Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Організація технічної творчості учнів: форми і методи
Важливим засобом виховання в учнів професійних навчально-виховних закладів творчого ставлення до праці, розвитку новаторських, раціоналізаторських та винахідницьких нахилів є залучення їх до технічної творчості. В предметних і технічних гуртках, у бригадах раціоналізаторів, учнівських конструкторських бюро майбутні робітники розширюють свої знання в галузі нової техніки і технології, дізнаються про сучасні наукові відкриття, набувають перших навичок раціоналізації і винахідництва. Вони виготовляють моделі машин і механізмів, макети, пропонують нові архітектурні рішення, конструюють оригінальні наочні посібники, технічні засоби навчання та виробничі пристосування. В своїх роботах учні втілюють власні уявлення про техніку і споруди найближчого майбутнього. Технічна творчість у закладах профтехосвіти розвивається у різних напрямах. Наприклад, у технічних гуртках професійної спрямованості учні конструюють і виготовляють макети і моделі різноманітних машин і механізмів, пов'язаних з майбутньою професією. У загальнотехнічних гуртках створюються космічні моделі, різні автоматичні пристрої, навчальні машини. Діяльність фізико-технічних, хіміко-технічних та інших предметних гуртків спрямовується на використання знань з фізики, хімії, математики, астрономії у розв'язанні технічних задач. У військово-технічних і спортивно-тех-нічннх гуртках учні вивчають радіосправу та автосправу, займаються моделюванням. Вони також беруть участь у військово-технічних і спортивно-технічних змаганнях. В учнівських конструкторських бюро здійснюється розробка нових приладів, пристроїв, моделей, лабораторного обладнання, навчальних пристроїв. Бригади раціоналізаторів виготовляють оригінальні пристрої та інструменти, розробляють пропозиції щодо вдосконалення технології, а творчі бригади наукової організації праці (НОП) створюють елементи оргоснащення, робочі місця майстрів та учнів, засоби малої механізації для навчально-виробничих майстерень. У багатьох училищах залучення вихованців до технічної творчості починається з перших уроків виробни чого навчання. Тут навички технічної творчості формуються в них у процесі створення наочних посібників, удос-
коналення технологічного оснащення, вибору раціональних прийомів праці. У ряді профтехучилищ масова технічна творчість учнів розгортається під час підготовки до державних іспитів Кожний випускник доповнює свою письмову екзаменаційну роботу розробкою окремих вузлів машин, механізмів та моделей, виконаних на реальній технічній основі. Майстрові виробничого навчання слід пам'ятати, що технічна творчість у профтехучилищах невід'ємна і від науково-технічної пропаганди. Це своєрідна передумова, підготовчий елемент процесу творчості. Всі колективи технічної творчості — добровільні, відкриті для всіх. Учні, які працюють в них, не належать до найобдаровані-ших у творчому відношенні або таких, що мають вищий рівень практичних навичок. Звичайно, схильних до технічної творчості тут більшість. Однак будь-який новачок, що виявляє інтерес до цієї справи, має можливість вступити до бригади раціоналізаторів або конструкторського бюро. Будь-яких обмежень щодо участі учнів у творчих колективах не повинно бути. Про діяльність предметного гуртка учні дізнаються під час відвідування на початку навчального року виставки технічної творчості, де експонуються кращі роботи гуртківців. У багатьох саме тут виникає бажання займатися технічною творчістю Є й інший шлях залучення учнів до технічної творчості. На перше заняття технічного гуртка майстер чи викладач запрошує всіх, хто бажає. Присутні тут і колишні випускники, які вже працюють на виробництві. Керівник гуртка розповідає про роботу, проведену в минулому навчальному році. На заняттях можна вручити призи, премії, нагороди тим гуртківцям, роботи яких успішно експонувалися на різних виставках, відзначалися дирекцією училища, управлінням освіти. Учні висловлюють свої побажання, обговорюють запропонований план роботи. Особливе враження на новачків справляють виступи ветеранів гуртка — випускників училища. Учні дізнаються про традиції колективу, організацію його роботи, а також про значення в формуванні професійної майстерності розвитку інтересу до майбутньої роботи.
Проте зауважимо, що подекуди при цьому необхідно проводити профорієнтацію і відбір. Новачкам пропонують заповнити анкету з такими запитаннями: чи займався технічною творчістю до вступу в училище; які моделі чи вироби виготовив самостійно; на яких верстатах і яким інструментом працював; в якому колективі має бажання працювати. Тут також наводяться перелік і характеристика технічних гуртків, які діють в училищі. Після аналізу запропонованих анкет учням дають рекомендації, кому в якому гуртку доцільніше працювати. Плани роботи колективів технічної творчості доцільно пов'язати з планами роботи учнівських громадських організацій, з перспективним плануванням виховної роботи як в училищі, так і в навчальних групах. Щодо планів роботи бригад раціоналізаторів, то їх потрібно складати з урахуванням планів роботи творчих бригад із впровадження НОП, узгоджувати із загально-училищним планом НОП; плани роботи предметних гуртків — з планами відповідних навчальних кабінетів. Організація технічної творчості в профтехучилищах — це процес педагогічний, що має буги побудований на науковій основі. На нього, зокрема, повною мірою розповсюджуються принципи дидактики. Все, що передбачається в планах діяльності творчих колективів, повинно бути посильним для учнів як в розумовому, так і в фізичному відношенні. Так, у будівельному професійно-технічному училищі майбутні сантехніки, працюючи в бригаді раціоналізаторів, сконструювали і виготовили пристрій для нарізання дроту. В училищі, де готують наладчиків токарних автоматів, учні під керівництвом майстра розробили токарний верстат з програмним керуванням. Зрозуміло, що зроблене в цих гуртках технічно не рівнозначне, адже і можливості в них неоднакові: те, що доступне одним, не під силу іншим. Серед інших дидактичних принципів тут необхідно враховувати і неперервність у розвитку творчих здібностей учнів. Це сприяє поступовому розвитку новаторських стремлінь, дослідницьких нахилів, творчого підходу до професійної діяльності. Практичну роботу в колективах технічної творчості слід проводити регулярно протягом навчального року. Під час канікул колективи технічної творчості можуть ще більше активізувати свою діяльність У творчій роботі, як і в навчальному процесі, велике значення має наочність. Творчому зростанню гуртківців сприяє відвідання підприємств, конструкторських бюро, виставок робіт раціоналізаторів, перегляд технічних кінофільмів Цими та іншими принципами дидактики слід керува- тись у плануванні та організації технічної творчості учнів. Майстер покликаний враховувати їх при визначенні методів роботи з колективом технічної творчості. Від початкової фази організації роботи предметного чи загальнотехнічного гуртка, конструкторського бюро чи бригади раціоналізаторів залежить багато. З чого необхідно починати роботу з учнями? Звичайно, перше заняття повинне бути особливим, урочистим. Та на зміну урочистому початку приходить повсякденна робота і організувати її протягом року слід так, щоб підтримувати високу активність учнів, забезпечити творчу діяльність колективу. Підготовка до першого заняття має бути ретельною. Керівник готується до занять не менше, ніж викладач до уроку. В його плані враховується попередня робота з гурт-ківцями. Для учнів необхідно підготувати цікаві творчі завдання, забезпечити їх матеріалами, інструментами, технічною документацією.
Діяльність учнів у колективах технічної творчості від початку до кінця має бути творчим процесом. Гуртківців потрібно залучати до розрахунків, конструювання, виготовлення приладів і моделей, організації різних масових заходів. Важливо, щоб вони знали, в якому 'приладі чи пристрої може використовуватись зроблена деталь, яке її призначення, для чого потрібна та чи інша модель або навчаючий пристрій. Підкреслимо особливе значення інтересу до майбутньої професії, до вивчення спеціальних предметів, до техніки. Рівень такого інтересу у новачків різний. Досить часто це лише поверховий інтерес, коли учнів цікавить те, що розповідає і показує майстер, що пропонує зробити. Але такий інтерес нестійкий, він може швидко зникнути. Важливо дати йому перерости в допитливість, а потім — у захопленість обраною справою, в любов до творчості. А це можливо тільки тоді, коли кожне наступне завдання буде цікавішим і складнішим, коли робота в гуртку не одноманітна. Якщо майстер не зміг розвинути в учнів технічні інтереси, любов до своєї професії, то про творчість не може бути й мови. Помиляються ті майстри, котрі, недооцінюючи розвиток в учнів технічних інтересів, намагаються відразу перейти до практичної діяльності в галузі технічної творчості, раціоналізації. У групі першого року навчання не слід розпочинати роботу з технічної творчості. До цього приступають пізніше, коли підготовлено відповідну основу. Майстер повинен пам'ятати, що інтерес спочатку діє на емоційну сферу мислення. Технічна творчість, раціоналізація, винахідництво потребують саме розвиненого технічного мислення, а точніше, творчого мислення в технічному напрямі. Дехто з майстрів уже з перших днів перебування учнів в профтехучилищі (ще до створення в групі колективу технічної творчості) акцентує увагу на найвдаліших конструктивних рішеннях машин, механізмів, пристроїв, що вивчаються, показує їх ефективність. Так пробуджується інтерес до техніки. Єдиної методики організації творчої роботи учнів у різних об'єднаннях технічної творчості бути не може, адже відрізняються умови, зміст і характер роботи в кожному з них.
Розгляньмо особливості організації творчої роботи учнів у процесі виробничого навчання, в технічних і предметних гуртках, бригадах раціоналізаторів, учнівських конструкторських бюро, творчих бригадах НОП, спортивно-технічних та військово-технічних гуртках. Бригада раціоналізаторів формується у групі не відразу. Спочатку два-три учні, які швидше від інших оволодівають майстерністю і схильні до постійного аналізу, за завданням майстра знаходять раціональне застосування існуючого пристрою. Наступний крок — невеличке вдосконалення інструмента, пристрою. Потім майстер пропонує виготовити складніше пристосування відомого раціоналізатора — робітника підприємства. Згодом він пропонує учням завдання раціоналізаторського характеру. Наприклад, перед бригадою раціоналізаторів ставиться завдання: вдосконалити підйомно-транспортний пристрій. Майстер знайомить гуртківців з пристроєм, технічною документацією на нього. Потім уточнюється його призначення і з'ясовується, наскільки він відповідає вимогам, які вузли чи деталі не задовольняють. Разом з майбутніми раціоналізаторами майстер визначає, чи можна вдосконалити пристрій, за рахунок чого, чи реально це. Відшукавши найбільш вдале технічне рішення, він разом з вихованцями розробляє необхідні креслення, потім — деталі. Далі пристрій збирають і випробовують. Результати випробувань повинні бути достовірними, переконливими. Так майстер вчить гуртківців розв'язувати творчі раціоналізаторські завдання, причому не методом спроб і помилок, а технічно грамотно. Скромність перших кроків у раціоналізаторській діяльності не повинна бентежити майстра. Творчість — це не тільки створення пристосувань і інструментів власної конструкції, це критичне вивчення досвіду інших і внесення до нього свого залежно від визначеного завдання. Досить учневі внести невеличке вдосконалення або навіть раціонально використати будь-який пристрій — і це вже гарантія для подальшого пошуку. Таким чином, почавши із завдань на незначне вдосконалення і виготовлення простих пристроїв, майстер веде своїх вихованців до розробки складних раціоналізаторських пропозицій, спрямованих на вдосконалення технологічного процесу, підвищення продуктивності праці, поліпшення якості продукції. Якщо ставити за мету виховати з кожного гуртхівця потенційного раціоналізатора, то навчати лише розв'язання окремих раціоналізаторських завдань, на нашу думку, недостатньо. До цієї діяльності їх необхідно готувати грунтовніше. У зв'язку з цим важливе значення має курс «Основи технічної творчості», який викладається в багатьох училищах. Учні знайомляться з такими поняттями, як «відкриття», «винахід», «патент», «раціоналізаторська пропозиція». Вони вивчають права і обов'язки винахідника і раціоналізатора, порядок оформлення і впровадження раціоналізаторських пропозицій тощо; дізнаються, що таке промисловий зразок і товарний знак, державна система науково-технічної інформації і патентна служба. Програмою цього курсу передбачено також вивчення основ методики винахідництва і розгляд конкретних раціоналізаторських пропозицій і винаходів. Передбачено зустрічі з новаторами виробництва, раціоналізаторами, винахідниками, перегляд кінофільмів про роботу заслужених раціоналізаторів і винахідників.
В училищах, де цей курс не вивчається, його програма може бути використана майстрами для організації школи молодого раціоналізатора як посібник з розвитку в учнів раціоналізаторських нахилів. Виховання раціоналізаторських і новаторських нахилів, любові до творчої роботи не повинно обмежуватись ні часом, ні програмою. Це постійний процес. Характер роботи майстра з бригадою раціоналізаторів відрізняється від діяльності з розвитку творчого ставлення до праці в усіх учнів групи, а також від керівництва гуртковою роботою. У кожного майстра з роками повинен накопичитись значний «арсенал» пристроїв і інструментів, створених руками заводських умільців і самих учнів. Нехай конструкція пристрою запозичена в цеху підприємства- замовника, а учень лише пристосував її до продукції, що виготовляється під час виробничого навчання, або ввів будь-яке вдосконалення в конструкцію пристрою чи втілив у металі ідею, підказану майстром,— усе це раціоналізаторська робота. Ще краще, коли майстер проводить її разом з викладачем спеціальної технології. Викладач планує вивчення передового виробничого досвіду, детально зупиняючись на прогресивних методах роботи заводських новаторів, розбираючи конструкції їхніх пристроїв. А майстер виготовляє з учнями нові інструменти і пристрої, а потім використовує їх на уроках виробничого навчання. Не можна не враховувати і виховного значення безпосереднього спілкування учнів з новаторами і раціоналізаторами виробництва. Технічний гурток, що охоплює коло професійних інтересів, може бути організований майстром безпосередньо в своїй навчальній групі. Але він може діяти і в межах всього училища. Наприклад, у технічному гуртку слю-сарів-ремонтників спочатку можна зайнятися виготовленням планшетів з інструментами, пристроями, матеріалами, деталями з курсу слюсарної справи. Це буде значною допомогою майстрові в оснащенні уроків виробничого навчання. Пізніше гуртківці можуть перейти до створення діючих моделей механізмів, машин чи пристроїв, з якими вони матимуть справу на виробництві. Професійно-технічне училище № 6 м. Кіровограда відоме доброю організацією роботи з технічної творчості учнів. Тут створено п'ять моделей різних марок сівалок. У професійно-технічному училищі № 31 м. Мукачевого з метою закріплення знань і розвитку в учнів інтересу до сільськогосподарських професій проводять конкурси «Кращий за професією», технічні конференції, екскурсії до районного відділення «Сільгосптехнік», колгоспів і фермерських господарств. Гуртківці виготовили понад сорок різноманітних моделей, значна частина яких діюча. Десять робіт учнів здобули перші місця на обласних виставках технічної творчості системи ирофтехосвіти. У сільському училищі механізаторського профілю учні зможуть поглиблювати в гуртку свої знання з автосправи, виготовляти наочні посібники, створювати мікроавтомобілі, картинги і баги власної конструкції. В профтехучилищах будівельного профілю в технічних гУртках учні можуть розробляти макети споруд, моделі різних підйомників, будівельних машин і механізмів, а в училищах залізничників — діючі моделі електровозів, тепловозів, рухомого складу. Технічні гуртки повинні працювати і в училищах побутового обслуговування та іншого профілю, зокрема в швейних, кулінарних, художніх тощо. Для майбутніх мебльовиків майстер може організувати гурток юних дизайнерів і займатися з ними конструюванням сучасних навчальних меблів, оснащення для майстерень. У такому гуртку учні швейного училища можуть конструювати одяг, виготовляти еталонні зразки швейних виробів; у кулінарів — муляжі овочів, фруктів, різних страв, засоби малої механізації тощо. Науково-технічна пропаганда в своїй галузі — одне з найважливіших завдань технічних гуртків професійної спрямованості. Усе, що робиться в них (виготовлення моделей, підготовка технічних конференцій чи випуск технічних бюлетенів), сприяє оволодінню професійними знаннями. Учні, що беруть участь у роботі таких колективів, як правило, краще встигають із спеціальних дис циплін і виробничого навчання. Навіть той, хто слабенько навчався раніше, змушений надолужувати пропущене. Готуючи завдання такому учневі з урахуванням прогалин в його знаннях, майстер допомагає оволодіти складним матеріалом. Багаторічний досвід кращих майстрів свідчить, що залучення учнів із слабкою успішністю до гуртків технічної творчості ефективніше, ніж будь-які додаткові заняття. Технічна творчість дає широке поле діяльності як для учнів з посередньою успішністю, так і для відмінників. Вона допомагає майбутнім робітникам вийти за межі навчальних програм відповідно до їхніх інтересів. Члени технічних гуртків професійної спрямованості повинні володіти достатніми для цього знаннями. Якщо учні виконують завдання, не розуміючи закономірностей процесів, що відбуваються, без розрахунку і креслення, то користі від такої «творчості» небагато. Основою методики організації роботи цих учнів є творче завдання. Важливо чітко визначити його кінцеву мету — створення того чи іншого пристрою, вказати технічні умови, визначити бажане спрощення конструкції чи її вдосконалення, заміну одних матеріалів іншими, вдосконалення технології виготовлення порівняно з існуючими зразками. Велику користь дає колективне обговорення. Гурткі- вець, який виконує творче завдання, під час обговорення розкриває функціональне призначення створюваного пристрою, фактори економічності його виготовлення, конструктивні рішення, зовнішнє оформлення. Учасники обговорення — члени гуртка — роблять критичний аналіз, вносять свої пропозиції. Практична частина творчого завдання полягає в доборі матеріалів і заготовок, виготовленні деталей і вузлів, у складанні і регулюванні пристрою. Завершується все перевіркою створеного пристрою в дії. Робити це бажано в присутності всіх членів гуртка, за їхньою активною участю. Видаючи перші творчі завдання, майстер повинен ураховувати вікові особливості підлітків, зокрема схильність до конкретного мислення. Одержавши завдання, учні намагаються відразу розпочати практичну діяльність, а це нерідко призводить до невдачі через неглибокий аналіз того чи іншого явища, непродуману послідовність дій. Діяльність загальнотехнічних гуртків, які працюють у багатьох училищах, не обмежується лише професійними інтересами учнів. Характерна їх особливість — широта проблем, що цікавлять гуртківців. Наприклад, майбутні робітники почали конструювати моделі ракет, супутників, міжпланетних станцій, космодромів. В інших колективах виготовляють макети металургійних агрегатів, унікальних архітектурних споруд; члени гуртків створюють засоби зв'язку, автоматики, телемеханіки тощо. Керують цими колективами, як правило, майстри, а формуються вони з учнів різних груп. У загальнотехнічних гуртках, як і в гуртках професійної спрямованості, найраціональнішим методом організації творчої роботи учнів є творче завдання, про яке йшлося вище. Визначаючи тематику таких завдань, керівник гуртка вдається до зразків діючої техніки або до зразків, створених і вже описаних у літературі. Технічні гуртки не повинні залишатися осторонь великої техніки. А це, в свою чергу, зумовлює необхідність навчити учнів самостійно працювати з технічною літературою, довідниками, словниками, матеріалами науково-технічної інформації. Учнівські конструкторські бюро — це колективи, які здійснюють кваліфіковану технічну допомогу предметним і технічним гурткам, бригадам раціоналізаторів, творчим бригадам щодо впровадження наукової організації праці. В профтехучилищах, де технічна творчість набула широ- кого розвитку і працює кілька предметних і технічних гуртків, вони вкрай необхідні. Особливо успішно конструкторські бюро працюють в училищах, де здійснюється підготовка креслярів-конструкторів. Учні з цих груп — основний кістяк конструкторського бюро, майстри груп креслярів-конструкторів — головні організатори його діяльності. Технічні і предметні гуртки, бригади раціоналізаторів направляють у бюро заявки на конструкторську розробку приладів, пристроїв, моделей, навчальних пристроїв. У них викладаються проектні завдання, описи посібників чи раціоналізаторських пропозицій, вміщуються схеми, ескізи, зроблені членами гуртків і бригад. Конструкторські бюро виконують проектну частину, економічний розрахунок, складають перелік необхідних матеріалів і видають конкретні завдання на виготовлення з необхідними кресленнями, розрахунками та іншою технічною документацією. За заявками бригад НОП вони виконують конструювання предметів оргобладнання, робочих місць учня та майстра; розробляють для кабінетів, лабораторій і майстерень динамічні плакати, електрифіковані схеми і карти, конструюють лабораторне обладнання, прилади, навчальні пристрої. Конструкторські бюро розв'язують проблеми механізації і автоматизації трудомістких, допоміжних і транспортних робіт, виконують завдання щодо модернізації застарілого обладнання. Важливе значення має наступна організація роботи конструкторського бюро. Спочатку перед учнями ставлять конструкторське завдання, яке розв'язується бригадним методом або індивідуально. Учні працюють під керівництвом і за технічною допомогою керівника колективу, конструкторська ідея обговорюється колективно. Другий етап — виготовлення ескіза і моделювання схем чи вузлів. І тут робота ведеться під наглядом, а часом і за допомогою керівника. Заключний етап ■— підготовка робочих креслень та іншої технічної документації. У ряді училищ створено громадські конструкторські бюро. В їхній роботі на громадських засадах беруть участь дорослі — інженерно-технічні працівники. Ці бюро розробляють складні навчальні посібники, технічні засоби навчання, тренажери, засоби механізації та автоматизації. Але якщо в училищі ведеться підготовка креслярів-конструкторів, наладчиків, монтажників радіоапаратури та робітників інших професій, близьких до інженерної праці, то до роботи в громадському конструк- ■горському бюро доцільно залучати учнів. Працюючи з дорослими, вони швидше оволодівають основами теорії і практики конструювання. Велике значення в організації роботи конструкторських бюро (як учнівських, так і громадських) має шефська допомога конструкторських бюро підприємств-замовників, яку слід широко використовувати. Передвипускна виробнича практика — сприятливий період для масової технічної творчості учнів. В одних випадках перед практикою майстер готує кожному учневі індивідуальне творче завдання, яке може включати нерозв'язані технічні і технологічні проблеми виробничого навчання в майстернях училища, а також оснащення посібниками і засобами навчання майстерень, полігонів, кабінетів і лабораторій. Учні виконують їх під час проходження практики. В інших випадках творче завдання відповідає змістові випускної кваліфікаційної роботи і випускник подає кваліфікаційній комісії не тільки письмову екзаменаційну роботу, а й створену ним модель, механізм, пристосування, технічний пристрій. Ці форми творчої роботи учнів під час передвипускної виробничої практики однаковою мірою ефективні. Ось така різноманітність форм організації творчої роботи учнів. Але де б не займались учні технічною творчістю — на уроках виробничого навчання чи на заняттях у технічному гуртку, під час роботи бригади щодо впровадження НОП, чи в учнівському конструкторському бюро, їх важливо залучати до новаторської і раціоналізаторської діяльності. Займаючись моделюванням, слід працювати і над створенням інструментів, пристроїв, які вкрай необхідні для виконання творчого завдання. В процесі цієї діяльності учні разом з майстрами здійснюють пошук нових матеріалів, оригінальних технологічних і конструкторських рішень. Таким чином, незалежно від організаційних форм і назв учнівських творчих колективів, їхня діяльність сприяє розвитку раціоналізаторської роботи і винахідництва, вихованню новаторів. Крім практичної роботи в предметних і технічних гуртках, у бригадах раціоналізаторів, учнівських конструкторських бюро проводяться заходи, спрямовані на оволодіння сучасними знаннями в галузі техніки, технології, економіки, виховання в учнів любові до обраної професії, технічної творчості. Йдеться про екскурсії, лекції, доповіді, зустрічі з новаторами виробництва і раціо- 8 278 225 налізаторами, технічні конференції, тематичні вечори^ вікторини, олімпіади, конкурси професійної майстерності, випуск стінних і радіогазет, організацію виставок. Кожна з цих форм діяльності має свою специфіку. Екскурсії організуються з метою розвитку технічних інтересів, популяризації наукових досягнень або як підготовчий захід до творчої діяльності. Якщо, наприклад, у технічному гуртку планується створення моделі автоматичного пристрою, керівник може організувати екскурсію на технічну виставку чи на підприємство, де використовується цей пристрій.. Попередньо він вивчає відповідну експозицію на виставці чи пристрій на підприємстві. Гуртківці також повинні бути готові до екскурсії, кожному слід визначити конкретне завдання: зняти схему, скласти технічну характеристику, вивчити роботу тієї чи іншої апаратури. Добре, коли на початку екскурсії перед учнями виступить спеціаліст і розповість про будову, дію і особливості об'єкта. Тоді екскурсія стане консультацією перед створенням моделі. У колективах технічної творчості практикується організація лекцій, доповідей, зустрічей з новаторами виробництва і раціоналізаторами. На ці заходи, присвячені новинкам техніки, питанням конкретної економіки, раціоналізаторській роботі, передовим методам праці, якщо вони не вузькоспеціальні, запрошують усіх учнів. До читання лекції залучаються новатори — спеціалісти виробництва, лектори товариства «Знання», члени науково-технічних товариств, наукових студентських товариств. Виступи доцільно доповнювати демонстрацією діафільмів, діапозитивів, кінофільмів, зразками техніки і показом прийомів роботи. Зустрічі з працівниками науки і техніки сприяють розвитку творчої активності учнів. Вони є ефективним засобом технічної пропаганди. Проводити їх можна і в училищі, і на виставках, і на підприємстві. Добре зарекомендувала себе і така форма масової роботи, як технічні конференції. їх ініціатори і головні виконавці — члени предметних і технічних гуртків, творчих бригад щодо впровадження НОП, бригад раціоналізаторів. Звичайно, до участі в конференціях слід залучати й інших учнів. Добір матеріалів, підготовка доповідей і наочних посібників розвивають навички самостійної роботи з книгою, розширюють технічний кругозір, ознайомлюють з досягненнями науки і техніки. Для тих, хто лише присутній на технічній конференції, це процес менш активний, але й він сприяє розвитку технічного ін- тересу, оволодінню новими знаннями. Підготовка конференції — це вибір тематики, її обговорення з учасниками конференції, добір літератури і необхідних кінострічок, складання доповідей і виготовлення наочних посібників. До безпосередньої участі у проведенні конференції доцільно залучати вчених, інженерів та інших спеціалістів підприємств, науково-дослідних інститутів, конструкторських бюро, центрів науково-технічної інформації, раціоналізаторів виробництва. Вони можуть вести конференцію, виступити з заключним словом або відповісти на запитання її учасників. У профтехучилищах доцільно проводити тематичні вечори, вікторини, олімпіади. Вони мають ту саму мету, але проводяться не за офіційною програмою. Нерідко активних учасників тут виявляється значно більше. Наприклад, вікторина, присвячена майбутній професії, може бути організована предметним гуртком із спеціальної технології, її можна провести на вечорі відпочинку учнів, коли вони розподілились на команди і змагаються між собою в знанні теорії, володінні практичними уміннями і навичками. Журі оцінює кожну відповідь і присуджує командам бали. Ті, хто набрав найбільшу кількість балів, одержують призи. До проведення вікторини доцільно організувати виставку технічної творчості учнів. Гостями тут можуть бути випускники училища, працівники підприємства, батьки учнів. Значну роль в оволодінні технікою, технологією, у вихованні любові до обраної професії, новаторства відіграють конкурси професійної майстерності, які регулярно проводяться в училищах. Учні, які займаються технічною творчістю,— найактивніші учасники цих конкурсів, а технічні гуртки професійної спрямованості — добрі помічники в організації професійних змагань. Однією з форм діяльності колективів технічної творчості є наочна технічна пропаганда. Фотостенди і фотовітрини дають змогу мовою фотографії розповісти про освоєння космосу і нове промислове обладнання, про роботи раціоналізаторів і технічну творчість в училищі. У гуртках і при навчальних кабінетах випускаються технічні бюлетені і стінні газети. Технічні бюлетені інформують про важливі наукові відкриття, ефективні винаходи, нову технологію, техніку, інструменти, пристрої, розповідають про здобутки раціоналізаторів і новаторів виробництва. Стіннівки висвітлюють ці питання дещо ширше, в них відображується діяльність предметних і 8* 227 технічних гуртків. До оформлення стендів, бюлетенів і газет необхідно залучати не тільки членів гуртків, а й усіх учнів. Матеріал для них можна знайти на сторінках науково-популярних і спеціальних журналів, у проспектах технічних виставок і музеїв. Високі темпи розвитку науки і техніки потребують вводити до програм роботи колективів технічної творчості огляди науково-технічної літератури і періодичних видань, насамперед тих, що безпосередньо належать до сфери їхніх професійних інтересів. Для цього з учнів організовуються редакції технічної інформації. Вони стежать за всім новим, що з'являється в різних галузях науки і техніки (в науково-популярній літературі, журналах, газетах). Зібрані матеріали оформляються у вигляді стислих повідомлень (рефератів) і передаються по радіотрансляційній мережі училища. Це, по суті, технічна ра-діогазета. Активізації технічної творчості сприяють також виставки творчих робіт учнів і діяльність учнівських музеїв технічної творчості. Такі музеї створюються в училищах з багатими традиціями, де постійно працюють кілька колективів технічної творчості, де є цікаві творчі здобутки. Виставки, як правило, організовуються наприкінці навчального року як підсумок технічної творчості в училищі. І музеї, і виставки свідчать про творче зростання учнів, сприяють обміну досвідом технічної пропаганди. Роботу в музеї проводить його актив, а виставками керують спеціально створені учнівські комісії. Вони здійснюють добір експонатів, готують експозиції, забезпечують їх відвідання учнями, організовують зльоти раціоналізаторів, технічні конференції. Ось деякі рекомендації майстрові-керівникові технічного гуртка. Роботу гуртка бажано проводити в спеціально обладнаній кімнаті — кабінеті технічної творчості, де можуть бути встановлені токарні, свердлильні та інші верстати, столярні і слюсарні верстати, столи для креслярських робіт та електромонтажу, термічна електропіч тощо. Важлива передумова успішної роботи будь-якого колективу технічної творчості — його матеріально-технічне забезпечення. Досить часто саме це і гальмує розвиток технічної творчості. Як відомо, в більшості профтехучилищ міцна матеріально-технічна база, але нерідко ігноруються питання, пов'язані з розвитком технічної твор- чості. Режим роботи технічних гуртків найбільш раціональний, коли 2—3-годинні заняття проводяться два-три рази на тиждень. Ефективно в будь-якому гуртку може працювати 10—15 осіб. Керівництво творчою працею вимагає індивідуальної роботи з кожним гуртківцем. Якщо гуртківців багато, роботу з ними можна проводити в два потоки. Керівник мусить пам'ятати, що гуртківці повинні вчитися й відпочивати, готуватись до занять, займатися спортом, виконувати свої обов'язки вдома. Не можна допускати, щоб учні перевтомлювались: це негативно впливає на стан їхнього здоров'я та успішність. Результати роботи гуртка залежать і від трудової дисципліни в ньому. В кабінетах технічної творчості гуртківців розміщено верстати, електричні та інші прилади. Учні мають справу з інструментами. Лише дотримання правил техніки безпеки потребує суворої дисципліни. Звичайно, атмосфера в гуртках інша, ніж в навчальних майстернях і класах. Учні почувають себе вільніше і самостійніше. Але й тут ними повинні керувати почуття відповідальності за доручену справу, зібраність і старан ність Головні помічники керівника гуртка — активісти, зокрема староста і старші в бригадах. Старосту обирають на загальних зборах гуртка, бригадирів може призначати керівник. В обов'язки старости входять організація чергування, прибирання приміщення, облік відвідування. За відсутності керівника він очолює всю роботу в гуртку. Бригадир — це, як правило, найдосвідченіший, ініціативний у творчому відношенні учень. Він займається заготовкою матеріалів, одержує в інструментальній коморі інструмент, організує роботу. Для успішної роботи гуртка важливо, щоб активно працювали не тільки майстер чи два-три найздібніші учні, а й усі його члени. При розподілі обов'язків слід стежити за тим, щоб менш цікава «чорнова» робота розподілялась між усіма гуртківцями порівну. Важливим фактором є добре поставлений облік роботи. Виправдовує себе практика ведення журналу, в якому записуються зміст творчого завдання, його виконавець, видані матеріали і інструмент, вказуються терміни виконання і результати випробування. Виготовлення складних пристроїв можна регулювати графіком виконання окремих етапів робіт. Досвід підтверджує, що відсутність обліку нераціонального витрачання дефіцитних матеріалів і де і алей цінних інструментів знижує трудову дисципліну, не виховує ощадливості, акуратності.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 357; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.142.128 (0.049 с.) |