Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Схильність – несхильність до ризику

Поиск

Особа є несхильною до ризику, якщо можливість одержання детермінованого еквівалента лотереї є для неї пріоритетнішою за участь в лотереї. При цьому:

  • ;
  • премія за ризик є додатним числом: r(х) > 0;
  • графік функції корисності є опуклим догори.

 
 

 


Рис.16. Графік функції корисності особи, несхильної до ризику.

Особа є схильною до ризику, якщо для неї пріоритетнішою є участь в лотереї за можливість одержання детермінованого еквівалента лотереї. При цьому:

  • ;
  • премія за ризик є від”ємним числом: r(х)< 0;
  • графік функції корисності є опуклим донизу.

 

 


Рис. 17. Графік функції корисності особи, схильної до ризику.

Нейтральність до ризику проявляється в байдужому ставленні до отримання детермінованого еквівалента лотереї чи участі в лотереї. При цьому:

  • ;
  • премія за ризик дорівнює нулю: r(х) = 0; бовеличина сподіваного виграшу співпадає з детермінованованим еквівалентом лотереї:
  • графік функції корисності є прямою лінією, а фукція корисності U (x) = a·x + b.

 

Існує гіпотеза: схильність до ризику проявляється в разі наявності невеликих грошових сум відносно загального достатку, а несхильність – для існування значних сум.

Несхильність до ризику – основа діяльності страхових компаній.

Схильність до ризику – основа грального бізнесу.

Функція схильності-несхильності до ризику є певною комбінацією локальних функцій корисності (рис.18).

Рис. 18. Графік функції схильномті несхильності до ризику.

 

Якщо функція схильності - несхильності до ризикує функцією розподілу ймовірностей F(x) i функція щільності розподілу ймовірностей f(x)=F'(x), то матимемо лотерею із неперервним розподілом ймовірностей: L (x є [x*; x*]; f(x)). Тоді ставлення до ризику – локальну характеристику особи аналітично можна задати «зрізаною» функцією розподілу ймовірностей:

 

або ,

де х*, а*, b* є нормалізованими значеннями параметрів х, а. b, а Ф(х) – функція Лапласа для нормального розподілу N(m;σ).

 

Приклад. Побудувати інтервально-нейтральну функцію корисності, задану шкалою:

  0 10 20 30 40 50
U(x) 0 0.05 0.2 0.4 0.65 1

 

Для двох точок з відомими координатами A (xА, UА), B (xB, UB) запишемо рівняння прямої, яка проходить через дві точки: .

 

Виходячи з цього, отримуємо рівняння інтервально- нейтральної функції корисності

0,005x, x [ 0;10 ];

0,015x – 0,1, x [ 10;20 ];

U(x) = 0,020x – 0,2, x [ 20;30 ];

0,025x – 0,35, x [ 30;40 ];

0,035x – 0,75, x [ 40;50 ].

U(х)

 

Рис.19. Графік інтервально- нейтральної функції корисності

х

Стратегічною еквівалентністю вважатимемо існування такої пари фукцій корсності U1 (x) ~ U2 (x), якщо вони однаково впорядковують за ступенем привабливості довільну пару лотерей:

 

U1 (x) ~ U2 (x) => a, b:

U1 (x) = a + b ∙U2 (x).

U1 (x) = a + b ∙ x ~ U2 (x) = х

U1 (x) = a − b ∙е−сх ~ U2 (x) = − е−сх

 

Практикум: Ризик із урахуванням корисності

Задача 1. Особа з функцію корисності U(x)=0.01·x2, має альтернативні варіанти вибору місця роботи: 1 – стабільна зарплата 2000 ум. гр.од.

2 – з ймовірністю 0,5 можна отримувати зарплату 1000 і 3000 ум. гр.од.

3 – 4000 ум.гр. одиниць або не отримати нічого з ймовірністю 0,5

Яке рішення слід обрати?

Розв’язання

1. Для першого рішення (ум. гр.од.) – сподівана зарплата

Корисність рішення .

 

2. Для другого рішення (ум. гр.од.).

Корисність

 

3.Для третього рішення (ум,гр.,од.).

Корисність .

Висновок: за умови однакової сподіваної зарплати третє рішення має більшу корисність.

 

Задача 2. Особа з доходом 1,5 тис.гр.од. оцінює можливість перейти на нове місце роботи, повязанез певним ризиком: дохід на новому місці може бути вдвічі більшим або знизитися до 1тис.гр.од. із імовірністю 0,5. СПР має таку шкалу корисності:

х 0 1 2 3 4
U(x) 0 10 16 18 20

 

 

Який варіант слід обрати?

Розв’язання

1). Побудуємо графік інтервально- нейтральної функції корисності і запишемо її аналітичний вигляд:

10 x, x [ 0;1 ];

U(x) = 6x+ 4, x [ 1;2 ];

2x + 12, x [ 2;4 ].

 

 

2). Дохід на старому місці роботи 1,5 тис.гр.од має корисність:

U(x)= 6x+ 4 = 6 ·1,5 =13.

Рівень корисності для нового місця роботи становитиме:

.

Висновок: нове місце роботи матиме вищий рівень користності.

 

3). Детермінований еквівалент лотереї:

, =1,6

 

4). Сподіваний дохід на новому місці складатиме: (тис.гр.од).

Премія за ризик: (тис.гр.од).

Ця величина показує суму, якою особа може знехтувати, вибираючи стабільний дохід у 1,5 тис.гр.од порівняноіз роботою з більшим сподіваним доходом у 2 (тис.гр.од) і з суттєвим ризиком.

Тема 3: ТЕОРЕТИКО – ІГРОВА МОДЕЛЬ РИЗИКУ

3.1. Елементи теорії ігор

Основні поняття теорії ігор

Прийняття маркетингових рішень найчастіше пов’язане з ситуаціями, в яких перетинаються інтереси двох (або більше) конкуруючих сторін, які мають різні цілі. Такі ситуації називають конфліктними. Математичною теорією конфліктних ситуацій є теорія ігор. Розв’язанню задач такого типу передує: визначення правил гри, можливої кількості гравців, можливих виграшів.

Грою називається спрощена формалізована модель реальної конфліктної ситуації з сукупністю правил, які регламентують поведінку гравців. Хід у грі – це вибір гравцем одного з можливих варіантів дій.

Наслідком є рішення гравця під час ходу, значення певної функції виграшу.

Стратегія або дія, до якої вдається гравець, залежить від ситуації. За умов застосування гравцями в процесі гри різних стратегій матимемо гру в мішаних стратегіях, а елементи стратегій називають чистими стратегіями.

Одним з основних видів ігор є матричні ігри – парні ігри з нульовою сумою: виграш одного гравця дорівнює програшу іншого за умови обмеженої кількості стратегій кожного гравця, а спільна сума виграшів дорівнює нулю, наприклад, ігри з природою, коли гравцями є фірма і природа.

Платіжною матрицею гри є прямокутна матриця, елементами якої є числа aij, які характеризують виграш – наслідок вибору гравцем А стратегії Aі, а гравцем В – стратегії Bj.

 

Розв’язати гру означає знайти оптимальну стратегію для кожного гравця, яка за умов багаторазового повторення гри забезпечує максимально можливий середній виграш (мінімально можливий середній програш). Критерієм вибору раціональних рішень є критерії мінімакса або максиміна:

· для гравця А оптимальною є стратегія максимізації мінімального виграшу за всіма можливими стратегіями гравця В: А опт : ;

· для гравця В оптимальною є стратегія мінімізації максимального програшу за всіма можливими стратегіями гравця А: В опт : ,

де α – мінімально можливий виграш гравця А – нижня ціна гри;

β – максимально можливий програш гравця В – верхня ціна гри.

Оптимального розв язку гра досягає за умови, що кожній стороні невигідно змінювати свою стратегію, бо протилежна сторона може теж обрати іншу стратегію, яка погіршить виграш першого гравця.

Якщо α = β, то гра має сідлову точку, а значення ν = α = β є ціною гри. При цьому сторони обирають чисті стратегії: максимінна для гравця А і мінімаксна для гравця В.

Якщо α ≠ β, то ціна гри дорівнює математичному сподіванню виграшу першого гравця за умов вибору гравцями оптимальних стратегій: V = M (S*; Θ*),

де S*; Θ * – оптимальні стратегії першого і другого гравця, і

M (S; Θ *) ≤ V ≤ M (S*; Θ),

де M (S; Θ) – математичне сподівання середнього виграшу першого гравця за умов вибору гравцями стратегій S та Θ. В цьому випадку гра не має сідлової точки, чисті стратегії – неоптимальні: можна покращити стан кожного гравця, обравши мішані стратегії – певні комбінації початкових чистих стратегій з певними частотами (ймовірностями) вибору кожної з них: для гравця А: P = (p1, p2,…, pm), ;

для гравця B: Q = (q1, q2,…, qn), .

Оптимальні значення визначають умову існування очікуваного оптимального значення ціни гри .

§2. Графічний спосіб розв`язання гри

1). Звести гру (m х n) до (m х 2) або (2 х n) відкиданням невигідних стратегій для кожного гравця.

    q1 q2 q3 q4 q­n В
А: р1 а11 а12 а13 а14 а1n  
  р2 а21 а22 а23 а24 а2n  

 

2). Очікувані виграші гравця А будуть лінійно залежними від частоти вибору ним першої стратегії (р1) для всіх варіантів чистих стратегій В:

 

гравець В гравець А (очікуваний виграш)
1 a11·p1 + a21·p2 = a11·p1 + a21·(1–p1)
2 a12·p1 + a22·p2 = a12·p1 + a22·(1–p1)
n a1n·p1 + a2n·p2 = a1n·p1 + a2n·(1–p1)

 

3). На горизонтальній осі р відкласти відрізок [0;1], через кінці якого провести вертикальні лінії – лінії стратегій А1 і А2.

В обраному масштабі побудувати лінії очікуваних виграшів гравця А для різних можливих стратегій Вк, гравця В за правилом:

. a1n·p1 + a2n·p2., к = 1,2,..., п.

 

Нижню межу виграшу, який може отримати гравець А, визначити з положення ламаної лінії, на якій вибирається найвища точка (в ній перетинаються певні прямі – лінії стратегій Вп).

Координати цієї точки знаходяться як розв’язки системи лінійних рівнянь, що характеризують відповідні прямі. Крім того, слід пам’ятати, що

Практикум: Елементи теорії ігор

Задача 1. Розв’язати гру, задану платіжною матрицею

 

  В1 В2 В3 В4 В5 В6
А1 6 5 3 2 1 4
А2 2 7 8 6 5 2
А3 1 3 2 1 0 1

1). Стратегія А3 є невигідною для гравця А: А1, А23, а стратегії В34 є невигідними для гравця В: В3, В45, тому складаємо нову платіжну матрицю гри:

 

  В1 В2 В5 В6 тіп
А1 6 5 1 4 1
А2 2 7 5 2 2
тах 6 5 5 4  

2). Визначаємо ціну гри:

α = тіп (тах aij) = min {6;5;5;4} = 4;

β = max(min aij) =max{1;2}= 2; α ≠ β, тому α ≤ ν ≤ β, тобто 2 ≤ ν ≤ 4.

3). Будуємо лінії очікуваних виграшів для гравця А на рис. 12:

 

Стратегії гравця В Очікувані виграші гравця А
В1 6· р1 + 2· р2
В2 5· р1 + 7· р2
В5 1· р1 + 5· р2
В6 4·р1 + 2· р2

 

4). Нижньою межею виграшу є ламана МNK на рис.12, у верхній точці якої – точці N виграш досягає максимуму. Ця точка є точкою перетину прямих В5 і В6, тому маємо таку систему рівнянь:

1·р1 + 5· р2 = ν, 1·р1 + 5· р2 = 4·р1 + 2· р2,

4·р1 + 2· р2 = ν, р2 = 1- р1.

р1 + р2 = 1.

Звідки отримуємо розв’язки системи – оптимальні значення частот (імовірностей) вибору стратегій А1, А2 для гравця А: . Ціна гри ν* = + 5 = 3.

 

 


 

 

Рис.12. Лінії виграшів гри

5). Для визначення оптимальних стратегій гравця В, які він може застосовувати з частотами , аналізуємо рис.12: через точку N проходять прямі стратегій В5 і В6 , а застосування стратегій В1 і В2 призводить до програшу більших сум, тому

Стратегії гр.А Очікувані програші гр.В
А1 1· q5 + 4· q6
А2 5· q5 + 2· q6

 

Аналогічно до попереднього знаходимо: ,

Висновок: Для максимізації мінімального виграшу гравцеві А доцільно застосовувати стратегії А1, А2 з частотами , а для мінімізації максимального програшу гравцеві В доцільно застосовувати стратегію В5 з частотою , а стратегію В6 – з частотою Ціна гри дорівнює 3.

Товар Тепла погода Прохолодна погода Витрати на зберігання 1 од.прод.(ум.гр.од.) Ціна реалізації 1од.прод.(ум.гр.од.)
Сукні          
Костюми          

Задача 2. Визначити оптимальну стратегію підприємства, яка забезпечуватиме певний середній дохід від реалізації товару за будь-якої погоди: середній очікуваний прибуток і розмір оптимальної партії товару. Дані про придбання товару й умови реалізації наведено в таблиці

 

 

Розв’язання

1). Маємо гру з природою: фірма – погода.

Фірма має 2 чисті стратегії:

стратегія А – реалізація товару з розрахунком на теплу погоду;

стратегія В – реалізація товару з розрахунком на прохолодну погоду.

Природа, як другий гравець, теж має 2 чисті стратегії:

стратегія С – тепла погода;

стратегія D – прохолодна погода.

 

2). Розрахуємо таблицю 6 – таблицю стратегій фірми і погоди:

Стратегія фірми Стратегія погоди Витрати на 1одиницюпродукції. (ум.гр.од.) Ціна реалізації 1одиниці продукції. (ум.гр.од.)
С D
  А Товар     Закуп.   Попит Прод. Дефіцит (залишок) Попит Прод. Дефіцит (залишок)
Сукні           --     1950-625 =1325 (з)    
Костюми         --     1000-600= =400 (д)    
  В Сукні         1950-625= =1325(д)     --    
Костюми       1000-600= =400 (з)     --    

 

3).Розраховуємо платіжну матрицю гри:

· За умови вибору стратегії А у випадку теплої погоди дохід складатиме:

(А; С)1950·(16 - 8) + 600· (48 – 27) = 28200 (ум. гр.од.).

· За умови вибору стратегії А у випадку прохолодної погоди дохід буде меншим за рахунок втрат від нереалізованої продукції – суконь:

(А; D)625·(16 - 8) + 600· (48 – 27) - (1950 – 625) · 8 = 7000 (ум гр.од.).

· За умови вибору стратегії В у випадку прохолодної погоди дохід складатиме

(В; D)625·(16 - 8) + 10000· (48 – 27) = 26000 (ум. гр.од.).

· За умови вибору стратегії В у випадку теплої погоди дохід буде меншим за рахунок втрат від нереалізованої продукції – костюмів:

(В;С) → 625·(16 - 8) + 600· (48 – 27) - (1000 – 600) · 27 = 6800 (ум. гр.од.).

 

Таким чином, платіжна матриця грн має вигляд:

Перший гравець (фірма) не отримає прибутку менше за 6800 ум. гр..од., а за умов співпадання погодних умов з обраною стратегією виграш – дохід складатиме 27800 ум. гр.од. або 26000 ум. гр.од. Ціна гри при цьому –середній очікуваний прибуток знаходитиметься в межах [7000; 26000].

  C D min max
A 28200 7000 7000 7000
B 6800 26000 6800
max 28200 2600    
min 26000    

 

4). За умов невизначеності майбутніх погодних умов найбільш гарантований дохід фірмі забезпечує комбіноване застосування стратегій А та В, тобто мішану стратегію гри, а середній дохід складається з урахуванням відносної частоти застосування стратегій: стратегії А з імовірністю р, стратегії В з імовірністю (1- р).

 

Тоді дохід для теплої погоди становитиме: 28200 · p + 6800 · (1- p);

дохід для прохолодної погоди: 7000 · p + 26000 · (1- p).

28200 · p + 6800 · (1- p) = 7000 · p + 26000 · (1- p).

40000 · р = 19200,

р = 19200/40400 ≈ 0,48.

Перший гравець (фірма), застосовуючи стратегії А та В у відношенні 48: 100, матиме мішану стратегію, яка забезпечить у будь-якому випадку середній дохід в розмірі:

 

28200 · 0,48 + 6800 · 0,52 = 13344 + 3536 = 168000 (ум. гр..од.).

При цьому можна обчислити розмір оптимальної партії товару:

(1950 с. + 600 к.) · 0,48 + (625 с.. + 1000 к.) · 0,52 = 1261 с.. + 808 к.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-23; просмотров: 250; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.186.153 (0.009 с.)