ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

English for academic purposes. Writing Essays



 

Сборник текстов и упражнений

по развитию навыков письменной речи на английском языке

для студентов дневной формы обучения

 

 

Редактор А. А. Ловчикова

Подп. в печать ................ Усл. печ. л. . . Уч.-изд. л. .....

С 80.

.

© Сибирский государственный аэрокосмический
университет имени академика М. Ф. Решетнева, 2009

ПРЕДИСЛОВИЕ

 

Сборниктекстов и упражнений по развитию навыков письменной речи на английском языке "English for Academic Purposes. Writing essays» предназначен для проведения занятий со студентами дневной формы обучения, имеющими продвинутый уровень подготовки, а именно, студентами старших курсов, магистрантами и аспирантами.

Данный сборник составлен на основе современных текстов учебника "Discoveries in Academic Writing" (Barbara Harris Leonhard, University of Missouri-Columbia, 2003). Необходимость выпуска издания обусловлена недостаточным количеством специально разработанных учебников для обучения студентов написанию такого вида письменных работ как эссе. Сборник может быть использован для проведения аудиторных занятий, а также для самостоятельной работы студентов в качестве источника разнообразных текстов, примеров эссе, упражнений и творческих письменных заданий.

Курс рассчитан на 68 часов аудиторных занятий (один семестр при четырехчасовой сетке занятий в неделю), 34 часа отводятся для самостоятельной внеаудиторной работы студента.

Сборник состоит из пяти уроков, направленных на обучение письменной речи на английском языке с постепенным усложнением задачи: от структуры абзаца к структуре эссе с использованием аутентичного языкового материала. Каждый из уроков построен по единому принципу: урок предваряет изложение целей, далее следуют вводные упражнения, выполнение которых дает возможность студенту выразить свое мнение по изучаемой теме, а преподавателю определить уровень компетентности обучаемых. В каждый урок включена теоретическая часть («Introduction») на английском языке, внимательное чтение которой при дополнительном разъяснении преподавателя позволяет студенту понять содержание темы урока. Приводимые здесь же примеры значительно облегчают процесс усвоения материала.

Каждый урок содержит набор письменных упражнений формирующих навык написания эссе, причем упражнения составлены и подобраны таким образом, что их выполнение целенаправленно обучают особенностям эссеистического стиля – образности, подвижности ассоциаций, афористичности, открытости в изложении индивидуального суждения. Дополнительные лексические и грамматические упражнений существенно помогают студенту правильно оформить высказывания. Студенты начинают процесс письма с небольших сочинений в объеме 150-200 слов и заканчивают написанием сочинения в объеме 800 слов; для реализации этой задачи авторами разработаны задания «In-class Writing Assignment», выполняемые на занятии и «Out-of-class Writing Assignment», предназначенные для боле глубокой подготовки и изложения вне аудитории. Для написания эссе требуется как хорошее знание языка, так и достаточно высокий уровень общей культуры студента, т.к. для раскрытия темы может потребоваться не только описание личного опыта, но и, например, знание англоязычной литературы.

Существенную помощь в обучении окажут аудио записи, сделанные носителями языка, а также комплект видеоматериалов «Video Aided Instructions», представляющий полный курс обучения с разъяснениями, иллюстрациями и упражнениями на английском языке.

Сегодня эссе как жанр сочинения активно вводится в учебные программы образовательных учреждений. Во многих вузах такой вид письменной работы как эссе предлагается в качестве выпускного или вступительного экзамена, причем не только там, где предметная область – литература и русский язык, но и иностранные языки. Умение писать эссе является требованием многих международных образовательных программ как составная часть обязательной языковой подготовки для обучения в университете за рубежом.

Авторы надеются, что сборник окажется интересным по содержанию, а предлагаемые задания помогут студентам овладеть практическими навыками написания эссе, которые будут востребованы ими при обучении в российском вузе, а также, возможно, и за рубежом.

 

Авторы

Оглавление

Предисловие................................................................................................ 3

 

Unit 1

English Academic Writing

Effective academic writing ................................................................................................ 5

Audience and tone.............................................................................................................. 9

Coherence ......................................................................................................................... 15

 

Unit 2

Critical Writing skills

Critical thinking & writing skills....................................................................................... 23

Academic writing assignments.......................................................................................... 31

The process of writing....................................................................................................... 36

Peer review and revision.................................................................................................... 41

 

Unit 3

Support in Expository Paragraphs

Thesis statements & topic sentences.................................................................................. 45

Relevant and convincing support...................................................................................... 49

Outlining skills................................................................................................................... 52

 

Unit 4

Using Sources

Citing sources. Direct quotation........................................................................................ 57

Paraphrasing...................................................................................................................... 60

Summarizing...................................................................................................................... 62

Plagiarism.......................................................................................................................... 65

Stating acknowledgements................................................................................................ 71

 

Unit 5

Essay development

An overview of essay development:

introduction, body, conclusion.......................................................................................... 73

 

Библиографический список.................................................................... 80

 

 

 

Unit1

English Academic Writing

Unit Topics:

Effective academic writing

Audience and tone

Coherence

Effective academic writing

Objectives In this unit you will: learn what academic writing is;
  share experiences in academic writing;
  study the rules of effective academic writing;
  learn different kinds of writing tasks.

Starting up

Ex. 1 Discuss the following questions with your colleagues to share experience in academic writing.

1. Are the rules for writing essays in your native language the same as or different from those for English writing?

2. What do you hope to learn about English academic writing in this course? (Think about the writing assignments you will have to do in your academic course work.)

3. What kinds of composition courses have you had up to now?

4. Is writing hard for you?

5. What would you like to improve in your writing skills?

 

Ex. 2 Which of the following written materials can be considered academic writing? Why?

- thesis - letter to a friend - invitation to a concert
- article - essay - summary
- resume - annotation - complaint letter
- message - presentation - annotation
- dissertation - fax - composition
- statement of purpose - invitation to a lecture - memo
- abstract - e-mail - annotated bibliography
- cover letter - outline - report
- competition entry - review - essay test

Ex. 3 Why should you get ahead in your academic writing? Choose the three most important tips from the list below. State your point of view.

  1. to know English better
  2. to manage my daily schedule
  3. to learn how to write academic papers
  4. to know how to synthesize information from a variety of sources
  5. to get extra qualification
  6. to learn to think logically
  7. to get critical-thinking skills
  8. to get one more certificate in English
  9. to learn English grammar better
  10. to have a good time in a company of clever guys

11. to get new acquaintances

12. to know what academic writing is

Introduction

Academic writing

Writing is necessary for all students in higher education. It is a process. It starts from understanding your task. It then goes on to doing the research and reading. The next stage is planning and writing various drafts. This is followed by proof-reading and editing. All this should lead to the final text.

Academic writing is a social practice. A social practice is what people do together. This means that you always write with a readership in mind. You always write with a purpose: to explain, to persuade, etc. It also means that what is right and wrong, appropriate or inappropriate is defined by the users in the social community. In your case these are other students, lecturers or examiners. There is nothing natural about the organization and the way language is used in a scientific report, for example. It is as it is because that is the way it has developed through centuries of use by practitioners. For that reason it has to be learned. No-one speaks (or writes) academic English as a first language. It must be learned by observation, study and experiment.

Academic writing is clearly defined by having a clear audience; a clear purpose, either an exam question to answer or a research project to report on. It is also clearly structured.

Academic writing in English is linear: - it starts at the beginning and finishes at the end, with every part contributing to the main line of argument, without digression or repetition. Whatever kind of writing you are producing, you, the writer, are responsible for making your line of argument clear and presenting it in an orderly fashion so that the reader can follow. Your written work should have the following sections: Preliminaries, Main text, End matter.

The preliminaries and end matter will depend on the kind of text you are writing. The main text will, however, generally contain an introduction, a main body and a conclusion. The introduction will usually consist of some background information, which will give the reason for the writing and explain, to some extent, how this will be done. This must be closely connected to the essay or research question. The main body will then contain some data - either experimental, from ideas or from reading - and some argument. This will then lead to the conclusion, which will refer back to the introduction and show that the purpose has been fulfilled. The actual form of the main body will depend on the type of writing.

(From http://www.uefap.com/writing/writfram.htm)





Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; Нарушение авторского права страницы

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 184.72.102.217 (0.009 с.)