Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Європейські вчені про психологію народівСодержание книги
Поиск на нашем сайте
(середина XVIII -- перша половина ХІХ ст.)
Принципово новий етап у дослідженні етносів починається із середи- ни ХVIII ст. Реальні процеси, що відбуваються в соціально-економічно- му житті західноєвропейських країн XVIIIXIX ст. побудили філософів і соціологів осмислити їх теоретично. Г. Гегель, К. Гердер, К. Гельвецій, І. Кант, Ш. Монтеск'є розглядали у своїх працях такі поняття, як "нація", "народ", "національний характер". У ХVІІ ст. поширився географічний детермінізм -- вчення про те, що національний характер народу, його психологічні особливості визнача- ються географічним чинником. Ш. Монтеск'є, відомий представник географічного детермінізму, так писав про визначення національного характеру кліматичними умовами: "Влада клімату сильніша від усіх інших влад... Народи жарких кліматів не - рішучі, як старі люди, народи холодних кліматів відважні, як юнаки" [4]. При цьому, підкреслював Ш. Монтеск'є, можна спостерігати зміну на - ціонального характеру: "Через зміни клімату: у північному кліматі ви побачите людей, у яких мало вад, та немало чеснот, багато щирості й прямодушності. При наближенні до півдня ви начебто віддаляєтесь від самої моралі: поряд із посиленням пристрастей помножуються злочини. У країнах із помірним кліматом ви побачите народи непостійні у своїй поведінці та у своїх хибах і чеснотах, оскільки недостатньо визначені властивості клімату не в змозі зробити їх стійкими. У кліматі занадто жаркому тіло зовсім втрачає силу, а розслаблення тіла переходить і на ду- шу: така людина до усього байдужа, не здатна ні на який благородний вчинок, ні на яке виявлення благодушності, всі його схильності набува- ють пасивного характеру, лінощі стають щастям; там радше будуть тер - піти покарання, аніж спонукати себе до діяльності духу, рабство їм зда- ватиметься легшим, ніж розумові зусилля, які необхідні для того, щоб самим керувати собою" [4]. Отже, Ш. Монтеск'є звернув увагу на те, що народи відрізняються один від одного за характером і намагався встановити причини відмін- ностей. Але виведення характеру народу з кліматичних умов очевидно є одностороннім. При сумлінніше проведеному дослідженні ми спостері- гатимемо народи, які відрізняються один від одного за характером. Пев- ні народи хоча й живуть в одній кліматичній зоні, але мають різні форми державного правління, різну культуру та релігію, різну психологію. Вод- ночас можна знайти схожі за характерами народи, які живуть на різних континентах і в різних кліматичних умовах. У будь-якій кліматичній зо- ні можна зустріти поруч як працелюбні й енергійні народи, так і відста- лі, пригноблені. Більш того, досвід історії та сучасності свідчить, що такі працелюб- ні й талановиті народи, як український та російський, були перетворені комуністичним режимом на сіру, безініціативну масу, яка легко піддава- лася маніпуляції, -- "радянський народ". На жаль, спроби повернутися до теорії географічного детермінізму існують і в наш час, тому так детально ми зупинились на його критично- му аналізі. Д. Юм, англійський філософ, сучасник Ш. Монтеск'є, виступав про- ти теорії географічного детермінізму. Замість географічного детермініз - му він висуває іншу теорію, згідно з якою всі розумні істоти, включаю- чи людину, живуть не відокремлено одне від одного, а тяжіють до спіл - кування та об'єднання. Люди вступають у контакти, в результаті яких схожі схильності та звички передаються один одному. У подальшому ці схильності, а також звички передаються від однієї групи до іншої. І на- решті, об'єднання людей в одну політичну організацію, вирішення ними багатьох спільних питань, пов'язаних з обороною, торгівлею, управлін - ням, приводять до утворення не тільки спільної мови, спільних схильно- стей, а й національного характеру [7]. Аналогічні погляди висловлював представник французької просвіти К. Гельвецій. Всякий народ, писав К. Гельвецій у книзі "Про людину", має свій особливий спосіб бачити та відчувати, який і створює його ха- рактер. Причому в усіх народів цей характер може змінюватись або рап- тово, або поступово, залежно від раптових або поступових змін, що від- буваються у формах правління ними та в суспільному вихованні. Отже, національний характер, за К. Гельвецієм, -- це спосіб бачення та відчування, який є характерним тільки для одного народу і залежить, в основному, від соціально-політичної історії (форм правління). Зміна форм правління, тобто соціально-політичних відносин, впливає на особ- ливості національного характеру. Характер народів, вважав К. Гельвецій, особливо змінюється під час переворотів, коли народи переходять зі ста- ну свободи в стан рабства. Тоді народ, який був гордим і сміливим, стає слабким і малодушним; і навпаки -- розвиток свободи, демократичне правління сприяє зміні характеру народу в позитивний бік. Отже, незважаючи на те, що інший представник французької просві- ти Д. Дідро критикував погляди К. Гельвеція, викладені у доробку "Про людину", зокрема піддав критиці ідею К. Гельвеція про тісний зв'язок характеру народу та форм правління; слід відзначити, що цим мислите- лем французької просвіти були закладені наукові принципи розуміння сутності національного характеру, такі, як ідея розвитку, соціальної обу- мовленості та рівнозначності народів. Гельвецій також зазначав, що від клімату, ґрунту та повітря не залежить, перебуватиме народ у варварстві або знаходитиметься в розквіті культури. Природа, за К. Гельвецієм, ді- лила дари порівну. Отже, ідея рівнозначності народів і рас за своїми інтелектуальними здібностями є однією з найяскравіших ідей французького філософа. Ан- тирасистська спрямованість концепції національного характеру К. Гель- веція звучить актуально і в наші дні, її гуманістичне забарвлення свід- чить про значний внесок французького матеріаліста в розробку пробле- ми рівноправності націй і народів. Безумовно, вчення К. Гельвеція про характер народів значно вплинуло на прогресивну думку ХІХ ст. [7]. Серед представників німецької класичної філософії проблемами ет- носу займались І. Гердер, Г. Гегель, І. Фіхте, І. Кант. І. Гердер підходить до формування національного характеру з точки зору єдності зовнішнього та внутрішнього. Під зовнішнім він розумів кліматичні умови, а під внутрішнім -- органічні, зокрема генетичні, особливості. Він відзначає, що генетична сила породила органічні утво- рення на Землі, а клімат лише сприяє або протидіє цій силі. У зв'язку з цим головну роль в етнічній історії він віддає внутрішнім факторам. У своїй головній філософській праці "Ідеї до філософії історії людс- тва" І. Гердер поставив завдання розглянути рушійні сили розвитку сус- пільства. Він зробив спробу відповісти на питання про те, чи існують за- кони розвитку суспільства, чи воно розвивається без певних законів. Крім того, І. Гердер аналізував характери різних народів. Зокрема, значне місце у своєму дослідженні він надає слов'янським народам. Зма- льовуючи національний характер слов'ян, І. Гердер показує важливість їхньої ролі в історичному процесі, їхні працелюбність, миролюбство, милосердя та гостинність. Він зазначає, що слов'яни скрізь освоювали землі, які полишали інші, і вирощували на них хліб, розводили худобу. Слов'яни не намагалися пригноблювати інші народи. Навпаки, історич- но та географічно склалося так, що впродовж багатьох сторіч вони були об'єктом агресії з боку татаро-монголів та інших племен. Оскільки слов'яни не бажали панувати над цілим світом, наголошує І. Гердер, не мали войовничих царів і готові були платити данину, аби тільки залиши- ли їхню землю у спокої, то чимало народів, а більш за всіх -- німці, кої- ли проти них великий гріх. Але слов'яни не мирилися зі своїм станом, а поставали проти своїх гнобителів, демонструючи мужність та героїзм. Виходячи з особливостей національного характеру слов'ян, І. Гердер оптимістично оцінював історичні перспективи розвитку цих народів. Ко- лесо часу, говорив він, обертається нестримно, і оскільки слов'янські на- ції населяють найпрекрасніші землі Європи, то коли ці землі будуть упо- рядковані, то й слов'янські народи пробудяться від свого тяжкого сну, скинуть ланцюги рабства, стануть обробляти свої прекрасні землі та від- святкують на них свої стародавні свята працелюбства й торгівлі (Гер- дер). Безумовно, І. Гердер не міг передбачити, що слов'янським народам ще доведеться пережити таке лихо, як тоталітаризм і комунізм. Велике місце в історії етнопсихологічних досліджень мають праці І. Канта. І. Кант один з перших почав вживати такі поняття, як "народ" і "на - ція", і визначив ці поняття. Народ, за І. Кантом, -- це об'єднана у тій чи іншій місцевості вели- ка кількість людей, що становить єдине ціле. Нація -- це частина народу, що через спільне походження признає себе об'єднаною в одне громадянське ціле. Кожен народ, вважав І. Кант, має свій характер. Основний прояв на- ціонального характеру -- це ставлення до інших народів, гордість за свою державну та суспільну свободу. Кант визнавав вплив географічно- го фактора на національний характер, але при цьому стверджував, що клімат і ґрунт, також як і спосіб правління, не є основою характеру наро- ду. Основою ж характеру він вважав ті риси предків, які закріплені гене- тично і передаються з покоління у покоління. Це доводиться тим, що при зміні місця проживання та форм правління характер народу, як правило, не змінюється -- зберігається мова, рід занять, костюми. Значним внеском у народознавство була спроба І. Канта зробити по- рівняльний аналіз характерів європейських народів -- німців, французів, англійців, іспанців, італійців. Причому німецький філософ наряду із су- часниками розглядає як позитивні, так і негативні риси, що властиві кож- ному з народів. Думка про те, що у національному характері кожного народу присут- ні як позитивні, так і негативні риси, є тим раціональним моментом, що внесла філософська та суспільно-політична думка ХVIII ст. у досліджен- ня цього феномена. Отже, діалектика національного характеру, досліджена І. Кантом, а також ідея К. Гельвеція про рівнозначність народів та ідея єдності куль- тур різних народів, висунута І. Гердером, є важливим внеском у розроб- ку психології етносу. У філософській та суспільно-політичній думці початку ХІХ ст. у зв'язку з аналізом національного характеру того чи іншого народу фор- мується поняття "дух народу", яке отримало в подальшому всебічне по- ширення. Це поняття, зокрема, зустрічається у працях представників ні- мецької класичної філософії Г. Гегеля та І. Фіхте. Г. Гегель у праці "Філософія духу" відзначає, що національний ха- рактер -- це прояв суб'єктивного духу в різних природних умовах, які по суті визначають специфіку духовного світу націй та рас, особливий дух народу [7]. Крім того, Г. Гегелем були вирішені деякі методологічні питання. Так, він виступив проти ототожнення понять характеру, стверджуючи, що во- ни різняться за змістом. Якщо національний характер -- це риса націо- нальної спільноти, то темперамент -- риса індивідуума.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 131; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.26.8 (0.012 с.) |