Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Язичницькі ритуали у сакрально-магічних дійствахСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Багато з сакрально-магічних процедур нагадують язичницькі ритуали, античні чи варварські. Таким є, наприклад, обхід полів з зображенням богів у галів і германців. Християнські місіонери були безсилі заборонити його, оскільки в очах населення він був необхідним для забезпечення врожаю, і вони пішли на християнізацію цього ритуалу. Віруючі ставили хрести у садах, виноградниках, на полях, щоб відвести від них бурю і напади нечистої сили. Ці хрести благословлялись церквою, хоча окремі богослови засуджували подібну практику як забобони, оскільки вона фіксувала увагу віруючих на страстях Христа і укріплювала їх “язичництво”. Церква засуджувала закляття погоди, розповсюджені у язичницьких народів Європи, і рахувала єресю вірування, згідно яким грім, блискавку, бурю чи засуху викликає своєю силою диявол. Заклинателів погоди переслідували починаючи з V-VI ст. Але боротьба з ними не була успішною.Століття по тому веронський єпископ Ратхерій, рішуче заперечував владу чорта (чорт – напевно з правосл. проклятий) – злий дух. Образ чорта дохристиянського походження, але християнські уявлення про диявола, вплинули на образ чорта. Це – антропоморфні істоти, покриті чорною шерстю з рогами, хвостом і ратицями) над погодою і скаржився на дурну і гріховну віру простого люду, у чудодійність, яка ставить під сумнів всемогутність Творця. [62,251]. Однак думки вчених церковників відносно ефективності магічних дій на погоду не були однодумними. Різні думки зберіглись у Пізньому Середньовіччі, але в XIV і на початку XV століття про магічні дії направлені на зміну погоди говорили лише інколи, а в період переслідування відьом звинувачення у порчі погоди різко зросли, при чому не тільки у народі, але і зі сторони вчених демонологів (Іоган Нідер, Готшалок Холлен “Молот проти відьом” і ін.). В язичницькі часи, і у християнське Середньовіччя було розповсюджене повір’я, що погоду можна виправити, якщо підняти сильний шум. На початку Середньовіччя церква засуджувала такі ритуали, коли трубили у рога чи стукали по дереві, щоб вигнати недобрих духів, винних у негоді. Однак ці звичаї збереглись і в наступні століття. Але найбільш ефективним методом проти негоди рахували месу і церковні закляття.
Всі ці обряди широко використовувались прихідським духівництвом, але вони зустрічали протести вчених, які вбачали в них зловживання святинями і тим не менше саме у період закату Середньовіччя виникали нові формули, які містили звернення до граду, вітру, до хмар, з забороною шкодити людям і їх майну. Вивчення християнських благословінь і заклять породжує припущення що вони виникали у сфері, яка не належала ні язичництву, ні суворій ортодоксії. Грунтом для формування подібних текстів була свого роду “буферна зона” між цими антагоністичними полюсами. Представники такої проміжної сфери – дрібні священники і самозванні “мандрівні клірки”, які крутились в народі і близько були знайомі з його запитами і інтересами. Уривки вчених знань переплітались з фольклором, апокрифами, народними віруваннями, які церква зовсім не була схильна одобрювати і визнавати. Тому перші формули заклять і благословінь надалі детально редагувались. Але сліди свого неортодоксального походження зберігають багато текстів. Не менш ніж про хорошу погоду Середньовічні люди піклувались про врожай, матеріальне благополуччя, зберігання і розмноження домашньої худоби. Звичайним методом охорони твари н і зцілення їх від хвороб було малювання на їх лобі знаку хреста. Цілительним було і масло, взяте з лампади Св.Мартіна – ним змазували чоло і спину хворих тварин. Ефективною була і свята вода, сіль, які додавали у їжу. Важко назвати яку-небудь галузь людської діяльності, людського життя в Середні віки, яка не потребувала б допомоги сакральних сил. Освящали все що могли – дім, колодязі, предмети праці, риболовну сітку, човни, зброю тощо. Шлюб і сім’я являли собою таку галузь людських відносин, вторгення в яку диявольської сили було особливо загрозливим. Страх перед здатністю втратити можливість народжувати через втручання диявола і шкядливої магії, особливо виріс до кянця Середньовіччя в період гоніння і переслідування відьом. Тому благословіння шлюбного ложа займало одне з перших місць у церковних формулах. Не менше значення надавалось і благословінням породіль. Поряд з закляттями суттєвими була молитва, звернена до святих, які рахувались покровителями молодих матерів, - Анни, Маргарити, Катерини, Варвари, Агати. У формулах благословінь містились вказівки згідно з якими їх оголошення повинно було супроводжуватись доторками до живота та боків породіллі, а на голову їй клали Євангеліє, на груди кусок пергаменту з текстом закляття. В ньому містився перелік священних народжень.
Поряд з такими обрядами і формулами застосовувались і інші народні методи для охорони матері і новонародженого від шкоди Диявола і чаклунів. Страх перед хворобами у суспільстві був дуже великий. Він ще більше загострювався через впевненість у тому, що хвороби насилає Диявол. Тому зрозуміло, що поряд з природніми методами лікування і знахарством велику роль повинні були відігравати різноманітні закляття. Подібні закляття язичницького походження застосовувались повсюдно. Церква була не в змозі заборонити їх. Засуджуючи і переслідуючи відьом і чаклунів церква разом з тим потребувала у підміні їх магії своїми екзорцизмами. Таким чином ми бачимо, що духівництво мало справу з чужим йому ритуалом, але воно пристосувало його до християнства.
РОЗДІЛ ІІ
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2019-05-20; просмотров: 89; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.21.237 (0.009 с.) |