Мы поможем в написании ваших работ!
ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
|
Культура України в другій половині XVI — першій половині XVII ст.
Содержание книги
- Походження та зміст поняття «культура»
- Мистецтво як важлива складова духовної культури. Його види та стилі: загальна характеристика
- Кіммерійці, скіфи, сармати та їх роль у розвитку культури на українських територіях
- Грецька колонізація північного причорномор’я. Античні впливи на розвиток української культури
- Особливості культури східних слов’ян: міфологічні та релігійні уявлення, побут і повсякденне життя
- Освіта та література Київської Русі. Рукописна книга
- Особливості розвитку архітектури
- Особливості музичного мистецтва
- Роль Галицько-Волинської Русі у збереженні та розвитку української культури.
- Розвиток освіти та книжкової справи. Особливості розвитку перекладної та оригінальної літератури
- Розвиток архітектури, живопису, художніх ремесел, музики
- Розвиток української освіти та друкарства
- Тема 6. Українська культура епохи бароко та Просвітництва
- Основні напрями розвитку і жанри української літератури. Театральне мистецтво
- Українське барокове мистецтво: архітектура, скульптура, живопис, графіка, музика
- Відродження (ХІХ – початок ХХ ст.)
- Періодизація новітньої історії культури України. Українська культура у 1917 – 1920 рр.
- Кризові явища у культурі 70-х – 80-х рр. Дисидентський рух в Україні та його вплив на культурний розвиток
- У 1918 року відкрилися державні українські університети у
- Ранній залізний вік на українських землях. Світ кочовиків
- Культура України в другій половині XVI — першій половині XVII ст.
- Основні напрями українського мистецтва у першій половині XIX ст.
- Розвиток української культури в 1930-ті рр.
- Умови розвитку культури в 1940-1950-ті рр.
- Православні конфесії України
Галузь
| Характеристика
| Розвиток
української
мови
| · Писемна мова українців і білорусів називалася руською. Під впливом усного мовлення в руській мові з'явилися елементи української мови. У першій половині XVII ст. виникають полемічні й драматичні твори, вірші написані українською мовою
| Освіта
| · Початкові школи (діяли при церквах і монастирях). Домашня освіта була доступна заможним верствам населення
· Слов'яно-греко-латинські школи. Першу школу було засновано наприкінці 70-х рр. XVI ст. в Острозі. Викладалися церковнослов'янська, грецька і латинська мови та «сім вільних наук» — граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія і музика. Ці школи організовувалися також братствами
· Протестантські школи. Міста: Киселин, Гоща, Берестечко
· Єзуїтські колегіуми. Міста: Львів, Перемишль, Луцьк, Вінниця
· Греко-католицькі школи. Міста: Холм, Шаргород, Володимир
· Вищі навчальні заклади. Острозька академія, Киселинська академія (протестантська), Києво-Могилянський колегіум (1632 р.). Викладалися «сім вільних наук», а також філософія і богослов'я
| Книгодрукування
| · І. Федоров (Федорович). 1574 р. «Апостол» і «Буквар». 1581 р. Острозька Біблія
· До середини XVII ст. на українських землях у різний час діяло 25 друкарень. Найбільша друкарня існувала при Києво-Печерському монастирі
· «Мандрівні» (пересувні) друкарні
| Перші шкільні підручники
| · 1574 р. «Буквар» І. Федорова — перший шкільний підручник на українських землях
· 1586 р. Друкарня Віленського братства видала першу церковнослов'янську граматику, підготовлену в Острозі
· 1591 р. У Львові видано греко-церковнослов'янську граматику «Аделфотес» Арсенія Еласонського
· 1596 р. У друкарні Віденського братства видано «Граматику словенську», «Буквар» і «Лексис» (словник, понад 1 тис. слів перекладалися із церковнослов'янської мови українською) Лаврентія Зизанія
· 1619р. Видано «Граматику словенську» Мелетія Смотрицького
· 1627р. У друкарні Києво-Печерського монастиря видано словник «Лексікон славєноросскій» Павма Беринди (бл. 7 тис. слів)
| Усна народна творчість
| · Обрядові пісні (колядки, щедрівки, веснянки, гаївки)
· Історичні пісні («Про Сулиму, Павлюка, ще й про Яцька Остряницю», «Пісня про Байду»)
· Думи («Маруся Богуславка», «Самійло Кішка», «Плач невільників»)
| Література
| · Ораторсько-проповідницька проза. К. Транківліон-Ставровецький, «Дзеркало богослов'я», твори П. Могили
· Історичні мемуари. Б. Балика, «Про Москву і про Дніпра, царка московського неправдивого»
· Політична публіцистика. Твори С. Оріховського, Й. Верещинського
· Латиномовна поезія
· Поема «Роксоланія» С. Кльоновича розповідає про історію України
· Твори П. Русина з Кросна, І. Русина з Туробіна, Г. Русина із Самбора
· Гуманістичні ідеали
| Полемічна література
| · Твори релігійного спрямування, у яких висувалися докази авторів, спрямовані проти поглядів їх противників. Г.Смотрицький, «Ключ царства небесного», «Календар римський новий»; І. Вишенський, «Послання до єпископів»; М. Смотрицький, «Тренос»; І. Потій, «Унія»; І. Борецький, «Протестація»
| Драматична література й театр
| · Шкільна драма. Й. Волкович, «Розмірковування про муку Христа»
· Інтермедії. Короткі одноактові комедійні сценки («Купив кота в мішку»)
· Вертеп (мандрівний ляльковий театр) сформувався у першій половині XVII ст.
| Музика
| · Церковна музика. 3 другої половини XVI ст. давній знаменний спів (восьмиголосний) поступається місцем партесному (багатоголосному) співу. З'явилося нотне письмо
· Світська музика. Новий жанр — кант (пісня для триголосного ансамблю або хору). Повчальні, величальні, жартівливі та інші канти
· Інструментальна музика. У містах музики об'єднувалися в окремі цехи. У козаків були військові музики
| Літописання
| · Густинський літопис (створений у першій чверті XVII ст.) розповідає про події до 1597 р. Автор невідомий
· Львівський літопис (1498—1649 рр.), літопис М.Гунашевського
· Острозький літописець (1500—1636 рр.)
| Архітектура і містобудування
| · Оборонна спрямованість містобудування. Багато нових міст (Броди, Станіслав, Жоаква, Тернопіль), що закладалися як замки або фортеці. Більшість замків були дерев'яними. Кам'яні замки — Львів, Луцьк, Кременець, Кам'янець- Подільський. Монастирі також були добре укріпленими фортецями — Успенський Почаївський монастир, Троїцький монастир у Межиріччі під Острогом
· У західноукраїнському містобудуванні спостерігався відчутний вплив європейського Відродження. Львів — будинок Корнякта, Чорна кам'яниця, Успенська церква, каплиця Трьох святителів
| Скульптура
| · Надгробні пам'ятки. Пам'ятник на могилі К. Острозького в Успенському соборі Києво-Печерської лаври (1579 р.). Скульптурні зображення на архітектурних спорудах (львівські каплиці Боїмів та Камп'япів, Чорна кам'яниця)
| Живопис
| · Церковний живопис: іконопис та фрески. Прояви гуманістичних поглядів епохи. «Богородиця Одигітрія з пророками» (1599 р.) Ф. Сеньковича. Іконостас П'ятницької церкви, створений львівськими майстрами на межі XVI—XVII ст.
· Світське малярство. Жанри: портрет, історичний та батальний живопис. Портрети К. Корнякта, Р. Сангушка,
· К. Збаразького, Р. Вишневецької, Ю. і Я. Боїмів
| Мистецтво гравюри
| · «Євангеліє учительське» (1637 р.) містило близько 50 гравюр
· Світська гравюра з'явилася на початку 20-х рр. XVII ст. Перші гравюри в книзі К. Саковича «Вірші на жалосний погреб... Петра Конашевича-Сагайдачного» (1622 р.)
|
Розвиток культури України в другій половині XVII —
Першій половині XVIII ст.
Галузь
| Характеристика
| Освіта
| · Початкова освіта. На Лівобережжі, Слобожанщині та Запоріжжі існували початкові школи, де навчали дяки. На Правобережжі та західноукраїнських землях школи діяли при братствах. Діти шляхти навчалися в єзуїтських і василіянських школах
· Середня освіта. На Лівобережжі та Слобожанщині діяли Чернігівський, Харківський і Переяславський колегіуми, на Правобережжі та західноукраїнських землях — єзуїтські колегіуми: Львівський, Перемишльський, Кам'янецький, Луцький та ін.
· Вища освіта. Києво-Могилянська академія і Львівський університет
| Книгодрукування
| · Друкарня Києво-Печерської лаври — найбільша в Україні. Продовжували діяти Львівська братська, Почаївська та Унівська друкарні. Усього в другій половині XVII ст. на українських землях діяло дев'ять українських, три польські й одна єврейська друкарні
· Книги з українських друкарень поширювалися у Росії, Болгарії, Сербії, Чорногорії та інших країнах
· Видавалися книги переважно церковно-релігійного змісту
| Усна
народна
творчість
| · Провідний жанр: думи та історичні пісні, основною темою яких були події та герої Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування
· Набувають поширення прислів'я, приказки і пісні про важку долю селян, а також козацькі, рекрутські й чумацькі пісні
· Зберігають провідне місце, як і раніше, веснянки, гаївки, весільні та інші обрядові пісні
| Література
| · Розквіт в українській літературі другої половини XVII ст. стилю бароко
· Полемічна література: Л. Баранович, «Нова міра старої віри»; Й. Галятовський, «Ключ до розуміння»; І. Гізель, «Правдива віра» та ін.
· Історична та літописна література: перший підручник з історії «Синопсис» (авторство приписується П. Кохановському); Ф.Софонович, «Хроніка з літописів стародавніх»
· Козацькі літописи (з'являються у першій половині XVIII ст.): «Літопис Самовидця» (автором уважають Р. Ракушку-Романовського); літописи Г. Граб'янки і С. Величка
· Поезія: твори К. Зиновієва, І. Величковського
| Театр
| · Розвиток народного лялькового театру — вертепу. Улюблений позитивний герой — запорожець, який захищає простих людей. Із вертепом по Україні ходили мандрівні дяки, які були студентами-бурсаками Києво-Могилянської академії, Харківського, Чернігівського, Переяславського колегіумів
· Набувають поширення шкільний театр і шкільна драма. Основні теми: різдвяний цикл, драми-міраклі (у перекладі з лат. — диво), мораліте (повчальні з алегоричним змістом) та історичні
| Музика
| · Набули поширення козацькі пісні з маршовим ритмом
· Розвиток народної інструментальної музики. Її виконавці (кобзарі, лірники, сопілкарі, скрипалі, цимбалісти) нерідко збиралися в ансамблі («троїста музика») для відзначення різноманітних подій
· Розвиток і поширення серед міського населення канта або псалма — побутового багатоголосного пісенного жанру. Канти широко використовувалися у шкільному театрі та вертепі. їх авторами були Л. Баранович, Д. Туптало та ін.
· Розвиток партесного (багатоголосного) співу. Теоретиком цього жанру був український композитор М. Дилецький, автор «Граматики музикальної»
· Виникнення в містах у другій половині XVII ст. цехів музикантів — об'єднання музик, що обслуговували різноманітні урочисті церемонії, воєнні походи і розваги
| Архітектура
| · Утвердження стилю бароко, розквіт якого припадає на добу І.Мазепи. Завдяки набуттю національного колориту дістав назву українського, або козацького, бароко
· Видатні пам'ятки: Спаська церква Мгарського монастиря, церква Всіх Святих у Києво-Печерській лаврі, перебудовані Успенський собор Києво-Печерської лаври, Софійський і Михайлівський Золотоверхий собори в Києві
| Графіка
| · Становлення художньої школи українського граверства, основоположником якої вважається О. Тарасевич
· Українські гравери: І.ІЦирський, Д. Галяховський, І.Реклинський, Д. Синкевич, Н. Зубрицький та ін. 1702 р. в Києві видано «Києво-Печерський патерик» із 40 гравюрами Л.Тарасевича
| Живопис
| · Основні жанри українського живопису — іконопис, фреска
і портрет. Іконописні композиції дедалі більше відрізняються від канонічних зразків. Усталені образи втрачають непорушну величавість і стають більш земними
· Збагачуються художні засоби митців — барвистість площинних композицій, посилюється перспективність зображень, світлові й колористичні ефекти
· Набула популярності малярська школа Києво-Печерської лаври. Її представникам належать розписи храмів у Глухові, Полтаві, Переяславі, Чернігові та інших містах, фрески Успенського собору й Троїцької надбрамної церкви Києво-Печерської лаври
· У портретному жанрі виявляються риси реалізму. В Успенському соборі Києво-Печерської лаври наприкінці XVII ст. сформувалася портретна галерея світських осіб. Зразки козацького портрету: зображення знатного військового товариша Г. Гамалії і стародубського полковника М.Миклашевського. Набули популярності народні картини із зображенням козака Мамая
|
|