Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Соціалізація, інкультурація і культурна трансмісіяСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Найбільші досягнення етнопсихології пов’язані з вивченням проблем, що виникають при входженні дитини в культуру свого народу. Культурантрополог М. Херсковіц розділив поняття соціалізації і інкультурації, під першим він розуміє інтеграцію індивіда в людське суспільство, придбання ним досвіду, який вимагається для виконання соціальних ролей. А в процесі інкультурації, на його думку, індивід освоює властиві культурі світобачення і поведінку, унаслідок чого формується його когнітивна, емоційна і поведінкова схожість із членами цієї культури і відмінність від членів інших культур. Процес інкультурації починається з моменту народження – із придбання дитиною перших навичок і освоєння мови, а закінчується, можна сказати, зі смертю. Він здійснюється здебільшого не в спеціалізованих інститутах соціалізації, а під керівництвом старших, на власному досвіді, тобто відбувається навчання без спеціального навчання. Кінцевий результат процесу інкультурації – людина, компетентна в культурі, – у мові, ритуалах, цінностях тощо. Проте М. Херсковіц особливо підкреслює, що процеси соціалізації і інкультурації протікають одночасно, і без входження в культуру людина не може існувати й як член суспільства (М. Herskovits, 1967). М. Херсковіц виділяє два етапи інкультурації, єдність яких на груповому рівні забезпечує нормальне функціонування і розвиток культури: · Дитинство, коли відбувається освоєння мови, норм і цінностей культури. Дитина, на думку М. Херсковіца, хоча і не є пасивним елементом процесу інкультурації, швидше виконує роль інструмента, ніж гравця. Дорослі, застосовуючи систему покарань і заохочень, обмежують її права вибору або оцінки. · Зрілість. Входження в культуру не закінчується з досягненням людиною повноліття. Але інкультурація в дорослому віці носить перервний характер і торкається тільки окремих «фрагментів» культури – винаходів, відкриттів, нових ідей, що прийшли ззовні. Основна риса другого етапу – можливість для індивіда в тій чи іншій мірі приймати або відкидати те, що йому пропонується культурою, можливість дискусії і творчості (М. Herskovits, 1967). Нині в етнопсихології використовується ще одне поняття – культурнатрансмісія. Воно включає процеси інкультурації і соціалізації і позначає механізм, за допомогою якого етнічна група «передає себе у спадок» своїм новим членам, передусім дітям (Berry et al., 1992). Використовуючи культурну трансмісію, група може увічнити свої особливості в наступних поколіннях за допомогою основних механізмів навчання (learning and teaching). Виділяються три види трансмісії, які характеризують впливи різних груп соціалізаторів (факторів соціалізації): · вертикальна трансмісія, у процесі якої культурні цінності, уміння, вірування та ін. передаються від батьків до дітей; · горизонтальна трансмісія, коли від народження до дорослості дитина освоює соціальний досвід і традиції культури в спілкуванні з однолітками; ·»непряма» (oblique) трансмісія, при якій індивід навчається в спеціалізованих інститутах соціалізації (школах, вищих навчальних закладах), а також на практиці – у оточуючих його окрім батьків дорослих (родичів, старших членів общини, сусідів тощо). Абсолютно очевидно, що ніколи не було і не може бути незалежної від культури «загальної ієрархії міри впливу і соціальної значущості соціалізаторів» (І. С. Кон, 1988). Якщо з точки зору буденної свідомості сучасного європейського суспільства батьки, і в першу чергу мати – головні і природні соціалізатори, то в багатьох більш традиційних культурах дитина належить не лише батьку і матері, але й усій спільності, у якій вона живе, і, відповідно, спільність бере більш безпосередню участь у її вихованні. Так, етнографи відмічали «рухливість» дітей у багатьох народів Океанії навіть у середині XX століття: на одному з островів у 50–60 роки. 61 % дітей жив не в батьківській сім’ї, причому багато хто переходив з однієї сім’ї в іншу двічі, тричі і навіть чотири рази (Бутинов, 1992). Звичай обов’язкового виховання дітей поза батьківською сім’єю був широко поширений і в ранньокласовому суспільстві. У культурах, які є етнографічним аналогом первісності, наприклад, у племенах австралійських аборигенів, дитина в перші роки життя найтісніше пов’язана з матір’ю, а сироту сприймають як нещасну і погано виховану дитину. Але в подібних колективістських суспільствах у батьків багато помічників у вихованні дітей, і розроблені суворі правила, хто – у разі смерті – їх замінить. Дитину з моменту народження годують грудьми різні жінки, її часто передають із рук на руки, а коли вона підросте – із будинку в будинок. Не лише родичі, але й інші одноплемінники навчають її нормам поведінки, трудовим прийомам, правам і обов’язкам по відношенню до оточення. Таке «громадське» виховання, як відмічає М. Мід, «призводить до того, що дитина звикає думати про світ як про щось таке, що наповнено батьками, а не як про місце, де її безпека і благополуччя залежать від збереження її стосунків зі своїми власними батьками» (М. Мід, 1988).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-25; просмотров: 325; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.134.106 (0.007 с.) |