Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Динаміка дотримання правил гри↑ Стр 1 из 9Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
ГРА В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Сьогодні ми живемо у фантастично мінливому, нестабільному світі. Безперестанно трансформуються соціальні структури, і суспільство, позбувшись консервативних рис, перестало бути гарантом будь-якої стабільності, надійності. Влучно охарактеризував труднощі нашого часу відомий російський психолог В.Кудрявцев, зазначивши, що старий “підручник життя”, за яким вчилися ще наші батьки, вже не підлягає черговому перевиданню, а новий ще не написано, та й незрозуміло, як його писати. Повною мірою ця ситуація характеризує і процеси, що відбуваються в різних ланках освітньої системи. У світлі сучасних перетворень освіта опановує новий соціо- культурний простір, що відрізняється інноваційністю та інтег- раційністю. Він не просто кардинально змінює (не питаючи чи готові ми до цього) форми, методи навчання, реалії взаємин суб’єктів навчального процесу, він вимагає принципового оновлення сутності важливіших понять і категорій педагогічної науки. Зокрема, поняття освіта (від слова освітити, висвітлити) сьогодні пов’язується з процесом і результатом висвітлення, розкриття в особистості кожної людини найпотаємнішої, глибинної її суті, формування нею образу свого Я. Таке трактування поняття освіта передбачає принципово іншу методологію навчального процесу, орієнтовану на інші цінності, інше розуміння ролі особистості в навчанні, яка не лише на декларативному рівні, а реально має стати не просто суб’єктом навчання на певних ланках освіти, а суб’єктом життєдіяльності. Провідною мовою цього є пізнання, освоєння досягнень культури людства (І.Бех, А.Богуш, О.Кононко, В.Кремень, Д.Ліхачов, Й.Лернер, М.Киященко та інші). Суть освіти і місія педагога в ній, як і тисячоліття тому, усвідомлюється як сприяння формуванню особистості людини, ліпленню нею образу власного Я шляхом привласнення культурних здобутків за допомогою різних навчальних засобів. Отже, розмірковуючи над сутністю інноваційних процесів у сучасній освіті, педагоги, в першу чергу, повинні вбачати їх не в змістовному чи технологічному аспектах, що самі по собі є також надзвичайно важливими, а у прийнятті нової філософії освіти та відповідних їй цінностей і смислів, що виявляються в побудові особливих взаємин суб’єктів освітнього процесу, визначенні кожним з них своєї прогресивної позиції і місії. Відтак, в освітньому процесі сучасного дошкільного закладу має змінитися багато чого. Незмінним повинно залишитися лише право дитини обирати ті види діяльності, які найбільше сприятливі для 'її самореалізації.
Тема гри як способу життя дитини, засобу 'її самовираження, гри, різної за видами, характером, способами організації й перебігу завжди буде актуальною в життєдіяльності дітей. Грі присвячені трактати, численні наукові праці (дисертації, монографії, статті), методичні розробки, есе. І все ж таки відчуваємо, що ця тема залишається відкритою. Гра посідає центральне місце в організації життєдіяльності дітей у дошкільному закладі. Гра насичує кожен день, кожну вільну від оргпнізованого процесу хвилину життя дошкільника. Гра с однією з найпродуктивніших форм навчання і розвитку дітей. Проте дорослі не завжди коректно визначають свою роль, своє місце в дитячій грі, намагаючись нав’язати малюкам власні сюжети і правила. Водночас гру в жодному разі не можна Й ігнорувати, необхідно навчитися розумно нею керувати, стимулювати ігрову діяльність дітей, забезпечити, так би мовити, підготовчу роботу, що допоможе дітям самовизначитися в Ігровій ситуації. Способів включення дорослого в підготовку до розгортання гри може бути безліч. Охарактеризуємо лише окремі з них. Грі можна присвятити тематичний інтегрований тиждень “Містограй ”. Метою такого тижня буде закріплення та збагачення уявлень дітей про різні види ігор, значення гри для підтримки дружніх взаємовідносин між дітьми, необхідністю дотримуватися правил гри, діяти справедливо. Виховувати вміння ділити радість з другом, співпереживати невдачам. Виховувати в дітей прагнення вести здоровий спосіб життя, смак до фізичної активності. Протягом “ігрового” тижня діти засвоюють значення слів: гра, ігрове поле, лічилка, ігрова роль, змагання, естафета та інші. Наведемо приблизну тематику інтегрованих занять, які можна провести з дітьми протягом тижня. Так, на занятті “Це веселе слово “гра” діти можуть обговорити з педагогом, у які ігри цікаво грати самому, а в які разом, взяти участь в інтерв’юванні “Моя улюблена гра”, малюванні на тему “Діти грають”, розглянути картину “Діти грають” та скласти за її змістом розповідь.Протягом тижня можна провести ігровий конкурс “Юні архітектори” - на краще архітектурне спорудження за різних умов: за планом, запропонованим вихователем, за зразком, за слуховим завданням тощо. Сюжетно-ігрове проектування в ході занять соціально-природознавчого спрямування виявиться також корисним для обігравання “дорослих” ролей у суспільній ситуації, скопійованої дітьми. Корисними виявляться й діалоги про значення правил у грі, дотримання правил, складання алгоритмів правил до різних видів гри. Неодмінною складовою такого тижня має стати день народних ігор, на якому діти зможуть розучити нові та пригадати тексти відомих народних ігор, організувати розваги за участю ровесників і дорослих. Доречним також буде проведення Малих олімпійських ігор зі спортивними змаганнями, естафетами, призерами тощо. Прикрасити організацію такого ігрового тижня в окремо взятій групі чи в дитячому садочку допоможе виставка улюблених дитячих іграшок, а також виготовлених дітьми атрибутів до ігор, складання альбомів з описами дитячих ігор, надиктованих вихователю та ілюстрованих дітьми.
В освітній процес дошкільного закладу, особливо в роботу з молодшими дошкільниками доречно вписується навчально-ігрове заняття, в якому для вирішення навчальних завдань (тобто навчити чогось) активно застосовують елементи ігрової діяльності. В основу такого заняття може бути покладено ігровий чи літературний сюжет, у який вплетені різноманітні навчально-розвивальні завдання, вправи, монологізовані фрагменти, через які вихователь повідомляє дітям про невідоме чи маловідоме. Навчально-ігрове заняття, як вже відзначено, найбільш поширене в молодших групах і допомагає спрямувати малюків на організовану пізнавальну діяльність, сформувати через систему ігрових завдань первинні навички навчальної діяльності. Різновидом навчально-ігрових занять можуть бути сюжетно-ігрові заняття, які вирізняє наявність єдиної сюжетної лінії, що є стрижнем всього заняття та визначає його логіку. Ігрові елементи можуть бути представленими театралізацією, драматизацією, ігровими ситуаціями, рухливими, словесними іграми тощо. Сюжет заняття може бути підказаний змістом будь-якого літературного чи фольклорного твору (наприклад, за мотивами української казки “Рукавичка”). Пригадавши сюжет відомої казки, діти під керівництвом вихователя створюють дошку оголошень у лісі, на яку розміщують повідомлення про різні знахідки (можна почати з тієї ж рукавички, яку звірі по черзі знаходили на галявинці та прагнули знайти її господаря). Оголошення для дошки можуть супроводжуватися малюнками, розрахунками (вказівками на кількість, розмір, форму тощо). Педагог організує розігрування діалогових ситуацій (розмова по телефону, зустріч, допомога тощо). Змістова спрямованість сюжету заняття може бути визначена будь-якою життєвою ситуацією, наприклад, відвідування крамниці (ярмарку, виставки, базару), свлткуипння дня нвроджоння, мандрівка, організація роботи ательє, служби спасіння “911”, бюро знахідок, підготовка циркової вистави тощо. Даний вид заняття має свої характерні особливості. По-перше, всі навчальні, розвивальні завдання вирішуються у процесі розгортання сюжету, під час ігрової ситуації, тобто приховані від дітей, що дає змогу забезпечити високий рівень пізнавальної активності та інтересу протягом всього заняття. По-друге, характерною є логічна структура, що складається з вступної частини - входження в сюжет, визначення загальної мети руху (дій, пошуку тощо), розподілу обов’язків та ролей; основної частини - власне розгортання ігрового сюжету, виконання дітьми відповідних дій; та заключної частини, в якій обов’язковим елементом є післядія, обговорення підсумків гри, складання карти, запису витрат, створення пам’ятного альбому чи щось інше. Сюжет передбачає застосування різних видів завдань, водночас дії дітей і вихователя у процесі виконанії яз» вдань не жорстко регламентовані, як у сценарному шоу-занятті. Сюжетне заняття вимагає облаштування середовища відповідно до задуму. Воно відбиває величезну внутрішню спільну роботу дітей і дорослих, не розраховану лише на зовнішній ефект. Сюжетне заняття має величезний розвивальний ефект й водночас дарує дітям задоволення від спілкування, смислоутворюючої взаємодії. Проте вихователь не може планувати його часто.
Ігрове заняття також відрізняється своєю специфікою. Передусім зазначимо, що, незважаючи на безперечне, безумовне домінування ігрових елементів у заняттях як формі навчання дошкільників, більшість вихователів, коли йдеться про використання гри в навчальному процесі, забуває про єдність, цілісність її структури: задуму, ролей, сюжету, правил, дій, підсумків тощо, підпорядковує гру вирішенню навчальних завдань. І тоді ігрове заняття може стати навчальним заняттям з використанням ігрових елементів. Специфічним видом заняття на основі гри є заняття-гоа, яке може бути побудовано на основі певного сюжету - ігрового. Окрім ігрового сюжету, це заняття повинно мати всі інші ознаки гри: ігрові ролі, ігрові правила, ігрові дії, підведення підсумків гри. На відміну від попереднього виду, заняття-гра має тренінговий характер, діти вправляються у застосуванні тих чи тих способів дії, закріплюють, уточнюють чи поширюють одержані раніше знання. Якщо в сюжетному занятті вихователь виступає ключовою фігурою, то в занятті-грі його роль - диригувати грою, допомагати дітям створювати та розгортати ігровий сюжет. Наведемо приклад організації такого заняття “Збираємося на острів”. Спонукаючи дітей до обговорення в першій частині гри списку необхідних речей, вихователь не заперечує проти тих речей, які в ситуації життя на острові вбачалися зайвими (холодильник, ліжко, кашпо з кімнатною квіткою та інше). Пізніше, на наступних етапах гри діти самі зрозуміли свої помилки та виправили їх. Принципова відмінність заняття-гри від ігрового заняття полягає в тому, що діти приймають задану ігрову ситуацію як реальну і щиро проживають її в наступних ігрових діях. Вихователю необхідно виявляти надзвичайну коректність, щоб зберегти цей настрій. Післядія такого заняття може відчуватися ще протягом цілого тижня і навіть більше. Так, одного разу гра в життя на безлюдному острові спонукала до встановлення у груповій кімнаті намету і розгортання ігрового сюжету, якому було підпорядковано і зміст навчальних занять, і режимні моменти на цілих два тижнії Які то були цікаві дні!
З метою здійснення контролю за якістю засвоєння дітьми знань, сформованості відповідних умінь та навичок періодично проводять контрольні заняття у формі заняття-змагання. Занят- тя-змагання не обов’язково має бути спортивного характеру. Це можуть бути інтелектуальні змагання - турнір знавців чи вікторина з будь-якої галузі знань. Це може бути художній конкурс, виставка, учасники якої демонструють свої художні таланти. Зауважимо, що, враховуючи психологічні особливості дітей дошкільного віку, доцільність занять-змагань очевидна лише стосовно старших дошкільників, причому саме процес презентації досягнень, а не результат повинен домінувати. Гра природно вписується в організацію свят і розваг для дітей. Можемо простежити це на такому прикладі. Наведемо план проведення ігрової розваги з теми “Дівчатка, хлопчики та їхні батьки”. У плані представлено лише загальну канву такого свята. Кожний педагог може змінити запропонований план проведення частково чи цілком залежно від реальних умов. • Привітання хлопчиків, дівчаток і їхніх батьків. Вступне слово організатора, пропозиція пограти в цікаву гру: в житті нам часто ніколи грати, ми зай н яті важливими справами. Але сьогодні - зовсім інша справа. • Пропонується гра “Навпаки”. Дорослі стануть дітьми, хлопчики почнуть робити все те, що вміють дівчатка, а дівчатка на годинку стануть хлопчиками. Але передусім слід визначити, хто такі хлопчики, дівчатка та дорослі. • Поміркуйте, що треба зробити, щоб намальовані “голови” (порожні кружечки) стали головами дівчинки, хлопчика і дорослої людини. Кожну картинку можна запропонувати домалювати парі дітей. Під час виконання цього завдання педагог продовжує розмову з іншими дітьми: • Хто такі дівчатка? Що ми про них знаємо? Чим вони відрізняються від хлопчиків? Від дорослої жінки? Що можуть робити і люблять робити дівчатка? Далі можна запропонувати дівчаткам виконати відому пісеньку, танок, можна провести гру-змагання, у якій дівчатка продемонструють свої особливі вміння - у малюванні, музикуванні, вишивці, кулінарії тощо. • Хто такі хлопчики? Чим вони відрізняються від дівчаток? Що подобається робити хлопчикам? У чому вони майстри? Хлопчики можуть виконати будь-яку “чоловічу” пісню, продемонструвати спортивні вправи, відгадати складні загадки; можна провести будь-яку спортивну гру-змагання, наприклад, перетягування канату чи бій на руках.
• Хто такі дорослі? Чим вони відрізняються від дітей? Що вони вміють робити? Можна запропонувати батькам виконати пісню самостійно чи разом із дітьми, краще б таку, яку співають у родинах. Батьки багато чого можуть зробити, а от грати, можливо, вони й розучилися. Можна провести естафету з обручами, м’ячами. • Танцювати красиво вони, напевне, також не вміють. Пропоную їх навчити танцювати “Вальс дружби” (танець у парах, які стоять у колі, з переходом). • Тепер ми все знаємо про дівчаток, хлопчиків, дорослих. Давайте пограємо у гру “Навпаки”. Діти промовляють чарівні слова за ведучим, двічі обертаються навколо себе. Давайте поглянемо, здійснилось чаклунство. Чи зможуть дорослі, як діти, наприклад, швидко вивчити вірш після двох повторів? Зможуть дівчатка провести машинку за шнурочок і не збити прапорці? Чи зможуть хлопчики загорнути ляльку у пелюшку? Після виконання завдання діти знову промовляють чарівні слова, щоб знову стати тим, ким вони є. На завершення всі виконують разом пісню. Окреме місце в освітньому просторі дошкільного закладу повинна зайняти гра-стратегія як інтерактивна форма навчання дошкільників, що дає змогу спонукати формування суб’єктності як надзвичайно важливої особистісної якості дитини. Гра-стратегія як ситуативна гра - складна, багатопланова діяльність, що передбачає не тільки усвідомлення ігрового задуму, сюжетної лінії, а й певну послідовність спрямованих сукупних дій усіх учасників гри, з якими необхідно домовитися, об’єднати зусилля, неодноразово визначитися в особистісному та колективному моральному й інтелектуальному виборі. Стратегічна гра стає можливою за умови здатності її учасників передбачити можливі наслідки своїх дій, готовності до планування послідовних кроків, уміння визнавати помилки та вчасно корегувати їх, знаходите нестандартні способи розв’язання проблеми. Гра-стратегія в$ає всі структурні компоненти гри: задум, ігрові ролі, відповідний сюжет, ігрові дії, результат гри. Передусім у її основу покладено інтригу, реальну проблему, визначено загальну мету, ДЗ}Я реалізації якої й необхідно об’єднати спільні зусилля, обгов^рЮЮЧИ всі подальші кроки. У процесі гри вихователь кілька Разів ускладнює завдання, “чинить” перепони, які діти мають Подолати. Гра-стратегія надає вихователям унікальну можливість спостерігати за процесом збагачення соціального досвіду Дітей, їхніми ціннісними пріоритетами, особистісними проявами в зовсім не простих, наближених до реальних ситуаціях, ма^ можливість оцінити здатність кожної дитини до конструктивних рішень, самостійного вибору тощо. Проілюструємо сказану на прикладі методичних рекомендацій щодо проведення зан.нття у формі гри-стратегії “Ро- бимопокупіси” (книжки, іграшц.И; продукти тощо). Мета: створити ситуацію необхідності самостійного вибору на основі визначення значущості предмета. Вправляти в умінні ДОМОВЛЯТИСЯ, переконливо ДОВОДИТИ власну думку іншим, терпляче сприймати позицію, що відрізняється Від власної. Гру можна проводити на різноманітному матеріалі, тобто діти можуть “купувати” книжку іграшки для групи, продукти на сніданок або вечерю для гру-пи чи сім’ї, подарунки на день народження тощо. Оскільки суть ГрИ виявляється у можливості вибору, то вихователю необхідно Надати дітям можливість вибору. Ускладнюють ситуацію виборну обмежені “покупні” можливості дітей. Пояснимо це на прикладі, 1. Етап орієнтації у завданню На початку гри вихователь пропонує дітям зробити покупки; _ Для цього в банку треба взяти гроші. Грошима у грі слугуют^ фішки> наприклад, жовтого кольору. Вихователь пояснює, щрз в банку є також більш крупні гроші — так, фішка синього кольору коштує 10 фішок жовтого кольору, а одна фішка червоного кольору коштує 5 фішок си- ньо-го кольору. У крамниці також можна придбати товар за різними цінами: дорожче і дешевше. Проте, попереджує вихователь, треба дивитися не тільки на вартість товару, а й на його значущість для самого покупця, запитати себе: “Чи мені це потрібне? Якщо це мені не потрібне, чи хочу я придбати це для моїх близьких або знайомих?” • Етап ознайомлення з можливостями вибору. У зручному місці вихователь розташовує “крамницю”, яка може бути представлена предметними картками із зображенням предметів-то- варів, іграшками та предметами, муляжами; для дітей, які вже вміють читати, назви товару можуть бути надруковані на окремих картках чи на дошці. Біля кожного товару є цінник із зображенням кольорової фішки або декількох фішок та цифри. Товар може коштувати, наприклад, три, п’ять жовтих фішок, або одну червону, дві сині фішки (їх можна обміняти в банку за певну кількість жовтих фішок). Розглядання “товару” супроводжується обговоренням його вартості, можливостей його застосування, вікової приналежності тощо. • Етап вибору. Роль банкіра та продавця бере на себе дорослий. Кожна дитина отримує у банкіра, наприклад, по сім (п’ять, десять) фішок жовтого кольору. Вихователь пропонує дітям самостійно оглянути товар та зробити вибір, що вони можуть та хочуть купити. Частина невпевнених у собі і несамостійних дітей не хоче брати на себе відповідальність за власний вибір, віддає “гроші” педагогу, товаришам, прагне об’єднатися з друзями, навіть відмовляється від гри: “Мені тут нічого не потрібно”. Вихователю важливо підтримати таку дитину в момент вибору, запропонувати свою допомогу: “Хочеш, ми разом вирішимо, що ти будеш купувати”. Здебільшого частина дітей спочатку орієнтується лише на “хочу”, потім починає розуміти, що бажання повинно збігатися з можливостями і починає шукати вихід зі складного становища. Так поступово виникає складна, багатовекторна ситуація вибору: а) вибрати те, що коштує дешевше, але мені не потрібне. І то буде лише моя покупка; б) домовитися з іншими, об’єднати гроші і придбати коштовну й потрібну, цікаву річ. Проте вона буде належати всім; в) попросити у товаришів гроші, яких не вистачає на покупку; г) випросити, обміняти на щось фішки, яких не вистачає або навіть відняти. Дітям, які вирішили об’єднати свої кошти, треба домовитися, що вони будуть купувати. Адже разом зі збільшенням покупних можливостей, збільшується також варіативність вибору. • Етап підсумковий. Вихователь, не нав’язуючи дітям свого рішення, пропонує оцінити правильність вибору, переконатися, що була куплена потрібна річ. Нерідко діти саме на цьому етапі висловлюють бажання почати гру ще раз, жалкують за поспішним вибором, намагаються виправдати невдалий вибір, висловлюють бажання виправити помилки. Методичні рекомендації до проведення заняття у формі гри- стратегії “Пакуємо речі”. Мета: вчити дітей планувати власні дії, передбачаючи їх можливі наслідки, враховуючи зовнішні обставини, що можуть впливати на розвиток подій. Вправляти в умінні домовлятися, переконливо доводити власну думку, співпрацювати з однолітками. Варіантів сюжетної лінії може бути безліч: нас запросили на свято новорічної ялинки до Києва; збираємося на риболовлю (зимову, літню) на вихідні; на одноденну прогулянку до лісу влітку; кататися на лижах у зимовому лісі на два дні. Залежно від обраної сюжетної лінії вихователь проводить підготовчу роботу з дітьми, у ході якої намагається допомогти дітям представити більш наочно, яскраво місце, до якого вони збираються, врахувати всі можливі ситуації, з якими стикається людина у відповідних випадках. Наприклад, якщо йдеться про запрошення на свято до Києва, то педагог обговорює вимоги до одягу дітей на святі, пропонує продумати кожному не тільки свій костюм, а й те, як його краще довести, щоб не зім’яти, нагадує. Запрошення на свято передбачає подарунки для господарів, їх треба підготувати. їхати до Києва треба потягом, отже, у святковому вбранні не поїдеш, тобто необхідно передбачити також ситуацію подорожування. Причому вихователь спрямовує дітей на командний підхід, за умови якого кожен думає про всіх, розраховує не тільки на себе, а й на інших. На практичному етапі • Якими речами ти не можеш скористатися, якщо вимкнути світло? Для чого можуть бути корисними електроприлади і якщо ні до чого їх підключити? Уяви. Наприклад, як на безлюдному острові можна пристосувати холодильник чи пральну машинку? Поміркуй, якими речами ти б міг замінити електричні прилади. • Як ти вважаєш, коли білок яйця більше, коли яйце варене чи сире? Чи змінюється розмір жовтка? Як ти вважаєш, це можна перевірити за допомогою експерименту? Що можна запропонувати? Що відбудеться з білком та жовтком, коли яйце покласти в окріп? • Коли легше користатися ложкою, коли тримаєш її однією рукою чи двома? Для яких цілей можна застосовувати ложку? Визначіть, як відрізняються ложки за розміром? Для яких цілей яка за розміром ложка зручніша? Назви декілька випадків, коли ложку зручніше тримати двома руками. Які досліди ти б запропонував провести своїм друзям, щоб довести свою правоту. • Чи може муха іти по стелі знизу вверх або навпаки? Кому це зручніше робити: коту чи мусі? Поясни, чому. Друга частина гри-заняття - “Вибір”. Після першої частини вихователь пропонує дітям порахувати, хто скільки грошей заробив, пропонує вирішити, як можна використати гроші - кожен буде витрачати зароблені гроші сам чи всі разом. Може бути три варіанти розвитку подій: 1) діти залишають за собою право витрачати гроші. Тоді можна запропонувати їм запросити в порадники до себе дітей, які не отримали грошей взагалі; 2) діти вирішують об’єднати гроші і витратити їх разом, для всіх, обговорюючи доцільність кожної покупки; 8) діти відмовляються від вибору покупки і доручають вихователю потратити гроші. В будь-якому разі вихователь спонукає дітей зробити вибір самостійно, почати обговорення, вибір покупки. Дорослий за допомогою запитань спрямовує дії дітей, допомагає визначити доцільність покупки, порахувати кошти, якщо потрібно, пропонує об’єднати кошти для сумісної покупки. На дошці або столі, поличці розміщують товар (картки із зображенням; просто речі; книжки; картки зі словами). На кожному предметі - визначена ціна. Загальну кількість зароблених грошей визначати не обов’язково. Вирішивши зробити покупку, діти просто підраховують чи вистачає в них таких грошей, якщо ні, пропонують об’єднати кошти для сумісної покупки, або роблять інший вибір. Гра триває до того часу, поки весь товар не буде продано. Впродовж гри діти вправляються в усній лічбі, закріплюють знання цифр, складу чисел, вчаться доводити, міркувати. Сумісні дії допомагають дітям навчитися радитися, переконувати, запрошувати, пропонувати, уступати, міркувати, аргументувати, робити вибір і відповідати за нього, сперечатися, застосовуючи соціально прийнятні способи переконання. Покупки можуть бути тематичні, наприклад, література для дітей, іграшки, побутові речі та прилади. Можна зупинитися на продуктах. Але тоді варто запропонувати дітям вибрати продукти з конкретною метою - для відпочинку в лісі, святкування дня народження, для хворої бабусі. Отже, варіантів включення гри в організацію життєдіяльності дітей у дошкільному закладі безліч. Головне для дорослих - ставитися до дитячої гри з величезною повагою, терпінням і вірити у її величезний освітньо-виховний потенціал. ГРА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ПІЗНАННЯ СВІТУ Кожна людина приходить у світ, щоб стати Людиною, відкрити для себе найвищі цінності - Істину, Добро, Красу. Уже став крилатим вислів: “Усі ми родом із дитинства”, та, на жаль, більшість дорослих, потрапивши в суворе і буденне життя, рідко згадують своє дитинство, а більшість його взагалі забуває. Педагоги мають пам’ятати про це все життя, адже вони ніби обрані долею для виконання особливої місії - допомогти іншим усвідомити сенс свого життя, шукати свій спосіб буття, вчитися по-людськи розв’язувати виниклі проблеми. Чого чекає дитина від педагога, хто він для неї? Здавалося б, усе просто - носій знань, приклад для наслідування. Та кожна дитина, потрапляючи з дому в дитячий садочок, відчуває труднощі в налагодженні стосунків, засвоєнні пізнавального, морального, естетичного досвіду й чекає від вихователя допомоги у самовизначенні. Залучаючи дитину до різного виду діяльності, вихователь скеровує її на пізнання світу, оточення і себе в ньому. Ш.Амонашвілі наголошував на тому, що духовний світ дитини збагачуватиметься лише тоді, коли вона це багатство вбиратиме через дверцята своїх емоцій, через почуття, співпереживання, спільної радості, гордості, через пізнавальний інтерес; силоміць збагачувати цей світ - все одно, що зловмисно висаджувати райські яблука в отруєний ґрунт. Світ дитинства не такий, як світ дорослих. Тому завдання педагога,- наблизити дитину до розуміння, а потім і сприйняття дорослого світу, якомога безболісніше (для дитячої психіки), у цікавій та доступній формі, у захоплюючій діяльності. Особливо використовуючи гру. Якщо хочеш отримувати задоволення від будь-якого виду діяльності, її слід виконувати з радістю. Саме таку радість принесе тобі гра. Пригадаймо дитинство і те, як ми самі любили виконувати поставлені перед нами завдання. Якщо це було в наказовому тоні та ще й зі вживанням слів “ потрібно зробити ”, то бажання щось виконувати зводилося нанівець. Якщо ж те саме завдання нам пропонували “програти" у невимушеній піднесеній атмосфері, то продуктивність нашої діяльності не знала меж. Отож, наше життя складається зі смуги нейтральних подій, і лише від нас залежить, яких відтінків ми їй надамо. А в роботі з дітьми недопустимі нейтральні, а особливо негативні відтінки. Спонукаючи дитину до гри, ми тим самим навчаємо її жити, формуємо її фізичне та духовне здоров’я. Гра є основною формою спілкування дорослого і дитини. Хочете виховати безпосередню та непересічну особистість - розвивайте її знання, вміння та навички через призму її світогляду, а саме граючись. Грати можна, використовуючи різні матеріали як природного, так і штучного походження. Весь навколишній світ у наших руках! Не боятися, коли дитина забрудниться, коли на власних долоньках відчує танок стрімких краплинок дощу, здивується холоду кришталевої бурульки, з насолодою сприйматиме пахощі різнобарвних рослин і купатиметься в лагідних промінчиках сонячного тепла. Гра як основний вид діяльності дітей дошкільного віку, розвиваючи психічні, фізичні сили дитини, сприяючи пізнанню нею навколишнього світу і людських взаємин, пробуджує, примушує працювати її творчий потенціал, бажання пізнати саму себе. Краще ознайомити дітей дошкільного віку з різними предметами навколишнього світу, людськими стосунками, навчити їх мислити і діяти в різних ситуаціях допоможе доступний, цікавий, пізнавальний матеріал ігор. У системі навчання і виховання дошкільників педагог має активно використовувати різноманітні ігри. Насамперед, потрібно уміло використовувати дидактичні (навчальні) ігри, які пов’язані з конкретною дидактичною метою та вимагають відповідного дидактичного матеріалу, розвивають спостережливість, увагу, мислення, уяву, пам’ять, мовлення, сенсорні орієнтації дітей, максимально задіюють інтелектуальний потенціал у пізнанні світу, людей і себе. Дидактична спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок. Дидактичні ігри треба добирати відповідно до завдань навчально-виховної роботи. У молодшому віці за допомогою дидактичних ігор можна вчити дітей пізнавати й називати предмети та їх ознаки, розрізняти їх за формою, кольором, величиною, розміщенням у просторі, а також робити прості узагальнення, групувати предмети за названими ознаками. Доцільно, щоб під час гри дитина бачила реальний предмет, включаючи в його сприймання якомога більше аналізаторів (оглянути предмет, пошукати, послухати, покуштувати тощо). Складнішою формою гри є порівняння предметів за однією чи двома ознаками: кольором, формою, величиною. Так підводять дітей до узагальнення. Діти середнього дошкільного віку здатні оволодіти узагальненими родовими поняттями (наприклад, яблуко, груша, слива – це фрукти). Із ними проводять ігри на порівняння та класифікацію предметів і їх зображень на картинках, формування числових понять. У процесі гри діти вчаться більш диференційовано розрізняти кольори та їх відтінки, геометричні форми. У старшому дошкільному віці педагог за допомогою дидактичних ігор впорядковує і розширює сенсорний досвід дітей, вчить їх точно і швидко виділяти певні ознаки, порівнювати і групувати предмети за спільними ознаками. Із цією метою дорослі використовують ігри в різноманітні подорожі (наприклад, “Подорож до лісу”), ігри-загадки. До проведення кожної гри вихователю слід старанно готуватися: придумати організацію і методику проведення гри, намітити засоби, що дадуть змогу добре пояснити її дітям, зацікавити їх, а також визначити свою участь у ході самої гри. До гри мають бути підготовлені й діти. Якщо в грі діти вперше зустрічаються з невідомою, незрозумілою інформацією, то вони не можуть самостійно розв’язати ігрове завдання і змушені діяти за підказкою вихователя. Гра стає для них нецікавою і перетворюється на вправу. Велике значення має забезпечення ігрової ситуації та визначення ігрових дій, які мають форму загадування і відгадування (частина дітей описує предмет, не називаючи його, а інша - відгадує цей предмет). Такі дії стимулюють активність дітей, викликають у них інтерес і почуття задоволення, позитивні емоції. Керівництво дидактичною грою - ще одна умова ефективного застосування дидактичної гри. Педагогу важливо вміло розпочати гру, щоб відразу організувати дітей, викликати в них бажання грати. Велике значення при цьому має ставлення самого вихователя до гри, його зацікавленість, емоційність, уміння залучити до гри всіх дітей. На початку гри, коли вихователь розкриває перед дітьми ігровий задум, неабияке значення має образність і зрозумілість мови, теплий тембр голосу, скупий, але виразний жест, уважне ставлення до всіх дітей, бажання їх об’єднати. Потрібно коротко й зрозуміло пояснити дітям, в яку гру вони будуть гратися і як саме. У процесі гри слід звернути увагу на темп, ритм гри. Занадто повільний темп стомлює дітей, до того ж їм доводиться довго чекати своєї черги. Але й надто швидкий темп гри збуджує дітей, призводить до метушливості, штучності ігрових дій, інколи викликає суперечки між учасниками гри. • У ході гри вихователю краще виступати в ролі учасника, але весь час пам’ятати про функції педагога: спрямовувати гру репліками, питаннями, непомітно підтримувати окремих дітей, створювати умови для прояву ініціативи, давати оцінку неправильним відповідям і вчинкам дітей або запобігати їм. Основне завдання керівництва грою - виховувати дітей. Думка колективу позитивно впливає на окремих порушників поведінки. Вміло спрямовуючи гру, педагог навчає дітей усвідомлювати значення норм поведінки в колективній діяльності, виховує в них вимогливе і справедливе ставлення до ровесників, привчає зважати на думку товаришів, погоджувати з ними свої бажання.Дотримання правил гри вимагає від дитини певних вольових зусиль. Не завжди діти можуть відразу стримати свої бажання. Слушною в такому разі буде підтримка вихователя: “Почекай, не поспішай, незабаром твоя черга, дочекайся сигналу” та ін. Кожне таке стримування є вправою. І що більше та$сих вправ виконано успішно, тим легшими будуть наступні. 3.часом діти навчаться самостійно регулювати свою поведінку. Слід пам’ятати, що особливо активним є розвиток дітей^під час ігор, які вони самі придумують. Такі ігри вважають творчими, оскільки ігрова діяльність у них має яскраво виражений самодіяльний і творчий характер.Творчі ігри придумують самі діти, відображаючи у них враження від пізнання навколишнього світу. Головною ознакою творчої гри є уявна ситуація, яку дитина створює замість реальної, діє в ній, виконуючи роль відповідно до тих значень, яких вона надає предметам, що її оточують. Особливості творчої гри: • уявна ситуація; • творчий характер; • наявність ролей; • довільність дій; • специфічні мотиви; • соціальні відносини. Педагогічна цінність творчої гри полягає і в тому, що в її процесі, крім взаємин, обумовлених змістом, ролями, правилами, між дітьми виникають реальні стосунки. Адже їм доводиться домовлятися про гру, розподіляти ролі, контролювати виконання правил тощо. Творча гра є школою моральності, оскільки сформовані в ній моральні якості впливають на поведінку в повсякденному житті. А засвоєні в процесі спілкування дітей одне з одним, із дорослими моральні норми та правила набувають у грі подальшого закріплення. Одним із різновидів творчих ігор є театралізовані ігри, які відкривають простір для участі дітей у різних видах самостійної художньої діяльності, сприяють розкриттю і розвитку їх художньо-творчих здібностей. Театралізовані ігри - розігрування в особах літературного твору, відтворення за допомогою виражальних засобів (інтонації, міміки, жестів, постави, ходи) конкретних образів. Суперечності між прагненням дітей дошкільного віку все робити самотужки (намагання по-своєму відтворити дії, взаємини дорослих) і реальними можливостями (брак відповідних навичок, досвіду) спонукають дитину реалізовувати свої інтереси в сюжетно-рольовій грі. Сюжетно-рольова гра - образна гра за певним задумом дітей, який розкривається через відповідні події (сюжет, фабула) і розігрування ролей. Самостійною групою в системі творчих ігор є режисерські ігри. У цих іграх дитина переходить від ігрових дій із іграшками до гри за власним задумом, самостійно визначаючи сюжет, ігрові засоби, ролі, предмети-замінники. Режисерські ігри - ігри дитини з іграшками та їх замінниками за створеним нею сюжетом. Педагогічна цінність гри залежить від ефективності розв’язання в ній ігрового завдання та вміння дітей розрізняти свої обов’язки у грі й у буденному житті, з кожним днем ставати самостійнішими, ініціативними, розширювати своє бачення світу і себе в ньому. ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ Перехід початкової школ
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-24; просмотров: 1237; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.243.29 (0.019 с.) |