Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософія Стародавнього Світу. Філософія Античності. Зародження основних парадигм осмислення людини та світуСодержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Архе (з грец. arche - початок, походження) - термін давньогрецької філософії: 1) відправна точка, початок чого-небудь у просторовому або часовому розумінні; 2) початок як причина чого-небудь. Дао (з кит. — Бог, слово, логос, шлях) - одне з найважливіших понять китайської філософії, центральне поняття даосизму; означає невидимий всюдисущий закон природи, людського суспільства, поведінки і мислення окремого індивіда, невіддільний від матеріального світу і такий, що ним керує. Дао – закономірний шлях виникнення, розвитку і зникнення всіх речей і одночасно матеріальна праоснова їх існування. Лі -одна з головних категорій китайської філософії, яка виражає ідею упорядкованого початку, якості, що притаманна всім речам. Космос (з грец. kosmos — упорядкованість, будова) – філософська категорія, що фіксує уявлення про світ як упорядковану та структурно організовану цілісність. Макрокосм – Всесвіт, універсам, світ. Мікрокосм (з греч. mikrоs малий і kоsmos – Всесвіт) – складова частина світу. З часів пізньої античної філософії цим поняттям позначається також людина як віддзеркалення, центр сили і розуму світу, творіння космосу. Сансара (з санскр. sarnsara – походження, протікання) – основний термін індійських світоглядних текстів для позначення реінкарнації, повторних народжень, які припускають, що безтілесний початок індивіда після розпаду однієї тілесної оболонки поєднується з іншою та набуває відповідні результатам попереднього існування ментальні, перцептивні здібності.Буття – категорія, що фіксує основу існування для світу в цілому та для окремої особистості. У структурі філософського знання виступає предметом онтології, в теорії пізнання розглядається як базис для будь-якої можливої картини світу і всіх інших категорій. Символ (з грец. symbolon – знак) – ідея, образ чи об’єкт, який має власний зміст та одночасно представляє в узагальненій, нерозгорнутій формі інший зміст.Атом (з грец. atomos – неділиме) - найдрібніші складові частки матерії, з яких складається все суще, в тому числі і душа, створена з дрібних часточок атому. Атоми вічні, вони не виникають і не зникають, а перебувають в постійному русі; вони відрізняються за формою та величиною, порядком та положенням. Натурфілософія (з лат. natura - природа і філософія) - система умоглядних і часом фантастичних уявлень про природу. Стихійна діалектика – перший етап розвитку діалектики (Геракліт, Демокріт, Платон), це була наївні діалектика, яка поєднувалася з такими ж наївними матеріалізмом та ідеалізмом. Небуття -поняття, що означає заперечення буття, його відсутність, тотожне поняттю “ніщо”. Субстанція (з лат. substantia — сутність) - філософське поняття для позначення об’єктивної реальності в аспекті внутрішньої єдності всіх форм її саморозвитку.Незмінна основа всього існуючого, протилежна всьому мінливому й випадковому; матерія, природа.Ідея – поняття, уявлення, що відбиває у свідомості людини дійсність і виражає водночас її ставлення до навколишнього світу. Естетика (з грец. aisthetikos – чуттєвий) – філософська дисципліна, якавивчає природу всього багатоманіття форм навколишнього світу, їх будову та модифікацію. Естетика орієнтована на виявлення універсалій у чуттєвому сприйнятті виразних форм реальності. Термін «естетика» був введений у середині XVIII ст. німецьким філософом-просвітником Н.Баумгартеном. Етика (з грец. ethika: ethos — звичаї, характер, образ мислення) – наука про суть, походження і розвиток моралі; сукупність принципів і норм поведінки, узвичаєних у певному суспільному середовищі або професійній групі. Свідомість – одне з фундаментальних понять філософії, психології, соціології, яке протистоїть у контексті суб’єкт - об’єктної опозиції поняттю буття як суб’єктивне об’єктивному. Вищий рівень психічної активності людини як соціальної істоти; цілеспрямоване і творче відображення об‘єктивної дійсності у формі образів й понять. Елеати – представники давньогрецької філософської школи (Зенон, Прменід) VI-V ст. до н.е., яка протиставляла мислення чуттєвому сприйняттю, висунула вчення про ілюзорність усіх помітних змін і відмінностей між речами, про незмінну сутність справжнього буття. Матеріалізм (з лат. materialis — матеріальний) - філософський напрям, який вважає, що світ за своєю природою матерільний, що матерія існує сама по собі, поза й незалежно від свідомості, що матерія, буття є первинним, а свідомість, мислення – вторинним, похідним, а світ і його закономірності пізнаванні. Ідеалізм (з фр. idealisme — ідея) - філософський напрям, який на противагу матеріалізму вважає ідею, свідомість, дух первинними, а природу, буття, матерію їх похідними. Термін введений у XVIII ст. для інтегрального визначення філософських концепцій, орієнтованих в інтерпретаціях світобудови та світопізнання на семантичне і аксіологічне домінування духовного. Вперше термін «ідеалізм» вжив Лейбніц при оцінці філософії Платона. Космоцентризм – наріжний принцип античної філософії, уявлення про світ як гармонійну, закономірну єдність богів, людей і природи. Ейдос (з грец. eidos - вигляд, образ) - термін давньогрецької філософії. Платон використовував його в різноманітних значеннях, зокрема як синонім терміну «ідея», що розглядався як ідеальний прообраз речі. Аристотель використовував ейдос у значенні форми, що виступає в єдності з матерією. Адживіка – одне з неортодоксальних давньоіндійських учень, яке заперечує існування душі. Стоїки – представники філософського вчення, яке виникло в кінці IV ст. до н.е. на базі елліністичної культури, у зв’язку з розповсюдженням космополітичних та індивідуалістичних ідей та розвитком техніки на основі математичного знання. Анамнезис (грец. anamnesis - пригадування) – термін платонівської філософії, який означає стан людської душі, яка згадує про бачене нею у світі потойбічному. Стоїцизм - напрям давньогрецької філософії епохи еллінізму, який, зосереджуючись на етичних проблемах, проповідував незворушність, відстороненість від бід і радощів життя. Апорія (з грец. ароrіа — непрохідність, безвихідь) — проблема, що важко піддається вирішенню, пов'язана із суперечністю між даними спостереження і досвідом та їх аналізом у мисленні; суперечність у міркуванні, корені якої перебувають за межами логіки. Відкрив А. Зенон з Елеї (апорії руху — Ахілл і черепаха, простір і час). Поняття А. близьке за змістом до антиномії. Атараксія (з грец. ataraxia - спокій, незворушність) - поняття давньогрецької етики про душевний спокій як мету й форму поведінки, до якої повинна прагнути людина. Атман — дух, душа, активне свідоме начало в індійській ведичній традиції. Досократики – умовна назва групи діячів початкового періоду філософії Давньої Греції (Фалес, Анаксимандр, Анаксимен, Геракліт, Піфагор, Демокріт тощо), що розробляли натурфілософію до Сократа. Атомісти – філософська школа античної філософії (Демокріт, Левкіпп), яка уявляла світ і людину як взаємодію маленьких матеріальних часток (атомів). Брахман — світова душа, духовне абсолютне начало в індійській ведичній філософії. Буддизм — одна з трьох світових релігій (поряд з християнством та ісламом). Виходячи з положення, що життя є страждання, в основі якого лежать бажання, буддизм пропонує свій шлях подолання страждань. Учить про перевтілення душі (сансара), про закон відплати за вчинені проступки (карма). Метою життя буддиста є досягнення нірвани — злиття з божественною першоосновою Всесвіту. Веданта – одна з ортодоксальних систем індійської філософії, релігійно-філософське вчення, що виникло на базі упанішад та займає важливе місце у філософії індуїзму. Веди – древні пам’ятки індійської літератури, написані ведичною мовою в кінці ІІ- поч. І тис. до н.е. Веди складаються з чотирьох збірок: Рігведа – книга гімнів; Самаведа – книга «Веда мелодій, пісень»; Яджурведа – «Веда жертовних формул»; Атхарваведа – книга возвань та заклинань. Веданта – одна з ортодоксальних систем індійської філософії, релігійно-філософське вчення, що виникло на базі упанішад та займає важливе місце у філософії індуїзму. Епікурейці – послідовники філософської школи Епікура. Дотримувалися принципу виваженого ставлення до подій зовнішнього світу та отримання чуттєвих насолод Нус (з грец. - думка, розум) - одне з основних понять давньогрецької філософії, що означало узагальнення всіх актів свідомості й мислення, усіх смислових, розумових і мислительних закономірностей, що їм підпорядковані космос і людина. Поняття Н. найповніше розкрито у філософії Анаксагора. Піфагореїзм— напрям у давньогрецькій філософії, який абсолютизував та обожнював поняття числа і проголошував його першоосновою світу та сутністю речей. Жень – центральне поняття в релігійно-філософському вченні Конфуція, що означає специфічну ознаку способу буття людини, людський початок у ній і її покликання. Кініки – представники давньогрецької філософської (сократівської) школи, послідовники Антисфена та висловлювали настрої демократичних верств рабовласницького суспільства; вважали основою щастя приналежність до суспільних норм. Мудрість - позатеоретична форма світоглядного філософського осмислення дійсності і розв'язання практичних питань на основі життєвого досвіду і розуму. Теократизм – суспільний і державний лад, при якому вся політична влада належить духовенству, а церковний апарат одночасно є і державним апаратом. Неоплатонізм — напрям античної філософії, який систематизував учення Платона, поєднавши їх з ідеями Арістотеля щодо єдиного абсолюту та ієрархічної будови буття. Софісти – давньогрецькі мислителі V ст. до н.е., які вперше поставили людину у центр філософського пізнання (людина – міра всіх речей). Суб'єктивізували і релятивізували істину, не гребували різними засобами, щоб збити з пантелику суперника. Утопія (з грец. – неіснуюче місце) – термін, яким позначають ідеальні, науково обґрунтовані проекти взірцевого суспільного устрою. Тріада (з грец. trias - трійка, трійця) – троїчність, триступеневість розвитку. Уперше використовується Платоном та неоплатоніками, а широкого розповсюдження отримує в німецькій філософії.
Тема 3 Філософія Середніх віків Теологія (з грец. theos - Бог, logos - слово) – богослов‘я, система теоретичного викладу, тлумачення й обґрунтування ідеї Бога, релігійних тверджень.Християнство (з грец. christos - спаситель)– одна з трьох найбільших релігій світу, що виникла в І ст. до н.е. і засновником якої вважається Ісус Христос. Теоцентризм – принцип, згідно з яким єдиний Бог проголошується абсолютним началом і центром всесвіту, що зумовлює собою буття і смисл існування всього живого. Креаціонізм (з лат. creare - створювати) – релігійне вчення про створення світу Богом з нічого; в патристиці і схоластиці – точка зору, згідно з якою в результаті зачаття виникає лише тіло, душа ж створюється Богом з нічого та об’єднується з тілом. Одкровення – фундаментальне поняття теології та релігійно-ідеалістичної філософії, яке виражає надчуттєве пізнання надприродної реальності в акті містичного осяяння. Фідеїзм (з лат. fides – віра) – теологічна концепція, що стверджує абсолютну першість релігійної віри над розумом: розум не здатен довести істини релігії, а тому віруючі повинні спиратися лише на віру, що виникає у релігійному досвіді. Гностицизм (з грец. gnosis — пізнанняе, знання) – релігійно-філософська течія пізньої античності, яка виступає однією з культурних форм зв’язків сформованого християнства з міфо-філософським еліністичним фоном та віровченнями іудаїзму, зороастризму, вавілонських культів. Гностики (з грец. gnosis - знання) – представники релігійно-філософської течії, які поєднують християнську теологію з релігіями Давнього Сходу, а також з неоплатонізмом та піфагореїзмом. Апологетика (з грец. apologeomai – захищаю -1) у традиційно-історичному значенні – праці ранньохристиянських письменників-філософів, що захищали основи християнського світогляду від критичних нападів прихильників язичництва; 2) у класично-богословському значенні – базова галузь теології, що займається захистом християнського віровчення через раціональне аргументування. Апологети (з грец. ароlоgеtіkоs — захисний) — ранньохристиянські письменники (Юстін, Тертулліан, Оріген) III ст, які захищали від критики християнське вчення; захисники певних течій, учень. Патристика (з лат. patres — отці) – термін, яким позначають сукупність філософсько-теологічних дисциплін християнських мислителів (отців церкви). Схоластика (з грец. schola — навчальна бесіда, школа; з лат. scholastica — вчений) – інтелектуальний феномен середньовічної та постсередньовічної європейської культури в межах теолого-філософської традиції, що ставив собі за мету раціональне обґрунтування та систематичну концептуалізацію західнохристиянського віровчення.Універсалії (з лат. universalis — загальний) – термін схоластичної філософії для позначення загальних понять. Номіналізм (з лат. nomina — імена) – напрям у середньовічній схоластичній філософії, що визнавав первинними одиничні речі, а загальні поняття – їх “іменами”. Концептуалізм (з лат. conceptus - думка, поняття) - напрям у середньовічній філософії, представники якого доводили, що загальні поняття реально не існують ані до речей, ані в самих речах, а є лише особливими формами пізнання дійсності. Аскетизм (з грец. asketes — добре навчений, подвижник)– принцип поведінки людини, який характеризує крайнє обмеження його матеріальних потреб, відмову від матеріальних благ та насолод, придушення чуттєвих прагнень, самозаперечення заради досягнення морального, релігійного і соціального ідеалів. Реалізм (з лат. realis — дійсний) - у середньовічній філософії напрям, що грунтувався на визнанні того, що загальні поняття є реальними духовними сутностями і субстанціями речей Теософія (з грец. Theos - Бог і мудрість) - релігійно-філософське вчення, що проголошує предметом пізнання «божественну мудрість», а джерелом його - містичну інтуїцію та одкровення. Релігія (з лат. religio - набожність, святиня) – світогляд, світовідчуття, світорозуміння, а також поєднана з ними поведінка людей та форми її концептуалізації, що визначається вірою в існування надприродної сфери, яка виступає в зрілих формах релігії у якості Бога, божества. Релігія передбачає домінування в душах людей почуття залежності по відношенню до опорної і достойної поклонінню трансцендентної, тайної сили. Релігія відображає прагнення людини та суспільства до безпосереднього зв’язку з Абсолютом (Богом, богами, субстанцією – безумовним акумулятором всього сущого, головною святинею). Пантеїзм (з грец. pan – все, theos - Бог) - - філософське вчення про Бога і світ, яке об’єднує їх в єдине ціле. Гілозоїзм (з грец. hуlе — тут, zое —життя) — погляд, згідно з яким матерія наділена чуттєвістю, яка різною мірою властива неживим, живим тілам і людині. Гріх – релігійна форма усвідомлення вини людини, яке полягає у її справах, словах чи помислах, що порушують божественні настанови і призводять до відповідальності людини перед Богом, а не перед іншими людьми чи суспільством. Антропософія (з грец. antropos – людина і sofia - мудрість) – релігійно-містичне вчення, що ставить на місце Бога обожнену людину. Раціоналізм (з лат. ratio — розум) - філософський напрям, що вважає розум єдиним джерелом і критерієм пізнання. Докази буття Бога -філософське обґрунтування існування Бога полягає в наданні філософських аргументів на користь реальності буття Бога. Засобами такого обґрунтування є логіка зв'язку раціонально-філософських суджень, що мають у своїй основі природно-космічні, соціально-історичні та індивідуально-життєві явища, втілені в людському досвіді. Тобто з трьох головних джерел релігійного вірування в існування Бога (прозріння, розуму і досвіду) філософсько-теологічні спроби засвідчити його існування ґрунтуються на досвіді й розумі. Томізм — філософське богословське вчення Ф. Аквінського і його послідовників. Наприкінці XIX ст. трансформоване в неотомізм. Ірраціоналізм (з лат. irrationalis — несвідоме, нерозумне) – філософська течія, що проголошує першість нерозумного початку та робить його основною характеристикою як самого світу, так і його світорозуміння. Реформація – широкий релігійний і соціально-політичний рух, розпочатий у ХVІ ст. в Німеччіні і направлений на перетворення християнської церкви та самого віросповідання. Реформація стала першим рішучим виступом буржуазії проти середньовічних порядків, що віджили. Ритуал (з лат. ritus - урочиста церемонія) - образ, норма поведінки, що історично склалася або її спеціально встановили, за якої спосіб виконання дій строго канонізується і має символічний характер. Містицизм (з грец. mystika — таємні обряди, таїнство) — релігійно-філософський світогляд, який вважає можливим осягнення божественного (трансцендентного, надприродного) буття шляхом відходу від світу і занурення в глибини власної свідомості, віра в можливість безпосереднього спілкування з Богом через злиття з ним власної свідомості. Характерний для багатьох релігійних культів, філософських вчень. Антиклерикалізм – система поглядів, а також суспільних течій, направлених проти церкви, але не проти релігії, і прагнення духовенства володарювати у політичному та духовному житті. Екзегеза – розбір, пояснення, тлумачення Біблії. Клерикалізм (з лат. clericalis - церковний) – суспільно-політичний напрям в капіталістичних державах, який намагається підсилити позиції релігії і церкви в різних сферах суспільного життя. Утопія (з грец. букв, неіснуюче місце) - термін, яким позначають ідеальні, науково необґрунтовані проекти взірцевого суспільного устрою. Теїзм (з грец. theos - бог) – релігійно-філософське вчення, яке визнає існування особистого бога як надприродної істоти, що має розум і волю, таємничим образом впливає на всі матеріальні та духовні процеси.
Тема 4
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 425; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.178.162 (0.011 с.) |