Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Отже, поглиблення розколу між православ’ям і католицизмом перетворювало візантинізм у гальмо розвитку культури на всьому просторі Т. Зв. «візантійської співдружності націй».
Содержание книги
- Подібне значення це має й нині.
- Подивимося, чи маються В історичних джерелах свідчення про те, що українці й росіяни (русскіє) – не одне й те Ж.
- Щодо історичних уявлень росіян – автор теж точний: до Київської Руси росіяни дійсно привласнювали собі й візантію, і рим, об’явивши свою державу ще В хvі столітті «третім римом».
- Ще один претендент – поляки (за працею нормана дейвіса «боже ігрище: історія польщі»).
- На цьому перший том праці нормана дейвіса, В якій і днем з ліхтарем неможливо знайти української історії, закінчується.
- Державно-політичний устрій Київської Руси.
- Християнство і Київська Русь
- Правда, світ, як завжди В історії, виявить відносно Руси свою абсолютну невдячність. І марно йому дорікати за це. Світ є таким, яким він Є.
- Царська корона ярославу (В якості доказу висувається графітичний напис на стіні св. Софії, що Ярослав Мудрий є цар;
- Не признав літургії слов’яно-руського обряду, бо В ній згадувався папа, викреслений з грецьких богослужб ще В 1054 році.
- Зовнішня політика Київської Руси
- До часу правління аскольда джерела відносять і перше хрещення Руси. Але те «аскольдове хрещення», як відомо, значного сліду В історії Руси не залишило.
- Греки зобов’язалися заплатити по 12 гривен срібла на кожного воїна й надати дарунки для «великих князів», що володіли києвом, переяславом, любечем й деякими іншими містами.
- Князь Ігор Рюрикович (912 – 945 рр.).
- Переговори після акту церемоніалу Ольга проводила сама з імператором. Докладний зміст переговорів невідомий. Припускається, що йшлося про військову допомогу русів грекам та торгівлю.
- Великий князь святослав завойовник (964 – 972 рр. ).
- Другий похід на Болгарію (969 р.).
- Великий воїн, лицар без страху й закиду, вірний товариш вояків – таким був святослав. «поляжемо, а не осоромимо землі руської» – таке гасло залишив цей Великий князь нащадкам.
- Прийняття християнства як велика зовнішньополітична акція князя Володимира Святославовича.
- Однак не слід забувати про існування слов’янського варіанту християнства – того третього, «внутрішнього» шляху його постання, який мав вираз у слов’янській кирило-мефодіївській традиції.
- Після смерті Великого князя володимира після деякого часу боротьби між претендентами на великокняжий престол великим князем київським став старший син володимира Ярослав.
- Ярослав одружив з різними європейськими династіями всю свою рідню, за що історики прозвали його «тестем Європи».
- Входження Київської Руси в християнський світ.
- Перший чинник культурного впливу.
- Втім, незважаючи на те, що скандинавські впливи В Руси були менш помітними, ніж впливи християнського сходу, цей культурний чинник органічно вписував руську культуру В контекст культури європейської.
- Отже, поглиблення розколу між православ’ям і католицизмом перетворювало візантинізм у гальмо розвитку культури на всьому просторі Т. Зв. «візантійської співдружності націй».
- Письменство (перекладне й вітчизняне).
- Вважається, що ці книги не мають відношення до науки, як також і відкидають суто християнські уявлення про світ і людей. Але з такими висновками треба бути дуже обережними.
- Наші оригінальні літописи були добре відомі В Європі. Зокрема. Деякі з них увійшли до польських хронік. А деякі дісталися аж до англії, де були використані В хроніці матвія паризького.
- Архітектура і образотворче мистецтво, музика.
- Але існували також ще волинська й галицька архітектурні школи.
- З музичних інструментів княжої доби можна назвати такі: сурми. Роги, сопілки, дуди, гуслі, гудки, бубни, замарни (цимбали).
- З теми «визволення українських земель з-під влади золотої орди й боротьба за створення незалежної української держави (хі V – перша третина Х V і ст. )» читаються лекції:
- Західний напрям геополітики.
- Болеслав Тройденович (король Юрій ІІ).
- Боротьба української політичної еліти за створення
- У 1340 році угорсько-польські Війська вдерлися В галичину. Ця війна за край точилася до 1349 року.
- Литовці приймають католицизм, віддають казну Польщі, виплачують 200 тис. Флоринів вільгельму австрійському за відмову від ядвиги, приєднують до Польщі ще й українські землі.
- Поразка україно-литовських військ на р. Ворсклі (1399 р.) і успіхи та невдачі визвольного руху першої третини ХV ст. «Битва народів» (Грюнвальд, 1410 р.).
- Городельська унія значно зміцнила позиції Литви, яка поступово почала витісняти татар з території України. Литва виросла в грізного суперника Московського князівства.
- Але Україні доля наказувала ще поборотися, і у неї в цій боротьбі будуть ще шанси.
- Глинський виїхав до москви, де брав активну участь у політичному житті, двічі був ув’ язнений і В 1534 році помер у тюрмі.
- Основні поняття: факторія, генуезці, феодорити, кадилик, орда, бейлік, хан, бей, мурза, тамга
- У 1299 році херсонес був розгромлений ордами татарського хана ногая. Арабські письменники того часу називали його по-татарськи сари-кермен (жовта фортеця).
- Геополітика Запорозької Січі
- Козаки й антитурецький союз.
- Для Сагайдачного Хотин став останньою з перемог. У бою гетьман був поранений і так і не одужав після цього. 10 квітня 1622 року славний козацький вождь Петро Конашевич Сагайдачний помер.
- Початок культурно-цивілізаційного розламу України
- Дії ієремії В Україні тоді постають як такі, що були спрямовані тільки на користь москви – для усунення шляхом приведення до розколу єдиного можливого В проблемі патріархату її конкурента.
- Могилянська доба в історії українського релігійно-культурного життя.
Освіта і давнє руське письменство (перекладне та вітчизняне).
Освіта.
Центрами освіти в Київській Руси, як, власне, й в усій християнській Європі, стали церкви й монастирі, при яких діяли школи. Подібно до європейських монархів Карла Великого та імператора Оттона, київські князі виступали покровителями шкільництва. Так, Володимир Великий наказав зібрати дітей бояр і дружинників «на ученіє кніжное». Князь Ярослав, ще перебуваючи в Новгороді, заснував школу для 300 дітей старост і священиків. У 1088 році Анна Всеволодівна, онука князя Ярослава, відкрила в Києві при Андріївському монастирі першу жіночу школу. На той час у Європі нічого подібного й близько не було. Чимало написів на різних речах, графіті на стінах соборів, новгородські берестяні грамоти та ін. свідчать про широке розповсюдження грамоти навіть серед простого люду Київської Руси.
Зносини Руси із Західною Європою вимагали знання латинської мови. Вона набула особливого поширення в Західній Руси, де нею почасти писалися державні документи. Тут навчалися також німецької мови, необхідної з-за постійних контактів галицько-волинських правителів (з 1253 року королів) з Германською імперією та Орденом.
В Київській Руси існували вищі школи, зокрема, – при Софійському соборі і в Києво-Печерському монастирі. З них вийшло чимало видатних діячів давньоруської культури. А суперечка між «філософами й простецями» (ХІ ст.) – двома гуртками київської освіченої молоді, так узагалі стала вже хрестоматійним фактом. Наявність такої полеміки свідчить не тільки про високу освіченість її учасників, а й про значний демократизм громадського життя Руси. Учасники вказаної полеміки володіли іноземними мовами, знали твори античних, візантійських, західноєвропейських авторів. Вінцем освіти вважалося освоєння ораторського мистецтва і вміння складати поетичні твори. Київська полеміка «філософів і простеців» свідчить про те, що представники обох таборів освоїли ораторське мистецтво на найвищому на той час рівні («адже «шпиняли» одне одного дуже дошкульно…). Та й з рівнем знань обох таборів було все в повному порядку. Адже «філософів» представляли такі знаменитості, як Митрополит Іларіон Київський, митрополит Климент Смолятич та ін. Проте й «простецями» були не аби хто, якщо одним з їх представників був монах Нестор-літописець. «Філософи» змагали до необхідності найвищого рівня освіти тих, хто береться пропагувати знання серед населення, й ні в якому разі не зниження рівня їх творів. «Простеці» ж наполягали на необхідності більш популярного викладу інформації для кращого її засвоєння загалом тих, хто прагнув освіти. Це приблизно те ж саме, що й нині полеміка між прихильниками академічного викладу історії для молоді й науково-популярного. Але потрібне і те, й те – у залежності від того, хто чого потребує. Як бачимо, ця проблема була актуальною для Руси вже в ХІ столітті. Це свідчить тільки про те, що освіта й наука в ній мала дуже високий для того часу рівень.
Як свідчив митрополит Климентій, у середині ХІІІ ст. в Руси було десь 400 чол., що знали грецьку мову. Це було важливо, бо Русь не використовувала тексти Св. Письма давньоєврейською мовою (що потребувало б товмачів-іудеїв, як це було в Західній церкві), а тільки грецькі. Це зберегло руське богослов’я від тих єресей, що їх розповсюджували товмачі-іудеї серед католицького священства (докладно це висвітлив Л. М. Гумільов у праці «Древняя Русь и Великая Степь»). Тому властива Русь (Україна й Білорусь) всі 1000 років існування християнства на цій землі не народила жодної власної єресі (навіть єресь жидівствуючих, яка виникла в Києві у ХІІ ст., предки швиденько виштовхали подалі й вона розвинулася вже на інших землях колишньої Київської Митрополії /засуджена Стоглавим собором Московської церкви у 1505 р./. Та й дуже цікаву єресь стригольників предки українців до себе не впустять і вона так і буде розвиватися на терені Новгородщини аж до страти її керівників у середині ХІVст.). Відсутність же власних єресей свідчить тільки про те, що з чистотою релігійної філософії й теології в Україні було всі 1000 років усе в порядку.
Але порівняймо величезний простір Київської Руси в середині ХІІІ ст. і – всього 400 чол., що знали грецьку мову. Це для населення тогочасної Руси все ж таки було дуже мало. До недоліків Православної церкви, як Київської, так і пізнішої Московської, слід віднести її недостатню увагу до вищої освіти. І це буде мати дуже негативні наслідки у всій подальшій історії обох народів. Між іншим, сучасна філософська наука, як українська, так і російська, це визнає.
|