Правила чтения буквосочетаний 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Правила чтения буквосочетаний



 

Буквосочетание Произношение Пример
-ssion -sion -sian -cian -cial -cient -tion -tial -ssure -sure -sual [ø(å)n] [æ(å)n] [ø(å)n] [ø(å)n] [ø(å)l] [ø(å)nt] [ø(å)n] [ø(å)l] [øå] [æå] [æjuål] session decision Persian academician special efficient station initial pressure pleasure visual

 

1. Прочитайте слова по транскрипции:

[dès“kàøn], [”dèfårenøè“eèøån], [dè“sèæån], [“ràøån], [å”kýde“mèøån], [“såuøål], [dæu:“dèøål], [prå“dàkøån], [“preøå], [“р1еæå], [“kýæjuål].

 

2. Прочитайте слова, обращая внимание на произно­шение буквосочетаний:

a) discussion, emission, profession, confession, session, compression, suppression, expression, impression, depression;

b) decision, provision, collision, television, invasion, occasion, vision;

c) Russian, Persian, Asian;

d) academician, politician, phonetician, esthetician, tacti­cian, practician, arithmetician, theoretician, statistician;

e) special, social, official, especially, commercial, crucial, judicial, beneficial, unofficial, artificial, financial;

f) efficient, deficient, ancient, sufficient, proficient, ineffi­cient, coefficient;

g) station, production, deduction, reduction, induction, function, section, action, translation, projection, election, reflection;

h) confidential, initial, potential, partial, substantial, circum­stantial, residential, presidential, evidential;

i) pressure, fissure, tressure, overpressure;

j) measure, pleasure, treasure, leisure, composure, expo­sure, closure, erasure, disclosure;

k) casual, visual, usual, televisual, nonvisual, audiovisual, unusual.

3. Прочитайте текст, обращая внимание на ударение и интонацию:

“Do you “speak ­ English? ¯Yes, ½I ¯ do. ¯ No, ½I ¯ don't. “Does he “know “English ­ well? ¯Yes, ½he ¯ does. ¯ No, ½he ¯ doesn't. 'What do you ¯ do? “Where do you ¯ live? “What ¯ time_is_it? “What's the ¯ time? It's “five o¯'clock.

 

ГРАММАТИКА

The Present Indefinite Tense (Active)

 

Утверди-тельные предло-жения     I He   always always come comes at 5. at 5.    
Отрица-тельные предло-жения     I He don’t doesn’t always always come come at 5. at 5.  
Вопро-ситель-ные предло-жения     Who When When Do Does   do does you he   you he They   He   always always always usually usually always   always come come comes come? come? come   comes at 5? at 5? at 5?     at 5,   at 5,   don’t they? doesn’t he?
Краткие ответы     Yes, he No, we   does.   don’t.        

Примечания: 1. do not = don't, does not = doesn't. 2. The Present Indefinite Tense выражает действия: а) имеющие постоянный характер и свойственные лицу, обозначенному подлежащим (Не goes to school. He speaks English well.); б) являющиеся неопровержимой истиной (February comes after January.); в) происходящие в данный момент с глаго­лами to see – видеть, to hear – слышать, to feel – чувствовать, to know – знать, to understand – понимать (I know her well.); г) в будущем, если они заранее намечены, запланированы (Tomorrow we leave for Moscow.). 3. В предложениях с Present Indefinite часто употребляются наречия неопреде­ленного времени: usually – обычно, sometimes – иногда, often – часто, seldom – редко, always – всегда; словосоче­тания every morning – каждое утро, every day – каждый день, every evening – каждый вечер, every night – каждую ночь. Наречия неопределенного времени ставятся, как правило, перед смысловым глаголом, а словосочетания в конце предложения (I always read books in the evening.).

Местоимения some, any, no, every и их производные

Местоимения Производные
-thing -body -one where
some какой-нибудь, некоторый, несколько, некоторое (небольшое) количество something что-то, что-нибудь somebody someone кто-то, кто-нибудь somewhere где-то, где-нибудь, куда-нибудь
any какой-то, какой-нибудь, некоторый, сколько-нибудь anything что-то, что-ни-будь, с отрицанием not - ничего anybody anyone кто-то, кто-нибудь, любой, с отрицанием not - никто anywhere где-нибудь, куда-нибудь, с отрицанием not – нигде, никуда
no никакой, нисколько nothing ничто, ничего nobody no one никто, никого nowhere нигде, никуда
every все, каждый everything все everybody everyone все, каждый everywhere везде, повсюду, всюду

Примечания: 1. Местоимение some и его производные употребляются в утвердительных предложениях. 2. Место­имение any и его производные употребляются в вопроси­тельных и отрицательных предложениях. 3. Местоимение no и его производные употребляются в отрицательных предложениях. 4. Местоимение any и его производные могут употребляться в утвердительных предложениях со значением любой, всякий.

One как слово-заместитель

 

Пример Примечания
I don't like this book, give me another one. Why don't you take these pens? I want some better ones. Употребляется вместо ранее упоминавшегося существительного. Может заменять существительные в единственном и множественном числах.

Степени сравнения

Прилагательных и наречий

 

Прилагательные, наречия Положительная степень Сравнительная степень Превосходная степень
Односложные long – длинный longer – диннее (the) longest – самый длинный
Двусложные на: -y, -er, -ow, -le quickly – быстро quicker – быстрее quickest – быстрей всего
  Многосложные interesting – интересный correctly – правильно more interesting – более интересный more correctly – более правильно (the) most interesting – самый интересный most correctly – правильнее всего
  Исключения much – много many – много little – мало   good – хороший well – хорошо bad – плохой badly – плохо more – больше   less – меньше   better – лучше   worse – хуже   (the) most – наибольший (the) least – наименьший (the) best – налуч­ший, лучше всех (the) worst – нахуд­ший, хуже всего

 

Предлоги времени

 

Предлог Перевод Примечание Пример
on в При употреблении с названиями дней недели. You must come on Monday (on the 1st of January).
in в При употреблении с названиями месяца, года. Winter begins in December. In 1993.
in через При указании на время. He can come in 2 hours.
at в При указании на время, час. He can come at 6.
before до, ранее   He must come back before evening.
after после   He must come after the lessons.
until до   You may stay (остаться) here until next week.
till до   You may stay with us till Monday.
during во время   You can read many books during summer.
for в тече­ние   You may stay with us for two days.
between между   He must be here between 6 and 7.
from с   You may begin to work from 5 o’clock.
to   При обозначении времени по часам. He must come at a quarter to 6 (без четверти 6).
past   При обозначении времени по часам. He must come at a quarter past 6 (четверть седьмого).

 

Название дней недели,

Месяцев, времен года

 

  Дни недели Sunday – воскресенье Thursday – четверг Monday – понедельник Friday – пятница Tuesday – вторник Saturday – суббота Wednesday – среда
    Названия месяцев January – январь July – июль February – февраль August – август March – март September – сентябрь April – апрель October – октябрь May – май November – ноябрь June – июнь December – декабрь
Времена года winter – зима spring – весна summer – лето autumn – осень

 

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ

Образование наречий

 

Непроизводные Производные
well – (хорошо) cold – coldly (холодно) close – closely (близко) free – freely (свободно)

 

1. Укажите, от каких слов образованы следующие наречия. Переведите производные наречия:

daily, lately, coldly, dearly, freely, nearly, closely, friendly, highly.

2. Образуйте наречия от следующих слов. Переведи­те производные наречия:

real, sure, month, day, mother, brother, important.

 

3. Переведите предложения:

a) 1. Не goes to school every day. 2. They speak English very well. 3. His wife knows about it. 4. Do you often visit your friends? 5. Does your brother come to you every week? 6. I don't have much money. 7. My husband doesn't work on Sundays. 8. What does he usually do in the evenings?

b) 1. There are some trees in front of my friend's house. 2. He hasn't got any English books. 3. They have got no car. 4. Are there any English books on the table? 5. There is somebody in the room. 6. Is there anybody in the garden? 7. There is nobody in the street. 8. There is nothing in this case. 9. Everybody can do it. 10. Everyone is at home.

c) 1. This dress is longer than that one. 2. This is the longest dress. 3. Which pen is better: the red or the black one? 4. My friends' house is bigger than ours. 5. This house is the largest in our town. 6. Whose room is the smallest? – Mine is. 7. Which is the shortest day of the year?

d) 1. What time is it? 2. It's one o'clock. 3. It's three o'clock. 4. It's a quarter to seven. 5. It's a quarter past nine. 6. It's half past two. 7. It's five minutes past twelve. 8. It's ten minutes to eleven.

e) 1. We go to the country on Mondays. 2. Come back in a week. 3. He usually comes home at five o'clock. 4. Spring begins in March. 5. He must be here after work. 6. You may read this book for 2 days. 7. Nick must be at his place between two and three o'clock. 8. They must visit him before Tuesday. 9. They usually do much work during the day. 10. He works from two till six o'clock.

 

4. Измените по лицам предложения:

1. I read books every day. 2. I work at the plant. 3. I speak English.

5. Поставьте предложения в вопросительную (общий и разделительный вопросы) и в отрицательную формы:

1. We usually come home at 6 o'clock. 2. He visits his friends every day. 3. There are some things in the case. 4. There are some boys in the room. 5. There is somebody in the street. 6. There is something under the table. 7. I can see someone there. 8. He may take something with him.

6. Поставьте вопросы к выделенным словам:

1. Не goes to the university every day. 2. They usually come here at 5 o'clock. 3. There are some cars on the road. 4. There are some pictures on the wall. 5. There is somebody in the house.

 

7. Образуйте степени сравнения: а) прилагательных, б) наречий:

а) good, large, small, high, interesting, great, warm, beautiful, important, bad, little;

b) early, highly, well, badly.

8. Поставьте прилагательные в соответствующие степе­ни сравнения:

1. This book is (interesting) than that one. 2. This room is (warm) than mine. 3. This house is the (big) in the city. 4. I am (young) than he. 5. My father is (old) than my mother. 6. Which is the (long) river in our country? 7. This picture is (beautiful) than that one. 8. London is the (large) city in England.

 

9. Переведите предложения:

1. Она работает в банке. 2. Он работает в учреждении? – Нет. Он работает на заводе. 3. Что ты обычно делаешь по вечерам? – По вечерам я читаю книги. 4. Они уже не ходят в школу. 5. Вы можете взять любую ручку. 6. Эта книга неинтересная, возьмите другую. 7. Кто-нибудь может на­вестить его? 8. Я вижу его каждый день. 9. Это самый красивый дом в городе. 10. Эта ручка длиннее той. 11. Он самый маленький в семье. 12. Что лежит (есть) на столе? 13. Никого здесь нет. 14. Это самый важный результат. 15. Никто не может ответить на этот вопрос. 16. Обычно он возвращается после 5 часов. 17. Приходи через неделю. 18. Давай навестим его в пятницу. 19. Он приезжает 25 ноября. 20. Они обычно свободны с пяти до семи часов вечера. 21. В 8 часов уже темно.

10. Прочитайте и переведите текст:

 

THE KILLERS

(after E. Hemingway)

The door of the eating-house opens and two men come in. They sit down at the table.

“What's yours?”1 George asks them.

“ I don't know,” one of the men says.

The two men at the table read the menu. From the other end of the table Nick Adams watches them.

“I want meat,” the first man says.

“It isn't ready yet.”

“What do you put it on the menu for?” says the man in surprise.

“That's dinner,” George says. “You can get that at six o'clock.”

George looks at the clock on the wall. It's five o'clock.

“We want to eat,” the first man says.

“I can give you ham and eggs, bacon and eggs,”2 says George.

“I take ham and eggs,” says Al. His face is small and white.

“Give me bacon and eggs,” says Max.

“Have you got anything to drink?” Al asks.

“Silver beer, ginger-ale,”3 answers George.

“I mean a drink.”

“Just silver beer and ginger-ale.”

“This is a hot town,” says the other. “What do they call it?”

“Summit.”4

“What do you do here every night?” Al asks.

“Perhaps they eat the dinner,” his friend laughs. “They all come here and eat the big dinner, I suppose,” he adds.

“That's right,” George says.

“So you think that's right?” continues Al.

“Sure.”

Al turns to Nick.

“What's your name?”

“Adams.”

“The town is full of nice boys,” Max says.

George carries the food.

“Which is yours?” he asks Al.

“Don't you remember?”

“Ham and eggs.”

Both men begin to eat. George watches them.

“Hey, boy,” Max orders to Nick. “Go around on the other side of the table with your boy friend.”

“What's the idea?” Nick says.

“It's not your business,” Al says.

“Who is in the house?”

“The nigger5. He helps me in the kitchen.”

“Tell him to come.”

“Sam,” calls George. “Come in here.”

The door of the kitchen opens and the nigger comes in.

“All right, nigger. Let's go back to the kitchen. You must go with us,” says Al.

The little man walks after Nick and Sam. The door closes after them. Max and George remain in the room Max sits down at the table.

“What's it all about?” asks George.

“Hey, Al,” Max calls, “the boy wants to know what it's all about.”

“I can hear you quite well,” Al says from the kitchen. He looks out of the door. “Hey, boy, stand a little further along the bar. Can you move a little to the left, Max?”

“Talk to me, boy,” Max says. “What can happen?”

George doesn't say anything.

“I can tell you,” Max says. “We want to kill a person, a man. He must die.”

(to be continued)

Примечания к тексту:

1 What's yours? – Что будете заказывать?

2 Bacon and eggs – яичница с грудинкой; ham and eggs – яичница с ветчиной.

3 Silver beer – сорт пива; ginger-ale – имбирный эль.

4 Summit – Сэммит, название поселка.

5Nigger – пренебр. негр.

 

11. Ответьте на вопросы:

a) 1. What is the name of the town? 2. How many people are there in the eating-house? 3. What are their names? 4. What is on the menu of the eating-house? 5. Are Max and Al friends? 6. Are they good people? 7. What do they want to do?

b) 1. Do you have many friends? 2. Who is your best friend? 3. What is he? 4. How old is he? 5. Do you often visit your friend? 6. Do you spend much time together? 7. What do you usually do together?

c) 1. When do you usually get up? 2. Does your mother get up early? 3. When do you usually have your dinner? 4. Can you make ham and eggs or bacon and eggs? 5. What time is it now? 6. Is it dinnertime?

 

12.Согласитесь (не согласитесь) с утверждением вашего собеседника:

Model: A: You know him very well.

В: Yes, I do. (No, I don't).

Prompts: your friend – to work at the office, Nick – always – to help his mother, he – to want some meat, she – often – to visit her friends, they – to remember about it, Pete – usually – to read books in the evening, they – always – to get up early in the morning.

 

13. Ответьте утвердительно или отрицательно на вопрос вашего собеседника:

Model: A: Do you know that boy?

В: Yes, I do. I know him well. (No, I don't. I don't know him.)

Prompts: you – to hear me well, you – to get up early, he – always – to help his friend, her husband – to remember about it, they – often – to walk in the garden, you – often – to go away on business, your wife – usually – to spend much time in the country, you and your friend – usually – to spend much time together, he – often – to ask you questions.

 

14. Проявите заинтересованность в том, что ваш собеседник говорит вам:

Model 1: A: Sam usually reads books in the evening.

B: Oh, does he?

Prompts: Jim – to grow flowers in the garden, Pete – usually – to come back at six, he – to hear us well, she – to hope to came back at nine, they – to know much about it, they – to like – to walk; we – seldom – to go to the bar, they – always – to laugh at him, he – often – to think about it.

Model 2: A: It's a quarter past six.

B: Is it?

Prompts: 6, 4, 5, 5.05, 6.10, 8.15, 7.20, 9.35, 10.45, 11.45, 12.55.

15. Скажите, что вы всегда делаете то же самое, что и другие люди:

Model: A: I always read books in the evening.

B: So do I.

Prompts: I – to eat meat for dinner, he – to walk in the garden in the evening, she – to watch the children, we – to order dinner at two, they – to help other people, he – to call her Mrs. Smith, they – to tell him about their ideas, I – to go home after work, he – to come early.

16. Скажите, что другой предмет отличается по своим качествам от того, который называет ваш собеседник:

Model: A: This house is high.

B: That house is higher than this one. It's the highest house in the town.

Prompts: a large room – in the house, an interesting book – here, a bad drink – in this bar, a small thing – in the room, a beautiful flower – in this garden, a long note – in this book, a short line – of the text.

17. Ответьте утвердительно (отрицательно) на вопрос вашего собеседника.

Model 1: A: Have you got any interesting books?

B: Yes, I have got some. (No, I haven't got any.)

Prompts: you – red pens, he – good ideas, she – fine dresses, her husband – plans, her sister – money, they – good friends, you – questions, she – pictures.

Model 2: A: Do you know anything about it?

B: Yes, I do. I know something about it. (No, I don't. I know nothing about it = I don't know anything about it.)

Prompts: she – to read – in the evenings, they – to remember – about it, he – to know about his plans.

 

Model 3: A: Do you know anybody here?

B: Yes, I do. I know somebody here. (No, I don't, I know nobody here = I don't know anybody here.)

Prompts: he – to visit – in the country, you – to hear, they – to see – in the room.

 

18. Расспросите вашего собеседника о том, что он обычно делает:

по утрам, днем, по вечерам, по воскресеньям.

УПРАЖНЕНИЯ ДЛЯ ДОМАШНЕЙ РАБОТЫ

1. Переведите однокоренные пары слов:

day – daily, close – closely, open – openly, late – lately, different – differently, ready – readily, brother – brotherly, full – fully, dear – dearly, bad – badly, large – largely, new – newly, great – greatly, warm – warmly, poor – poorly.

 

2. Выразите то же самое одним словом:

1) before the right time, 2) to take food in, 3) a man or a woman, 4) white metal, 5) it may be, 6) a man or a woman who kills a person, an instrument which shows the time.

Prompts: to eat, a person, early, perhaps, a clock, silver, killer.

 

3. Переведите предложения:

1. Обычно я встаю рано, в 6 или в 7 часов утра. 2. Я завтракаю и иду в институт. 3. Он знает английский хорошо. 4. Они много думают об этом. 5. Лена обычно приходит домой в 8 часов вечера. 6. Джим часто ходит на прогулку по вечерам. 7. Обед готов. 8. Ты помнишь его сестру? 9. Что это значит? 10. Она всегда смеется над ним. 11. Вы хотите посмотреть телевизор? 12. Что вы думаете об этом? 13. Ты можешь взять любую книгу. 14. Эта книга интересней той. 15. Наша кухня меньше твоей. 16. Эти часы лучше тех. 17. Возможно, она знает что-то об этом. 18. У него всегда есть какие-нибудь свежие (new) идеи. 19. Что ты хочешь заказать? 20. Не открывай это окно, открой то. 21. Не говори этого никому. 22. С ним не может случиться ничего плохого.

 

АКТИВНЫЙ СЛОВАРЬ

 


add – добавлять

after – после

all – все

along – вдоль

almost – почти

also – тоже, также

around – вокруг

bar – бар

both – оба, обе

begin – начинать

breakfast – завтрак

call – звать, называть

carry – нести

clock – часы

continue – продолжать

die – умирать

dinner – обед

drink – пить

eat – есть

early – рано

end – конец

full – полный

get – 1) доставать, получать, покупать, принести; 2) становиться; 3) добираться, доезжать

get up – вставать

grow – 1) расти; 2) выращивать; 3) делаться, становиться

half – половина

happen – случаться

hear – слышать

help – помогать

hope – надеяться

idea – мысль, идея

just – 1) как раз, именно; 2) только что

kill – убивать

killer – убийца

kitchen – кухня

know – знать

laugh (at) – смеяться (над кем-нибудь)

mean – 1) значить, означать, иметь значение; 2) иметь в виду

meat – мясо

menu – меню

move – двигаться, передвигаться

open – открывать

order – заказывать

other – другой

perhaps – возможно

person – лицо, человек, персона

quarter – четверть

ready – готовый

remain – оставаться

remember – помнить

say – говорить, сказать

silver – 1) серебро; 2) серебряный

supper – ужин

suppose – предполагать, по­лагать, считать

surprise – удивление, неожиданность

than – чем

think – думать

turn – 1) вращаться, повора­чиваться; 2) становиться

watch – следить, наблюдать, смотреть

walk – 1) идти пешком, ходить; 2) прогулка

whole – весь, целый

yet – пока, еще



Урок 5

 

Фонетика: Повторение правил чтения. Грамматика и словообразование: 1. The Past Indefinite Tense (Active). Глаголы to be, to have в Past Indefinite. 2. Сравнение падежных отношений в русском и английском языках. 3. Сравнительные конструкции: as...as, not so... as. 4. Указательные местоимения such, (the) same. 5. Возвратно-усилительные местоимения. 6. Чтение дат. 7. Конверсия.

Фонетика

 

1. Прочитайте слова, обращая внимание на чтение гласных в разных типах слогов:

in, be, far, stop, are, park, curb, type, table, bed, cure, fine, fog, fin, cyst, fume, go, out, verb, fur, tired, type, care, fare, hire.

 

2. Прочитайте слова, обращая внимание на чтение сочетаний согласных букв:

sick, chin, match, ship, phlox, those, sing, gnome, link, doubt, comb, sign, right, which, half, ghost, knife, chalk, palm, wrack, psyche, often, would, hymn, subtle.

 

3. Прочитайте слова, обращая внимание на чтение диграфов:

main, hay, bee, meat, vein, grieve, great, die, friend, road, took, cook, poor, floor, door, voice, joy, loud, trouble, touch, young, Europe, autumn, diamond, pioneer, cruise.

 

4. Прочитайте слова, обращая внимание на чтение буквосочетаний согласных и гласных:

hash, chance, mass, past, draft, class, slant, branch, head, health, read, lead, there, child, kind, sing, light, wind, knew, broad, sought, crowd, low, some, love, son, cold, queen, quarter, nature, discussion, decision, Russian, politician, special, efficient, station, initial, pressure, measure, casual.

 

5. Прочитайте слова, содержавшие исключения из общих правил чтения:

enough, laugh, crew, drew, flew, mass, wind, guide, guilty, ruin, suit, Europe, aunt, die, idea, real, read, lead, good, room, foot, trouble, touch, young.

 

6. Прочитайте предложения, обращая внимание на интонацию:

'Did you 'do it, ­ yesterday? ¯ Yes, ½ I ¯ did. ¯ No, ½I ¯ didn't. Were there ­ many 'boys in_the ­ room? ¯ Yes, ½ there ¯were. ¯ No, ½ there were ¯ not. 'Who 'took this ¯ pencil? 'What did 'Pete ¯ do? They 'went_to_the ¯ plant, ­ didn't they?

 

 

ГРАММАТИКА

 

The Past Indefinite Tense (Active)

 

Утведи-тельные предло-жения     I   He   lived   went in Moscow last year.   to Moscow yesterday.  
Отрица-тельные предло-жения     I He didn’t didn’t live go in Moscow last year.   to Moscow yesterday.  
Вопро-ситель-ные предло-жения     Who When Where Did Did   did did you he   you he You   He   He   didn’t live go lived live go lived   went   live in Moscow last year? to Moscow yesterday? in Moscow last year? in Moscow? yesterday? in Moscow last year,   to Moscow yesterday,   in Moscow last year,   didn’t you? didn’t he? did he?
Краткие ответы     Yes, I Yes, he No, I No, he did. did. didn’t didn’t.      

Примечания: 1. did not = didn’t. 2. The Past Indefinite Tense используется для выражения действий: а) совершенных в прошлом (He wrote a letter yesterday.); b) обычных, повторявшихся в прошлом (He always came home at 5.); с) являющихся общеизвестным фактом, происшедшим в прошлом (The Great Patriotic War began in 1941.); d) последовательных (He opened the door, came in and sat down). 3. The Past Indefinite Tense часто употребляется с наречиями и словосочетаниями прошедшего времени: yesterday – вчера, a week ago – неделю назад, last night – прошлым вечером, last week – на прошлой неделе, last year – в прошлом году, this morning – этим утром, the day before yesterday – позавчера, the other day – на днях.

 

Спряжение глаголов to be и to have в Past Indefinite

 

Единственное число Множественное число
I was you were had he, she, it was we you were had they

 

Сравнение падежных окончаний

в русском и английском языках

 

Русский язык Английский язык Пример
И.п. кто? что? отец, стол Общий падеж без предлога. Существительное стоит перед сказуемым. This book is good.
Р.п. кого? чего? отца, стола Притяжательный падеж или общий падеж с предлогом of. This is my friend’s house. This is the house of my friend.
Д.п. кому? чему? отцу, столу Общий падеж с предлогом to. Give this book to the boy.
В.п. кого? что? отца, стол Общий падеж без предлога. Существительное стоит после сказуемого. I like this film.
Т.п. кем? отцом, чем? столом Общий падеж с предлогом by.   Общий падеж с предлогом with. The work is done (сделана) by a student. I write with a pen.
П.п. о ком? о чем? об отце, о столе Общий падеж с предлогами about и of. I know much about (of) this student.

 

Сравнительные конструкции as... as, not so... as

 

Конструкция Перевод Пример
as … as   так же … как такой же … как My house is as high as his.
not so … as не такой … как не так … как My house is not so high as his.

 

Указательные местоимения such, (the) same

 

Местоимение Перевод Функция Пример
such такой таков определение подлежащее I don’t like such books. Such was her answer.
(the) same тот же самый определение This is one and the same thing.

 

Возвратно-усилительные местоимения

 

Число Лицо
     
  Единственное myself yourself himself herself itself
Множественное ourselves yourselves themselves

 

Примечания: 1. Возвратно-усилительные местоимения переводятся: сам, сама, само, сами, себя, -ся. (He found himself in a difficult position. – Он оказался в затруднительном положении. He did it himself. – Он делал это сам.) 2. Возвратно-усилительные местоимения, как правило, не употребляются с глаголами to wash, to dress, to feel. 3. Возвратно-усилительные местоимения могут употребляться как средство усиления существительного или местоимения (I liked the actors but I didn’t like the film itself. – Мне понравились актеры, но сам фильм мне не понравился.).

 

Чтение дат

 

Дата Чтение
12th January 1985 January 12th,1985 January 12, 1985 nineteen hundred nineteen and six nineteen six nineteen o [åu] six nineteen fifteen the twelfth of January nineteen eighty five   January the twelfth nineteen eighty five

Конверсия

 

Вид конверсии Словообразовательное значение Примеры
Глагол ® существительное 1. Результат действия, указанного мотивирующим глаголом. to cut – резать a cut – порез
2. Лицо, производящее действие, указанное мотивирующим глаголом. to tramp – бродяжничать a tramp – бродяга
  Существительное ® глагол 1. Действие, производимое с помощью предмета, указанного мотивирующим существительным. a finger – палец to finger – трогать пальцем
2. Действие, характеризующее лицо, названное мотивирующим существительным. a doctor – врач to doctor – лечить  
3. Действие, характеризующее предмет, указанный мотивирующим существительным. a share – доля, часть to share – делить  
4. Находиться где-то в течение времени, указанного мотивирующим существительным. a weekend – конец недели to weekend – проводить конец недели
5. Расположиться (расположить) в месте, указанном мотивирующим существительным. a house – дом to house – разместить в доме
Прилагательное ® глагол Придать качество, указанное мотивирующим прилагательным. мотивирующим прилагательным. мотивирующим прилагательным. wet – мокрый wet – мочить

 

1. Переведите предложения, обращая внимание на выделенные слова:

1. The air is cold today. 2. Air the room, please. 3. The houses in this street are very high. 4. The room houses a lot of things. 5. Show me the plan, please. 6. It was a beautiful show. 7. They came into the bar and ordered a drink. 8. She drinks black coffee. She doesn’t like milk in her coffee. 9. Can I help you? 10. I need your help.

2. Поставьте а) правильные и b) неправильные глаголы в форму Past Indefinite. Выучите вторую форму неправильных глаголов:

a) to work, to ask, to look, to answer, to close, to call, to carry, to die, to happen, to kill, to help, to hope, to laugh, to move, to open, to remember, to suppose, to watch, to walk, to fear, to follow, to love, to own, to try;

b) to be, to have, to bring, to come, to give, to go, to put, to take, to read, to sit, to speak, to see, to show, to begin, to stand, to drink, to get, to grow, to hear, to know, to mean, to say, to make, to think, to tell, can, may, to let, to spend.

 

3. Переведите предложения:

a) 1. He lived in Moscow last year. 2. He answered this letter last month. 3. The day was fine yesterday. 4. He worked at a large plant last year. 5. When did he come back yesterday? 6. Who visited you yesterday? – My son’s friend did. 7. Did you visit him last week? – Yes, I did. 8. I didn’t go to the office yesterday. 9. I was at his place yesterday. 10. He had a car last year. 11. He didn’t have time for it. 12. Where were you yesterday?

b) 1. He always writes with a red pen. 2. Don’t give this book to him, give it to me. 3. He came here by car. 4. He knows all about it. 5. January is the first month of the year. 6. He knows this fact very well. 7. You can show this book to the child. 8. I hope to hear something about it.

c) 1. This house is as big as that one. 2. My room is not so large as his. 3. Her husband is as old as yours. 4. Saratov is not so big as Moscow. 5. It is as cold in January as it is in December.

d) 1. I like such beautiful pictures. 2. He asked him one and the same question two times. 3. Her words were such. 4. Give me the same text. 5. I don’t like such books.

e) 1. She wants to go there herself. 2. He saw the man himself. 3. We went there ourselves. 4. You must open the door yourself. 5. You can take the books yourselves.

4. Измените предложения по лицам:

1. I had dinner at five. 2. I was in the kitchen after dinner. 3. I spoke to him yesterday. 4. I looked out of the door.

5. Поставьте предложения упражнения 4 в вопросительную (общий и разделительный вопросы) и отрицательную формы.

6. Поставьте вопросы к выделенным словам:

1. He ordered meat for dinner. 2. We saw him yesterday. 3. He was at his office the whole day. 4. They had dinner at 2 o’clock. 5. He continued to read the book.

7. Поставьте глаголы, заключенные в скобки, в соответствующую форму:

1. He always (to ask) many questions. 2. He (to be) here yesterday. 3. I (to visit) my mother the day before yesterday. 4. He (to be) in Kiev last week. 5. They (to be) at their office in the morning. 6. John (to speak) about that plan yesterday. 7. When you (to come) home yesterday? 8. My friend (not to come) to me after work yesterday. 9. He (not to come) to us that day. 10. He (to buy) that red car last month. 11. I (to tell) you about it the day before yesterday.

8. Вставьте as... as или not so... as и переведите предложения на русский язык:

1. Is your mother... old... mine? – No, my mother is... old... yours. 2. Moscow is... beautiful... Kiev. 3. Is Russian... easy... English? 4. His daughter is... young... mine. 5. Their car is... big... ours. 6. It’s... cold in March... it is in January.

9. Вставьте such или (the) same и переведите предложения на русский язык:

1. Don’t say... things again. 2. Don’t ask me one and... question two times. 3. He told me just... 4. He gave me... answer. 5. He doesn’t like... things. 6. They work at one and... office.

10. Прочитайте даты:

1800, 1200, 1605, 1808, 1987, 1993; 20th December, 1836; 25th June, 1742; 14th March, 1956; 17th February, 1991; November 20, 1621; October 17, 1835; April 19th, 1914; June 30th, 1950; October 9th, 1978; March 25th, 1976.

11. Переведите предложения на английский язык:

1. Ему было 20 лет в прошлом году. 2. Когда ты был в Москве в последний раз? 3. Два года назад мы жили на улице Пушкина. 4. Анна вчера к нам не приходила. 5. Куда ты положил мою книгу? 6. Где ты был два часа тому назад? 7. Они не работали на прошлой неделе. 8. Этот дом такой же большой, как и тот. 9. Твой дом не такой старый, как мой. 10. Эта книга не такая интересная, как та. 11. Он не хотел приходить. 12. Я не знал этого человека. 13. Она не говорит мне об этом. 14. Куда вы ходили гулять? – Мы ходили в сад. 15. Кто помог вам вчера? 16. Вчера было тепло. 17. Они были уверены в этом. 18. У него была большая красная машина в прошлом году. 19. У него было много друзей. 20. Сделай это сам. 21. Пусть она прочитает книгу сама. 22. Они видели это сами. 23. Я этого не помню.

 

12. Прочитайте и переведите текст:

 

THE KILLERS

(continued)

“We must kill Ole Anderson,” said Max. “Do you know him?”

“Yes, I do.”

“He comes here at six o’clock, doesn’t he?”

“If he comes. What do you want to kill him for? What did he do to you?”

“He didn’t do anything to us. We must kill him for a friend.”

“You talk too much,” said Al from the kitchen. He became angry.

George looked at the clock. It was a quarter past six.

The door from the street opened. A man came in.

“Hello, George,” he said, “can I get anything to eat?”

“Sam’s away,” George said. “He must be back in half an hour. Wait a moment. I can do something for you myself.”

The man wanted to buy sandwiches. George went to the kitchen and cut the sandwiches. The man paid for them and then left the house.

“Your friend, Ole Andersen, didn’t come,” said George.

George looked at the clock again. It was five minutes past seven.

“Come on, Al,” said Max, and the men left the house.

George went to the kitchen and freed Sam and Nick.

Nick stood up. He tried to show that he had no fear.

“They wanted to kill Ole Andersen,” George said.

“I don’t like it,” said Sam.

“You must see Ole Andersen. He lives at Hirsch’s house,” said George.

Nick walked up the street. Three houses up the street was Hirsch’s house. At last he reached it. Nick walked up the two steps. A woman came to the door.

“Is Ole Andersen here?”

“Do you want to see him?”

“Yes, if he is in.”

Nick followed the woman.

Nick opened the door and went into the room. Ole lay on the bed.

He was a heavy weight fighter, and he was too long for the bed. He did not look at Nick.

“I was up at Henry’s1,” Nick said. “There were two men. They wanted to kill you. It’s a bad story. You must take care.”

“However, there isn’t anything I can do about it,” Ole said.

“Don’t you want to see the police? You must get out of the town,” said Nick.

“No, I can’t run away.”

“Is it possible to fix it up2 some way?”

“No, I got in wrong.” He talked in a low voice. “I can do nothing.”

“I must return to George’s eating-house,” Nick said.

“Good-bye,” said Ole.

Nick went out.

“He doesn’t feel well,” said the woman.

“Well, good night, Mrs. Hirsch,” Nick said.

“I’m not Mrs. Hirsch,” the woman said. “She owns the place. I’m Mrs. Bell. I work here.”

“Well, good night,” Nick said.

...

“Did you see Ole?” asked George.

“Yes,” said Nick. “He doesn’t want to go away.”

Sam opened the door from the kitchen when he heard Nick’s voice.

“I want to keep away from it,” he said and closed the door. “What did he do?” Nick said.

“It’s hard to say. Perhaps, he double-crossed3 somebody. That’s what they kill people for.”

 

Примечания к тексту:

1 at Henry’s – у Генри (здесь притяжательный падеж обозначает место

нахождения)

2 to fix smth. up – устроить что-нибудь

3 to double-cross – обмануть (кого-н.), перейти на другую сторону

13. Ответьте на вопросы:

a) 1. Did Ole come to the eating-house every day? 2. When did he usually come there? 3. What did he do to Al and Max? 4. Why did they want to kill him? 5. Who came to the eating-house? 6. What did the man want? 7. Did Al and Max leave the eating-house? 8. Who went to Ole? 9. Where did Ole live? 10. Did Ole want to leave the town?

b) 1. Where did you live two years ago? 2. What did you do then? 3. Did you work? 4. Where were you yesterday? 5. Did you visit anybody yesterday? 6. When did you return home?

14. Составьте короткие диалоги по образцу во времени Past Indefinite:

Model: A: Did you go to Moscow last week?

B: Yes, I did. I went there last week. (No, I didn’t. I didn’t go there last week.)

Prompts: you – to pay for the food; he – to care for it; he – to leave Moscow yesterday; she – to wait for him; they – to try to do it last year; he – to feel well yesterday; you – to like him; you – to hear his voice; he – to like the film; they – to own this house two years ago.

 

15. Проявите интерес к тому, что говорит ваш собеседник. Скажите, что вы делали то же самое:

Model: A: I went to Moscow last month.

B: Oh, did you? So did I.

Prompts: he – to return home last week; I – to hear this story yesterday; we – to have a good chance; I – to leave Minsk two days ago; they – to live in Saratov last year.

 

16. Ответьте на вопросы вашего собеседника:

Model: A: Where did you go yesterday? (to my friend)

B: I went to my friend.

Prompts: who – you – to see in the office (many people); when – he – to come back yesterday (at 6 o’clock); how much – he – to pay for the food (2 dollars); when – he – to call the police (at 2 o’clock); when – you – to reach the city (at 5.30); whom – they – to wait for (his wife).

 

17. Скажите, что предмет, принадлежащий вашему собеседнику, такой же, как и другой:

Model: A: My house is big.

B: It’s as big as that one.

Prompts: book – interesting; table – long; picture – beautiful; flat – large; house – small; car – old; text – short.

 

18. Скажите, что предмет, принадлежащий вашему собеседнику, не такой, как ваш:

Model: A: My house is big.

B: It’s not so big as mine.

Prompts: letter – long; text – short; room – cold; flat – large; garden – good; pen – bad.

 

19. Расспросите вашего собеседника о том, что он делал вчера, на прошлой неделе, в прошлое воскресенье.

 

УПРАЖНЕНИЯ

ДЛЯ ДОМАШНЕЙ РАБОТЫ

 

1. Образуйте другие части речи от выделенных слов с помощью конверсии и употребите их вместо многоточий, переведите предложения:

1. He cut his hand. It was a bad... 2. She answered my question. It was a fine... 3. I don’t like rain. It often... here at this time of the year. 4. I visited him yesterday. It was an important... 5. He usually drinks much coffee. It’s really a fine... 6. He wants to buy a new car. It must be a good...

 

2. Выразите то же самое одним словом:

1) a second time, 2) sixty minutes, 3) which comes after all others, 4) to go away, 5) to come back, 6) at no time, 7) to have life.

Prompts: last, hour, never, again, to leave, to live, to return.

 

3. Переведите предложения:

1. Она рассердилась на меня. 2. Он купил дом в деревне в прошлом году. 3. Они заплатили за все вещи сами. 4. Не идите за мной. Я хочу принести письмо сюда. 5. Он вернулся так же рано, как и мы. 6. Этот ящик не такой тяжелый, как тот. 7. Мои друзья вернулись в Новгород два года тому назад. 8. Ему не понравились эти фотографии. Они действительно хуже тех. 9. Было темно, и он не видел ступенек. 10. Этот путь не такой длинный, как тот. 11. Посетитель почувствовал себя плохо. 12. Джон и Мэри ушли из дома в 6 часов вечера. 13. Где вы жили полгода тому назад? – В Твери. 14. Сколько ты заплатил за газеты? 15. Держись от него подальше. 16. Он все сделал сам.

 

АКТИВНЫЙ СЛОВАРЬ

 


again – снова, опять, еще

ago – тому назад

angry – сердитый

be angry (with) – сердиться (на)

become (became, become) – становиться

buy (bought, bought) – покупать

care – забота, внимание

take care of – позаботиться о (чем-н.)

cut (cut, cut) – резать

fear – страх

feel (felt, felt) – чувствовать

fight (fought, fought) – бороться

fighter – борец

follow – следовать (за), идти (за)

hard – 1) твердый, жесткий; 2) трудный, тяжелый

heavy – 1) тяжелый; 2) сильный

hour – час

however – однако

if – если

keep (kept, kept) – держать, хранить

keep away – держаться в стороне (от чего-либо)



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 570; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.143.4.181 (0.413 с.)