Тематичний блок 4. Література другої половини хіх та на межі хіх-ххст. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тематичний блок 4. Література другої половини хіх та на межі хіх-ххст.



 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 19

Джордж Бернард Шоу (1856—1950). “Пігмаліон”

 

ПЛАН:

1. Б.Шоу — творець соціально-аналітичної “драми-дискусії”. Шоу й “ібсенізм”. “Театральна революція” Шоу, його “драми ідей”. Сутичка різних поглядів - основа дії його п'єс. Зображення героя як “носія ідеї”. Динамізм дії й парадоксальність як невід’ємні риси творчості митця. Інтелектуальний характер драматургії Б.Шоу.

2. Комедія “Пігмаліон” — зразок “драми-дискусії”. Трансформація античного міфу в п’єсі. Проблематика, демократична спрямованість критики суспільних уявлень про залежність духовного потенціалу людини від умов її народження та виховання.

3. Конфлікт між філологічними експериментами Хіггінса та його моральною відповідальністю за долю Елайзи - основа полеміки навколо “експерименту над людиною”. Сутність духовного зростання Елайзи Дулітл. Соціально-виховна спрямованість твору.

4. Художні особливості. Своєрідність ремарок. Сутність “відкритого фіналу”. Засоби комічного в п'єсі.

5. Місце Шоу в англійській і світовій літературі.

 

Теорія літератури. Поняття про інтелектуально-аналітичну драму-дискусію. Поглиблення понять про парадокс, відкритий фінал.

 


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №20

 

Антон Павлович Чехов (1860—1904). “Чайка”

 

ПЛАН:

 

1. Цікаві факти з біографії письменника.

2. А.Чехов — майстер “малої прози” та драматургічного жанрів, тонкий стиліст та гуморист. Творчі пошуки художньої досконалості.

3. Імпресіонізм пізньої прози і драматургії. Новаторство Чехова-драматурга. Чехов та Ібсен. Чехов і система Станіславського. Чехов і МХАТ.

4. Особливості художнього стилю драматурга: відмова від ефектного сюжету, атмосфера світлої печалі, ліризм, глибинний підтекст, морально-філософська проблематика, роль деталей та символів.

5. Чехов і Україна. Світове значення творчості митця.

6. “Чайка” — перша п’єса російської нової драматургії. Історія створення.

 

Теорія літератури. Поняття про художню деталь, підтекст, особливості драматичного конф­лікту. Поглиблення поняття про жанри “нової драми”.


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №21

 

Антон Павлович Чехов (1860—1904). “Чайка”.

Тематичне оцінювання

 

ПЛАН:

 

1. Тема служіння мистецтву, вибору життєвої мети, творчого успіху, призначення людини.

2. Система образів.

3. Роль символіко-алегоричних образів у розкритті ідейного задуму автора.

4. Особливості драматичного конфлікту та розвитку дії в п’єсі.

5. Сценічна історія “Чайки”.


Тематичний блок 5. Література першої половини XX ст.

Самостійна робота «Срібна доба російської поезії» - законспектувати статтю.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 22

 

Вступ. Історико-соціальна характеристика доби. Найвідоміші представники модерністських та авангардистських течій першої половини ХХ ст.

 

ПЛАН:

 

1. XX ст. як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці й художній практиці.

2. Основні етапи та тенденції розвитку літератури першої половини ХХ століття, естетичні пошуки, художні набутки.

3. Вплив естетики Шопенгауера, “філософії життя” Ніцше та інтуїтивізму Бергсона на формування світобачення людини XX ст.

4. Вплив історичних та соціальних процесів (світові війни, революції, створення тоталітарних режимів, світова економічна криза тощо) на подальший розвиток літератури.

5. Розкол літератури на елітарну та масову. Література та ідеологія.

6. Модернізм та авангард: пошуки нових форм та естетичних принципів.

7. Виникнення нових угруповань і експериментаторство в ліриці - художні прикмети часу.

8. Формування нових принципів художнього мислення, засад і форм вираження світу, відтворення людських почуттів. Творення нової поетичної метамови.

9. Широкий спектр літературних течій, їх художні програми.

10. Світовий поетичний авангард. Найвідоміші представники модерністських та авангардистських течій в поетичному мистецтві: Гійом Аполлінер, П.Елюар, Т.С.Еліот, Г.Тракль, Ф.Гарсіа Лорка, В.Незвал та інші

11. Вплив світової поезії на розвиток російської лірики першої половини XX ст. “Срібне століття” російської поезії як найвищий її злет на зламі віків.

12. Розквіт релігійно-філософської думки на межі ХІХ-ХХ ст. (В.Соловйов, М.Федоров, М.Бердяєв, П.Флоренський та ін.).

13. Основні модерністські та авангардистські течії та їх найвидатніші представники: символізм (Д.Мережковський, К.Бальмонт, В.Брюсов, О.Блок, А.Бєлий та ін.), акмеїзм (М.Гумільов, Анна Ахматова, О.Мандельштам), футуризм (В.Хлєбніков, В.Маяковський та ін.). “Нові селянські” поети (М.Клюєв, С.Єсенін та ін). Поети поза літературними угрупованнями (М.Волошин, М.Цвєтаєва, Саша Чорний та ін.). Трагічні долі митців “срібного століття”.

 

Теорія літератури. Поняття про авангардизм, експресіонізм, футуризм, імажинізм, акмеїзм.


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 23

 

Рáйнер Марíя Рíльке (1875—1926). “Орфей, Еврідіка, Гермес”, “Ось дерево звелось...”

Ґійóм Аполлінéр (1880—1918). “Лорелея”, “Міст Мірабо”, “Зарізана голубка й водограй”

ПЛАН:

 

1. Райнер Марія Рільке - видатний австрійський поет і прозаїк. Особливості світогляду митця, розуміння призначення мистецтва. Поет - Божий посланець. Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій в поезії Р. М. Рільке.

2. Особливості лірики: інтелектуальність, філософічність, музичність, ліризм. Відображення в творі Орфей, Еврідіка, Гермес провідних мотивів лірики Рільке: взаємозв’язку життя і смерті, трагічних розривів у взаєминах чоловіка та жінки, сутності й покликання мистецтва. Образ Орфея як персоніфікація сили мистецтва, що приборкує природу й одухотворює світ.

3. Вираження традиції відчуження людини в дегуманізованому світі. Ностальгія за втраченою єдністю людини з природою.

4. Оптимістичність, духовна наснаженість поезій, сповнених любові до людей і світу (“Згаси мій зір...”, “Осінній день”, “Сонети до Орфея” та ін.).

5. Рільке і Україна. Українські мотиви в творчості митця (новела Як старий Тимофій умирав, співаючи , Пісня про Правду , вірші Мазепа , Карл XII мчить по Україні та ін.).

 

Теорія літератури. Поглиблення понять про ліричний цикл, сонет.

 

6. Гійом Аполлінер (Вільгельм-Альберт-Володимир-Олександр-Аполлінарій Костровицький) - творець нової ери у світовій культурі та євро­пейського авангарду. Шлях поета від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження “прямим словом”. Зміна позиції щодо життя, ствердження активно-творчого ставлення до нього. Сутність його поетичної реформи.

7. Збірки “Алкоголі. Вірші 1898-1918 рр.”, “Каліграми. Вірші Миру і Війни”: ідейний задум та особливості його художнього втілення. Сюрреалізм як засіб художнього самовираження.

8. Оригінальність творчої манери поета (“Лорелея”, “Міст Мірабо”, “Зарізана голубка і водограй”).

 

Теорія літератури. Поняття про сюрреалізм, каліграму.


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 24

Томас Стернз Еліот (1888 – 1965). “Ранок біля вікна”, “Суїні серед солов’їв”, “Порожні люди”

Федерiко Ґарсíа Лóрка (1898—1936). “Про царівну Місяцівну”, “Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями”

ПЛАН:

1. Життєвий і творчий шлях письменника. Цікаві факти з біографії. Еліот – видатний англійський і американський поет. Філософська основа творчості.

2. Еволюція від авангардизму до нео­класицизму. Своєрідність художнього світу митця. Трагічне відчуття дійсності з її відчуженістю між людьми, духовним спустошенням людства, що не має жодних шансів на виживання, в поезіях “Ранок біля вікна”, “Суїні серед солов’їв”, поемі “Порожні люди”. Зміщення акценту в пізній поезії на пошуки позитивних начал і цінностей, на протидію хаосу і абсурдності буття.

3. Роль поета в розвитку модернізму в англомовних літературах.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про неокласицизм.

 

4. Федеріко Ґарсіа Лорка - видатний іспанський поет і драматург. Цікаві факти з біографії.

5. Фольклорні витоки і проблеми міфологізму в поезії Ф.Ґарсіа Лорки. Сюрреалістичні ознаки його лірики та пошуки нових форм художньої виразності. Відчуття життя в усіх його контрастах - основа світовідчуття митця.

6. Поєднання земного і космічного, буденного і вічного, “плоті і мрії”, трагедії і життєстверджуючої сили в творах письменника (“Краєвид”, “Гітара”, “Крик”, “Циганське романсеро”, “Касида про троянду”, “Балада про чорну тугу” та ін.).

7. Метафоричність, музичність, конк­ретність образів, ритмічне розмаїття, багатство асоціацій, міфопоетика. Синтез у творах міфології та фольклору з поетикою модернізму. Персоніфікація природних сил і стихій (“Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями”, “Про царівну Місяцівну”).

 

Теорія літератури. Поняття про канте-хондо, романсеро. Поглиблення понять про касиду, газелу.


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 25

Олексáндр Олександрович Блок (1880—1921). “Незнайома”, “Весно, весно, без меж і без краю...”, “Скіфи”

Аннa Ахмáтова (1889—1966). “Довкола жовтий вечір ліг”, “Дав мені юнь ти сутужну”, “Реквієм”.

ПЛАН:

 

1. Своєрідність символізму в російській поезії, його філософсько-естетична основа, відображення в поезії протиріч суспільного життя, культурна орієнтація (античність, доба романтизму, новозавітні та скандинавські міфи тощо). Найвизначніші поети-символісти: Д.Мережковський, К.Бальмонт, В.Брюсов, О.Блок, І.Анненський та ін..

2. Творчість О.Блока (1880-1921) – вершина російського символізму. Цікаві факти з біографії.

3. Найвідоміші поетичні цикли, головні мотиви й провідні образи-символи блоківської лірики. Мелодійність віршів.

4. Цикл “Вірші про Прекрасну Даму”. Образ Незнайомої як втілення Вічної Жіночності; його протиставлення світу ницої прози життя.

5. Ідея “двобою з життям” та “любові-ворожнечі” у поезії “Весно, весно, без меж і без краю...”

6. Ставлення О.Блока до революції, сучасності та історичного шляху Росії в поезії “Скіфи”.

Теорія літератури. Поглиблення понять про символ та символізм, ліричний цикл.

7. Акмеїзм, його особливості: психологізм у розкритті інтимних переживань, чуття поетичності речового світу, імпресіоністичність, повернення до класичної прозорості мови. Найвизначніші представники - М.С.Гумільов, О.Е.Мандельштам, Анна Ахматова.

8. Трагізм життєвої долі Анни Ахматової (Анни Горенко). Анна Ахматова і Україна.

9. Втілення засад акмеїзму в творчості письменниці. Основні теми і мотиви лірики, поетична символіка. “Поезія втрат” ранньої Ахматової, її художні особливості: загостреність і драматизм переживань, психологічна деталь, лаконізм, аскетичність художніх засобів.

10. “Реквієм” - пам'ятка доби тоталітаризму. Створення в поемі узагальненого портрету народного страждання, розкриття єдності материнської трагедії ліричної героїні і країни, проблема історичної пам’яті. Поліфонізм поеми, її гуманістичний пафос. Біблійні символи (Богоматір, хрест, апокаліптична зірка).

Теорія літератури. Поглиблення понять про акмеїзм, поліфонізм, психологізм, художні виражальні засоби.


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 26

Володимир Володимирович Маяковський (1893–1930). “А ви змогли б?”, “Послухайте!”, “Лілічко! Замість листа”

Борис Леонідович Пастернак (1890 – 1960). “ Визначення поезії”, “По стіні збігали стрілки… ”, “Зимова ніч ”

Тематичне оцінювання

ПЛАН:

1. Футуризм як авангардистська літературна течія, його естетичні засади. Епатажність, радикальний розрив із літературною традицією, сміливий формальний експеримент, пошуки нових засобів художньої виразності як характерні риси поезії футуризму.

2. Життєвий і творчий шлях письменника. Маяковський – лідер російського футуризму, його непересічна поетична обдарованість. Трагічна доля поета.

3. Своєрідність поезії ранньої лірики: мотиви бунту, пафос самоствердження і самовиявлення поетичного “Я”; сміливість експериментів поетичних форм та художньо-виражальних засобів, тонкий ліризм (“А ви змогли б?”, “Послухайте!” та ін.). Тема кохання в творчості митця (“Лілічко! Замість листа”).

Теорія літератури. Поглиблення поняття про футуризм.

4. Жанрове багатство творчої спадщини Б.Пастернака: поезія, проза, переклади. Пастернак і російський футуризм, неоднозначність стосунків поета з футуризмом.

5. Еволюція поезії Б.Пастернака: від футуристських формальних пошуків до філософсько-поетичного осягнення “вічних тем”.

6. Тема поета і поезії в творчості митця (“Визначення поезії“). Особливості пейзажної лірики: одухотвореність образів природи, передача настроїв потрясіння, захвату буттям, лейтмотивні образи (злива, заметіль, свічка, сад). Філософська насиченість лірики.

7. Загальний огляд роману “Доктор Живаго”. Вірші в романі, їх значення, художні особливості.

Теорія літератури. Поглиблення понять про філософську лірику, звукопис, художню деталь у ліричному творі.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 472; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.130.31 (0.024 с.)