Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Форми мовлення (зовнішнє, внутрішнє): різновиди зовнішнього мовлення: усне (діалогічне, монологічне), письмове.Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
У психології розрізняють дві форми мовлення: зовнішнє й внутрішнє. Зовнішнє мовлення підрозділяється на такі види: усне (монологічне й діалогічне) і письмове. А залежно від того, який аналізатор при цьому є ведучим, зовнішнє мовлення може бути: діалогічним і монологічним. Всі ці види й підвиди мовлення мають свої особливості. Монологічне мовлення — у формі доповіді, оповідання, виступу, зв'язне, граматично коректне, підкоряється певному ритму й темпу. Її головна місія - бути зрозумілою аудиторією. Монологічне мовлення вимагає спеціального розвитку й підготовки. Діалогічне мовлення - найдавніший вид мовлення. Це обмін репліками. Тому діалогічне мовлення контекстне (тобто ситуативно обумовлене), доповнюється жестами, мімікою. У ній висока роль інтонації, експресії. Тематично певний діалог називається бесідою. Оволодіння бесідою - особливе мистецтво, як і володіння монологічним мовленням, у той час якзвичайний діалог не пред'являє яких-небудь особливих вимог до учасників, хіба що дотримання взаємної ввічливості. Письмове мовлення - формується набагато пізніше усного. Писемність в історії людства пройшло кілька етапів: піктографічний (коли інформацію передавали малюнком, IV тис. до н.е.); ідеографічний (коли знаком передавалося ціле повідомлення, II тис. до н.е.); клинописом (коли окремим значимим знаком стало не зображення, а риски, И-1 тис. до н.е.) і ієрогліфами (коли подібність із предметами втрачено, але ієрогліфи все-таки зображують цілі предмети або думки, И-1 тис. до н.е.). Потім виникалфавіт. У цьому виді писемності один знак позначає не предмет, як в ідеографічному, а графему, тобто букву. Буква позначає звуки. А комплекс звуків (слово) позначається сукупністю букв. Тому що кількість язикових звуків (фонем) у мові обмежено, а сполучення графем безмежно, те невеликою кількістю букв можна відобразити будь-яке слово й виразити будь-яку думку. Письмо виробило зовсім нові психофізіологічні механізми мовлення. Тут слова сприймаються оком, а виробляються рукою. Письмове мовлення не має додаткових засобів впливу, крім самого слова й розділових знаків. Саме писемність є справжнім хоронителем людської культури, скарбницею й джерелом культурного розвитку людини й людства. Внутрішнє мовлення - вид мовленння, що людина використає для спілкування із самим собою: для мислення, для самонаказу, для самоаналізу. Внутрішнє мовлення - це мовлення про себе. Вона відрізняється згорнутістю й стислістю. З нею не звертаються до інших людей. Вона беззвучна й мимовільна. Внутрішнє мовлення органічно бере участь у всіх розумових і саморегуляторних процесах. Індивідуальні особливості мовлення. Мова і мовлення - поняття не тотожні. Мовлення - це акт вживання людиною мови для спілкування. Залежно від віку, характеру діяльності, середовища існування людини її мовлення набуває певних особливостей, незважаючи на те, що люди говорять однією мовою. Так, у однієї людини мовлення образне, яскраве, виразне, переконливе, а в другої - навпаки: обмежене, бідне, сухе, малозрозуміле. Це вже свідчить про відмінності у володінні мовою. Кожній людині притаманні свій індивідуальний стиль мовлення, відмінності в артикуляції звуків, інтонації, логічній виразності. Отже, кожна людина говорить по-своєму, хоча й користується спільною для всіх мовою. Мовлення не існує і не може існувати поза будь-якою мовою. З іншого боку, сама мова залишається живою тільки за умови, коли активно використовується людьми. Мова розвивається і вдосконалюється під час мовного спілкування. Мовлення і є формою актуального існування кожної мови. Мовлення тлумачиться і як мовна діяльність, оскільки за його допомогою можна, наприклад, забезпечити спілкування, розв'язувати мнемонічні або розумові завдання. У таких випадках мовлення може набувати форми мовного акту, що є складовим елементом іншої цілеспрямованої діяльності, наприклад трудової або навчальної. Мова - це засіб чи знаряддя спілкування між людьми. Уява як універсальна людська здатність. Уява, або фантазія - це психічний процес, сутність якого складається в створенні нових образів (предметів, явищ і ситуацій) на основі комбінування й перетворення подань, наявних у пам'яті. Уява, як і мовлення, властиво тільки людині. Уява й існує завдяки мовленню, тому що мовний знак несе в собі ідеальну сторону відбиття, а саме: ім'я речі, явища. Уява є властивість психіки реагувати не на предмет, а на ім'я предмета, розгортаючи у свідомості людини образ самого предмета або їхня сукупність. Таким чином, уява є процесом, що ґрунтується на мовленні й пам'яті. Поэтому чим більше знає людина, чим більше він розвинений, тим богаче його уява. З іншого боку, якщо в людини багата уява, але відірвано від реальності, не пов'язане з його практичної (наукової, художньої, виробничої, суспільної, життєвої) діяльністю, тоді воно стає хворобливим. Така, нездорове, уява веде людину від життя у вигаданий мир фантазії, основне призначення якого - компенсаторне заміщення життєвих невдач придуманими, уявленими ілюзіями. Значення уяви для людської психіки величезно. Воно обумовлено, по-перше, спрямованістю уяви на задоволення дуже важливих потреб людини, таких як пізнання, самоствердження, потреба в досягненнях, у пригодах. От чому діти так люблять казки, ці придумані й пригоди, що передаються з покоління в покоління, принців, богатирів, лицарів, царівен, цей уявлюваний мир, населений добрими й злими феями, звірами-друзями й підступними чарівниками. Адже дитині недоступний ще теперішній складний і величезний мир. Але зате в міру засвоєння мови, тобто оволодіння словесним знаком, дитина відкриває можливість уявлюваного життя в ідеальних, тобто заснованих на слові подіях. Він навчається розрізняти добро й зло, сміливість і боягузтво, вірність і віроломство. Інакше кажучи, навчається жити спочатку у віртуальному світі. А потім, одержавши первісне орієнтування в уяві, освоює й мир реальний. По-друге, уява - це основа творчості. Адже людина здатна саме уявити, придумати те, чого ніколи не було на практиці, і потім реалізувати уявлюване в дійсності. По суті, вся людська культура й цивілізація є наслідок втілення в життя сподівань і прагнень людства, що спочатку з'явилися в уяві. Так були створені безсмертні трагедії Софокла й Шекспіра, великі романи Достоєвського й Толстого. Так у нашому житті з'явилися автомобілі й літаки, телебачення й радіо, реальністю стали космічні подорожі. В основі уяви лежать подання, тобто образи предметів й явищ, ніколи сприйняті людиною. Представлення менш виразні, ніж сприйняття, вони носять більше узагальнений характер. Представляючи, наприклад, троянду, ми викликаємо у свідомості не одна конкретна квітка, а якийсь узагальнений образ або ж відразу безліч образів. Це і є подання. Подання рухливі, мінливі. Вони діляться по видах аналізаторів, як відчуття й сприйняття, тобто подання бувають зорові, слухові, дотикальні, нюхові, рухові й т.д. Кромі того, подання розділяють по тій ролі, що у них грають два основних процеси, що лежать в основі уяви: пам'ять і мовлення. За цією ознакою розділяють подання пам'яті й подання фантазії, тобто ті, які засновані на використанні віртуальних можливостей ідеальної сторони мовного знака. Якщо подання пам'яті містять образи сприйнятого раніше, те подання фантазії є похідним від спонукальної й сігніфікативна функція мовного знака. Досить сказати комусь: «уяви собі мавпу з мобильником у кабріолеті» і цього досить, щоб виникло фантазійне подання, хоча до цих слів у пам'яті його не було. Крім того, подання діляться на одиничні й загальні. Подання про пам'ятник княгині Ользі в Києві - одиничне, а подання про книгу як такий - загальне. Подання - це цеглинки, перехідний щабель до уяви, у якому вони комбінуються й перетворяться, формуючи його образний ряд. І точно так само уява - найважливіший щабель у формуванні й функціонуванні інших вищих психічних процесів, - вінцем яких є свідомість.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 1057; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.216.57.57 (0.011 с.) |