Лекція 3. Скіфо-сарматська доба
4. Дикий Сад
«Дикий Сад». Це городище доби фінальної бронзи (загальна площа понад 3 га). Воно було зафіксовано Т.Камінським наприкінці 1920-х років на високій терасі лівого берегу р. Інгул у місці його злиття з р. Південний Буг, в декількох кварталах від історичного центру Миколаєва. Регулярні розкопки городища, під керівництвом кандидата історичних наук Ю.Гребеннікова і К.Горбенка, дозволили накопичити значний історико-археологічний матеріал, який дає можливість робити історичні узагальнення за різними аспектами життєдіяльності населення всього регіону. Порівняльний аналіз археологічного матеріалу дозволяє стверджувати, що городище «Дикий Сад» виникло наприкінці XІІІ ст. й функціонувало до кінця X ст. до н.е. Цей висновок підтверджують й абсолютні дати, що були зроблені в Київській радіовуглецевій лабораторії М.Ковалюхом
Під час розкопок городища були зафіксовані десятки тисяч фрагментів керамічного посуду, кам’яні, бронзові, кістяні предмети та речі ритуально-культового характеру – антропоморфні стели, макети фалосів, людські черепи.
Релігійні споруди городища «Дикий Сад», яке належить до білозерської археологічної культури по конфігурації, внутрішньому устрою і артефактам відрізняються від відомих стандартів і представляють собою унікальне явище, яке є специфічною особливістю Степового Побужжя і всього Північно-Західного Причорномор’я.
До ритуально-культових споруд в поселенні «Дикий Сад» відносяться ряд приміщень та пандус, що прилягає до нього. Наявність великої кількості вогнищ та особливості конструкції дозволяють припустити, що за допомогою пандуса мешканці поселення відправляли ритуал, пов’язаний з культом Вогню – Сонця. Під час ритуалу він виконував функцію культового підйому для спеціальної процесії, а в приміщенні №3 відбувалося основне релігійне дійство. Даний принцип є універсальним, і використовувався в давнину різними народами.
Також, в ряді приміщень були знайдені специфічні камені, які могли використовуватися для ритуальних потреб. Цьому явищу ми знаходимо підтвердження у народів стародавнього світу – греків, семітів, африканців, європейців.
Важливими ритуально-культовими спорудами є знайдені стели. Приміщення №13 виконувало роль культового центру, де на відкритій площадці північної частини відправляли обряди жертвоприношення, у ямах східної частини відправляли похоронний ритуал, а в західній частині перед великою стелою (прообраз Божества) – поминальний і молитовний ритуали.
Жерці центру контролювали з півострова, створеного двома ріками, торговельні шляхи вздовж Інгулу та Південного Бугу, а також здійснювали жертвоприношення.
|