Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Освоєння об'ємного (тримірного) простору
Мета: розвивати уміння звужувати поле пошуку в об’ємному просторі, орієнтуватися в тримірному (об’ємному) просторі, використовуючи різні точки відліку; закріплювати поняття: “центр”, “права - ліва частина кімнати”, “верхня - нижня частина кімнати”, “дальня - ближня частина кімнати”, “верхній - нижній кут”, “ближній - дальній кут”, “правий - лівий кут”, “права - ліва сторона”, “задня - передня частина кімнати”, “вище - нижче за рівень ока”. Ігрова задача: відгадати предмет, що знаходиться в кімнаті, за допомогою алгоритму звуження поля пошуку в просторі. Приклад проведення гри: Вихователь загадує будь-який об’єкт у кімнаті (квітка на підвіконні). Діти ставлять питання щодо орієнтування в просторі, звужуючи поле пошуку. Зазначимо, що на початковому етапі можна використовувати жести, які дозволяють гравцям зосередитись на тій частині кімнати, в якій ведеться пошук. Ведучий і діти займають однакову позицію по відношенню до загаданого об’єкта. Питання, на які ведучий відповідає “так”: - Це в ближній частині кімнати? - Це в правій ближній частині кімнати? - Це ближче до правого кута кімнати? - Це пов’язано з вікном? - Це в нижній частині вікна? - Це квітка на підвіконні? Гравці, поставивши 6 питань, відгадують об’єкт. Ускладнення гри: Відбувається зміна позицій гравців і ведучого: ведучий і діти знаходяться навпроти один одного, тобто в “дзеркальному” положенні; ведучий і діти стають боком один до одного. При цьому вводяться правила: діти повинні ставити питання щодо звуження поля пошуку по відношенню до ведучого, використовуючи мовні звороти на кшталт: “Загаданий об”єкт знаходиться в правій частині кімнати від вас?”, “Цей об”єкт розміщується попереду вас?” Чорний ящик Мета: розвивати уміння звужувати поле пошуку в об’ємному просторі, орієнтуватися в тримірному (об’ємному) просторі, використовуючи різні точки відліку; збагачувати словниковий запас поняттями: “права - ліва частина”, “верхня - нижня частина”, “дальня - ближня частина”, “верхній - нижній кут”, “ближній - дальній кут”, “правий - лівий кут”, “права - ліва сторона”, “задня - передня частина”. Обладнання: Велика коробка, будь-який предмет. Ігрова задача: відгадати предмет, що прикріплений у певному місці коробки, за допомогою алгоритму звуження поля пошуку в просторі.
Приклад питань, ию приймаються від дітей: - Це в ближній частині коробки? - Це у верхній частині коробки? - Це в ближньому верхньому кутку коробки? Робот (Використовується на завершальних етапах освоєння тримірного простору). Мета: розвивати уміння орієнтуватися в просторі, планувати алгоритм раціонального переміщення в просторі, формулювати чіткі команди-прохання, виконувати інструкції щодо переміщення до заданого об’єкта. Ігрова задача: допомогти “Роботу” добратися до певного об’ єкта, розміщеного в кімнаті. Приклад проведення гри: Ведучий обирає “Робота”-дитину і ставить задачу переміщення в просторі. Роботу треба пройти в дальню праву частину кімнати і сісти на стілець. Гравці повинні “управляти” роботом за допомогою команд, пов’язаних з орієнтуванням у просторі. Даються команди роботу на кшталт: “Зроби п’ять кроків ліворуч від себе!”, “Обернися навкруги” і т.д. Обов’язковою умовою гри є те, що гравці повинні дати якомога менше вказівок роботу для виконання поставленої задачі. Знайди плоску геометричну фігуру Мета: закріплювати уміння звужувати поле пошуку, визначати праву, ліву сторони, середину ряду, учити дітей правильно називати плоскі геометричні фігури, їх колір і місцезнаходження. Обладнання: геометричні фігури різного кольору, розміщені на демонстраційній стрічці - площинні. Приклад проведення гри: На столі вряд розміщені: круг жовтий, квадрат червоний, трикутник зелений, трапеція синя, овал оранжевий, круг червоний, овал синій. Загаданий зелений трикутник. Вихователь разом з дітьми шукає об’єкт, що знаходиться у середині лінійного ряду (синя трапеція). Питання, на які ведучий відповідає “Так”: - Ця фігура знаходиться зліва від синьої трапеції? - Ця фігура знаходиться праворуч від червоного квадрата? - Це зелений трикутник? Вихователь заохочує дітей, які з якнайменшою кількістю питань вийшли на загадану фігуру. Надалі в лінійний ряд можна виставляти плоскі і об’ємні геометричні фігури, доступні для сприйняття дітьми даного віку.
Вгадай проміжок часу Мета: учити дітей звужувати поле пошуку в просторі, називати дні тижня і частини доби по порядку і в довільній послідовності; активізувати словниковий запас поняттями: “попередній”, “наступний”. Обладнання: на демонстраційній стрічці розміщуються картинки зі схематичним зображенням днів тижня або частин доби (схеми у вигляді цифр, букв тощо). Ігрове завдання: ведучий (вихователь або дитина) загадує одну з картинок і пропонує дітям відгадати її за допомогою питань за знайомим алгоритмом. Приклад проведення гри: На демонстративній стрічці виставлені буквені позначення днів тижня - ПН, ВТ, СР, ЧТ, ПТ, СБ, НД. Загадана СР. Вихователь за допомогою дітей шукає середину ряду (ЧТ). Питання, на які ведучий відповідає “Так”: - Це попередній день тижня від четверга? - Це наступний день тижня від вівторка? - Це середа! - Так, молодець! У молодшому віці використовуються картинки із зображен- ннм ознак частин доби (або сюжетів), У Середньому віці - картинки Із зображенням днів тижня (колірний варіант). У старшому віці використовується зображення днів тижня (буквений варіант). Як ускладнення лінійний ряд можна наповнювати позначеннями, пов’язаними з порами року або назвами місяців. Вгадай пору року або загаданий місяць Мета: учити дітей послідовно і в будь-якій послідовності називати пори року і місяці; закріплювати поняття “між”, “за”, “перед”, “попередній”, “наступний”. Обладнання: демонстраційна стрічка з кишенями, в яких розміщені картинки із зображенням місяців, розташованих урозкид (або їх схематичні зображення).
Ігрова ситуація: Ведучий вкладає (послідовно або врозкид) у демонстраційну стрічку картинки із зображенням пір року, проявлених у різних ситуаціях (у житті людей, рослин, тварин тощо) або із схематично позначеними місяцями року (цифрами, буквами, картинками тощо). Загадує одну з карток і пропонує граючим дітям її відгадати, ставлячи питання по засвоєному алгоритму. Приклад проведення гри: Наприклад, виставлені картинки: рання зима, середина літа, пізня осінь, середина зими, золота осінь, початок літа, рання весна, весна в період цвітіння, кінець зими. Питання, які приймаються від дітей-. - Це картинка із зображенням золотої осені? - Ні. - Ця картинка знаходиться між картинками, що зображають ранню зиму і золоту осінь? - Так. - Це картинка із зображенням пізньої осені? - Ні. - Це наступна картинка? (Середина зими) - Ні. - Ця картинка знаходиться перед картинкою із зображенням середини літа? -Так. - Це картинка, що зображує ранню зимуі - Такі Вгадай предмет і визнач за величиною Мета: вчити дітей визначати об’єкт за величиною на основі порівняння з іншими об’єктами, розміщеними поряд; закріпити поняття “між”, “за”, “перед”, “попередній”, “наступний”, “великий - маленький”, “середній за величиною”. Обладнання: на стіл виставляються в лінію геометричні фігури трьох розмірів і одного кольору. Приклад організації гри: В ряд поставлені велика куля, середній куб, середня куля, великий конус, маленький конус, великий куб, маленька куля, маленький куб, середній конус. Гравці і ведучий розміщуються по одну сторону столу. Загадується одна з фігур (велика куля).
Питання, на які ведучий відповідає “Так”: - Це маленький конус? - Ні. - Це між великою кулею і маленьким конусом? - Так. - Це середня куля? - Ні. - Це менше великого куба? - Ні. - Це велика куля? - Так! У молодшому віці використовуються фігури одного кольору двох розмірів (5 штук); у середньому віці - різні фігури одного кольору трьох розмірів (9-11 штук); у старшому віці використовуються різні фігури одного кольору чотирьох розмірів (до 20 штук). Вгадай предмет і визнач за висотою Мета: продовжувати вчити дітей звужувати поле пошуку в просторі, визначати об’єкти за висотою, використовуючи слова: “вище - нижче”, “високий - низький”, “середній по висоті”, “трохи вищій за низького”, “трохи нижчий за високого”. Обладнання: на стіл виставляються в лінію предмети, різні:іа висотою. Приклад проведення гри: На столі виставлені в ряд: дерево середнє за висотою, будиночок середній за висотою, піраміда висока, піраміда низька, будиночок низький, дерево високе, будиночок трохи вищий за середнього, дерево низьке, будиночок високий, піраміда середня за висотою, дерево трохи вище за низького. Ведучий загадує один з них (піраміда низька). Питання, на які ведучий відповідає “Так”: Це зліва від високого дерева? І (є праворуч від високої піраміди? І (е зліва від низького будиночка? Це низька піраміда? У молодшому віці використовуються об’єкти двох розмірів но висоті та одного кольору (5 об’єктів). У середньому віці - об’єкти трьох розмірів одного кольору (9-11). У старшому віці використовуються об’єкти чотирьох розмірів одного кольору (до 20). Зазначимо, що працюючи з поняттями “великий”, “малий”, “високий”, “низький” та ін., необхідно акцентувати увагу дітей на тому, що вони завжди є відносними (так, кіт є великим відносно мурахи і водночас малим відносно слона). Ускладнення: аналогічно проводяться ігри з предметами різними за довжиною або шириною. Дзеркальна “Так - ні” Мета: вчити дітей звужувати поле пошуку в просторі, ставлячи питання з погляду дзеркально розміщеного ведучого. Хід гри: Ведучий (дитина) самостійно підбирає об’єкти, розставляє їх лінійно, встає лицем до гравців і загадує предмет. Перед початком гри ведучий і діти уточнюють зміну орієнтирів. Вгадай картинку, закріплену на дошці Мета: вчити дітей звужувати поле пошуку в просторі, при цьому виділяти центр, сторону, кут дошки; вправляти дітей в орієнтуванні на вертикальній поверхні; активізувати в мовленні слова “центр”, “вище”, “нижче”, “праворуч”, “ліворуч”, “кут”, “сторона”.
Хід гри: На вертикальній поверхні дошки розміщуються картинки із зображенням будь-яких об’єктів (їх кількість підбирається відповідно до віку та рівня готовності дітей). Загадується одна з них. Спочатку на вертикальній поверхні працюють з 11-15 картинками із зображенням об’єктів однієї класифікаційної групи. Виділення частин дошки здійснюється за допомогою крейди. Згодом, виділення частин дошки відбувається за допомогою жесту. Вгадай, де сховалася іграшка Мета: вчити дітей ставити питання, що звужують поле пошуку в тримірному просторі по відношенню до ведучого, який стоїть боком до гравців. Хід гри: Вихователь стає боком (зліва або справа) до дітей і пропонує знайти іграшку, заховану в кімнаті. Заздалегідь слід уточнити, щодо кого ведеться пошук. Для цього вводяться орієнтири: попереду нас, позаду нас, у правій або лівій частині кімнати, середина кімнати, вище - нижче за рівень ока, верхній - нижній кут кімнати, сторона кімнати, в бічному варіанті. Отже, використання гри “Так-Ні” в роботі зі старшими дошкільниками сприяє швидкому засвоєнню змісту математичного матеріалу. При цьому дитина з пасивного, бездіяльного спостерігача перетворюється на активного учасника процесу пізнання. В неї з’являється необхідність пояснювати способи дії товаришу. Дитина вчиться ставити питання, сумніватися в правильності власних рішень, слухати і аналізувати відповіді інших. Колективний аналіз вихователя з дітьми шляхів розв’язання пошукових задач допомагає краще зрозуміти спосіб дій, підводить до самостійного висновку щодо правила звуження поля пошуку загаданого об’єкта.
5. Природничі ігри в роботі з дошкільниками та молодшими школярами ЕКОЛОГІЗАЦІЯ СВІДОМОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ У становленні екологічної свідомості дитини особливе місце відводиться ігровій діяльності. Саме в ній формуються моральні норми і правила поведінки в природі. Будучи моделлю діяльності дорослих, гра також сприяє зв’язку між навчанням і працею. Наслідуючи дорослих, їхню працю в природі, вона стимулює творчість й уяву дітей, їхні переживання, позитивні емоції та почуття. Педагогічно правильно організована ігрова діяльність дозволяє домогтися найповнішого самовираження вихованців, активності їхніх дій, які погоджуються із загальноусталеними нормами і правилами пізнання навколишньої природи. Найповніше завданню формування екологічної свідомості відповідає дидактична гра. Навчання, активізація пізнання значною мірою відбуваються в ігровій формі. Дидактичну гру як універсальний засіб використовує вихователь у всіх видах діяльності, формах їх організації в дошкільному закладі. Її основний принцип - автодидактизм - допомагає педагогові систематично поглиблювати й конкретизувати знання дітей в умовах їх самонавчання. Екологізації дидактичної гри сприяє її наступний принцип - парності. Реалізація його досягається добором таких завдань, які ведуть дитину шляхом самостійних рішень, пошуку відповідей на запитання, що подаються на ілюстраціях і картинках у прихованому вигляді.У розробці ігор екологічної спрямованості вихователеві також треба вміти максимально використовувати їхні можливості. Виховний і пізнавальний ефект досяжний за умови максимального наближення сюжету до завдань екологічного виховання, реальних умов існування об’єктів і явищ природи, до тих зразків поведінки, які повинні характеризувати дитину не лише в грі, а й поза нею. Безумовне значення й творчої гри. Воно полягає у тому, що малюки практично оволодівають зразками взаємин між людьми, їхнього гуманного і турботливого ставлення до природи. Вибираючи найпереконливіші факти для сюжету гри, вихователь непрямими прийомами спрямовує розповіді дітей як відповіді на запитання чи пояснення фактів, висловлювання власного бачення ситуації, розуміння її сутності, причин, механізмів. Для розвитку творчості вкрай по- трібною є висока концентрація уваги. Здатність довго й захоплено гратися, долати перешкоди найкраще виявляється в таких ситуаціях, коли результат гри дитина оцінює на рівні відкриття, зробленого самостійно. Процес пізнання тоді особливо активний і творчий, а самостійність у грі спонукає малюка й до посилення рухової діяльності.Наявні в методиці ознайомлення дошкільників з природою ігри не передбачають особливих зусиль. Відповідно, в екологічному вихованні потрібні ігри нового типу, які, з одного боку, моделювали б саму творчість дитини, а з другого - забезпечували умови для вдосконалення її інтелекту. Такими іграми нового типу пропонуємо ігри-ребуси ботанічного і зоологічного змісту. У всій різноманітності вони об’єднані однією назвою й однією метою, тому що виходять зі спільної ідеї - неподільної єдності живої природи з неживою та залежності живої природи від конкретних умов її існування. Такі ігри радимо об’єднати на основі спільних, тільки їм властивих особливостей:
-кожна гра є комплексом завдань, котрі дитина розв’язує за допомогою різних картинок, в основі яких принцип парності; -завдання подаються в різній формі: у вигляді моделі; -завдання розташовуються в порядку їхнього ускладнення: назва, зовнішній вигляд, умови існування, засоби і способи живлення (для рослин потреба в екологічних факторах), граматичні завдання зі звукоаналізом слова-назви, математичні завдання на лічбу голосних і приголосних звуків, складів; -у завдання входять вправи різної складності - від готових зразків-відповідей до варіантів повної самостійності в пошуках відповідей, посильних старшому дошкільному віку; -пошук відповідей постає перед ними не в абстрактній формі, а у вигляді малюнка чи написаного слова-назви; -більшість ігор не вичерпується одним варіантом відповіді, а допускає їхню широку різноманітність у межах основних понять, якими оволодівають діти; -ігри-ребуси дозволяють кожному малюку самостійно шукати розв’язування завдань відповідно до можливостей, постійно удосконалюючи їх. В іграх-ребусах розвивається інтелект дитини, її пам’ять, мислення, увага, уміння шукати залежності та закономірності, що існують у природі приховано й очевидно; класифікувати й систематизувати матеріали, комбінувати й моделювати їх, прогнозуючи прикінцеві результати. Подаємо приклади-зразки таких ігор: Гра-ребус “Кіт” Мета. Розвивати вміння класифікувати тварин (дикі, домашні), давати їм характеристику за схемою, закладеною в сутність гри-ребуса. Дітям дається картинка з трьома квадратами у верхній частині, у кожному з яких по одній літері слова-назви. Пропонується конверт, у якому на різних картках набір літер у 2-3 комплектах, картини із зовнішнім виглядом тварин, назви яких починаються першими літерами, що входять у назву “к”, “і”, “т”. Вихованцям пропонують також картинки різних біоценозів із зображенням засобів харчування кожної тварини, набір цифр у 2-3 комплектах. Голосні та приголосні звуки позначені літерами синього і червоного кольорів, знаки пом’якшення - чорного. Схема гри “Кіт" Для позначення особливостей за схемою теж подаються картки, аналогічні номінаціям схеми. У тому разі, коли з першої літери немає жодної назви, діти зверху докладають приголосну. Наприклад, у назві “верблюд” від літери “є” з додаванням “б” починається назва “бегемот”. Трохи своєріднішими є умовні позначення в ботанічних ребусах. Так, для визначення потреб рослин у волозі, температурі, світлі дошкільникам даються три варіанти відповіді на запитання: світлолюбна, тіневитривала, пристосована до різних умов існування; термометр із різним рівнем зафарбованого стовпчика температури, як і лійка з різним рівнем наповнюваності водою - вологолюбивість, як і теплолюбивість. Позначення потреб в екологічних факторах'. - тепло - позначення на термометрі червоним кольором; - світло - позначення сонячного кола з ознаками витривалості рослини; волога позначення лійки синім або блакитним кольором до певного рівня. Умовні позначення опису - Потреба в теплі: - теплолюбива (перелітні птахи, жовтий колір); - витривала до холоду (осілий спосіб життя, білий колір); - Світло: - активність удень (білий колір); - активність уночі (чорний колір); - водойми: ріки, озера (блакитний колір); - на поверхні землі (коричневий колір). - Біоценоз: - під землею (чорний колір); -у повітрі (блакитний колір). - Чим живиться: -рослинна їжа (зелений колір); -тваринна їжа (червоний колір). - Як класифікуються: -свійські тварини (червоний колір); -не хижак (зелений колір); -дикі тварини (синій колір). - Умовні позначення: -птахи (різнокольорове забарвлення); -тварини (сірий колір).
Хто є хто? Мета. Закріпити знання про ссавців, управляти у їх класифікації та узагальненні за різними ознаками, розвивати пам’ять, образне й логічне мислення. Матеріали, Картки з графічними позначеннями та спеціальними занданнлми різного рівня складності.
- Кого треба вписати в кожен горизонтальний ряд? - За якими характерними ознаками? Заувага: відповіді позначені на звороті картки-вправи. Відповіді: індик (свійські птахи); стриж (приміський птах); глухар (лісовий птах).
Зоологічна піраміда Мета. Закріпити вміння класифікувати птахів, узагальнювати їх за спільністю ознак; вправлятися у визначенні кількості звуків у словах, закріплювати навички усної лічби, розвивати оперативне мислення, швидкість думки. Матеріали. Графічні піраміди на картках. Завдання. Заповнити порожні клітинки літерами так, щоб у піраміді були назви птахів.
Такі ігри мають глибоку пізнавально-виховну основу. Аналіз увиразнених рис екологічної свідомості вможливлює доведення, що діяльність дітей у всій різноманітності її видів і форм організації є тим матеріальним підґрунтям, у якому вони виявляються, поглиблюються, удосконалюються і ведуть особистість до якісно вищого рівня розвитку її екологічної культури. Настільно-друковані ігри, мають виняткове значення в екологічному вихованні, бо найчастіше є елементом забави для кількох дітей під керівництвом вихователя, котрий теж бере участь. Це карти, доміно, ігри з кольоровими таблицями, більшістю з яких можна гратися за власним бажанням. Гра з таблицями “Охорона лісу ” Для гри потрібно вибирати тему, виробити її правила, скласти таблицю, кубики. Правила гри. У грі можуть брати участь двоє, троє або четверо дітей. Учасники почергово кидають кубик. Кому випаде шість очок, той просуває свою фішку на умовну зелену лісову зону, а потім знову, кидаючи кубик по черзі, просуваються лісовою стежкою, залежно від набраних очок. Учасник, котрий зупинятиметься на зеленому кружечку, завжди набуває права додаткового кидка або пересувається вперед на визначену кількість кружечків: - біля рослини, якої не зірвав (3 кружечки); - біля білки, якої не налякав (2 кружечки); - поблизу жаби, якої не боявся і не мучив (4 кружечки); - біля мурашника, якого не знищив, а навпаки, обгородив гілками (на 5 кружечків); - біля недопаленої цигарки, яку затоптав у землю, рятуючи таким чином ліс від пожежі (на 8 кружечків). Учасник, що зупинятиметься на червоному кружечку, завжди втрачатиме один хід або змушений буде повернутися на иизначену кількість кружечків назад: - біля вогню, який розпалив (на 6 кружечків); - біля знищеного мухомора, якого зірвав і так порушив гармонію співжиття інших рослин, а сам міг отруїтися (на 5 кружечків); - поблизу дерева і гілки, яку зламав (на 4 кружечки); - біля конвалії, яку зірвав, бо нищить рослини, які охороняються (на 4 кружечки); - біля необгородженого мурашника, бо не потурбувався про нього (на 5 кружечків). Елементи гри. Щоб скласти таблицю, потрібно приготувати картини та ілюстрацію з лісом. Ліс діти можуть намалювати власноручно або вирізати із журнальних малюнків. На ілюстрації з лісу тре- Пп тжлнїти смугу білого паперу таким чином, щоб утворилася стежки-змійки, поділена на кілька десятків кружечків: п’ять - замалювати золеною фарбою, а п’ять - червоною. Біля зелених кружечків на фоні лісу слід наклеїти малюнки з рослинами, білкою, обгородженим мурашником, недопаленою цигаркою, а біля червоних - вогонь, пошкоджений мухомор, дерево зі зламаною галузкою, зірвану конвалію, необгороджений мурашник. ІСрім того, потрібно підготувати кубик з позначенням очок. Мета ігрової діяльності полягає в оволодінні дитиною елементарними уявленнями, що становлять основу узагальнених понять і системи знань про взаємодію об’єктів з явищами 11 рироди та суспільством, місце людини в таких взаєминах, Такі ігри пропонуємо проводити, зазвичай, у чітко визначений час, у конкретному місці території. Основна ціль заходів полягати- ме в передачі дітям інформації про охорону природи чи перетворювальну діяльність з її об’єктами впродовж дня у зв’язку з тим, що, скажімо, тривають “Дні охорони природи”, “Дні лісу”. На таких святах під час ігор, на лінійках кілька малюків читатимуть вірші, загадуватимуть загадки, співатимуть пісні, водитимуть хороводи, танцюватимуть згідно з темою самої лінійки. Мозаїка з картону Виконують мозаїку за власним планом. Вона може бути суцільною на одній таблиці або складеною з кількох аплікацій (розрізана). У першому випадку відповідно підбирається малюнок, наприклад, з дітьми біля годівниці, рослини, які охороняються, наклеюють його на картон, відтак ділять на кілька рівних частин: 4,6, 8,10,16, відповідно відмірюючи й зазначаючи звичайним олівцем лінії-пунктири. Після того, як клей висохне, вирізати малюнки з пунктирними лініями. Так заготовлені частинки можна використати в загальній та індивідуальній навчальній грі. Спочатку гравці розкидають малюнки безладно на столі, а потім складають з них картину. Така гра може мати декілька варіантів. Доміно з малюнками У такому комплекті повинно бути два аркуши картону з двома однаковими малюнками. Гра полягає в тому, що після викладання першого картону з малюнком слід показати відповідний йому з таким самим малюнком. Якщо один із гравців знаходить картон, то кладе його біля такого самого. Наступний гравець шукає малюнок, який підходить до другої половинки картону (такого або іншого), аж до використання всіх карток. На початку найкраще, щоб грало двоє дітей, потім троє або й більше. Доміно може бути різноманітної тематики: птахи, які охороняються; ссавці, комахи і плазуни; весняні рослини; тварини і рослини з Червоної книги тощо. Карти Це поодинокі малюнки, вирізані безпосередньо на картоні прямокутної форми або наклеєні на нього. Вони бувають з написами чи без них. Через це такі карти можна використовувати для навчання грамоти і гри, укладання атласу, показу експозиції “Рослини, які охороняються”, “Рослини польові” або демонстрування за допомогою проектора. Дуже часто карти у вигляді мозаїки друкують у дитячих ілюстрованих журналах. Для складання карт використовують ілюстрації з журналів, коробки для солодощів, поштові марки. Ілюстрована енциклопедія природи Такий навчальний засіб в екологічному вихованні має важливе значення і для дітей, і для батьків. Дорослим це допоможе пояснити малюкам деякі терміни, коли чують запитання: що це, для чого. Енциклопедія може бути у формі книжечки, карт, настінної таблиці, папки-пересувки, ширми. Наведемо приклади текстів, уміщених в енциклопедії. -Акваріум - скляна посудина, наповнена водою, на дні якої є пісок та камінці. У воді плавають рибки. Це своєрідне малень-. ке озерце. - Осінь - одна з пір року. Наступає після літа. Восени дерева втрачають листя. Відлітають птахи до теплих країв, а деякі звірі готуються до зимового сну. Після осені настає зима. -Годівниця - будиночок, до якого діти щодня в один і той самий час насипають птахам корм: овес, мак, коноплю, а також вішають на ниточку солонину для синиць. -Ліс - територія, де ростуть різноманітні дерева та інші рослини. У лісі живе багато різних звірів. Тут не можна галасувати, нічого знищувати, розпалювати вогнища. -Літо - найтепліша пора року. Діти мають улітку канікули. Хлібороби збирають з полів збіжжя. Після літа настає осінь. -Тигр - дикий хижий звір. Живе в Азії, найчастіше біля річок у густих хащах. Подібний до кота, але набагато більший, дужчий і витриваліший від нього. Макет-панорама. Важливим дидактичним засобом є виготовлення рухомих аплікацій, з яких викладають відповідні тематичні панорами, їх можна виставляти на певний час у “Кутку природи”. Роблять панорами самостійно з кольорового паперу і картону. Виготовлення їх доцільно поєднувати з розповіддю вихователя або читанням відповідного тексту. Доцільно, щоб у “Кутку природи” були макети городу, садка, дошкільної території, близької місцевості. Для цього, насамперед, слід виконати план задуманого об’єкта й наклеїти його на тверду основу. Згодом діти поступово вміщуватимуть на цьому плані різні моделі об’єктів. Якщо в садку виросте нове дерево, то на макеті у відповідному місці з’явиться його модель. Екологічні виставки Предметами екологічних виставок можуть бути: - природничі зразки живої і неживої природи; -дидактичні матеріали, колекції дитячих робіт з природного матеріалу; -малюнки, фотограми, альбоми, які виготовили вихованці; -зразково зроблені спільно з батьками моделі годувальниць, напувальниць, загород для мурашників та інших атрибутів сезонного призначення; - магнітофонні стрічки із записами голосів птахів; - різноманітні ігри, природничі доміно, карти, ребуси; -плоди і насіння рослин з ділянки дошкільного закладу, рідкісні екземпляри або ті, що охороняються; -мали розташування лікарських рослин у довкіллі, заповідниках і заказниках, екологічних стежках. Добір експонатів залежить не лише від пори року, а й мети і завдання виставки. Радимо організовувати одно-політематичні виставки. У кожному сезоні вони визначаються принагідно до “Тижня чистоти вод”, “Дня лісника”, “Дня птахів” тощо. Складаємо кодекс поведінки у природі Радимо спільно з дітьми укладати кодекс поведінки з різними екосистемами і на цій основі проводити ігри-віктори- ни для лицарів природи. Кімнатні рослини -Рослини в приміщенні люблять брати участь у родинному житті. Не можна їх ізолювати, бо чуттєва порожнеча їх пригнічує. Якщо гості привітають квіти хоч одним словом чи жестом, ті відразу почуватимуться краще. -Рослини люблять лагідне ставлення під час миття їхнього листя, підливання, розпушування. Промовляймо до них теплим, чуйним голосом, не шкодуймо компліментів. До рослин треба говорити спокійно, врівноважено, бо вони не терплять крику. -Потрібно говорити про їхню вроду, про радість, яку вони вам дарують. Передусім, не сваріться у присутності квітів - нестача рівноваги згубно впливає на них. Лікарські рослини Запам’ятайте правила: - знати види лікарських рослин, які охороняються; - залишати на місці збору декілька рослин, щоб насіялися нові; - збільшувати кількість лікарських рослин, висіваючи їх у тих місцях, де їх мало і в карпитарії дошкільного закладу; - добре знати вид рослин, які збираємо; - збирати лише ту частину лікарської рослини, яка має цілющі властивості; - збирати лікарські рослини лише в певних місцях і за певних умов; - поширювати правила збору серед однолітків,родичів, знайомих. - не нищити жодних рослин і не дозволяти чинити цього іншим; - не збирати рослин, які охороняються як вид, що зникає, росте в заповіднику, ботанічному саду, народному парку; - не витоптувати місць із лікарськими рослинами; - не збирати надмірну кількість рослин; - не ламати гілок кущів і дерев під час збору лікарської сировини. Пам’ятка збирачеві грибів - Збирати слід зрілі, здорові гриби, коли вони мають найвищу якість; - гриб слід делікатно викрутити з лона, підважити ножем і цілком відірвати від грибниці; - гриб не можна зрізати ножем, недоцільно частинку ніжки залишати в лоні, де вона загниватиме й нищитиме грибницю; - місце, з якого зірвали гриб, слід прикрити мохом або хвоєю, щоб не висушувалося; - гриби слід почистити в лісі; - після збирання й чищення грибів слід ретельно вимити руки й ножі. Збирач грибів не повинен: - збирати молодих грибів, оскільки їх важко розпізнати, вони міцно тримаються грибниці й не залишили ще після себе зародків для потомства; - не збирати старих грибів, бо вони не смачні, а часом бувають шкідливі, зате розсіюють багато зародків для нових грибів; -не знищувати гриби, яких ми не збираємо, оскільки вони корисні для лісу, висіюють зародки, підживлюють ґрунт, є кормом для багатьох тварин і своєрідною окрасою довкілля; - не збирати грибів, котрих не знаєш. Робота над формуванням екологічної свідомості дошкільника має незавершений характер. Деякі з понять, які лежать в основі почуттів, поглиблюються і стають конкретнішими у період шкільного навчання; інші, моделюючись у процесі розвитку й удосконалення, переливаються одне в одне, взаємодоповнюються і взаємозбагачуються з досвідом дитини. Однак саме у дошкільному віці закладаються їх основи, розвиваються суттєві ознаки. Це передбачає копітку методичну роботу вихователя із збирання і впровадження у виховний процес ДНЗ цікавих, водночас інформативних екологічних ігор, які позитивно впливатимуть на формування в дітей цілісного образу природи. ІГРОВІ ФОРМИ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПРИРОДОЮ Гра для дитини - природний вид діяльності. Це вільне від регламенту дійство дозволяє втілити найфантастичніші бажання, мрії, це широкий простір для вияву творчості, активності, кмітливості. Граючись, діти розуміють світ у всій його складності і красі, вчаться жити в ньому за гармонійними законами природи. Кожна гра має правила, які підпорядковані задуму і змісту гри. Правила -це професійно грамотно визначені вимоги до дітей, які подаються в ігровій формі. Учитель, враховуючи правила гри, визначає спосіб і послідовність дії, бо саме вони надають дидактичній грі оригінальної форми і викликають у дітей інтерес до їх змісту. Пропонуємо такі природничі ігри:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-24; просмотров: 185; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.82.79 (0.151 с.) |