The exploration of the Moon provided a great deal of scientific knowledge.



Мы поможем в написании ваших работ!


Мы поможем в написании ваших работ!



Мы поможем в написании ваших работ!


ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

The exploration of the Moon provided a great deal of scientific knowledge.



5. The instruments provided a precise record of the astro­naut's state of health.

Data provided by these tests were processed by computers.

A vehicle is concidered a sounding rocket provided it rises above the atmosphere out of 4,000 miles.

8. The magnetic compass can be used with precision pro­vided its peculiarities are understood.

14)Переведите предложения, обратив внимение на пе­ревод would + infinitive (без «to») с частицей "бы" — в сослагательном наклонении.

If he liked football, he would go to football matches.

2. If he didn't like his family, he wouldn't send them let­ters every week.

If there were no atmosphere, there would be no clouds, no rain.

If he didn't know three foregn languages, he wouldn't be a good interpreter.

What would you do if you caught cold? Would you take any medicine? Would you stay in bed?

If he worked with tape-recorders, his pronunciation would become better.

7. If lie sang well, he would take part in the concert.

8. If you melt the snow you would get water.

9. What would you use if you wanted to measure air pressure?

Пояснения: здесь: would + infinitive (без "to") выра­жает вероятность или необходимость, а также пожелания с оттенком модальности.

Употребляется в сослагательном наклонении и перево­дится на русский язык глаголом в сослагательном накло­нении (глаголом в прошедшем времени с частицей "бы").

Примечание: см. функции "would" в грамматичес­ком разделе.

Text 3. The Sun.

1)Словообразование:

Образуйте существительные с помощью суффикса -tion от следующих глаголов, переведите: to collect, to connect, to produce, to introduce, to act.

суффикса -(a)tion: to explore, to explain, to observe, to prepare.

суффикса -sion, -ssion:

to include, to submit, to transmit, to discuss, to decide, to divide.

суффикса -ment: to agree, to develop, to improve, to pay, to settle, to govern.

2)Образуйте прилагательные от следующих существи­тельных с помощью суффикса -ic. Переведите:

atom, period, metal, democrat, climate, atmosphere, econ­omy, academy, history, patriot.

3)Определите, от каких частей речи образованы следу­ющие глаголы и дайте перевод как тех, так и других:

to widen, to lengthen, to soften, to strengthen, to thicken, to deepen.

4)Образуйте пары синонимов но нх значению. Иереве- дите:

A fall (падение), to disappear, to be wrong, unimportant, poor, to lose a battle, ugly, to found, a rise, to appear, to be right, important, wealthy, to win a battle, beautiful, to abolish.

5)Переведите сложные слова:

steamship, heat-resistant, high voltage, water-proof, ma- chineshop, goods-train, trade-union, water cooled, melting point, mass producton, food products, wire-found type, elec­tron-emitting material, steam and hot-air engines, photo-elec­tric, photo-chemical effects.

6)Text.

The Sun is the most important of all heavenly bodies of our solar system. Without the Sun there would be no light, no heat, no energy of any kind.

The Sun is a mass of flaming matter. The surface temper­ature of the Sun is about 10,000 F| in the interior of the Sun the temperatures are much higher, rising to 30,000,000°F. Much of the radiation from the Sun is absorbed by the atmos­phere before it reaches the Earth's surface.

The Sun's diameter is more than one million kilometres. Its bulk is a million and a quarter times the bulk of our llarth. These figures are hard to imagine. If a bullet from a gun towards the sun kept its velocity constant, it would take even years to reach the Sun. Still, we say the Sun is close, measured by the scale of the stars.

If the Earth were a small ball, 3 cm. in diameter, the Sun would be a globe 274 cm. in diameter. The Sun turns on its axis in about 25 days. Scientists consider that life has exist- (I on the Earth for more than 500 million years. During all this time the solar constant couldn't have changed greatly. Both the solar distance and the Sun's rate of generation of

radiation must have varied little over this period of time. The Sun's energy manifests itself as thermal, photo-electric and photo-chemical effects. Men have tried to use solar ener­gy since earliest times, but no means existed to generate use­ful power from the Sun's heat until steam and hot-air en­gines were invented.

7) Vocabulary:

Heavenly bodies - небесные тела, светила

Light - свет

Heat - тепло, теплота

About - около, приблизительно

Interior - внутренность, внутренняя сторона

To rise , rose , risen - подниматься, вставать

To absorb - поглощать, всасывать

To reach - достигать

solar constant - солнечная постоянная (величина)

Bulk - объем, основная масса

Quarter - четверть

To imagine - вообразить, представить себе

Bullet - пуля

To fire - стрелять

Toward - по направлению

To keep , kept, kept - держать, хранить

Velocity - скорость

To measure - измерять

Star - звезда

Scale - масштаб, размер

To consider - рассматривать, считать, полагать

To exist - существовать

To manifest - проявлять, ясно показывать

Power - сила, энергия, мощь, власть

Steam - пар, испарение

Engine - двигатель, машина

Effect - действие, эффект

Means - средства, способ

To mean, meant , meant - значить, означать

To try - пытаться, стараться

To generate - производить, порождать

To invent - изобретать

8)Слова для активизации:

energy, interior, velocity, power, matter, solar constant, to be about, to absorb, to fire, to measure, to exist, to consider, to try, to generate.

9)Вопросы к тексту:

Что такое Солнце?

Солнце играет важную роль для Земли, не так ли?

Какова температура Солнца?

Что происходит с солнечной радиацией при ее достижении земной поверхности?

Каков диаметр Солнца?

Насолько удалено Солнце от Земли?

Сколько дней требуется Земле, чтобы повернуться вокруг своей оси?

Сколько дней требуется Земле, чтобы повернуться вокруг Солнца?

Как долго жизнь существует на Земле?

10. Солнечная постоянная сильно изменилась за это время?

Как проявляет себя солнечная энергия?

12. С каких времен люди пытались исрользовать солнечную энергию?

Как люди использовали солнечную энергию?

14. Люди получали полезную энергию от солнечного тепла?

10)Переведите на русский язык и ответьте на вопросы:

Solar energy gives us life, doesn't it?

How many years has the life on the Earth existed?

Men exist due to solar energy, don't they?

Is the Sun's radiation constant?

What is the temperature of the Sun on its surface and inside?

What is the diameter of the Sun?

Do you know who invented the steam power?

Now does the Sun's heat power manifest itself on the Earth?

9.How does the engine power generate heat? 10. Have you ever tried to use solar energy?

11)Переведите на английский язык:

Солнце — это источник жизни на Земле.

2.Какие планеты солнечной системы вы знаете?

Что делает атмосфера с солнечной радиацией?

4.Солнце меньше или больше любой планеты нашей Солнечной системы?

5.Какие планеты находятся ближе к Солнцу, чем наша Земля? (Mercury, Venus)

2 Солнце — это звезда или планета?

Когда пуля, выпущенная с Земли, достигнет Солнца?

Каков диаметр Солнца по сравнению с диаметром Земли?

5 Сколько требуется дней для оборота Земли а) вокруг своей оси, б) вокруг Солнца?

12)Дайте пассив от следующих глаголов, переведите их. Помните о формах неправильных глаголов.

Образец: to write — to be written

to translate — to be translated to do, to send, to teach, to read, to bring, to take, to make, to find, to see, to build, to give, to spend, to forget, to get, to found, to sell; to return, to study, to collect, to finish, to ask, to visit, to organize, to discuss, to show, to invite, to publish, to paint.

13)Test. Поставьте глаголы в пассив в нужном времени в Present, Past или Future.

1.This book ... last year (to publish).

2.This picture ... by a famous artist two centuries ago (to paint).

3.This article ... in time (to write).

4.The exercise ... without any difficulty (to do).

5.A great number of new houses ... in our country every year (to build).

6."The telegram ... immediately", he said (to send).

7.The workers ... twice a month (to pay).

8.This book ... everywhere (to sell).

9.They ... English twice a week (to teach).

14) "would + infinitive без to" переводится сослагатель­ным наклонением — глаголом +- частица "бы". Переведите:

Suppose we travel at the rate of 50 miles per second. To travel to the Sun would require about 21 days, and a trip to Pluto would take about 20 months.



Последнее изменение этой страницы: 2016-09-05; просмотров: 109; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.81.89.248 (0.005 с.)