. 8. I’ll see you … 7 days’ time. 9. They prepared a surprise for me … my birthday. 10. What will the world be like … the year 2050? 11. The concert started … time. 12. Don’t be late! Come … time! ИМЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНОЕ THE ADJECTIVE
Имя прилагательное – часть речи, которая обозначает признак предмета и отвечает на вопрос what? (какой?): large, interesting. Английские прилагательные не изменяются по родам, числам и падежам. По составу они делятся на простые (big, short), производные (natural, incorrect, unusual) и сложные (dark-blue, snow-white, a five-year-old boy, a two day seminar, a fifteen mile road). К наиболее производным суффиксам прилагательных относятся: -ful: useful careful; -less: helpless, useless; -able, -ible: eatable, accessible; -ous: famous, dangerous; -al: formal, central; -ed: bored, excited; -ing: boring, interesting; -ic: geographic, -ish: Swedish, longish. К наиболее распространенным префиксам прилагательных относятся: un-: unhappy, untrue; in-: incomplete, indifferent. Прилагательные употребляются: 1) перед существительным (a beautiful song); 2) после глаголов-связок to be, to seem, to get, to become, to turn как именная часть составного сказуемого: She is nice. It is getting dark. He became rich; 3) после неопределённого местоимения: I have something interesting; 4) после смысловых глаголов to sound, to look, to appear, to taste, to feel, to smell: That sounds pleasant. She looks tired. The problem appeared impossible. Если имеется несколько определений, выраженных прилагательными, то они располагаются в следующем порядке: 1) эпитет, качество (famous, good); 2) размер (big, small); 3) форма (round, square); 4) возраст (old, new); 5) цвет (white, yellow); 6) происхождение (Chinese; German); 7) вещество, материал (glass, wooden); 8) определения, образующие с существительным единую смысловую группу (medical, educational). A famous German medical school; a large oval Italian wooden table. Устойчивые словосочетания A change for the better (for the worse) – перемена к лучшему (худшему). So much the better (the worse) – тем лучше (хуже). At (the) best – в лучшем случае. To go from bad to worse – становиться все хуже и хуже.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 765; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.13.15 (0.014 с.) |