Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Основні соціальні функції стереотипівСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Етнічні стереотипи є складовою соціальних стереотипів. Соціальний стереотип (від гр. -- stereos -- твердий і typos -- відбиток) відносно стійкий та спрощений образ соціального об'єкта (групи людей, окремої людини, події, явища та ін.), що складається в умовах дефіциту інформа- ції як результат узагальнення особистісного досвіду індивіду та уявлень, які прийняті в суспільстві. Термін "стереотип" означає повторення, відтворення яких-небудь зразків у певній діяльності. Отже, поняття "стереотип поведінки" в за- стосуванні до етносу характеризує систему стійких звичаїв і традицій певного етносу. Крім цього, відокремлення однієї національної спільності від інших не виключає наявності контактів між ними, спільної діяльності, у резуль- таті якої етноси отримують певну інформацію один про одного. На осно- ві цієї інформації формуються етнічні стереотипи, які є усвідомленням характерних, з точки зору певного етносу, ознак інших національних спільностей. Це усвідомлення здійснюється у формі побудови образу цієї етнічної групи. Отже, в етнічній психології поняття "стереотип" ду- же часто застосовується як уявлення одного етносу про інший або ж власний народ. Своїм походженням і популярністю у психологічній літературі термін "стереотип" зобов'язаний американському журналісту У. Ліннману, який вперше використав його в 1922 р. у своїй книжці "Суспільна думка". Бе- ручи інтерв'ю в різних діячів і представників широкого загалу з приво- ду тих або інших подій, У. Ліннман звернув увагу на те, наскільки різни- ми можуть бути погляди на одну й ту саму подію та її оцінки. Він вису- нув гіпотезу про наявність упередженості, яка існує в певних стійких ут- вореннях, "pictures in our heads" (картинках у наших головах), які актив- но впливають на сприймання людей та подій. Перенесена на ґрунт сприймання групи ця думка доповнилась уявленням про те, що, згідно з цими "картинками", члени будь-якої групи дуже схожі, практично іден- тичні одне одному. Для фіксації цієї ідеї У. Ліннман запозичив з поліг- рафії термін "стереотип", який там означає металеву пластину з рельєф- ними печатними елементами, яка застосовується для відтворення одного й того ж тексту за умов друкування великих тиражів. Він же запровадив вираз "соціальний стереотип", який почав вживатися в розумінні певних схематичних культурно-зумовлених малюнків світу в голові людини, а функцією їхньою стали вважати економію зусиль під час сприймання різних соціальних об'єктів та явищ, а також захист певних культурних позицій та норм. Психологи взяли на озброєння цей термін і почали ак- тивно досліджувати сам феномен. Що ж стосується етнічних стереотипів, то деякі автори обмежували їхній зміст тими уявленнями та образами, що сформувались у певної спільноти щодо інших етнічних груп. Такі етностереотипи вважаються найрозповсюдженішими та найбільш вивченими, у подальшому їх назва- ли гетеростереотипами. Згодом визначення поняття "етнічні стереоти- пи" доповнили образами та уявленнями стосовно власної етнічної групи, які назвали автостереотипами. Етностереотип -- це узагальнений, емоційно-насичений образ етніч- ної групи або її представників, який створено історичною практикою міжетнічних стосунків. Віддзеркалюючи бажання людей зберегти етнокультурну ідентич- ність, етностереотип відіграє важливу соціальну роль як фактор консолі- дації та фіксації етнічної групи. Етностереотипи мають трикомпонентну структуру: 1) констатація особливостей етнічної групи -- когнітивний (пізна- вальний) елемент; 2) ставлення до цих особливостей, що зумовлює їхню оцінку -- емо- тивний елемент; 3) формування певного типу поведінки щодо цієї етнічної групи -- конативний (поведінковий) елемент. Етностереотипи відіграють значну роль у сприйманні довкілля, а конкретніше -- оточуючих людей, які належать до певного етносу, виді- ляти серед них "своїх" та "чужих" і певним чином ставитись до них. Але етнічні стереотипи часто виникають в умовах обмеженої інформації про об'єкт, тому можуть бути помилковими та виконувати консервативну, а іноді й реакційну роль, формуючи хибне знання та серйозно деформую- чи процес міжособистісної взаємодії. Отже, міжетнічне спілкування, як правило, відбувається через засто- сування етнічних стереотипів. Слід зазначити, якщо в певних народів сформувались негативні етнічні стереотипи щодо сприймання одне одно- го, то виникає загроза етнічного конфлікту. Неодноразово повторюючись, негативні етнічні стереотипи стають елементом суспільної свідомості. Досвід світової історії знає масу прикладів того, як у випадку недобро- зичливих, а тим більш конфліктних стосунків, негативні стереотипи від- разу ж виникають у суспільній думці: цілим народам приписують нега- тивні побутові та моральні риси (нечесність, підступність, лінь тощо), а то й "відмовляють" їм у інтелектуальних здібностях. Негативні етносте- реотипи небезпечні не тільки тому, що з ними важко боротись, а й тому, що вони нагромаджуються упродовж історії в суспільній свідомості. Варто зазначити також існування стереотипних ситуацій спілкуван- ня, які входять у фонд специфічної культури певного етносу. Стереотип поведінки, який відповідає стереотипній ситуації, може бути функціо- нально "виправданим", як, наприклад, ритуальні побажання добра, неве- ликі за обсягом мовні формули, які походять від заговорів і заклинань і які висловлюються з нагоди народження дитини, купівлі, продажу тощо. Культурними стереотипами у своїй поведінці ми керуємось неусві- домлено, вони входять у плоть і кров людини через традиції, звичаї, зраз- ки поведінки. Стереотипи більше характеризують людину, ніж одяг чи взуття -- вважають етнопсихологи. Так, наприклад, в одному з гірських поселень Кавказу старий абхазець невтомно слідкував за тим, щоб не тільки в його будинку, а й в житлах його дітей, які живуть неподалік, две- рі кухні завжди були відчинені. Цим характеризується традиційна східна гостинність. Американці працюють при відчинених дверях, і цим вони хочуть сказати: "Я в розпорядженні оточуючих. Мені приховувати нічо- го". А, наприклад, для практичного німця залишити двері відчинени- ми -- річ неможлива. Але разом з тим у німців вдома не прийнято запи- нати вікна фіранками: оточуючі повинні бачити, що вікна у них чисті, а в оселях панує порядок і злагода.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 234; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.170.76 (0.007 с.) |