Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Творчі ігри у виховній роботі з дітьми
Виховати дитину попи грою неможливі). Адже гра для дітей і міцною ниткою, яки зв'язує воєдино їхні знання, почуття й мрій нині фпмтииіі, через гру дитина пізнає навколишній світі себе у ньому. Само м грі нона пристосовується до складних життєвих колізій, які їй належить пережити у майбутньому. Адаптація вчорашніх дошкільників до умов шкільного на- нчпшін буде успішнішою, якщо їх повсякчас супроводжувати- мя гри знайома, бажана, емоційно тепла, яка не втратила своєї «минущості навіть за умов зміни провідного типу діяльності. йі'Ім це не відбуватиметься автоматично. Великої ваги набуває ініда гогічна діяльність вихователя ДНЗ, а потім вчителя почат- коних класів у контексті пом’якшення адаптаційного періоду ди тини шестирічного віку. Якщо для вихователя ДНЗ гра є безальтернативною формою організації дитячого життя, то вчитель початкових класів час- то густо сумнівається, а деколи й опирається могутній владі гри. І'((зв’язуючи дидактичні завдання, такий учитель поспішає пері* вести дитину на рейки вербально-логічного освоєння навколишнього світу, забуваючи про її вікові потреби. Нерідко вчителі звертаються-таки до гри, втім традиційно обирають лише дидактичну. Виховний потенціал творчих ігор часто залишається нереалізованим у роботі з молодшими школярами, оскільки такі ігри вчителі вважають прерогативою дитячого садка. У той же час зміст педагогічного процесу, за влучним застереженням О.Кононко, не повинен стати метою навчання і виховання дітей, йому належить бути лише “матеріалом” для виявлення дітьми і вихователем власної творчої унікальності. Забезпечення дітям сприятливих умов для творчого пошуку і вияву своїх можливостей - важливий аспект ефективного здійснення педагогічної діяльності. Відповідно до цього основним напрямом роботи, як зазначає О.Кононко, педагога має стати розвиток власних творчих форм активності і відповідних форм дитячої активності. Отже, що більше творчості вкладатимуть педагоги в ігрову взаємодію з дітьми шестирічного віку, то легше і органічніше вони увійдуть у нову для них освітню іпостась. Неоціненної сили надає творчій грі її емоційна природа. Особлива цінність такої гри визначається також і тим, що в ній задоволення від процесу переважає над безпосередніми імпульсами. У грі діти забувають про втому, вони добровільно приймають правила гри і дотримуються їх, незважаючи на труднощі. Рівень ігрової поведінки дітей завжди є вищим за рівень їх реальної повсякденної поведінки. Тому гра стає справжньою школою життя, вчить дитину керувати власними вчинками. У грі відбувається формування рис характеру, необхідних для подолання труднощів у дорослому житті. Н.Кудикіна справедливо зауважує, що найголовнішою умовою забезпече нн я привабливості для дитини пізнавального змісту, який формується педагогами для збагачення дитячих ігор, є емоційність його подання. Це сприяє розвитку пізнавального інтересу до предмета гри та, в подальшому, відтворення дітьми засобами творчої гри цінного пізнавального змісту. Збагачуючи ігри дітей молодшого шкільного віку, педагогові доцільно пам’ятати про вікові особливості пізнавальної діяльності дітей і перевагу у збагаченні змісту ігор надавати тим методам і прийомам, які спираються на характерне для дітей молодшого шкільного віку емоційно- чуттєве сприймання дійсності.
Гра є абсолютно незамінною школою спілкування. Деякі види ігор, особливо творчі, налаштовують дітей на складні форми комунікативної взаємодії, адже сприяють розвитку найвищих форм спілкування - емпатії та рефлекси. Завдяки їм, гра стає універсальним засобом творення найвищих чеснот особистості - співчуття, співпереживання, самовдосконалення. Ігрова діяльність є важливим засобом соціалізації дитини. Саме в грі відбувається пізнання нею світу людських взаємин. Це допомагає дитині сприйняти себе як особистість, як представника певного суспільства, як носія відповідної культури. Гра споконвічно була для дитини засобом ціннісного освоєння світу та стосункових особливостей у ньому. Н.Щуркова справедливо вказує, що, завдяки сутнісним рисам гри як базової активності предметної діяльності, ігрові методики дуже ефективні в роботі з дитячою групою, особливо на первинному етапі, коли педагог задумав розвинути у дітей ціннісне ставлення до чогось, а дітям воно не властиве. Гра залучає учасників до переживання такого ставлення, даючи досвід такого переживання. Інтерес до гри закладений природою дитинства, підтримує активність вихованця та інтенсивність його духовних і фізичних сил. Тому гру, наділивши гострою фабулою, можна використовувати як соціально-психологічний тренінг.
Успішність соціалізації дитини в процесі гри обумовлена ти м, що характерними особливостями ігрової діяльності є високі» Імпульсивність, динамічність перебігу психічних процесів, емоційно-чуттєва насиченість відносин між гравцями, атмосфери дружби і відкритості. Саме у такий спосіб маленькому шко- и и ру легко інтегруватись у новий для нього дитячий колектив, І'ТПТИ його повноцінним членом, що уможливлює здійснення ефективного виховного впливу на дитячу особистість. У грі, особин но колективній, відбувається подолання морального егоцентризму, притаманного дітям шестирічного віку. Виникає можливість децентрації - зміни власної позиції на позицію інших, координація та переосмислення власної точки зору з урахувань ним протилежної. Наявність та достатній рівень розвитку таких рис сприяє згуртуванню дітей у повноцінний учнівський колектии. Потрібно пам'ятати, що здатність до гри не розвивається спонтанно. Часто першокласники виявляються не готовими до участі у складному ігровому дійстві, оскільки їх ігрова культура обмежується здатністю до копіювання подій навколишнього життя. Грамотний учитель має враховувати, що організація ігрової взаємодії з дітьми передбачає низку умов, дотримання яких допоможе вихованцям поступово опановувати найскладніші форми гри. Зокрема це: • Наявність у дітей знань про навколишні предмети, події та явища реального світу. Педагогу важливо забезпечити не лише кількісне збільшення суми знань, а й домогтися глибокого, осмисленого, цілісного сприйняття вихованцями навколишнього світу завдяки активізації емоційно-чуттєвої сфери. • Варіативний підхід до побудови змісту гри. В залежності від складності засвоєння знань варто поступово збагачувати й ігровий сюжет. Від механічного копіювання навколишніх подій доречно переходити до відтворення цілісних ситуацій з конкретними персонажами. Така гра розвиває здатність вільно комбінувати різні сюжетні лінії. • Щире виконання дитиною ролі в грі. Великий вплив на дитячу особистість має ігровий образ. Тому педагогу варто забезпечити широкий вибір різнохарактерних ролей та досить зважено підходити до їх розподілу між учасниками. Адже ідентифікація з ігровим персонажем істотно вплине на осмислену координацію школярами власної поведінки, оскільки розігруючи роль, кожна дитина щиро переймається настроєм, почуттями, переживаннями свого персонажа. • Створення перешкод під час досягнення ігрової задачі. Вчителю рекомендується свідомо вносити в ігрове дійство ситуації морального вибору, які вимагають від дітей самостійності в судженнях, у прийнятті творчих рішень, і демонстрації конкретних навичок. За таких умов кожен вихованець матиме змогу реально оцінити й продемонструвати власні можливості, помітити певні недоліки в поведінці, як своїй, так і інших учасників гри. - Зв’язок гри з морально-естетичним вихованням. Під час організації гри як виховної ситуації вчитель подає моральну норму не у вигляді поняття, а у вигляді конкретного вчинку, події чи наочної моделі. Одиницею такого відтворення реальності стає динамічний рухливий образ. За умов емоційного сприймання ігрового сюжету у дитини значно посилюється інтелектуальна діяльність, адже провідним типом мислення молодших школярів залишається наочно-образне. Далі усвідомлена емоційно забарвлена вимога стає спонукою до конкретного морального вчинку. У такий спосіб гра забезпечує повноцінний розвиток та функціонування усіх аспектів морального почуття - емоцій, мислення, волі.
- Позитивна оцінка найменших успіхів дитини в грі. Дотримання цієї умови допоможе педагогу викликати у вихованців стійке прагнення до подальшої ігрової взаємодії. Дитина не боїться власних помилок і осуду вчителя. Конструктивне розгортання гри можливе лише за умови гуманно-особистісного 11 і дходу до вихованця. Серед ігор, які мають найбільший вплив на духовне становлення особистості, слід виокремити творчі ігри. Дослідники характеризують ці ігри як такі, що придумують самі діти, підображаючи у них враження від пізнання навколишнього гніту (Т.ІІонімннськп). Ознаками творчої гри вважають наявність уяилюпаної ситуації, творчий характер, наявність ролей, довільність дій, специфічні мотиви, соціальні відносини. 11,1 ігри не мають чітких правил, не обмежені певною кількістю учасників, часовим регламентом. Тут можливий вільний роз- ннток сюжету в залежності від розгортання творчого задуму. Творчі ігри умовно поділяють на декілька підгруп. Якщо в процесі гри дитина самостійно перевтілюється в ігровий образ (вчителя, лікаря, продавця), то таку гру називають сюжетно- рулюиою- Коли ж у грі дитина не виконує певної ролі, а лише вирує “перевтіленими”, одухотвореними предметами (розігрує ні Йгьконі баталії іграшковими солдатиками чи життя в лялько- них родинах) - це режисерська гра. Ігри, в яких зміст відтворює події за сюжетом певного художнього твору (казки, оповідними, легенди, вірша), називають іграми-драматизапіями. чи тивтриліііонаними дійствами. Ігри, які мають тривалий характер і проводяться етапно (за зупинками) часто називають іграми-подорожами. Серед найбільш улюблених творчих ігор дітей дошкільного і молодшого шкільного віку варто назвати сюжетно-рольові ігри.
Їх часто організовують у дитячому садку і майже забувають про них у початковій школі. Втім першокласник знову й знову повертається до сюжетно-рольової гри (на перервах, вдома), адже саме в такій грі відчуває себе “королем ситуації” і може самостійно змінювати все - від сюжету до виконуваних ролей. Ці ігри стимулюють дитячу творчість, адже дитина самостійно відтворює в процесі ігрового дійства факти та події, які глибоко схвилювали її під час взаємодії з навколишнім світом. Роль педагога в сюжетно-рольовій грі - мінімальна. Він може лише подати Певну ідею чи порадити гравцям вдалу сюжетну лінію. Тому сюжетно-рольові ігри є гарним діагностичним методом, а також перспективним засобом корекції дружніх взаємин між дітьми. Щоб діти отримували можливість особистісного само- творення, вНершому класі важливо організовувати такі ігри як під час уроків (“Школа”, “Магазин”), так і в процесі позаклас- ної виховної роботи (“Лікарня”, “Сім’я”, “День народження”, “Ми - пасажири” тощо). Ці ігри позитивно впливають на формування етикетних уявлень дітей, владно корелюють дружні взаємини між дітьми, сприяють вихованню чуйності, дружби, взаємодопомоги. Не менш ефективною виховною силою може стати гра-драматизація. Серед ігор, які варто пропонувати першокласникам, можуть бути інсценізації народних (“Колобок”, “Гуси-лебеді”, “Коза-дереза”, “Пан Коцький” та ін.) і авторських (“Пригоди Барвінка і Ромашки”, “Дюймовочка”, “Попелюшка”, “Золотий ключик” та ін.) казок. Виконуючи роль того чи того літературного героя, дитина ніби ідентифікується з його почуттями, особис- тісними позиціями, вчиться співпереживанню в активній ігровій формі. Сценарій і драматургія такої гри слугує лише канвою для дитячої вигадки, фантазїї, адже у виконання найменшої ролі дитина вкладає максимум творчості. Крім ігор на літературні сюжети, можна пропонувати першокласникам участь у театралізованих дійствах на біблейські теми (“Свято Миколая”, “Свята ніч”, “Великоднє чудо”). Виховна цінність будь-якої театралізованої гри полягає в тому, що, організовуючи такі ігри з дітьми, педагог має змогу шляхом продуманого розподілу ролей впливати на реальну позицію дитини через ігрову. Особливою популярністю сьогодні серед вихователів і учителів початкових класів користуються ігри-подорожі. Традиційно така гра включає певну кількість ігрових зупинок. Кожна зупинка має власну назву, обумовлену характером діяльності, передбачає виконання певних завдань, демонстрацію дітьми певних знань, умінь, навичок. Усі зупинки підпорядковані загальній сюжетній лінії. Мета гри-подорожі - підсилити, оновити дитячі враження, навчити помічати тендітну красу найскромнішого витвору природи, звертати увагу на те, що знаходиться зовсім поряд, але залишається поза нашою увагою. Тому тематика таких ігор надзвичайно різноманітна - від гри подорожі у “Зовсім поряд”, до далекої “Міжгалактичної прогулянки”. Під час організації будь-якої творчої гри педагогу необхідно добре знати та зважено враховувати як і її виховний потенціал, так і доцільність 'її використання відповідно до виховної ситуації та вікових особливостей вихованців. Вихователю ДНЗ важливо насичувати роботу з дітьми 5-6 років належним розмаїттям творчих ігор для підготовки їх до майбутнього шкільного життя. Вчителю початкових класів також не слід забувати про незламне прагнення першокласників не лише вчитися, але й гратися. На роль “перехідної ігрової ланки” може підійти комплекс творчих ігор, об’єднаних одним тематичним концентром (наприклад, “Лісова школа”, “Природа - мій дім”, “Світ наших захоплень”, “Місто дитячої дружби” та ін.).
Пропонуємо варіанти організації творчих ігор, об’єднаних тематичним концентром: ПРИРОДА – МІЙ ДІМ Сюжетно-рольові ігри (старша дошкільна група) Виховний потенціал: Гра передбачає формування уявлень про необхідність допомоги беззахисним істотам. У процесі гри діти самостійно приймають належні рішення задля розв’язання ігрової проблеми. Педагогічна мета: Виховувати бережне ставлення до природи, розвивати здатність до емпатії та співпереживання. Поради щодо часу та місця проведення: Гра проводиться в осінньо-зимовий період з переходом у відповідну трудову справу (облаштування годівничок для птахів). Можливі ролі: Горобець, дятел, іволга, чуйні рятівники. Ігровий реквізит: Деталі костюмів для птахів, іграшковий посуд, пташиний корм. Ігрові ситуації: Трьох вихованців обирають на ролі горобця, іволги, дятла. Іінші діти діляться на три групи відповідно назві “свого” птаха. Кожна група організовує “пташину їдальню”, намагається зробити її найкращою. Виконавці ролі птахів одягають деталі костюмів та, імітуючи політ птахів, звертаються до дітей: Горобець: Я - маленький горобець! Зголоднів і змерз вкінець! Літом я давав сигнал, Від грядок ворон ганяв, Будь-ласка, допоможіть! Діти: Іди, наш друже, скоріш! Зігрієм тебе й поїсиш! (Рятівники запрошують зголоднілого птаха доїдальні, гостинно пригощають, розважають). Дятел: Я - дятел, мене почуйте! Мерзну, діти, рятуйте! Все літо я справно дерева клював, Безліч шкідливих комах поїдав, Будь-ласка, допоможіть! Діти: Іди, наш друже, скоріш! Зігрієм тебе й поїсиш! (Запрошують дятла в обладнану їдальню). Іволга: Я - іволга. Іволга я. Зігрійте мене, дітвора! Це ж я вам у літнім саду Співала про радість й журбу. Будь-ласка, допоможіть! Діти: Іди, співачко, скоріш! Зігрієм тебе й поїсиш! (Пригощають іволгу в їдальні приготовленими стравами. По закінченню гри діти облаштовують реальні годівнички на подвір’ї ДНЗ). В гості до лісових друзів (1 клас) Виховний потенціал: Гра сприяє глибшому ознайомленню дітей з особливостями життя тварин, передбачає колективне вирішення ігрової проблеми, вчить жити дружною сім’єю. Педагогічна мета: Формувати у дітей здатність до співчуття, взаємодопомоги, співпереживання; розвивати навички колективної гри; виховувати інтерес, любов, співчуття до живих істот. Поради щодо часу та місця проведення: Найдоречніше організувати гру восени. Можливі ролі: Лісові тваринки, мисливець. Ігровий реквізит: Елементи костюмів тварин, іграшковий посуд, атрибути для ролі мисливця. Ігрові ситуації • а) Діти імітують життя в лісових родинах. Дорослі приносять дітям їжу, ті бавляться, пустують. Кожен має низку власних обов’язків, які виконує протягом гри (готує їжу, ходить у лісову школу, д/с та ін.). б) Тварини готуються до зими. В залежності від способу зимування роблять запаси їжі, утеплюють домівку чи наїдаються досхочу заздалегідь. • У родини їжачків свято. У молодшого синочка день народження. Вони запрошують усіх звірят до себе у гості. Кожна сім’я готує подарунок імениннику, складає привітання, кумедні побажання тощо. Господарі запрошують гостей до столу, пригощають сімейними стравами. • У лісі з’явився Злий Мисливець. Він полює на звірят, намагається когось полонити, знищити. У нього велика рушниця, металева клітка, пастки. Звірята ховаються, тікають, придумують разом, як перехитрити злодія. На допомогу лісовим звірятам можуть прийти діти з лісової школи чи Лісовичок, які запропонують цікаві варіанти перевиховання злодія. Досить суттєво домогтися щирого каяття Злого Мисливця у скоєних злочинах та обіцянки ніколи надалі так не чинити. На завершення варто організувати ігровий екзамен на знання правил поводження у лісі та створити “Пам’ятку для гостей лісу”. Осінній базар Виховний потенціал: Гра сприяє закріпленню навичок поведінки дітей у масових місцях, вдало коригує стосунки в системі “продавець-покупець”; народжує естетичне задоволення та емоційне піднесення під час контакту з природою. Педагогічна мета: Формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності, виховувати інтерес та любов до мистецтва, потребу в спілкуванні за законами краси. Поради щодо часу та місця проведення: Гра “Осінній базар” може бути проведена в перші дні осені (бажано на вулиці). Рекомендується об’єднати в ігрове дійство кілька класів початкової школи. Можливі ролі: Продавці торгівельних рядів, покупці. Ігровий реквізит: Квіткові букети, рослинні композиції; овочі, фрукти; дитячі малюнки, фото, ілюстрації, аудіозаписи музичних творів. Ігрові ситуації: Осінній базар може вміщувати роботу кількох торгівельних груп: “Квіткову вітрину”, де покупцеві пропонуються різноманітні букети квітів, осінні композиції; “Книжкову крамничку”, що складається з дитячих книжечок, саморобних альбомів-ілюстрацій; “Овочевіряди”, де продаються дари лісу, саду, городу; “Куточок мистецтв”, що є тематичною виставкою дитячих робіт, репродукцій картин, художніх ілюстрацій, фото. Тут діти можуть передивитись репродукції картин живопису осінньої тематики, прослухати музику (народну і класичну), поспівати власних пісень та взяти участь у хороводі. Продавці кожної групи можуть вигадати власну “платню” за придбання певної речі. Так, у “Квітковій вітрині” продавець може дати дитині такі завдання: • детально опиши квітку чи листок, який ти хочеш придбати, не вказуючи на нього і не називаючи його; • пригадай пісні, вірші, загадки, де згадується назва твоєї рослини; • опиши аромат, який притаманний даній рослині. У “Книжковій крамничні” певну річ можна придбати: • відгадавши загадку, шараду, ребус; • прочитавши вірша, скоромовку, приказку тощо. В “Овочевих рядах” продавець може запропонувати розв’язати нескладну математичну задачу на кшталт: • розмісти морквини в порядку зростання - від найменшої, до найбільшої; або такі завдання: • пригадай цілющі властивості петрушки, кропу, цибулі; • запропонуй рецепт осіннього салату тощо. Допомогти дітям підібрати такі завдання може вчитель, який добре знає рівень засвоєння дітьми природничих знань. Кім того, вчитель теж може зіграти роль покупця чи продавця, що допоможе йому збагатити зміст гри безпосередньо в ігровій ситуації. Ігри- драматизації Виховний потенціал: Гра узагальнює уявлення дітей про багатство осіннього врожаю, формує шанобливе ставлення до плодючості рідної землі, допомагає осмислити зв’язки в природі. Педагогічна мета: Формувати бажання жити дружною сім’єю в злагоді з природою. Ігровий реквізит: деталі костюмів осінніх плодів та овочів; вінки з осіннього листя; корзинки зі свіжою чи іграшковою городиною, іграшковий тин тощо. Учасники гри: Осінь, Гарбуз, Диня, Горох, Буряк, Перець, Кукурудза. Умова: всім дійовим особам виразно передати інтонацією і жестами життя гарбузової родини. (Усі діти співають українську народну пісню “Ходить гарбуз по городу”): Гарбуз: Вліз я на пліт без рук Педагогічна мета: Формувати в учнів бажання жити і творити в природі на радість собі та її мешканцям; зміцнення емоційних зв’язків у класі та родинах шляхом спільної творчої діяльності дітей і батьків. Маршрут: Клуб “Деревознай” (вікторина) майстер ня “ Китипаночіса” (творча година) Царство лісової красуні (свято). Станція 1. Клуб “Деревознай” Попереднє домашнє завдання дітям (сім’ям): знайти будь- який матеріал (науковий, художній) про ялинку. Засідання відкриває почесний член клубу — Лісовик (його роль може виконувати вчитель, хтось із батьків чи студент- практикант). Він пропонує дітям і батькам турнір допитливих “Що ми знаємо про ялину?” Лісовик ставить запитання - діти і батьки намагаються відповісти (за кожну правильну відповідь гравець отримує фішку). Запитання. Якого кольору ялинка? Можлива відповідь. Зеленого, голубого. Запитання. Чи трапляються ялинки інших кольорів та відтінків? Можлива відповідь. Рідкісні види ялини бувають сизого, сріблястого кольорів. Запитання. Скільки років живе ялинка? Можлива відповідь. Близько 200-300років, інколи і до 500років. Запитання. Якою може бути ялина заввишки, якщо її не зрубати маленькою? Можлива відповідь. За сприятливих умов ялина може сягати 25-30 метрів. Запитання. А чи швидко росте ялина? Можлива відповідь. Ні, дуже повільно - по кілька сантиметрів на рік. Запитання. Скільки ж років треба чекати, щоб маленька тендітна ялиночка перетворилась на доросле струнке дерево. Можлива відповідь. Десь 25-30 років. Саме в цей час ялина зацвітає і вперше дарує свої шишки. Запитання. Чи важко виростити ялину? Можлива відповідь. Так, адже багато ялинок гине у перші роки життя - вони дуже слабенькі і ніжні, чутливі до заморозків і до сонячних опіків. Запитання. А хто знає ялинчину рідню? Назвіть родичів ялини. Можлива відповідь. Ялина належить до родини хвойних дерев. її родичі - сосна, ялиця, яловець, туя, тис, модрина тощо. Запитання. На гілках звичайних дерев росте листя, яке восени опадає. А що росте на гілках ялини та її родичів? Можлива відповідь. Вічнозелені голки. Запитання. Як ще можна назвати ці голки? Можлива відповідь. Хвоя, глиця, шпильки тощо. Запитання. Чи потребує ялина охорони? Можлива відповідь. Так, деякі п види (наприклад, ялина Глена) - під загрозою зникнення. Запитання. Коли люди поводяться особливо жорстоко і безжалісно щодо ялинок? Можлива відповідь. Напередодні Нового року, коли зрубують величезну кількість молодих дерев заради кількох днів веселощів. Запитання. Чим можна замінити новорічну ялинку в наших помешканнях, врятувавши цим життя чудовому дереву? Можлива відповідь. Можна створити новорічну композицію, використавши для цього лише кілька гілочок ялини, які принесуть із собою запах лісу і створять святковий настрій. Далі діти можуть ставити запитання один одному, використовуючи заздалегідь підготовлений матеріал. Після закінчення турніру його учасники підраховують фішки і визначають переможців, які отримують призи. Засідання клуби продовжує лісовий Фотограф-Біограф. який пропонує дітям створити “сімейний альбом” ялинки. З цією метою учні мають скласти ланцюжок з попередньо виготовлених малюнків чи фотографій, серед яких мають бути: * зображення дерев хвойних порід; - гілочок різних хвойних дерев. Конкретне завдання дітям - утворити правильні ряди фотографій (за принципом лото), добираючи до фотографій дерев зображення відповідних гілок. Засідання клубу завершує Ливо-книжка. яка пропонує дітям літературну зустріч з ялинкою на сторінках книжок. Увазі дітей пропонуються два літературних уривки, в яких яскраво відображено сумний і трагічний моменти — смерть ялинки: А. “Василько з батьком підійшли до ялинки. їм обом жаль стало молодого деревця. Струнке, зелене, веселе, воно маяло гілочками, наче раділо гостям... Яким підійшов ближче, замахнувся сокирою і вдарив по стовбурові. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених птиць упало на сніг. Яким рубав, а ялинка тремтіла, як у пропасниці. Василькові здавалося, що вона от-от застогне. Аж ось деревце похилилося, хруснуло і, підтяте, впало на сніг... Василько мало не плакав з жалю” (Михайло Коцюбинський. “Ялинка”). Б. “Ялинка лежала в кутку подвір’я між бур’яном та кропивою. Зірка з золотого паперу ще висіла на її вершечку і сяяла на сонці. На дворі весело гралися ті самі діти, що танцювали навколо ялинки на святі і так раділи їй. Найменший побачив і зірвав золоту зірку. - Подивіться, що залишилося на цій гидкій, старій ялинії - сказав він і наступив на її гілки так, що вони аж затріщали під його чобітками” (Ганс-ХристіанАндерсен. “Ялинка”). Запитання і відповіді: •В обох уривках хлопчики спостерігають смерть дерева, але ця картина викликає у них різні почуття. Спробуйте визначити ставлення першого і другого хлопчиків до ялинки - доберіть потрібні слова із запропонованого ряду: грубість, співчуття, байдужість, співпереживання, жорстокість, жалість, зневага, каяття. • Порівняйте почуття хлопчиків. Чиї почуття ви поділяєте? З.Чи обов’язково, на вашу думку, зрубувати під Новий рік ялинку? Як можна відсвяткувати новорічні дні, не завдавши ялинці болю? Запропонуйте варіанти святкування Нового року біля живої, не зрубаної ялинки. (Засідання клубу завершується рішенням дітей виготовити для ялинки прикраси і незабаром вирушити до неї в ліс). Станція 2. Майстерня “Витинаночка” • Вступна бесіда (проводить учитель). Чи можна зробити прикраси з паперу? Так, наш народ традиційно прикрашав своє житло мереживними витинанками. Гарні вирізанки з кольорового паперу слугували замість скатертини, серветки чи фіранки. їх наклеювали на піч, стіни, вікна. Люди охоче художньо витинали квіти, колоски, птахів. Найдавнішим священним знаком вважається витинанка дерева з піднятими гілками. За часів ЇСиївської Русі така витинанка мала особливе значення. Її називали “деревом життя”. Що ж означав малюнок-символ такої витинанки? Могутній стовбур від землі до неба уславлював життєствердну силу природи та плодючість окремого сімейного роду. Кількість ярусів дерева означала кількість поколінь, які жили в одній хаті: дід і баба - коріння роду, батько й мати - його міцна основа, діти – густорослий вершечок роду, його прикраса і надія. Решту елементів розташовували симетрично обабіч стовбура (ярусами) на гілках. Нерідко на священному дереві мож^а було побачити зображення півня — емблему сонця. Верхівка його традиційно уквітчувалась окремою розеткою - “сонечко”. • Конкурс на кращий ескіз витинанки “Лерево життя ” (участь беруть учні та представники їхніх родин). Завдання: всією сім’єю Виготовити витинанку “Дерево життя мого роду”. Переможців нагороджують призами. • Фабрика Ліда Морова. Завдання - виготовити ялинкові прикраси: • сніжинки різної конфігурації; • гірлянди з ритмічним повторення^ квіткових розеток; • гірлянди, які утворюють рядок дер^в, що зрослися гіллям; • гірлянди “ялинки”, “зірочки”, “зайчики” тощо. Домашня робота: підготуватися до свята ялинки - повторити вірші і пісні новорічної тематики; запастися кормом для звірів та шахів; виготовити прикраси ддя ялинки тощо. Станція 3. Царство лісової кралуні (свято на лісовій галявині) Ведучі свята: Дід Мороз, Снігуронька, Зима (ролі виконують батьки). Реквізит: ялинкові прикраси (гірлянди, іграшки, вити- нанки), годівнички, корм для звірів та птахів.
(Дід Мороз і Снігуронька підводять дітей до ялинки, назустріч виходить Зима). Зима: Хто це по лісі блукає? Хто і чого тут шукає? Дід Мороз: Доброго ранку, Зима! Ти не тривожся дарма: Діти зайшли на хвилинку До доні твоєї - ялинки. Снігуронька: Ми привели їх до вас В передсвятковий цей час. Хай пісня і сміх тут лунають І царство зими звеселяють! Зима: Спасибі за добреє слово, Та поки триває розмова, Я хочу у вас запитати: Прийшли ви ялинку рубати? Дід Мороз: Нам досить ялинчиних сліз! Хай свідками буде нам ліс – Деревам, кущам, звірині Ми голосно скажемо: Діти (разом): Ні! Снігуронька: Прийшли ми сюди святкувати, Сміятись, співать, танцювати. Ялинка нам радість дарує, Красою нам око милує. Чи ж можна її ображати? Не будем ялинку рубати! Зима: Чому ж тоді день за деньочком Все більше у лісі пеньочків? Пиляють, ламають, рубають - На сльози ялин не зважають! Дитина. Не гнівайся, Зимонько-мати! Не будем ялинок чіпати! Прийшли ми лише подивитись - Красуні-ялинці вклонитись. Зима. Я вірю вам, любі малята! Ялинку ідіть забавляти! Вона, моя доня маленька, Ще квола і зовсім слабенька. Щоб не замерзла дитинка. Зробила для неї перинку. Снігуронька. А ми їй принесли дарунки - Мережив тонкі візерунки. Ялинку прикрасимо враз В святковий, урочистий час! І “Люкс” - лісове ательє - Ошатне вбрання їй зіш’є. А допоможуть в цій справі Кравчики спритні та жваві. {Кравчики з числа дітей демонструють усім прикраси) Крввчтаі(почерзі) Несем для красуні-ялинки Мережні, легкі пелеринки. Ось тут - витинаночки ніжні, Що схожі на зірочки сніжні. Намисто у нас з горобини, Червоні сережки з шипшини І, як розквітлі троянди, На хвої засяють гірлянди. Зима. Ну що ж, попрацюйте хвилинку - Прикрасьте маленьку ялинку. (Діти прикрашають ялинку). Дід Мороз. Яке ж деревце чепурненьке — Зелене, пухнасте, гарненьке! Як гарно звисають сережки, Намисто, гірлянди, мережки! Бач! Віти до нас простягає - Із святом наступним вітає. Снігуронька. Нумо співати і віршувати, Нумо в таночку веселім кружляти! (Діти утворюють хоровод, співають і танцюють). Зима. Гарно співаєте, любі малята! В лісі сьогодні - справжнісіньке свято. Навіть зібралась в танок я сама... Часом, тут юних поетів нема? Дід Мороз. Є серед нас співаки і артисти, Поети, художники і танцюристи. (Діти танцюють, декламують вірші, співають пісні, присвячені ялинці. Можна запропонувати конкурс снігової скульптури або дитячого малюнка на снігу). Снігуронька. Тепер пропонуємо іншу забаву - Покажем ялинці маленьку виставу. (Діти показують інсценівку вірша Олександра Олеся “Ялинка”). Хлопчик. Раз я взувся в чобітки, одягнувся в кожушинку, сам запрягся в саночки і поїхав по ялинку. Ледве я зрубати встиг, ледве став ялинку брати, а на мене зайчик - плиг! Став ялинку віднімати. Я сюди, а він туди... Зайчик. “Не віддам, - кричить, - нізащо! Ти ялинку посади, а тоді рубай, ледащо. Не пущу, і не проси! І цяцьками можна гратись. Порубаєте ліси - ніде буде і сховатись. А у лісі скрізь вовки, і ведмеді, і лисиці,
освіти, потужно впливаючи на світоглядні установки та поведінкові програми вихованців щодо ставлення до вселюдських цінностей і стати своєрідним “спільним знаменником” виховних зусиль вихователя ДНЗ і вчителя початкових класів. ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ В УМОВАХ СІМ'Ї Робота з батьками з метою організації ігрової діяльності дошкільників в умовах сім’ї передбачає, перш за все, усвідомлення ними ролі гри у розвитку правильних формул поведінки, позитивних взаємин з дорослими, вихованні моральних якостей, засвоєнні способів навчання дитини в ході гри. День малюка складається зі вживання їжі, відпочинку, прогулянок, занять з дорослими і однолітками... Але основною діяльністю дитини дошкільного віку залишається гра. І саме грою доцільно заповнити весь день дитини, бо, граючись, вона всебічно розвивається, пізнаючи весь світ і себе у цьому світі. Н.Чуб пропонує ігри, які батьки можуть використати для розвитку пам’яті, уваги, мислення, уяви дитини упродовж дня. Вже у віці від 3 до 6 місяців можна грати з дитиною у такі ігри: • Це ручки, ие - ніжки. Ніжно торкайтеся різних частин обличчя дитини і при цьому промовляйте співучим голосом: сильні ручки, міцні ніжки, рум’яні щічки, гарні вічка, - малюкові це дуже подобається. У цьому віці діти починають вивчати обличчя мами і тата. Можна придумати віршик, в якому називають різні частини обличчя і разом з дитиною торкаються носа, очей, чола тощо. • Хто там и дзеркальиі? Сядьте навпроти малюка та покажіть йому веселі пички: висуньте язик, поворушіть бровами, наморщіть ніс, широко посміхніться, старанно прищульте очі. Дитина намагатиметься наслідувати Вас, оскільки у цьому віці будь-які обличчя буквально заворожують дитину. У віці від 6 місяців до І року з дитиною можна грати у такі ігри: Розумні картинки. Візьміть кілька фотографій (дитини, друзів, членів родини, іграшок, Вашого собаки, киці), а також виріжте зі старих журналів зображення тварин, предметів, одягу тощо. Наклейте все це в альбом і час від часу переглядайте його разом з малюком, називаючи людину або предмет. Таку книжечку Вам точно не вдасться купити в жодній книгарні. • Улюблена пірамідка. Пірамідка - одна з найулюбленіших іграшок у цьому віці. Спробуйте разом з дитиною скласти пірамідку з кольорових кубиків, а потім покажіть малюкові, як кинути кубик і поламати башточку. Тепер йому знову захочеться скласти ще один стовпчик із кубиків, щоб ще раз подивитися, як він розсипається. Від року до двох дитині можна пропонувати складніші ігри: • Фарби для пальиів. У цьому віці малювати пальчиками малюкові цілком під силу. Для найменших продаються спеціальні “їстівні фарби”, які не є небезпечними, навіть якщо малюк вирішить їх скуштувати. Покажіть дитині, що відбувається, якщо вмочити у них палець і прикласти його до білого аркуша паперу, навчіть живописця-початківця змішувати різні кольори, робити відбиток власної долоньки... Одного разу цілком достатньо, щоб дитина зрозуміла, що до чого! • Чарівна коробка. Якщо ви купили телевізор (чи іншу побутову річ), то не поспішайте викидати коробку. З неї можна створити справжній будиночок або навіть казковий палац. Дітям дуже подобається ховатися у великій коробці (“вантажівці”, “кораблі”, “замку”), визирати з невеликого віконця, яке легко можна прорізати.
|
||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-24; просмотров: 748; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.159.224 (0.188 с.) |