V. Choose the correct variant. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

V. Choose the correct variant.



1. The story …

a) is boring;

b) teaches us something;

c) is new.

2. The wise man told his son to follow him …

a) on foot;

b) with a donkey;

c) quickly.

3. The first group of people thought the boy …

a) was a fool;

b) should ride;

c) was lazy.

4. The donkey was not … enough to carry two people.

a) old;

b) strong;

c) clever.

5. They could not ride or walk … the carried the donkey.

a) because;

b) after;

c) so.

6. The wise man wanted to show that … can please everyone.

a) donkeys;

b) only wise men;

c) nobody.

Your answers: 1. __; 2. __; 3. __; 4. __; 5. __; 6. __.

VI. Complete the summary of the story with the words from the box.

When the boy walked, some people thought that the man should __________. So the man walked, but that did not please either. So they both __________.The donkey. That didn’t please because the man and the boy were too __________ for the donkey. But when they both __________, the people laughed and called them fools. Finally, they tired __________ the donkey, and then everyone __________ at them.

Box:

Laughed, walk, carrying, rode, walked, heavy.

VII. Arrange these words into the following columns.

Old, tall, wise, kind, silly, fast, young, new, great, heavy, popular, little, angry, wet, strong.

People People and things Things
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

 

Text 14

Read and translate the text.

The Ant and the Cricket

It is summertime. The sun is hot. Let’s go out to play. The weather is nice. The sky is blue. It’s a beautiful day.

Here’s a cricket, in the field. He sings and jumps and plays. He sings songs all day long. He loves the summer days.

There’s an ant! She is very small. She is finding food to eat. She works all the summer, all day long, and never has a treat.

«Mrs. Ant, please stop now. Don’t find food today. The summer is long, and we can play. Find food another day».

«Mr. Cricket, I can’t stop now. Winter is coming soon. You must find food, or you’ll be hungry, from October until June».

«Mrs. Ant, why do it now? The summer is so long. Find your food another day, but now let’s sing a song!»

The ant finds food. The cricket plays, and now it is September. The wind is cool. The rain is wet and soon it is December.

It’s cold now. Cold with snow. The ant is in her home. She is warm and happy. She has food and she is not alone.

It is cold outside. The cricket is hungry. He has no lunch or sweet. «Why did I play all summer long and now I have nothing to eat?»

The ant in her house, sees the cricket outside, and gives him some of the food.

«Thank you, my friend. You saved my life. I learnt an important thing. Next summer I’ll work hard and find lots of food. Then, in winter we will sing.»

 

Tasks to the text:

I. Compare this story with fables of famous fable-writers.

Езо́п (Ασωπος) — давньогрецький байкар, який жив у VI ст. до н. е.

Жук и муравей

В летнюю пору Муравей, ползая по полям, собирал зерна и колосья, накапливая себе корм на зиму. А Жук, увидев его, подивился его трудолюбию и тому, что он работает в ту пору, когда остальные твари, избавившись от трудов, живут беззаботно. Тот промолчал тогда. Когда же пришла зима, и дожди размыли навоз, голодный Жук пришел к Муравью и попросил еды. А тот ему сказал: «О, Жук! Если б ты тогда потрудился, когда я работал, - а ты смеялся надо мной, - не пришлось бы тебе теперь нуждаться в корме».

 

Леонід Глібов – видатний український байкар

Коник-стрибунець та Мураха

В чистім полі, на роздоллі,

Коник, славний стрибунець,

І танцює, і співає -

Пречудовий молодець!

У траву! - в пшеницю! - в жито! -

Досхочу розкошував,

І цілісінькеє літо

Не вгаваючи співав.

А довкола всі працюють,

Вся Мурахова сім'я.

Стрибунецьі з них сміється:

- Не люблю роботи я!

Розгулявся на всі боки -

Все байдуже, все дарма!..

Коли гульк! — до них у гості

Суне лютая зима!..

Скочив коник до Мураха,

Стиха слізоньку обтер:

— Бачиш, он зима біліє...

Що я їстиму тепер?

— Ти спізнився, небораче, —

Відказав Мурах йому, —

Хто любив життя ледаче —

Непереливки тому.

Проспівав ти літо гоже —

Вдача вже твоя така.

А тепер танцюй, небоже,

На морозі гопака!

 

Learn the poem by Leonid Glibov by heart.

Иван Крылов – известный русский баснописец.

Стрекоза и Муравей

Попрыгунья Стрекоза

Лето красное пропела;

Оглянуться не успела,

Как зима катит в глаза.

Помертвело чисто поле;

Нет уж дней тех светлых боле,

Как под каждым ей листком

Был готов и стол, и дом.

Все прошло: с зимой холодной

Нужда, голод настает;

Стрекоза уж не поет:

И кому же в ум пойдет

На желудок петь голодный!

Злой тоской удручена,

К Муравью ползет она:

«Не оставь меня, кум милый!

Дай ты мне собраться с силой

И до вешних только дней

Прокорми и обогрей!» —

«Кумушка, мне странно это:

Да работала ль ты в лето?» —

Говорит ей Муравей.

«До того ль, голубчик, было?

В мягких муравах у нас

Песни, резвость всякий час,

Так, что голову вскружило». —

«А, так ты...» — «Я без души

Лето целое все пела». —

«Ты все пела? это дело:

Так поди же, попляши!»



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-19; просмотров: 320; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.150.163 (0.007 с.)