Перший чинник культурного впливу. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Перший чинник культурного впливу.



 Важливе значення для розширення культурних контактів мало таке явище, як паломництво до святих місць. Мандрівників шанували повсюди. Так, єрусалимський король Болдуїн з великою пошаною приймав паломника з далекої Руської землі ігумена Даниїла, записи якого про його мандри дійшли до нас. У своєму «Повчанні дітям» князь Володимир Мономах закликав шанувати гостя, звідки б він не прийшов, знатний він чи простолюдин, оскільки, мандруючи, він прославить людину по всіх землях доброю чи злою. У ХІІ – ХІІІ ст. інколи деякі церковні ієреї в руси навіть виступали за обмеження руху паломників з українських земель, бо, йдучи на Афон через Болгарію, ті по дорозі начебто «набиралися богумильських байок» (болгарське богомильство вважалося єрессю). Ієреї протестували проти поширення руху паломників ще й з тієї причини, що серед паломників були й такі, що просто «ходяче, аще б ясти й пити». Значить, в Україні паломників привічали й гарно годували (отже, було чим), якщо за ними ув’язувалися купами й ті, хто просто хотів задарма попоїсти. У будь-якому разі паломництво зв’язувало Русь зі Сходом, насамперед з Палестиною й Візантією. Тож східний чинник впливу на культуру Руси мав першочергове значення.

Другийчинник культурного впливу.

Це – т.зв. «варязький чинник» в історії Руси. Поява вікінгів у різних країнах супроводжувалася виразними культурними імпульсами. Скандинавами-вікінгами дехто й досі вважає й варягів-русь, хоча це нині сильно дискутується. Але, ким би не були руси з їхньою династією Рюриковичів, вони, безумовно, виконали цивілізаторську місію у морі слов’янських племен («роль Риму», як я казала в попередніх лекціях, маючи на увазі державотворчій і ідеологічний імпульси). Вплив «варягів з русів» можна спостерігати передовсім у формування князівсько-дружинного прошарку в Київські Руси. Це можна порівняти з тим, як вікінги впливали на формування аристократично-лицарських верств півдня Італії, Франції, Англії. Вчені знаходять виходи варязького впливу в іменах, деяких словах, як також багато спільного є в давньоруській і скандинавській дружинній поезії, поховальних обрядах знаті, наявна також подібність у військовій моді тощо. Втім, на мій погляд, у цьому немає нічого особливого: те, що було модним і «крутим», народи завжди один в одного запозичували, тож подібності говорять тільки про те, що зв’язки між народами в давнину були багато більш тісними, ніж ми сьогодні можемо навіть уявити.

Однак дуже прикметним є те, що з ІХ століття вже сама Русь починає здійснювати зворотній вплив на тих же норманів. І молода феодальна державність Півночі бере собі за взірець організацію державного життя Київської Руси. У королівських сагах збірки «Хеймскрінгла» Ярослав Мудрий постає не лише родичем і союзником північних конунгів, а й зразком монарха. При його дворі певний час перебували всі норвезькі королі – Олаф Святий, Магнус, Гаральд Хардрат, які за своє ревне поширення християнства набули слави «королів-місіонерів». (Тільки врешті-решт поширили католицтво, а зовсім не той варіант християнства. який розвивався в Руси. Але повинна в цьому сама загибель Руси від навали Орди).

Скандинавські впливи в Руси все ж таки явно були менш помітними, ніж потужні духовні впливи Візантії та країн Західної Європи. Це свідчить тільки на користь того, що «варяги з русів» не були вікінгами-скандинавами. Київ прийняв християнство східного обряду, але це аж ніяк не призвело до конфронтації із католицьким (західним) світом. Русь інтегрувала як східні, так і західні культурно-релігійні елементи й творила власну модель, власні риси, яких не було більше ніде. Засвоюючи східні обряди й культові форми, Русь заповнювала їх власною духовністю, далекою від Візантії, але вона не була й західною.

Те, що Русь тримала дистанцію від візантійського зразка, насамперед видно в політичній культурі. Русами цілком було відкинуто візантійську теократію – цезаропапізм. Руська церква, безперечно, залежала від князівської влади, але вона ніколи не досягала такого стану залежності, як у Константинополі. Головна причина цього крилася у доктрині (грецька викладена в роботі Псевдо-Діонісія «Ареопагітик»): у Візантії імператор був уподібнений Богу. В Руси ж цього ніколи не було. У «Слові про Закон і Благодать» першого Київського Митрополита-русича Іларіона (1051 р.) говорилося, що світська влада держави повинна дбати про світські справи, а церква – про добро душ. (Як бачимо, Іларіон чітко слідує словам Христа: «Богу – Богове, а кесарю – кесареве»). Разом з тим церква мала відігравати роль духовного наставника для світських владик, бо духовний владика, – як пише Іларіон, – може нагадувати світському володареві про справи моралі.

Тож у Київські Руси в стосунках церкви і держави склався певний і дуже плідний для політичної культури альянс. За взірець, вочевидь, була прийнята формула «симфонії взаємовідносин» з Кодексу Юстиніана (VІ ст.) – що церква і держава це два Божественних дари людству й вони мають бути рівними контрагентами взаємостосунків, кожен з яких повинен займатися своїми справами. (Я б сказала, що Руська церква поставала як більш Юстиніанова, ніж Константинова, у той час, як Грецька церква була домінуюче Константиновою).



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 51; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.125.144 (0.005 с.)